Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Eisen die je stelt aan de hond(en)
Moderator: moderatorteam
- Irisz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Eisen die je stelt aan de hond(en)
Bij mijn moeder in de buurt woont een mevrouw met twee border collies. Als je haar ziet lopen zou je zeggen dat zij niet met haar honden wandelt, maar andersom. Ze wordt voortgetrokken door de honden, maar doet daar verder niks tegen.
Haar honden blaffen naar iedere hond die ze zien en ook dat negeert ze verder.
Nu schijnt een buurtbewoner bij haar te hebben geklaagd dat ze haar honden niet onder controle heeft en dat hij er gek van wordt dat ze zijn hond aanblaffen, want zijn hond blaft dan terug.
Mevrouw heeft daarop geantwoord dat dat zijn probleem is. Haar honden doen niemand kwaad, zijn niet agressief en luisteren prima als ze loslopen. Meneer moet zelf zorgen dat zijn hond niet terug blaft.
Ik ben het helemaal eens met deze mevrouw, dat vooropgesteld. Haar honden doen inderdaad niks en blaffen is niet verboden.
Ik kan me alleen totaaaal niet voorstellen, dat je op deze manier relaxt wandelt. Simpelweg, omdat het voor mij niet zou werken en ik andere eisen stel aan mijn honden.
Ik wil niet dat mijn honden trekken en al helemaal niet dat ze blaffen, maar ik heb dan ook een ietwat ander kaliber honden.
Wat vinden jullie daarvan en hoeveel eis je van je hond wat betreft gedrag?
Haar honden blaffen naar iedere hond die ze zien en ook dat negeert ze verder.
Nu schijnt een buurtbewoner bij haar te hebben geklaagd dat ze haar honden niet onder controle heeft en dat hij er gek van wordt dat ze zijn hond aanblaffen, want zijn hond blaft dan terug.
Mevrouw heeft daarop geantwoord dat dat zijn probleem is. Haar honden doen niemand kwaad, zijn niet agressief en luisteren prima als ze loslopen. Meneer moet zelf zorgen dat zijn hond niet terug blaft.
Ik ben het helemaal eens met deze mevrouw, dat vooropgesteld. Haar honden doen inderdaad niks en blaffen is niet verboden.
Ik kan me alleen totaaaal niet voorstellen, dat je op deze manier relaxt wandelt. Simpelweg, omdat het voor mij niet zou werken en ik andere eisen stel aan mijn honden.
Ik wil niet dat mijn honden trekken en al helemaal niet dat ze blaffen, maar ik heb dan ook een ietwat ander kaliber honden.
Wat vinden jullie daarvan en hoeveel eis je van je hond wat betreft gedrag?
Re: Eisen die je stelt aan de hond(en)
Ik eis eigenlijk niet zoveel van mijn honden, maar ik heb wel een hekel aan geblaf en gekef. Vijfenzeventig kilo trekkende hond lijkt me ook geen pretje. En ik wil graag relaxed wandelen, dat de honden mij in de gaten houden ipv dat ik ogen voor en achter moet hebben.
Maar goed, daar heb ik het ras ook op uitgekozen natuurlijk

- Irisz
- Zeer actief
- Contacteer:
Niet alleen aan de riem, maar ook in het algemeen. Deze mevrouw eist weinig van haar honden, zowel binnen als buitenshuis. Ze mogen ontzettend veel en dus ook gedrag dat veel hondenbaasjes niet te zouden staan.Martijn schreef:Aan de riem en ten opzichte van andere honden?
Dan eis ik dat ze die negeren.
Ze hebben helemaal niets om over te kafferen en de wereld is ook niet van hun. Kop dicht en lopen.
Dat kost ze overig niet zo gek veel moeite hoor. Het is maar net wat je ze aanleert.
Bij twee border collies mag je er hartelijk van uit gaan dat ze dat doen omdat die mevrouw ze wijs heeft gemaakt dat dat de bedoeling is.
Maar wat ze zegt over het loslopen, klopt wel. Langs het kanaal lopen haar honden altijd los en dan wordt er niet geblaft, honden worden genegeerd en haar honden doen gewoon hun eigen ding. Als zij roept, komen ze.
In principe geen enkel probleem dus, alleen je ziet gewoon dat zij hele andere eisen (weinig tot geen) stelt aan haar honden.
- Irisz
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik denk dat elk ras aangeleerd kan worden om fatsoenlijk mee te wandelen en niet te keffen?Marion. schreef:Ik eis eigenlijk niet zoveel van mijn honden, maar ik heb wel een hekel aan geblaf en gekef. Vijfenzeventig kilo trekkende hond lijkt me ook geen pretje. En ik wil graag relaxed wandelen, dat de honden mij in de gaten houden ipv dat ik ogen voor en achter moet hebben.
- Naima
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labradinges
- Aantal honden: 1
Ik eis vooral dat hij luistert. Nee is nee en niet nog een keer proberen. Ik wil ook niet dat hij zich overal tegenaan bemoeit, maar dat zit ook niet echt in hem gelukkig.
Mozes (juni ‘20) en in Golden memory Lotus (juli ‘11 - juli ‘20)
Ja, dat denk ik ook wel hoor. Maar die laatste opmerking sloeg eigenlijk op dat relaxed lopen. Ik zou het verschrikkelijk vinden als ik angstvallig andere honden zou moeten mijden ofzoIrisz schreef:Ik denk dat elk ras aangeleerd kan worden om fatsoenlijk mee te wandelen en niet te keffen?

- Zoek stok!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Trekken doen ze alletwee, ik loop zo weinig aangelijnd dat ik daar niet mee zit. Uitvallen tijdens dat rondje mag niet. Maar ik zit er niet mee dat ik honden tegenkom die wel uitvallen, als de eigenaar de lijn maar vasthoudt.

Linda, Izzie en Bram
- Budkes
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
- Aantal honden: 6
Ik eis alleen dat ze luisteren als ik dat wil want al mijn zelf opgevoede honden lopen altijd los.
Ik eis van mijn Jack Russels dat ze niet wild blaffend op andere honden afvliegen en dat heb ik ze dan ook van pup af bijgebracht.
Ik heb wel een hekel aan trekkende honden, maar accepteer dat wel van Mikey. Die trekt als een gek. Dat kan wel zonder maar dan moet hij de hele wandeling, elke wandeling strak onder appel volgen en dat wil ik niet. Dan maar trekken. Het is gewoon een explosief bommetje hond en als hij iets ruikt dan moet hij er NU naartoe. Vervelend, maar ik gun hem toch zijn vrijheid. Daarnaast heb ik met al mijn diensthonden daar in meer of mindere mate last van gehad. Immers tijdens het werk moeten ze met enige regelmaat in de riem hangen dus leer je ze min of meer trekken en krijgen ze succes ervaring op succeservaring door al trekken daar te komen waar ze willen zijn. Dat betekend dan voor thuis "niet trekken= volgen", maar dat hoeft voor mij niet.
Ik eis van mijn Jack Russels dat ze niet wild blaffend op andere honden afvliegen en dat heb ik ze dan ook van pup af bijgebracht.
Ik heb wel een hekel aan trekkende honden, maar accepteer dat wel van Mikey. Die trekt als een gek. Dat kan wel zonder maar dan moet hij de hele wandeling, elke wandeling strak onder appel volgen en dat wil ik niet. Dan maar trekken. Het is gewoon een explosief bommetje hond en als hij iets ruikt dan moet hij er NU naartoe. Vervelend, maar ik gun hem toch zijn vrijheid. Daarnaast heb ik met al mijn diensthonden daar in meer of mindere mate last van gehad. Immers tijdens het werk moeten ze met enige regelmaat in de riem hangen dus leer je ze min of meer trekken en krijgen ze succes ervaring op succeservaring door al trekken daar te komen waar ze willen zijn. Dat betekend dan voor thuis "niet trekken= volgen", maar dat hoeft voor mij niet.
Gr. Aniek

- sjaak-k
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising labrador, Toller & Labrador
- Aantal honden: 3
Max loopt altijd los, dus ik eis van hem dat hij geen straten oversteekt (ook niet als er andere honden/katten lopen). En verder mag hij het zelf uitzoeken. Blaffen doet hij niet, als hij het wel zou doen zou ik dat afleren denk ik.
Oh, heeeeel soms loopt ie aan de lijn, dan is het trekken en doen, tot ik het commando naast geef en dan blijft hij (redelijk) naast me lopen, maar je kunt dan wel aan hem zien dat het ontzettend veel moeite kost. Lopen moet voor beide (zowel hond als baas) relaxed zijn, continue commando's geven draagt daar niet echt aan bij denk ik.
Oh, heeeeel soms loopt ie aan de lijn, dan is het trekken en doen, tot ik het commando naast geef en dan blijft hij (redelijk) naast me lopen, maar je kunt dan wel aan hem zien dat het ontzettend veel moeite kost. Lopen moet voor beide (zowel hond als baas) relaxed zijn, continue commando's geven draagt daar niet echt aan bij denk ik.

- Frenk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu
Ik wil dat Frenk luistert. Ik verwacht geen super-appel, daar is het het hondje niet naar, maar als het menens is, dan moet er geluisterd worden. Verder is een van mijn belangrijkste vereisten dat hij verdraagzaam is naar andere mensen, honden en dieren. Hij hoeft niet leuk te doen met iedereen, absoluut niet, negeren vind ik ook prima. Maar ik heb geen zin in gezeik. Wat Martijn ook zegt: "de wereld is niet van hem".
Dat houdt dus in dat hij normaal mee moet lopen aan de riem of aan de fiets en dat zelfs als hij losloopt hij op een gegeven moment achter me aan zal moeten komen. En dat ik eventueel geëtter of gekef meteen de kop in zou drukken, mocht dat voorkomen.

Dat houdt dus in dat hij normaal mee moet lopen aan de riem of aan de fiets en dat zelfs als hij losloopt hij op een gegeven moment achter me aan zal moeten komen. En dat ik eventueel geëtter of gekef meteen de kop in zou drukken, mocht dat voorkomen.

- Joepie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bullmastiff
Ik eis wel dat hij netjes naast me loopt en niet trekt.Maarja dat is logisch met 70 kilo.
En wanneer ik bij het losloopgebied ben moet hij komen als ik hem roep.
Als ik op afstand een hond zie die ik niet ken wil ik dat hij aangelijnd is om evt conflicten te vermijden.
En wanneer ik bij het losloopgebied ben moet hij komen als ik hem roep.
Als ik op afstand een hond zie die ik niet ken wil ik dat hij aangelijnd is om evt conflicten te vermijden.
- fleurie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell, Duitse herder
Maar bij het ene ras gaat dat wel een stuk eenvoudiger dan bij het andere, de gemiddelde golden retriever zal toch veel minder geneigd zijn tot aanblaffen dan een jack russell, bijvoorbeeld. Maar afleren kan je het (bijna) iedere hond.Irisz schreef:Ik denk dat elk ras aangeleerd kan worden om fatsoenlijk mee te wandelen en niet te keffen?Marion. schreef:Ik eis eigenlijk niet zoveel van mijn honden, maar ik heb wel een hekel aan geblaf en gekef. Vijfenzeventig kilo trekkende hond lijkt me ook geen pretje. En ik wil graag relaxed wandelen, dat de honden mij in de gaten houden ipv dat ik ogen voor en achter moet hebben.

Ik ken in elk geval meer trekkende Goldens dan niet trekkendeMartijn schreef:Als je weet hoe je het moet doen maakt het geen bal meer uit wat voor hond je bij je hebt
Als je het niet weet lukt het ook bij een golden niet.

Maar goed. Ze zijn wel minder vocaal over het algemeen. Hoewel Mieppie.... Maar goed, die hou ik een speeltje of een portemonnee voor en dan komt er alleen nog maar gekreun uit

- lieke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
- Contacteer:
Ik stel ook niet zoveel eisen aan mijn honden. Kyra en Lyndie lopen altijd los en die gaan hun goddelijke gang maar. In de praktijk betekent dit dat de één voor mij loopt en de ander achter
.
Ze mogen niet naar aangelijnde honden (doen ze dus - meestal dus niet - ) en verder doen ze maar. O ja, ze mogen niet van de straat vreten (doen ze dus wél als ze de kans krijgen
).
Lisa loopt aan de lijn naar het hondenuitlaatgebied en mag niet naar brommers keffen (doet ze dus soms wel) en Cody is vrijwel altijd aangelijnd en hij mag niet trekken aan de riem. Doet-ie dus ook niet.
En verder zoeken ze het maar lekker uit
.
O ja: ze mogen niet op de straat hun behoefte doen, bedenk ik me net.

Ze mogen niet naar aangelijnde honden (doen ze dus - meestal dus niet - ) en verder doen ze maar. O ja, ze mogen niet van de straat vreten (doen ze dus wél als ze de kans krijgen

Lisa loopt aan de lijn naar het hondenuitlaatgebied en mag niet naar brommers keffen (doet ze dus soms wel) en Cody is vrijwel altijd aangelijnd en hij mag niet trekken aan de riem. Doet-ie dus ook niet.
En verder zoeken ze het maar lekker uit

O ja: ze mogen niet op de straat hun behoefte doen, bedenk ik me net.

- Mit
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Een Roemeense krielkip
Ik stel weinig eisen. Niet uitvallen naar andere honden, niet overmatig blaffen en terugkomen als ik roep. Dat vind ik toch wel de belangrijkste, de rest is meestal wel te handelen.
Mijn honden mogen, nee MOETEN trekken ...dus
Maar nutteloos blaffen ? nee mogen ze niet nergens voor nodig.
De husky's doen dat ook gewoon niet, de akita's moet ik nogal is helpen herrineren.

Maar nutteloos blaffen ? nee mogen ze niet nergens voor nodig.
De husky's doen dat ook gewoon niet, de akita's moet ik nogal is helpen herrineren.
- Joepie
- Zeer actief
Oja en hij mag ook zijn poot niet optillen tot ik de wijk uit ben 

Ja hoor absoluut. Ben het helemaal met je eens. Daar ageer ik dan ook tegen.Martijn schreef:Dat zegt misschien iets over de beweegredenen van de eigenaren.
Het makkelijk zijn is toch een groot verkooppunt van de Golden.
Ik kan me voorstellen dat dat mensen aantrekt die niet zo van het opvoeden zijn.
- Joepie
- Zeer actief
Je moet de gemiddelde Labrador een zien hier in de wijk.Martijn schreef:Dat zegt misschien iets over de beweegredenen van de eigenaren.Marion. schreef:Ik ken in elk geval meer trekkende Goldens dan niet trekkendeMartijn schreef:Als je weet hoe je het moet doen maakt het geen bal meer uit wat voor hond je bij je hebt
Als je het niet weet lukt het ook bij een golden niet.![]()
Het makkelijk zijn is toch een groot verkooppunt van de Golden.
Ik kan me voorstellen dat dat mensen aantrekt die niet zo van het opvoeden zijn.
Eerst hond en daarachter een baasje met uitgerekte arm

- Veronique & Kyra
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Amerikaanse Stafford &
Weimaraner - Aantal honden: 2
Ze moet luisteren dus als ze los loopt en ik roep haar moet ze komen, of als ze iets heeft wat niet mag dat ze het los laat op commando. Gister bijv. hadden we de hond van mijn zus even bij ons, die kan geen speeltjes (of alles wat in haar ogen als speeltje gezien kan worden) delen. Kyra is tijdens het wandelen bijna altijd in de weer met stokken. Om ruzie te voorkomen is het dus erg handig dat ze gewoon op afstand die stok loslaat
Aan de riem wil ik niet dat ze trekt, ze hoeft echt niet aan mijn knie geplakt te zitten, maar ik wil niet door de straat gesleurd worden. Ik wandel met haar en niet andersom

Aan de riem wil ik niet dat ze trekt, ze hoeft echt niet aan mijn knie geplakt te zitten, maar ik wil niet door de straat gesleurd worden. Ik wandel met haar en niet andersom

- Joepie
- Zeer actief
Ik denk dat het komt omdat er hier veel jonge gezinnen zijn en die denken van leuk we hebben huisje,boompje en nu een beestje.Martijn schreef:Ik vind dat vreselijk om te zien. Het is puur desinteresse.
Het is toch jammer als je niet samen met je hond over straat kunt lopen zonder overduidelijke bakken vol onbegrip over en weer?
En dan denken ze een Labrador is altijd lief en een super makkelijk ras dus die hoeft toch niet opgevoed te worden.En dagelijks 3x een ommetje is toch genoeg!!
En dan krijgen ze een over actieve Labrador die zijn energie niet kwijt kan.
- Frederiek
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising
Hij mag niet trekken en moet zich normaal gedragen tegenover de medebewoners van onze planeet. Dus geen andere honden aanblaffen (mensen doet hij sowieso niet en wat ingehouden gemurmel en gepiep bij een héél leuk teefje aan de overkant mag wel, hij houdt zich in
) en niet op schoot springen bij die mevrouw die aan de waterkant een boekje ligt te lezen. Hierkomen bij 't loslopen zou wat strakker kunnen, hij komt heus wel maar niet altijd stante pede, maar als je op een grasspriet (of vuvuzela, for that matter
) blaast staat hij binnen de seconde voor je om te kijken wat voor raar geluid 't baasje produceert.

Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding op de afbeelding
- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
Ik wil dat ze luisteren.
Ik hou niet van honden die overlast bezorgen aan de rest van de wereld want ik ben van mening dat niemand anders een boodschap heeft aan het feit dat ik zo graag honden wil hebben.
Ik hou niet van honden die overlast bezorgen aan de rest van de wereld want ik ben van mening dat niemand anders een boodschap heeft aan het feit dat ik zo graag honden wil hebben.

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
- Zoek stok!
- Zeer actief
Mijn honden trekken ook, en ik denk niet dat ze iets te kort komen mbt energie kwijt kunnenJoepie schreef:En dan krijgen ze een over actieve Labrador die zijn energie niet kwijt kan.

Linda, Izzie en Bram
- sjaak-k
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising labrador, Toller & Labrador
Juist als mijn honden hun energie kwijt kunnen gaan ze trekken. Ik hoef Max echt niet aan te lijnen als we de eerste 10 meter richting het bos lopen hoorZoek stok! schreef:Mijn honden trekken ook, en ik denk niet dat ze iets te kort komen mbt energie kwijt kunnenJoepie schreef:En dan krijgen ze een over actieve Labrador die zijn energie niet kwijt kan.

- Zoek stok!
- Zeer actief
Daarom rijd ik graag naar losloopgebied. Klep open, honden eruit, niks lijnen.sjaak-k schreef:Juist als mijn honden hun energie kwijt kunnen gaan ze trekken. Ik hoef Max echt niet aan te lijnen als we de eerste 10 meter richting het bos lopen hoorZoek stok! schreef:Mijn honden trekken ook, en ik denk niet dat ze iets te kort komen mbt energie kwijt kunnenJoepie schreef:En dan krijgen ze een over actieve Labrador die zijn energie niet kwijt kan.

Linda, Izzie en Bram
- Joepie
- Zeer actief
Dan is het maar goed dat jij geen grote hond hebtZoek stok! schreef:Mijn honden trekken ook, en ik denk niet dat ze iets te kort komen mbt energie kwijt kunnenJoepie schreef:En dan krijgen ze een over actieve Labrador die zijn energie niet kwijt kan.

- Jaap*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jachthonden
Ik denk serieus dat er veel mensen zijn die zo opgaan in het trainen dat ze het opvoeden vergeten.
"Hij heeft alle diploma's, maar hij doet nog steeds dit en dat".
Er is te weinig begrip voor het hemelsbrede verschil tussen het aanleren van een truukje en het opvoeden van een hond denk ik wel eens.
"Hij heeft alle diploma's, maar hij doet nog steeds dit en dat".
Er is te weinig begrip voor het hemelsbrede verschil tussen het aanleren van een truukje en het opvoeden van een hond denk ik wel eens.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
- Moos
- Zeer actief
Trekken in de wijk, of tijdens "het gewone leven" wil ik ook niet. Trekken bij hele spannende dingen, of als ze uit de auto komen voor een losloopgebied wil ik ook niet, maar vooralsnog heb ik dan bij Vera vrij weinig te willen
Da's natuurlijk pure nonchalantie van mijn kant, maar goed, ik doe het er maar mee.
Normaal loopt Vera dus aan een slap lijntje mee, en dat ze dat niet doet als ze heel erg opgewonden is ergens, nou ja, toe maar.
Saar trekt nooit. Die zou dan wel weer mogen trekken want die is maar een paar kilo, maar uigerekend die van ruim 25 kilo van mij trekt soms natuurlijk
Uitvallen aan de lijn kon Moos een heel enkele keer weleens doen, en ik moet zeggen, ik deed daar ook niet zoveel aan. Ik trok hem mee, en klaar waren we weer. Maar ja, ook maar een paar kilo hond, en het kwam misschien 1 keer in de 2 weken voor ofzo.
Zou Vera uit gaan vallen (kan me er weinig bij voorstellen, maar stel dat) dan zou ik dat wel weer meteen in de kiem smoren en daar hard aan gaan werken. Die is me iets te sterk daarvoor
Ik 'eis' wel van ze dat ze mij niet zien als een of andere tuthola die ze kunnen negeren als ze daar zin in hebben. En dat doen ze dus ook niet
Als ik contact vraag wil ik contact. In hele moelijke situaties hoeft dat niet lang te zijn, maar ook als Vera als een dolle uit de auto komt gestuiterd bij een losloopgebied verwacht (eis) ik dat ze contact met mij houdt. Ze hoeft niet opeens een rustig ding als Saartje te worden dan, maar als ik haar aanspreek moet ze reageren op me. Daarna stuitert ze maar weer verder.

Normaal loopt Vera dus aan een slap lijntje mee, en dat ze dat niet doet als ze heel erg opgewonden is ergens, nou ja, toe maar.
Saar trekt nooit. Die zou dan wel weer mogen trekken want die is maar een paar kilo, maar uigerekend die van ruim 25 kilo van mij trekt soms natuurlijk

Uitvallen aan de lijn kon Moos een heel enkele keer weleens doen, en ik moet zeggen, ik deed daar ook niet zoveel aan. Ik trok hem mee, en klaar waren we weer. Maar ja, ook maar een paar kilo hond, en het kwam misschien 1 keer in de 2 weken voor ofzo.
Zou Vera uit gaan vallen (kan me er weinig bij voorstellen, maar stel dat) dan zou ik dat wel weer meteen in de kiem smoren en daar hard aan gaan werken. Die is me iets te sterk daarvoor

Ik 'eis' wel van ze dat ze mij niet zien als een of andere tuthola die ze kunnen negeren als ze daar zin in hebben. En dat doen ze dus ook niet

- Lellibel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dalmatische hond.
trekken mag van mij absoluut niet. Dat is wel het irritantste wat je kunt hebben tijdens een wandeling. Daarom laat ik haar elke keer als ze toch iets wil snuffelen of eten aan de lijn direct zitten, kijken, lopen. Ze trekt daarom ook nooit, behalve dus als er echt iets interessants is. Maar ook dan weer laten zitten..
Verder eis ik van mijn hond dat ze niet weg rent naar een andere hond als het niet mag. Blaffen mag ook niet, tenzij het naar een mens is en dan wel een eng figuur. Die mensen wil ik ook het liefst de tanden van Roos laten zien want dan heb ik ook een stuk veiliger gevoel
Verder eis ik van mijn hond dat ze niet weg rent naar een andere hond als het niet mag. Blaffen mag ook niet, tenzij het naar een mens is en dan wel een eng figuur. Die mensen wil ik ook het liefst de tanden van Roos laten zien want dan heb ik ook een stuk veiliger gevoel