Maeve schreef:Ranetje: Daar zat ik zelf ook aan te denken ja. Ik oefen nu ook wat vaker op onbekend terein.
Hij raakt namelijk heel snel gewend aan zoiets. Ik ging eerst steeds naar hetzelfde veld om te oefenen, met als gevolg dat hij het daar goed uitvoert maar bijvoorbeeld onderweg naar dat veld op de stoep niet, want dat hoort niet 
Dus ik zoek nu al andere veldjes op en oefen onderweg wat met hem, waarbij ik wel minder hoge eisen moet stellen in het begin maar hij begint het al te leren. Vanmiddag toevallig een goede af-blijf gedaan terwijl er honden langsliepen op een afstand

Maar dat vind ik het moeilijkst. Deze mensen liepen gewoon door en hadden niet door dat wij aan het trainen waren, maar er zijn zoveel mensen die gewoon niet meewerken en hun hond dan los laten ofzo :N:
Maar goed, ik ga eens werken aan een stappenplan denk ik.
Dat is inderdaad een valkuil.
Door veel variatie in velden maak je het werken minder plaatsgebonden
Dat mensen hun hond lekker op je af laten stormen omdat ze geen idee hebben dat je aan het trainen bent ken ik.
Dat is je pech als je traint in een losloopgebied.
Ik doe dat trouwens toch ook hoor.
Als het enigszins kan geef ik mijn hond dan "vrij" als de situatie te moeilijk dreigt te worden.
Daarmee probeer ik te voorkomen dat ze zelf gaat beslissen of ze de oefening kan onderbreken of niet
Het lukt aardig.
Ze blijven tegenwoordig heel aardig liggen bij een "blijf" ondanks er omheen rennende honden.
Dat laat ik maar zelden gebeuren, maar soms ben ik te laat.
En dan is het een aardige graadmeter hoe ver je eigenlijk bent
Naar mate de situatie moeilijker is verlaag ik in het begin de eisen.
Maar ik ga die eisen wel wat sneller weer "opschroeven" als de hond het commando op zich al heel goed kan uitvoeren.