Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Leren de omgeving te negeren

Moderator: moderatorteam

Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Leren de omgeving te negeren

Ongelezen bericht door Maeve »

Met Nilo ben ik met obedience zo ver dat we eigenlijk wel wat wedstrijdgericht gaan trainen. Het volgwerk gaat inmiddels prima, dat vind hij erg leuk en hij beheerst bijna alle oefeningen die hij voor de pre-beginners moet kennen. Alleen de uitvoering daarvan is bij hem heel afhankelijk van de omgeving! Thuis doet hij het heel goed en kan hij heel netjes werken. Op training met de andere honden erbij ook, maar dan moeten er niet te veel prikkels zijn. We trainen tussen voornamelijk herdershonden en een aantal zijn best vocaal. Als ik Nilo dan in volgpositie heb en vlak voordat we beginnen aan het volgwerk, blaft er een hond, dan is zijn aandacht weg en moet ik hem even uit de situatie halen, kalmeren en dan opnieuw proberen. Dat is ontzettend jammer want dit gaat zeker ten koste van zijn werk, als er te veel prikkels zijn is hij afgeleid en werkt dan gewoon duidelijk minder goed. En reken maar dat er op wedstrijden ook geblaft word :ugh:

Ik ben dus wel op zoek naar tips hoe ik hem hier wat minder gevoelig in kan maken. Misschien juist aanleren om op mij te letten als hij veel prikkels van buitenaf krijgt? We werken met de clicker en tot nu toe click ik dus elke keer als hij "per ongeluk" aandacht voor mij heeft, maar dat is niet vaak op zo'n moment. Ik vind het lastig, want het is niet zo dat hij bewust mij negeert, maar hij lijkt echt moeite te hebben met al die prikkels. Hij is ook vreselijk gevoelig, als het echt heel rumoerig is, klapt hij als het ware dicht en dan is het heel moeilijk om contact met hem te maken. Dus ook voor hem vind ik het belangrijk dat we hier iets aan proberen te doen.

Oftewel, alle tips zijn welkom :wink:
Sita
Zeer actief

Re: Leren de omgeving te negeren

Ongelezen bericht door Sita »

Bij obedience kan je toch ook een trainingsrondje lopen op de wedstrijden? Ik zou dat dan zeker aanraden. Zowel voor jou als voor Nilo handig om de wedstrijdsfeer op te doen en te kijken hoever jullie staan.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Sita schreef:Bij obedience kan je toch ook een trainingsrondje lopen op de wedstrijden? Ik zou dat dan zeker aanraden. Zowel voor jou als voor Nilo handig om de wedstrijdsfeer op te doen en te kijken hoever jullie staan.
Ja dat wil ik zeker nog eens doen :ok: Maar zolang hij op de wekelijkse training nog zo afgeleid is, zou ik op zo'n wedstrijd niet los met hem durven oefenen :N:
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Toch een kwestie van oefenen inderdaad. Wat zegt je trainer ervan? Hoe lang moet hij z'n aandacht vasthouden op training? Wellicht wat meer korte stukken en oefeningen doen en daar flink voor belonen? Ik train expres met prikkels, maar dan wel kort. Als de vorige groep nog staat na te praten, ga ik er al volgend met Izzie expres recht op af en vlak ervoor draaien. Daar krijgt ze dan een flinke beloning voor.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Ik lees met je mee!
Luca reageert ook heel overdreven (door te blaffen, heeel erg te blaffen) op veel prikkels. En is dan dus ook totaal niet te bereiken...
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Zoek stok! schreef:Toch een kwestie van oefenen inderdaad. Wat zegt je trainer ervan? Hoe lang moet hij z'n aandacht vasthouden op training? Wellicht wat meer korte stukken en oefeningen doen en daar flink voor belonen? Ik train expres met prikkels, maar dan wel kort. Als de vorige groep nog staat na te praten, ga ik er al volgend met Izzie expres recht op af en vlak ervoor draaien. Daar krijgt ze dan een flinke beloning voor.
Aandacht vasthouden hoeft hij niet extreem lang, ik heb in ieder geval niet het idee dat het te lang is voor hem. En na elke oefening (de verschillende onderdelen zeg maar) beloon ik hem ook door even met een touw te spelen, dan kan hij daar zn spanning op kwijt. Dan is het moment dat we aan het volgende onderdeel beginnen weer het moeilijkst, dan reageert hij weer erg veel op zn omgeving. Als hij ook eenmaal geconcentreerd bezig is lijkt hij er ook wel tegen te kunnen. Tenzij op dat moment een hond plotseling erg hard blaft ofzo, dan is hij uit zn concentratie en moeten we weer opnieuw beginnen. En eigenlijk laat ik hem met opzet met rust als we moeten wachten, als andere honden bijvoorbeeld een oefening doen. Maar dat heeft ook een grens, want hij mag dan bijvoorbeeld geen contact maken met de andere honden, dan roep ik hem wel even terug.
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

En is het niet mogelijk om wat meer afstand te houden van de andere honden tot hij beter z'n concentratie vast kan houden? Hoeveel blaffen die honden dan eigenlijk, want ik herken dat niet van groepen die ik zie trainen. Ik zou er zelf ook een beetje iebel van worden als honden in mijn groep constant blaffen. Bij agility kan ik dat beter hebben op de een of andere manier.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Zoek stok! schreef:En is het niet mogelijk om wat meer afstand te houden van de andere honden tot hij beter z'n concentratie vast kan houden? Hoeveel blaffen die honden dan eigenlijk, want ik herken dat niet van groepen die ik zie trainen. Ik zou er zelf ook een beetje iebel van worden als honden in mijn groep constant blaffen. Bij agility kan ik dat beter hebben op de een of andere manier.
Dat afstand houden gaan we proberen. Doe ik nu ook al hoor, maar misschien heeft hij nog meer afstand nodig. Het is niet zo dat ze constant blaffen, maar vooral uit enthousiasme dus aan het begin van de oefeningen. En af en toe worden we daar allemaal wat iebel van :mrgreen: Word ook wel aan gewerkt hoor, maar zit toch in hun aard dus het gebeurt gewoon nog wel eens. Maar goed, op wedstrijden zullen we dat ook vaak genoeg meemaken dus hij kan er maar beter mee leren om gaan. Overigens stoort het mij tijdens de agility ook minder, dan is er toch al actie. Bij obedience vind ik het soms zo onnodig (terwijl het dat bij agility ook is natuurlijk..).
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Ik denk dat het ook een kwestie van blijven oefenen is. Misschien thuis eens blaffende hondengeluid opzetten als je aan het trainen bent? Ofterwijl de prikkels langzaam thuis ook opvoeren? Eerst zachtjes, dan langzaam wat harder etc?

Blijven oefenen, ervaring opdoen en een kwestie van leeftijd? Overigens kan Kay veel beter zijn aandacht erbij houden als het balletje erbij is dan als ik met worst train.....
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Heb je de mogelijkheid om de hoeveelheid prikkels stapsgewijs op te voeren?

Dat lijkt me eigenlijk de beste manier om hem te wennen aan een wedstrijdomgeving als hij daar zo'n moeite mee heeft. :wink:
Dus rustig trainingsveld
steeds drukker trainingsveld.....................
En dan naar:
Rustig wedstrijdveld
steeds drukker wedstrijdveld ..................

Daarbij kan je in het begin ook wat meer afstand houden en geleidelijk dichterbij gaan oefenen.
En niet om aandacht vragen maar steeds snel clickeren (vaak dus) voor elke blik jou richting op.

Iets dergelijks :U:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Wilm@

Ongelezen bericht door Wilm@ »

gyanty schreef:Ik denk dat het ook een kwestie van blijven oefenen is. Misschien thuis eens blaffende hondengeluid opzetten als je aan het trainen bent? Ofterwijl de prikkels langzaam thuis ook opvoeren? Eerst zachtjes, dan langzaam wat harder etc?

Blijven oefenen, ervaring opdoen en een kwestie van leeftijd? Overigens kan Kay veel beter zijn aandacht erbij houden als het balletje erbij is dan als ik met worst train.....
Zo heb ik het ook gedaan. Hondengeblaf tijdens de les opgenomen en thuis op de achtergrond af laten spelen en het geluid rustig opgevoerd. Het voordeel is dat er niet constant wordt geblaft, het komt onverwachts waar jij op kan inspelen. De week erop heb ik gewoon weer het apparaatje aangezet en de les opgenomen. Overgezet op de computer en weer laten afspelen. Op die manier vergaar je verschillende soorten blaffen in toonhoogte en lengte.

Voordeel; de uitleg tijdens de les begrijp je ineens veel beter als je het weer afluistert. :ok:
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Ranetje: Daar zat ik zelf ook aan te denken ja. Ik oefen nu ook wat vaker op onbekend terein. Hij raakt namelijk heel snel gewend aan zoiets. Ik ging eerst steeds naar hetzelfde veld om te oefenen, met als gevolg dat hij het daar goed uitvoert maar bijvoorbeeld onderweg naar dat veld op de stoep niet, want dat hoort niet :klaar: Dus ik zoek nu al andere veldjes op en oefen onderweg wat met hem, waarbij ik wel minder hoge eisen moet stellen in het begin maar hij begint het al te leren. Vanmiddag toevallig een goede af-blijf gedaan terwijl er honden langsliepen op een afstand :ok: Maar dat vind ik het moeilijkst. Deze mensen liepen gewoon door en hadden niet door dat wij aan het trainen waren, maar er zijn zoveel mensen die gewoon niet meewerken en hun hond dan los laten ofzo :N:

Maar goed, ik ga eens werken aan een stappenplan denk ik.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Maeve schreef:Ranetje: Daar zat ik zelf ook aan te denken ja. Ik oefen nu ook wat vaker op onbekend terein. Hij raakt namelijk heel snel gewend aan zoiets. Ik ging eerst steeds naar hetzelfde veld om te oefenen, met als gevolg dat hij het daar goed uitvoert maar bijvoorbeeld onderweg naar dat veld op de stoep niet, want dat hoort niet :klaar: Dus ik zoek nu al andere veldjes op en oefen onderweg wat met hem, waarbij ik wel minder hoge eisen moet stellen in het begin maar hij begint het al te leren. Vanmiddag toevallig een goede af-blijf gedaan terwijl er honden langsliepen op een afstand :ok: Maar dat vind ik het moeilijkst. Deze mensen liepen gewoon door en hadden niet door dat wij aan het trainen waren, maar er zijn zoveel mensen die gewoon niet meewerken en hun hond dan los laten ofzo :N:

Maar goed, ik ga eens werken aan een stappenplan denk ik.
Dat is inderdaad een valkuil.
Door veel variatie in velden maak je het werken minder plaatsgebonden :ok:

Dat mensen hun hond lekker op je af laten stormen omdat ze geen idee hebben dat je aan het trainen bent ken ik.
Dat is je pech als je traint in een losloopgebied.
Ik doe dat trouwens toch ook hoor.
Als het enigszins kan geef ik mijn hond dan "vrij" als de situatie te moeilijk dreigt te worden.
Daarmee probeer ik te voorkomen dat ze zelf gaat beslissen of ze de oefening kan onderbreken of niet :mrgreen:
Het lukt aardig.
Ze blijven tegenwoordig heel aardig liggen bij een "blijf" ondanks er omheen rennende honden.
Dat laat ik maar zelden gebeuren, maar soms ben ik te laat.
En dan is het een aardige graadmeter hoe ver je eigenlijk bent :wink:

Naar mate de situatie moeilijker is verlaag ik in het begin de eisen.
Maar ik ga die eisen wel wat sneller weer "opschroeven" als de hond het commando op zich al heel goed kan uitvoeren.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Joepie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullmastiff

Ongelezen bericht door Joepie »

Wij trainen op een groot veld wat in drieen verdeeld is.
Naast ons behendigheid en daarnaast flyball.
Daar komt dus flink wat herrie vanaf vooral van het flyball.
Als hij moet volgen helpt het als ik met overdreven vrolijke stemmetjes zijn aandacht bij mij houd.
En af en toe beloon ik hem dan dmv clicker door hem wat lekkers te geven of nog blijer en overdreven enthousiast met mijn stem op hem te reageren.
Dus eigenlijk werkt mijn stem het beste op hem.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”