Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Wel of geen hondenbeleid!
Moderator: moderatorteam
- bekooij
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): berner sennen, friese stabij
- Aantal honden: 1
Wel of geen hondenbeleid!
Ik woon in gemeente de Ronde Venen, daar is na informeren geen hondenbeleid. Er zijn wel 3 losloopgebieden in de Ronde venen en die bevinden zich allemaal in Mijdrecht langs drukke wegen. Heel handig om daar je hond los te laten.
Nu heb ik gisteren maar eens de gemeente gebeld waar de hondenbelasting aan besteed wordt. Ze gaven een eerlijk antwoord en dat kwam in het potje algemene dingen (dus niet voor honden). Mijn volgende vraag was waar mag ik mijn hond los laten lopen in mijn woonplaats. Was hij ook heel eerlijk in. Nergens!
Nou ja nu heb ik al een tijdje me hond en luistert gelukkig goed. Maar iedereen laat eigenlijk bij ons op de dijk zijn of haar hond los lopen. Nooit problemen mee geweest, tot een aantal weken terug.
Er is melding gemaakt dat kinderen lastig gevallen werden door loslopende honden in een speelpark. Mensen riepen hun hond niet terug en brood werd uit de handen van de kinderen gepakt. Terecht dat daar melding van wordt gemaakt, er mogen daar geen honden komen in dat speelpark.
Maar het gevolg is dat de politie nu regelmatig aan het controleren is of de honden aangelijnd lopen. Nu ben ik ze nog niet tegengekomen maar andere eigenaren wel. Het blijft wel opletten of je oom agent niet tegenkomt.
De gemeente raden me aan om de verschillende partijen aan te schrijven en of zij wat kunnen doen met zich hard maken voor een hondenbeleid binnen de ronde venen (zijn in november gemeente verkiezingen). Hondenbeleid moet dus opgesteld worden.
Nu laat ik mijn hond gewoon overal los lopen behalve in de woonwijk, straks als er een hondenbeleid is moet ik me natuurlijk wel aan de regels houden en gaan ze er vermoedelijk nog strenger op controleren.
Om een lang verhaal kort te maken. Moet ik wel de partijen gaan aanschrijven voor een hondenbeleid of zal ik het laten voor wat het is en de controles worden weer minder.
Nu heb ik gisteren maar eens de gemeente gebeld waar de hondenbelasting aan besteed wordt. Ze gaven een eerlijk antwoord en dat kwam in het potje algemene dingen (dus niet voor honden). Mijn volgende vraag was waar mag ik mijn hond los laten lopen in mijn woonplaats. Was hij ook heel eerlijk in. Nergens!
Nou ja nu heb ik al een tijdje me hond en luistert gelukkig goed. Maar iedereen laat eigenlijk bij ons op de dijk zijn of haar hond los lopen. Nooit problemen mee geweest, tot een aantal weken terug.
Er is melding gemaakt dat kinderen lastig gevallen werden door loslopende honden in een speelpark. Mensen riepen hun hond niet terug en brood werd uit de handen van de kinderen gepakt. Terecht dat daar melding van wordt gemaakt, er mogen daar geen honden komen in dat speelpark.
Maar het gevolg is dat de politie nu regelmatig aan het controleren is of de honden aangelijnd lopen. Nu ben ik ze nog niet tegengekomen maar andere eigenaren wel. Het blijft wel opletten of je oom agent niet tegenkomt.
De gemeente raden me aan om de verschillende partijen aan te schrijven en of zij wat kunnen doen met zich hard maken voor een hondenbeleid binnen de ronde venen (zijn in november gemeente verkiezingen). Hondenbeleid moet dus opgesteld worden.
Nu laat ik mijn hond gewoon overal los lopen behalve in de woonwijk, straks als er een hondenbeleid is moet ik me natuurlijk wel aan de regels houden en gaan ze er vermoedelijk nog strenger op controleren.
Om een lang verhaal kort te maken. Moet ik wel de partijen gaan aanschrijven voor een hondenbeleid of zal ik het laten voor wat het is en de controles worden weer minder.

- bekooij
- Zeer actief
Re: Wel of geen hondenbeleid!
Niemand tips wat ik het beste kan doen wel of niet aankaarten bij de gemeente? Hoe is dat bij jullie in de woonplaats geregeld en houden mensen zich daar ook aan?

- marleenff
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Maltezer en Keeshond
Neen, ik heb geen tips. Hier, bij mijn vriend is het echt op de boerenbuiten, en daar stoort zelden iemand zich eraan als honden loslopen. Zo lang ze maar aangelijnd worden als er anderen in de buurt komen.
Bij mij thuis, in een woonwijk, laat ik mijn hondje enkel op een speelveld min of meer loslopen, omdat ze blind is.
Controle, is er nog nergens geweest, dus ik heb geen idee wat jij het beste zou doen.
Femke, Flup en Fix, zijn onze honden.
.

- marian*
- Erelid
- Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
- Contacteer:
Ik weet niet of jullie wijkbesturen o.i.d hebben?Wie weet kun je daar eens iets aankaarten.
En wie weet heeft de wethouder die hierover gaat een spreekuur?
En wie weet heeft de wethouder die hierover gaat een spreekuur?

Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
- bekooij
- Zeer actief
Tja het is wel een aardig boerendorp, is de bedoeling dat we het huis van mijn schoonouders kopen hebben we een paar stukken land en vrijstaand huis. Maar dat geld hebben we nog niet dus begonnen in een hoekwoning, je kan hier heerlijk wandelen maar ja geen hondenbeleid dus en nu met de controles wordt het toch opletten.Martijn schreef:Bespaar je de moeite. Als het brood uit een kinderhandje pakken als een serieus probleem wordt gezien heb je geen schijn van kans. Met dat soort mensen valt niet te praten.
Moet je ook maar niet in zo'n enge broedkolonie gaan wonen.

- bekooij
- Zeer actief
ja dat is dan wel weer waar. Goed vooruit kijken zeker motormuizen zijn opvallend met die gele jassen aan!

-
- Zeer actief
Verschrikkelijk he!
Hier in dordt mogen ze nergens los, ook wordt er niks voor de honden gedaan!
In zwijndrecht (waar ik altijd gewoont heb) kwam pas een brief
dat de gemeente net als een hond is een keer zn tanden liet zien en extra streng gaat controleren op de aanlijnplicht en het opruimen van de ontlasting.
In de zelfde broef stond ook dat ze de hondeneigenaren helaas niet tegemoed konden komen met bijv een losloopgebied want daar was geen geld voor
Nee het gemeentehuis afbreken en opnieuw opbouwen, daar is wel geld voor...
Ook stond er in een krantje een stukje van iemand die aan het zeiken was over hondenpoep.
Daartegenover stond ook een stuk van iemand die het zat was dat honden niks mogen en de poep waar hij last van had was van al die katten die bij hem in de tuin schijten en geen belasting hoeven te betalen!
Nee ik vind het een groot schandaal hoe de meeste gemeentes met het geld van de hondeneigenaren omgaan!
dat de gemeente net als een hond is een keer zn tanden liet zien en extra streng gaat controleren op de aanlijnplicht en het opruimen van de ontlasting.
In de zelfde broef stond ook dat ze de hondeneigenaren helaas niet tegemoed konden komen met bijv een losloopgebied want daar was geen geld voor
Nee het gemeentehuis afbreken en opnieuw opbouwen, daar is wel geld voor...

Ook stond er in een krantje een stukje van iemand die aan het zeiken was over hondenpoep.
Daartegenover stond ook een stuk van iemand die het zat was dat honden niks mogen en de poep waar hij last van had was van al die katten die bij hem in de tuin schijten en geen belasting hoeven te betalen!
Nee ik vind het een groot schandaal hoe de meeste gemeentes met het geld van de hondeneigenaren omgaan!

- _Leonie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
Hier niet echt een beleid.. Morgen op 1 klein rotstukje los en in een groot park weet ik niet.. Mensen doen het wel, maar gemeente maakt hier nooit echt een probleem van de honden los enzo. 

- bekooij
- Zeer actief
Het is je goed recht om te vragen waar het geld van de hondenbelasting naar toe gaat. Daar kan je achteraan gaan.Ayurveda schreef:Verschrikkelijk he!
Wij hebben geen brief gehad, oom agent stond er opeens. Inmiddels is de controle wel weer minder gister kwam ik ze wel weer tegen.
Het blijft vreemd dat geld van de hondeneigenaren in een algemeen potje gaan. Nu kan ik daar wel wat aan doen en dat is dus het hondenbeleid aankaarten. Maar de vraag is of ik mezelf dan in de vingers snij.

- ladybird
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Geen, ik hou niet van honden.
- Contacteer:
Wij hebben hier in Leeuwarden een burgerinitiatief: http://www.degebetenhond.nl/" onclick="window.open(this.href);return false; Je zou bij hun eens informatie kunnen opvragen. De gebeten hond heeft echt heel veel gedaan voor honden in Leeuwarden 

- bekooij
- Zeer actief
Thnx voor de tip! Ik ga is kijken hoe hondenbezitters in de ronde venen er over denken

- Pepie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Europese korthaar
- Aantal honden: 0
http://www.derondevenen.nl/index.php?si ... ontsize=12" onclick="window.open(this.href);return false;
Handtekeningen van andere hondenbezitters ophalen en inspreektijd aanvragen,daar je zegje doen en de handtekeningen overhandigenzorg dat die tribune vol zit met medehondenbezitters
Handtekeningen van andere hondenbezitters ophalen en inspreektijd aanvragen,daar je zegje doen en de handtekeningen overhandigenzorg dat die tribune vol zit met medehondenbezitters

- rubyred
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Basset Hond, Maltese, Husky Hybrid.
- Aantal honden: 3
Kun je niet in een buitengebied wandelen met je hond en hem lekker los laten rennen in een bos, strand, veld ofzo?
- lieke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
In elke gemeente is een aanlijnplicht binnen de bebouwde kom, behalve op de aangewezen losloopplekken. Da's dus niks nieuws. Hondenbelasting is nooit een doelbelasting geweest. Het is van oudsher een belasting geweest waarbij de opbrengst in de algemene middelen terecht kwam. Dat is dus ook niet nieuw.
De hondenbelasting uit de tijd dat de hondenkar gebruikt werd als transportmiddel voor de armen, terwijl de rijkeren het paard/wagen als vervoer gebruikten. Al sinds de Middeleeuwen wordt hondenbelasting geheven. Het werd ingevoerd om de overlast van honden en de verspreiding van hondsdolheid tegen te gaan. De overheid zag er tevens een middel in om transportbelasting te kunnen heffen en sinds de 20e eeuw zag de overheid het als een middel om hondenpoep tegen te gaan. Dat dit niet erg lukt is jammer. Maar elke gemeente gebruikt het om de begroting te dichten.
Het hangt per gemeente er van af óf ze bereid zijn om (een deel) van de opbrengst te investeren in hondenveldjes, losloopgebieden en/of opruimen van hondenpoep. Sommige gemeenten doen dit wel, anderen niet. Net als sommige gemeenten het onaangelijnd lopen van honden gedogen. Hangt er ook sterk van af of de betreffende gemeente geld te kort komen (boetes leveren veel op) en ook vaak wat voor soort hond je bij je hebt. Veel surveillerende agenten knijpen een oogje dicht als ze zien dat je met bijv. een maltezer loopt en houden je aan als je met een dobermann of zo loopt.
Of het nuttig is om hondenbelasting te betalen... mwah, daar zijn de meningen over verdeeld.
(Maar dat geldt voor meer heffingen
).
De hondenbelasting uit de tijd dat de hondenkar gebruikt werd als transportmiddel voor de armen, terwijl de rijkeren het paard/wagen als vervoer gebruikten. Al sinds de Middeleeuwen wordt hondenbelasting geheven. Het werd ingevoerd om de overlast van honden en de verspreiding van hondsdolheid tegen te gaan. De overheid zag er tevens een middel in om transportbelasting te kunnen heffen en sinds de 20e eeuw zag de overheid het als een middel om hondenpoep tegen te gaan. Dat dit niet erg lukt is jammer. Maar elke gemeente gebruikt het om de begroting te dichten.
Het hangt per gemeente er van af óf ze bereid zijn om (een deel) van de opbrengst te investeren in hondenveldjes, losloopgebieden en/of opruimen van hondenpoep. Sommige gemeenten doen dit wel, anderen niet. Net als sommige gemeenten het onaangelijnd lopen van honden gedogen. Hangt er ook sterk van af of de betreffende gemeente geld te kort komen (boetes leveren veel op) en ook vaak wat voor soort hond je bij je hebt. Veel surveillerende agenten knijpen een oogje dicht als ze zien dat je met bijv. een maltezer loopt en houden je aan als je met een dobermann of zo loopt.
Of het nuttig is om hondenbelasting te betalen... mwah, daar zijn de meningen over verdeeld.

-
- Zeer actief
Een vriendin van mij woont in Dordt en bij haar in de buurt mag de hond los in het park. Als je 10 min. verder loopt heb je een dijk waar ze loslopen en er is een soort eiland met een toegangshek waar honden veilig los kunnen. Ook zijn er kleine omheinde veldjes met speeltoestellen voor honden.Ayurveda schreef:Verschrikkelijk he!
Nee het gemeentehuis afbreken en opnieuw opbouwen, daar is wel geld voor...![]()
Ik denk dat jij in de verkeerde wijk woont. (zij woont in sterrenburg)
Ik woon zelf in Den Haag daar is de hondenbelasting hoog en het hondenbeleid bedroevend. Maar gelukkig ga ik volgende maand verhuizen, op papier nog steeds Den Haag (dus nog wel hoge belasting, maar dat moet dan maar) maar qua ligging is het Leidschendam-Voorburg en daar zijn veel leuke plekken om met de honden te wandelen.

In Den Haag is ook een stichting die opkomt voor de belangen van honden http://www.prohond.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Zij adviseren ook mensen uit andere gemeentes over wat je kunt doen om betere voorzieningen te krijgen voor honden.
- saskia en sjaak
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): klikobakkie
de ronde venen bestaat grotendeels uit buitengebied.rubyred schreef:Kun je niet in een buitengebied wandelen met je hond en hem lekker los laten rennen in een bos, strand, veld ofzo?

- Arline
- Zeer actief
Hier geen hondenbelasting, geen hondenbeleid, gewoon niks. Prima wat mij betreft. Natuur in overvloed waar je urenlang kan wandelen.
- bekooij
- Zeer actief
wel redelijk wat maar dat is langs drukke wegen over het algemeen. Er is in de ronde venen niet echt een strandje of bos waar je met de hond kan lopen. Ze hadden een parkje aangelegt in mijdrecht genaamd wickelhof, leuk om met de honden en de paarden te komen. Is buitengebied maar daar kwamen ook mensen zonder hond, zij hebben geklaagd en nu is daar ook aanlijnplicht.saskia en siem schreef:de ronde venen bestaat grotendeels uit buitengebied.rubyred schreef:Kun je niet in een buitengebied wandelen met je hond en hem lekker los laten rennen in een bos, strand, veld ofzo?
De bosdijk kan je dan wel lopen maar bij de vinkeveense plassen mogen de honden ook niet komen. Ik rij nu regelmatig naar Vianen of het bos. Maar ik loop 6 keer per dag met de hond en dan wandel ik gewoon in de wijk. Heel stuk langs de dijk bij de ringvaart en dat is officieel geen losloopgebied.

-
- Zeer actief
Ik woon zelf idd nog maar heel kort in dordt
had zon foldertje opgehaald bij de gemeente en daar stond het allemaal in (ben zelf nog niet volop op pad geweest) ik woon in krispijn, net na de zwijndrechtse brug.
Heb dus altijd in Zwijndrecht gewoon en wil daar uitijnderlijk ook weer terug
maar ik blijf het belachelijk vinden hoe er met onze centjes omgegaan wordt, maar dat geld voor wel meer dingen!
Toch bedankt voor de tip, ik ga is rondkijken en vragen hoe of wat hier in dordt
had zon foldertje opgehaald bij de gemeente en daar stond het allemaal in (ben zelf nog niet volop op pad geweest) ik woon in krispijn, net na de zwijndrechtse brug.
Heb dus altijd in Zwijndrecht gewoon en wil daar uitijnderlijk ook weer terug
maar ik blijf het belachelijk vinden hoe er met onze centjes omgegaan wordt, maar dat geld voor wel meer dingen!
Toch bedankt voor de tip, ik ga is rondkijken en vragen hoe of wat hier in dordt

- Pemba
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër
Ik denk dat wij hier dan nog aardig boffen
Een flink aantal losloopvelden en echt geen kleintjes en de poep wordt netjes opgeruimd door 2 mannetjes met een mestboy.

Een flink aantal losloopvelden en echt geen kleintjes en de poep wordt netjes opgeruimd door 2 mannetjes met een mestboy.

- patricia
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Havanezer
- Contacteer:
Ik zou het lekker met rust laten en geen slapende honden wakker maken.
Ik laat al jaren mijn honden los en hoor de afgelopen maanden ook geruchten dat ze opeens aan het controleren zijn en waarschuwingen of zelfs boetes uitdelen.
We hebben hier geen aparte losloopgebieden iedereen doet maar en controles daarop zijn er nooit eerder geweest.
De controle voor honden belasting heb ik ook nooit gehad maar sinds 3 jaar nu opeens elk jaar :N:
Het zal wel weer zo'n overijverige ambtenaar zijn die opeens het licht heeft gezien,
we hebben hier ook geen poepopruimplicht ofzo.
Het oude spoor is ook mooi wandelen en als je iemand ziet aankomen zou ik de hond gewoon even aanlijnen en daarna weer lekker los laten. :smile1:
Ik laat al jaren mijn honden los en hoor de afgelopen maanden ook geruchten dat ze opeens aan het controleren zijn en waarschuwingen of zelfs boetes uitdelen.
We hebben hier geen aparte losloopgebieden iedereen doet maar en controles daarop zijn er nooit eerder geweest.
De controle voor honden belasting heb ik ook nooit gehad maar sinds 3 jaar nu opeens elk jaar :N:
Het zal wel weer zo'n overijverige ambtenaar zijn die opeens het licht heeft gezien,
we hebben hier ook geen poepopruimplicht ofzo.
Het oude spoor is ook mooi wandelen en als je iemand ziet aankomen zou ik de hond gewoon even aanlijnen en daarna weer lekker los laten. :smile1:
Groetjes Patries