Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Fietsen met de hond

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Dreetje
Zeer actief
Aantal honden: 1

Fietsen met de hond

Ongelezen bericht door Dreetje »

We zijn begonnen om met Laurie te gaan fietsen (nou ja, Laurie naast de fiets natuurlijk)
Hoe kun je dit het beste opbouwen qua afstand?
Ze loopt nu aardig goed mee naast de fiets maar ik heb eigenlijk geen idee hoe lang/hoe ver
je dit in het begin moet doen.
Andrea

Afbeelding
Dreetje
Zeer actief

Re: Fietsen met de hond

Nanna schreef:Hangt helemaal van de hond af, en van de buitentemperatuur.
Met een lichtgebouwde kleine hond kun je al eerder wat verder fietsen dan met een zware jongen.
Ze loopt vrij gemakkelijk mee in een soort dribbelpas, ze gaat ook niet echt rennen.
Ze weegt trouwens 24 kg en volgens de DA precies goed op gewicht.
Afbeelding
Andrea

Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Volgens mij zijn er op internet wel schemas over te vinden, hoe je zoiets opbouwt. Ik zelf kijk gewoon naar de hond. Eerst eens 5 minuutjes en van daar uit langzaam opbouwen. Zie ik dat de hond moe word, dan ga ik terug en wellicht de volgende keer iets minder ver.
Dreetje
Zeer actief

Nanna schreef:Grappig beest, is het een kruising DH x Whippet?
Ik weet niet wat er in zit, de eerste keer dat we d'r zagen dacht ik ook herder en
gezien het jagen zou er ook goed whippet in kunnen zitten.
Ze komt uit Spanje.
Andrea

Afbeelding
jacq1970
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Met Bowie heb ik de eerste keer dat we echt gingen fietsen 10 minuten rustig gefietst, dat daarna elke keer uitgebreid met een blokje of een stukje erbij... ik fiets nu maximaal 45 minuten en dan in een flink draftempo, en af en toe een sprintje ertussendoor.
Bowie is ook ca 24 kilo en kruising windhond/herder/podenco iets dus we ontlopen elkaar weinig haha.
Afbeelding
Dreetje
Zeer actief

jacq1970 schreef:Met Bowie heb ik de eerste keer dat we echt gingen fietsen 10 minuten rustig gefietst, dat daarna elke keer uitgebreid met een blokje of een stukje erbij... ik fiets nu maximaal 45 minuten en dan in een flink draftempo, en af en toe een sprintje ertussendoor.
Bowie is ook ca 24 kilo en kruising windhond/herder/podenco iets dus we ontlopen elkaar weinig haha.
Aan welke kant loopt je hond? Ik las ergens dat ze rechts van je moeten lopen.
Andrea

Afbeelding
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Dreetje schreef: Aan welke kant loopt je hond? Ik las ergens dat ze rechts van je moeten lopen.
Rechts lijkt me wel zo makkelijk inderdaad, dan loopt de hond altijd aan de binnenkant :wink:

Ik ben met Vera begonnen toen ze net een jaar was, en eigenlijk een beetje opgebouwd kijkende naar haar. Verschilt ook of ze los meeloopt, of echt aan de lijn naast de fiets (los loopt ze uit zichzelf deels naast me, deels voor me, en soms trekt ze even sprintjes). Los mee ging eigenlijk heel snel al 30-45 minuten. Ze werd/wordt er absoluut niet moe van, leek/lijkt alleen maar te denken dat we eindelijk een beetje normaal tempo aanhouden :mrgreen:
Aangelijnd ben ik nooit heel ver gekomen qua opbouwen, omdat ik altijd ergens heen fiets waar ze los kan haha. Meestal is het 5 min aangelijnd heen, dan half uurtje los, en dan weer 5 min aangelijnd terug. Zoiets. En dat heb ik eigenlijk vrijwel niet op hoeven te bouwen.
Afbeelding
Dreetje
Zeer actief

Moos schreef:
Dreetje schreef: Aan welke kant loopt je hond? Ik las ergens dat ze rechts van je moeten lopen.
Rechts lijkt me wel zo makkelijk inderdaad, dan loopt de hond altijd aan de binnenkant :wink:

Ik ben met Vera begonnen toen ze net een jaar was, en eigenlijk een beetje opgebouwd kijkende naar haar. Verschilt ook of ze los meeloopt, of echt aan de lijn naast de fiets (los loopt ze uit zichzelf deels naast me, deels voor me, en soms trekt ze even sprintjes). Los mee ging eigenlijk heel snel al 30-45 minuten. Ze werd/wordt er absoluut niet moe van, leek/lijkt alleen maar te denken dat we eindelijk een beetje normaal tempo aanhouden :mrgreen:
Aangelijnd ben ik nooit heel ver gekomen qua opbouwen, omdat ik altijd ergens heen fiets waar ze los kan haha. Meestal is het 5 min aangelijnd heen, dan half uurtje los, en dan weer 5 min aangelijnd terug. Zoiets. En dat heb ik eigenlijk vrijwel niet op hoeven te bouwen.
Los lopen is (nog) geen optie, alleen de twee keer dat ik nu met haar heb gefietst liep ze
links :oeps:
Ik ga nu beginnen met rechts lopen oefenen, ze is er nog niet zo aan gewend om links te lopen dus dit moet nog wel te doen zijn.
Andrea

Afbeelding
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door gyanty »

Ik weet niet hoe oud ze is, maar met onze eerste hond ben ik op latere leeftijd begonnen met fietsen (we kregen hem toen hij 3 was, maar ben denk ik begonnen toen hij een jaar of 5 was). Het is dan gewoon kijken wat de hond kan. Je gaat natuurlijk niet beginnen met een uur, maar je kan best een kwartiertje 20 minuuten proberen. Bas was fanatiek aan de fiets en had een goede basisconditie. Al snel fietse ik het rondje wat ik normaal wandelde in 1 a 1,5 uur(maar ging hier inderdaad ook veel los). (geen idee hoe lang ik er op de fiets over deed) Bas was overigens een kruizing terrier van 30 cm hoog(11,5 kilo).

Met Kay ben ik dus als jonge hond begonnen en daar ben ik veel voorzichtiger mee begonnen. Echt van enkele minuutjes en dat per 5 minuten opbouwen.
Afbeelding
jacq1970
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Dreetje schreef:
jacq1970 schreef:Met Bowie heb ik de eerste keer dat we echt gingen fietsen 10 minuten rustig gefietst, dat daarna elke keer uitgebreid met een blokje of een stukje erbij... ik fiets nu maximaal 45 minuten en dan in een flink draftempo, en af en toe een sprintje ertussendoor.
Aan welke kant loopt je hond? Ik las ergens dat ze rechts van je moeten lopen.
Bij het fietsen loopt ze rechts, ook bij het hardlopen en steppen loopt ze rechts... alleen met de gewone training loopt ze links.
Ik ben nu op veilige stukken bezig haar af en toe los telaten naast de fiets maar dat is eigenlijk nog geen goed idee... ze wordt dan zo vreselijk enthousiast dat ze voor je wielen loopt, over de fiets heen springt of gewoon veel tehard gaat.
Bowie loopt aan de springer in een tuig maar ik heb altijd wel de lijn eraan en die houdt ik in mijn hand ivm nog wat kunnen corrigeren.. en ik vind het zelf makkelijker ook.
Afbeelding
_Jules_
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door _Jules_ »

Met James fiets ik af en toe een uur. hij is 17 maanden en aan het einde van de rit is hij nog helemaal fit en ik ben doodmoe.
Bij mij loopt hij ook rechts natuurlijk, heb ook een springer waar hij aan vast zit, ideaal.
Afbeelding
Dreetje
Zeer actief

_Inge_ schreef:Met James fiets ik af en toe een uur. hij is 17 maanden en aan het einde van de rit is hij nog helemaal fit en ik ben doodmoe.
Bij mij loopt hij ook rechts natuurlijk, heb ook een springer waar hij aan vast zit, ideaal.
Ik overweeg ook een springer, is dit veel veiliger dan gewoon aan de riem (met tuigje)?
Andrea

Afbeelding
Kaiou
Zeer actief
Mijn ras(sen): Barbet

Ongelezen bericht door Kaiou »

Dreetje schreef:
_Inge_ schreef:Met James fiets ik af en toe een uur. hij is 17 maanden en aan het einde van de rit is hij nog helemaal fit en ik ben doodmoe.
Ik overweeg ook een springer, is dit veel veiliger dan gewoon aan de riem (met tuigje)?
Ligt helemaal aan de hond. Met mijn vorige honden heb ik altijd gewoon aan de riem gefietst, totaal geen probleem.
Met Kaiou op die manier fietsen is niet te doen, veel te gevaarlijk, die gaat aan de springer én aan de riem :D
Afbeelding
Minna
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse herder, mechelse herder, hollandse smoushond
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Minna »

Ligt aan de hond, zijn basisconditie etc. en ook waarvoor je wil fietsen. Wil je bvb het UV diploma halen, of wil je het kortetermijn vermogen verhogen ivm behendigheid of ga je voor krachttraining of gewoon voor het gezellige.
In principe zorgen dat de hond niet gaat galopperen (dus echt rennen) maar in draf blijft.
Hier fiets ik met Hopje puur als vervanging van los lopen, dus dat is vaak wel een uurtje, of twee keer een halfuurtje.
Met Chic gaat het vooral om de knieband, een er van is verrekt, dus dat is kwartier tot twintig minuten maar wel met zwaar trekken (zij heeft een trektuig om en ik rem behoorlijk af, dus moet zij hard werken om vooruit te komen). Met Dappie is het afwisselend, ik doe met haar interval (alleen op zandbodem/bos) en gewoon draven.
Pinkki en Ko gewoon draven stukken van 15-45 minuten, puur voor spierbehoud en rug. Met de Rat ook. En Draakje moet nog beginnen.
Dreetje
Zeer actief

Heb net met Laurie gefietst....aan de rechterkant :oeps: doodeng....
Ze ging steeds naar links en dus steeds verder naar het midden van de weg, we werden bijna
omver gereden door die oud voetballer reggie blinker (woont gewoon bij mij in de straat :pffff: )
Nou ja, we blijven proberen....
Andrea

Afbeelding
Minna
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse herder, mechelse herder, hollandse smoushond
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Minna »

Ik zou de hond eerst leren rechts naast de fiets lopen zodat je de fiets aan de hand mee neemt, hond belonen op moment dat ze mooi mee loopt. Hoe ik het een beetje opbouw had ik toevallig net beschreven in het forum Gedrag bij de topic fietsen met een uitvallende hond. Misschien dat je daar nog wat aan heb?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”