Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

bloeduitslag binnen, heb hier nog een vraag over

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

muppie en co
Actief
Mijn ras(sen): rottweiler, greyhound en mix

bloeduitslag binnen, heb hier nog een vraag over

Ongelezen bericht door muppie en co »

hallo

ik heb de bloeduitslag van een van mijn hondjes binnen. we hebben bloedonderzoek laten doen omdat ze al langere tijd met vage klachten rondloopt.

uitslag in het kort komt erop neer dat ze lichte bloedarmoede heeft en teveel aan witte bloedcellen. ik heb met de da hier overleg over gehad, maar op een of andere manier vind ik zijn uitleg niet kloppen met de symptomen van mijn hondje en met wat ik op internet vind.

is er iemand op dit forum die mij uitleg kan geven over de bloeduitslagen, voordat ik mijn hele verhaal hier neer zet.
mwillow

Re: bloeduitslag binnen, heb hier nog een vraag over

Ongelezen bericht door mwillow »

Je verhaal is erg onduidelijk, maar bloedarmoede wordt zeker wel gelinkt aan een teveel aan witte bloedcellen:
http://www.uwbloedserieus.nl/aanvraagfo ... php?id=174" onclick="window.open(this.href);return false;
muppie en co
Actief

ik weet ook niet precies hoe ik mijn vraag moet uitleggen, maar ik zal het uitgebreider uitleggen.

bloedonderzoek (geef alleen de meest opvallende waardes aan)

leukocyten 21,4 ++
erythrocytes 5.88-
haemoglobin 14.2 -
packed cell volume 35-
mcv 60-
HbE 24+
mchc 41++
thrombocytes 983++

segmented neutrophils 85+
lymphocytes 9-
eosinophils(absolute) 642+
segmented neutrofils
(abs) 18198+

ik heb in het afgelopen jaar drie keer haar bloed laten onderzoeken. de waarden blijven ongeveer hetzelfde behalve de mcv, mchc en de rode bloedcellen en de hemaglobine zijn verslechterd.

de da geeft steeds aan dat er ergens een ontsteking zit waar ze al ... ab kuurtjes voor heeft gehad en wat is het resultaat..niks.

ik zelf heb het idee dat ze een allergie heeft waardoor haar witte bloedcellen omhoogschieten/blijven (lettend op haar klachten. soort van bronchitisklachten) in combinatie met bloedarmoede.

ik ben al bij verschillende dierenartsen geweest, ook holistisch en ik heb het een beetje gehad met de dierenartsen. we komen niet verder zo..
nu ben ik dus zelf informatie aan het opzoeken.

ik vraag me dus af, kan een allergie ervoor zorgen dat alle soorten/typen witte bloedcellen omhoogschieten of alleen de eosinofielen?
Deze waarden zakken dus niet ondanks verschillende ab, we hebben kweekjes laten nemen om erachter te komen of we met de juiste ab kuren. maar uit de kweek komt geen infectie..!!

en wat als het nou echt een allergie is en bloedarmoede, wat kan ik hieraan doen? allergietesten zijn die er voor honden?
en tekorten aan vitamine b12 kunnen blijkbaar niet altijd opgelost worden door voedingssuplementen. dan zou ze al vit. b12 injecties moeten krijgen..

ik weet het effe niet meer...

ik heb vijf honden, waarvan er drie gezondheidsproblemen hebben, is soms niet leuk meer..
Merak
Actief

Ongelezen bericht door Merak »

Misschien kun je op deze site wat antwoorden vinden: http://www.devrolijkeviervoeters.org/bloed.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
muppie en co
Actief

ik heb op deze site wel al heel veel informatie gevonden ook met betrekking tot eerdere gezondheidsproblemen, maar nu met dit probleem kan ik het niet allemaal vinden..

maar toch bedankt
CKS
Zeer actief

Ongelezen bericht door CKS »

Met alleen de informatie die je hier neerzet kun je echt geen kant op. Is er geen bloedchemie gedaan? En urineonderzoek? Verder moet je dan de hele informatie geven, leeftijd, sexe, is de hond (neem ik aan) gecastreerd, welke ziektes heeft hij/zij gehad, wat zijn precies de klachten, lichamelijk onderzoek..... en ga maar door. Even googlelen gaat je met dit soort problemen echt geen stap verder helpen ben ik bang.

Groetjes, Kees
mwillow

Ongelezen bericht door mwillow »

muppie en co schreef:ik vraag me dus af, kan een allergie ervoor zorgen dat alle soorten/typen witte bloedcellen omhoogschieten of alleen de eosinofielen?
Deze waarden zakken dus niet ondanks verschillende ab, we hebben kweekjes laten nemen om erachter te komen of we met de juiste ab kuren. maar uit de kweek komt geen infectie..!!
Ja, een allergie of niet lichaamseigen stof, maar ook een auto-immune respons kan zorgen dat de eosinofielen tijdelijk omhoog schieten en de normale bloedplaatjes laten kelderen. Maar chronisch tekort wordt gelinkt aan auto-immune aandoeningen (bv. SLE, Wegener, Hodgkin) en ook dat veroorzaakt bloedarmoede en vaak een zwaar ijzer en zink tekort, gecombineerd met vitamine B tekort.

Eosinofielen maken veel stoffen aan die een rol spelen bij de afweer tegen bepaalde infecties, vooral infecties met parasieten en wormen. Patiënten die met parasieten of wormen zijn geïnfecteerd, hebben dan ook vaak een toename van eosinofielen in het bloed. Ook bij patiënten met allergische ziekten (zoals eczeem en astma) kan sprake zijn van een toename van eosinofielen in het bloed (Dia dia 5). Zo'n toename wordt eosinofilie genoemd.

Goedaardige toename

Bij goedaardige toename gaat het om een toename van volstrekt normale, gezonde eosinofielen die hetzij als reactie op een infectie of allergische ziekte hun werk doen, hetzij versterkt aangemaakt zijn door een overproductie van hun groeifactor (IL-3 of IL-5) door andere cellen, bijvoorbeeld bepaalde lymfatische ziekten. In alle gevallen zal door het uitschakelen van de stimulus (de infectie, de allergie, de bron van andere cellen) het aantal eosinofielen normaliseren.
Ongecontroleerde toename

Bij ongecontroleerde toename is er sprake van een toename van afwijkende eosinofielen. Ergens in hun ontwikkeling is er een controlefout ontstaan, waardoor er meer eosinofielen worden aangemaakt dan nodig zijn. Hiervoor worden de – inmiddels wat verouderde maar nog veel toegepaste – namen Hypereosinofiel Syndroom (HES) en Chronische Eosinofiele Leukemie (CEL) gebruikt.

Door een sterke toename van eosinofielen in het beenmerg kunnen bloedarmoede en een tekort aan trombocyten (bloedplaatjes) optreden, omdat er voor de normale bloedaanmaak geen ruimte meer is. Soms is er naast een sterke toename van eosinofielen in het bloed ook een toename van andere leukocyten (vaak monocyten) als uiting van een gecombineerde woekering van meerdere cellijnen in het beenmerg die alle het gevolg zijn van een tijdens het leven ontstane regulatiefout in de bloed-voorlopercellen. Het beeld doet dan meer denken aan dat van een chronische leukemie.

Bron: http://www.hematologiegroningen.nl/pati ... nofiel.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Als hypochromasie gepaard gaat met microcyten is dit pathognomonisch voor ijzergebreksanemie. In een typisch geval van ijzergebreksanemie zijn MCV, MCHC en MCH alledrie verlaagd. De CHr is een parameter die als eerste tijdens de ontwikkeling van een ijzergebreksanemie zal dalen.
http://www.uu.nl/NL/FACULTEITEN/DIERGEN ... dices.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
muppie en co schreef:en wat als het nou echt een allergie is en bloedarmoede, wat kan ik hieraan doen? allergietesten zijn die er voor honden?
en tekorten aan vitamine b12 kunnen blijkbaar niet altijd opgelost worden door voedingssuplementen. dan zou ze al vit. b12 injecties moeten krijgen..

ik weet het effe niet meer...

ik heb vijf honden, waarvan er drie gezondheidsproblemen hebben, is soms niet leuk meer..
Kan me voorstellen dat je het niet meer weet, joh. Misschien dat je o.a. het bloed wat specifieker kan laten onderzoeken op de auto-immune aandoeningen die gerelateerd zijn aan de waardes die je nu hebt gekregen?

Sterkte!
muppie en co
Actief

wat meer achtergrondinformatie
gaat over een hondedame op leeftijd die helaas niet gesteriliseerd is. we hebben haar twee jaar geleden uit het asiel gehaald en we dachten dat ze gesteriliseerd was, tot haar eerste loopsheid. maar ja toen konden we haar niet meer laten steriliseren vanwege haar leeftijd en omdat ze toen al gezondheidsproblemen had.
ze heeft epilepsie en hartritmestoornissen hier krijgt ze medicijnen voor phenoral en benakor. de overige waarden wat betreft nieren en lever waren volgens de da voor haar leeftijd nog goed. wat wel nog een groot probleem is, ze is anderhalf jaar geleden vlak na een cluster epilepsieaanvallen blind geworden. hier krijg ik ook geen antwoord op hoe dat nou kan, vanuit de dierenartsen dan..

de afgelopen twee jaar waren af en toe een behoorlijk gesukkel met haar gezondheid. en dan met name haar epilepsie, dit is nou redelijk onder controle met behulp van het forum epilepsie bij honden.

probleem blijft volgens mij dat dierenartsen te weinig weten van epilepsie. Bovendien vind ik persoonlijk dat als je met een ouder hondje bij de da komt het al snel op de ouderdom wordt gegooid en wordt gezegd ze is al oud, misschien moet je er maar niks meer aan doen. dit zijn eigenlijk de twee problemen die ik bij alle dierenartsen waar ik tot nu toe ben geweest mee te maken krijg.

ben langzamerhand het gedoe bij de dierenartsen moe, niet alleen met dit hondje maar met al mijn honden. ik heb nog een epilepsiehond, een hond met chronische darmontsteking, eentje met hartproblemen en eentje die 'alleen' maar bang is.

nu weten jullie wat achtergrondinformatie. (wel in het kort, want anders ben ik morgen nog aan het typen)

nu over mijn oudje.

ik heb dus eigenlijk teveel informatie om dit simpel op internet op te zoeken en ik ben het vertrouwen in de dierenartsen kwijt. Maar mijn hondje moet wel geholpen worden...
wat ook nog belangrijk is, ondanks haar leeftijd is ze een pitbull bij de dierenarts. onhandelbaar en bloed prikken is een echt probleem. dus ik weet niet of ik haar dat nog een keer moet aandoen.

oh ja, wat belangrijk is. de da denkt dat ze waarschijnlijk al die tijd een sluimerende baarmoederontsteking heeft waardoor haar witte bloedcellen te hoog zijn. Echo laat wel een ter plaatse van baarmoeder een zwarte ruimte zien, maar rontgenfoto geeft niks aan. ben weer bij andere dierenarts geweest en die ziet niks op echo en rontgenfoto. denk zelf ook niet dat ze dit heeft. want ze heeft geen vloeiing, eet gewoon , geen koorts...

urine is onderzocht, geen afwijkingen.
ontlasting is onderzocht geen afwijkingen.
wat is het dan...???

ik hoop dat jullie me nog kunnen volgen..
MoniqueDM
Zeer actief

Ongelezen bericht door MoniqueDM »

muppie en co schreef:ze is anderhalf jaar geleden vlak na een cluster epilepsieaanvallen blind geworden. hier krijg ik ook geen antwoord op hoe dat nou kan, vanuit de dierenartsen dan..
Een hersenbeschadiging of een ruimte-innemend proces in de hersenen kunnen oorzaken hiervan zijn.
Groetjes van Monique, Donna en Sandy († in liefdevolle herinnering Megan en Jenny)
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Kun je niet gewoon accepteren dat het genoeg is geweest en je honden oud en op het laatste traject van hun leven zijn.
Waarom proberen altijd een oplossing te vinden en te fixen.??
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
ZinoJinx
Actief
Mijn ras(sen): Jack Russel
Engelse Bulldog
Rottweiler

Ongelezen bericht door ZinoJinx »

van bloeduitslagen (wil) ik mij niet meer teveel herinneren.
jouw verhaal komt mij in grote lijnen bekend voor.

Ik heb een paar jaar geleden mijn 10-jarige golden laten sterilliseren omdat ze een baarmoederontsteking had.
na operatie is ze beginnen sukkelen, ook bloedarmoede.Tekort aan rode bloedcellen, witte bloedcellen waren goed. ze heeft hiervoor cortisone pilletjes moeten nemen, elke dag de situatie opvolgen en terug naar DA om bloed te laten prikken. op een gegeven moment was de situatie zo ernstig dat ze een bloedtransfusie nodig had. dit heeft ze ook gekregen ,maar dit heeft haar leven maar slecht met een week verlengd...daarna stonden we terug waar we voor de bloedtransfusie stonden. er was geen redden meer aan..zij was het ook beu, elke dag bloed prikken, haar lichaam wilde niet meer mee..

heeft die baarmoederontsteking gezorgd voor de bloedarmoede? volgens DA niet, maar.....

hopelijk komt alles in orde, ook met de andere honden.
groetjes
muppie en co
Actief

het heeft niet met accepteren van ouderdom te maken. Ik heb afgelopen twee jaar ook al enkele honden moeten inleveren. Ik weet wanneer het op is. Maar bij dit hondje is het dat ik het idee heb dat ik niet serieus wordt genomen door de dierenartsen omdat we het over een oud hondje hebben.
Geloof me als het op is dan is het op. Maar zover zijn we nog niet.

Ik ben op zoek naar antwoorden en die krijg ik niet bij de dierenartsen..
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”