Ik kampeer mijn hele leven al en de laatste 20 jaar met honden, zowel in Nederland als in het buitenland.
Ik ga de laatste jaren alleen op vakantie en neem nog steeds de honden mee.
Ik laat ze wel alleen bij de tent, vastgelegd aan een pin, want dat is op de meeste campings een voorwaarde. En nou is zeker Lieuwe een hond die graag andere honden , maar ook voorbijkomende mensen, even gaat begroeten dus hij blijft dan zowiezo niet op zijn plek.
Bij bezoek aan musea of andere bezienswaardigheden of als ik boodschappen moet doen, leg ik ze gewoon buiten vast. Het liefst een beetje aan de kant met de grondpin, maar ach, een boom of lantaarnpaal werkt ook.
Ik let er op dat ze in de schaduw liggen en zet er een bak water bij. Dat heb ik in Tsjechie geleerd: iedere keer als ik daar de honden achterliet, ook al is het twee minuten, stond er een kom of bakje water bij als ik dat niet deed. En half verwijtende blikken bij terugkeer.........
Ik heb zelf wel eens mijn vorige hond een hele dag alleen op de camping achtergelaten. Die hond was al wat ouder, was 11 jaar en was daar beter af als met ons op sjouw door Parijs met temperaturen van dik 25 graden. Ik wist dat de hond het kon, was zo'n braaf dier en de tent stond mooi onder de bomen in de schaduw. Toen ik terug kwam vroegen de buren waar de hond was. Ze hadden 'em de hele niet gezien of gehoord....
Maar dat kan niet met iedere hond, met Rokus zou ik zoiets niet doen.