Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Vriendjespolitiek

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Irisz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
Aantal honden: 2
Contacteer:

Vriendjespolitiek

Ongelezen bericht door Irisz »

in de showring. Komt dat echt zo veel voor?

Ik ben er zelf nog niet zo in thuis, maar hoor regelmatig dat KM's zich laten chanteren of gewoon bekenden van hen standaard plaatsen. Gebeurt dat echt zo veel?
Mijn bronnen zijn niet allemaal even betrouwbaar en ik kan me ook goed voorstellen dat deze mensen gewoon balen dat hun hond geen 1e werd en het daarom maar over een andere boeg gooien.
Ik ben wel benieuwd naar jullie ervaringen hierin. Wint de, in de ogen van de KM, beste gebouwde en mooiste hond, of spelen er ook andere dingen mee?
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
Forever loved and in my heart..
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Re: Vriendjespolitiek

Ongelezen bericht door laeken »

Natuurlijk spelen er dingen mee. Dat hoeft niet eens bewust te zijn. Ik vraag me soms af waarom Martijn Eva wel eens showt. De ene keer krijg je een waanzinnig rapportje met 1 U. De keer daarna krijg je exact het tegenovergestelde commentaar en wordt je laatste ZG. Bij de ene keurmeester lezen wij :extreem typisch mooi hoofd voor het ras, andere keurmeester zegt, geen goed hoofd, geen goed parallellisme etc. Laatst stond er zelfs dat ze een te lange en te losse rug heeft. Dat terwijl ze met draven nu al helemaal schuin moet of met de achterpoten wijdt om ze voor de voorpoten te plaatsen. De andere keurmeester zegt dan dus weer, heel mooi kort, zeker voor een teef. Dat vind ik wel lastig want je staat ergens de hele dag. Niet dat ik perse 1 U wil want eerlijk gezegd interesseert het me niet eens. Maar het verschil is wel vermoeiend. Van eerste naar laatste en van lovend naar afkrakend. Ik weet dus ook niet of dat komt omdat de keurmeester dat echt vind of omdat hij vindt dat de mensen die ook in de ring staan op dat moment moeten winnen. Geen idee. Maar natuurlijk spelen er dingen want je kan niet 1 standaard hanteren en dan een hond van 1U met een lovend rapportje naar 5ZG met allerlei fouten aan de hond zetten toch?
Afbeelding
rubyred
Zeer actief
Mijn ras(sen): Basset Hond, Maltese, Husky Hybrid.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door rubyred »

Oh ja, maar ook omkoperij van de judges (keurmeesters).
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Of chantage en omkoperij zoveel voorkomt weet ik niet, maar vriendjespolitiek is wel heel vaak. En dat is ook niet zo gek natuurlijk. Als een keurmeester rasexamen doet, moet hij zich al veel verdiept hebben in dat ras en dan leer je ook namen en gezichten kennen. Dat ga je toch niet tegen, dat gebeurt. Maar het gaat er om hoe je daar mee om gaat. Een goede keurmeester kan eenmaal in de ring de handler totaal negeren en zich richten op de hond om een eerlijk oordeel te geven. Maar ik heb ook al eens meegemaakt dat de keurmeester handlers bij de voornaam noemt als ze de ring in moeten. Dat vind ik wel heel fout.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Maeve schreef: Een goede keurmeester kan eenmaal in de ring de handler totaal negeren en zich richten op de hond om een eerlijk oordeel te geven.
Ik moet bekennen dat ik mensen zelden herken, honden daarentegen wel.
Zo hoort dat ook, vind ik.

Ik begrijp overigens wel wat Marc zegt, dat is lastig.
Een keuring is de persoonlijke interpretatie van een standaard en daar kunnen gewoon persoonlijke verschillen inzitten.
De een vindt een bepaald type mooi, de ander niet.
De een geeft bouw meer aandacht, de ander hoofdtype.
Te lange rug kan voor de een heel duidelijk zijn, de ander vindt het geen probleem en veel keurmeesters geven op dat gebied bijvoorbeeld teven wat extra krediet.
Het is en blijft persoonlijk, waar iemand op valt.
Maar ik heb ook al eens meegemaakt dat de keurmeester handlers bij de voornaam noemt als ze de ring in moeten. Dat vind ik wel heel fout.
Ik ook.
Zelfs al ken je die persoon, in de ring vind ik dat je je aan formele regels moet houden.
Dus ook mensen die ik persoonlijk ken zijn dan meneer en mevrouw.
Dat vind ik een kwestie van manieren: je gaat niet amicaal lopen doen tegen een handler, klaar. Dat mág best, maar dan wel buiten de ring. Niet erin.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
MonaToetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boston Terriërs,Engelse Springer Spaniëls & Whippet
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door MonaToetje »

Haha, echt waar?
Ik vind het wel top van de fokker dat hij zich niet laat omkopen.

Linda
Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding
~ Vaarwel, mijn mooie meisje! Je bent voor altijd in ons hart! ~
(met dank aan Desi)
MonaToetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boston Terriërs,Engelse Springer Spaniëls & Whippet
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door MonaToetje »

Ik vind van Montfoort een goede keurmeester. Legt netjes uit waarom hij jouw hond wel/niet geplaatst heeft en wat de goede/minder goede punten zijn.

Jammer genoeg zijn de meeste Bostonfokkers het daar niet mee eens . Getuige , de magere inschrijving op de dogachtigen en andere shows waar hij heeft gekeurd, en het commetaar wat ik vaker over die man heb moeten aanhoren. Toevallig altijd van diegenen die alleen onder buitenlanders en/of bevriende keurmeesters inschrijven .

Linda
Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding
~ Vaarwel, mijn mooie meisje! Je bent voor altijd in ons hart! ~
(met dank aan Desi)
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Nanna schreef:Ik ken wel staaltjes van incompetentie hoor ;-)
Een teckelkeurmeester die een korthaar dwerg wil diskwalificeren omdat ie een niet FCI erkende kleur zou hebben. Hondje was gestroomd, goed, geen gangbare kleur maar gewoon erkend. :19:
En ook precies het omgekeerde: een uit de USA geimporteerde piebald teckel gewoon plaatsen, zelfs met het kampioenschap erbij. Terwijl dié kleur nou net wel weer diskwalificerend is....

Of, nóg bonter, de keurmeester die alle Deerhounds op een show in Rotterdam een G of een M gaf. Op de vraag naderhand waaróm was het antwoord: zulke slechte ieren heb ik nog nooit gezien. :lol:

Daar betaal je dan dik 50 euro inschrijfgeld voor ;-)
:80:
Echt waar?

Ik geloof dat ik dat nog erger vindt dan een diskwalificerende kleur accepteren (of een goeie kleur afwijzen :mrgreen: )
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Cash
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitseherder

Ongelezen bericht door Cash »

Nanna schreef:
Of, nóg bonter, de keurmeester die alle Deerhounds op een show in Rotterdam een G of een M gaf. Op de vraag naderhand waaróm was het antwoord: zulke slechte ieren heb ik nog nooit gezien. :lol:

Daar betaal je dan dik 50 euro inschrijfgeld voor ;-)
meen je toch niet?
Zo'n kerel mag toch nooit meer keuren, of wel?
AfbeeldingAfbeelding
Cash v Heiligental en Flow.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:Ik ken wel staaltjes van incompetentie hoor ;-)
Iedereen toch? ;)

Nou de staaltjes van vakmanschap noemen.
Dat kan ook, nietwaar?

Zoals de keurmeester die op het laatste moment gevraagd werd BIS te keuren (de oorspronkelijke km moest onverwachts eerder weg) en dat weigerde omdat een van de groepswinnaars een hond was van een vriendin.
Of zoals de keurmeester die iemand liet verwijderen omdat die persoon het nodig vond hem voor de keuring te vertellen dat zijn hond een kleinzoon was van een fok van de km.

Okee, minder spectaculair dan die fout van die Deerhound-keurder, dat wel. ;)

Afbeelding

Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef: En als je maar een beetje politiek keurt en niet teveel lage kwalificaties geeft kun je er op rekenen vaak teruggevraagd te worden ;-)
Met mijn geheugen voor gezichten ziet het er dan somber voor me uit ;)

Afbeelding

Canto
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herders
Aantal honden: 9

Ongelezen bericht door Canto »

In onze wereld draait het heel vaak om vriendjespolitiek.
Ook de mensen met geld en de juiste kruiwagens lopen vooraan en soms word ik daar weleens een beetje moedeloos van.

En dan nog maar niet te spreken over de "dodelijke" concurrentie :roll: Het vergiftigen van honden om zo de concurrentie uit te schakelen :devil:
ranetje
Zeer actief

Canto schreef:In onze wereld draait het heel vaak om vriendjespolitiek.
Ook de mensen met geld en de juiste kruiwagens lopen vooraan en soms word ik daar weleens een beetje moedeloos van.

En dan nog maar niet te spreken over de "dodelijke" concurrentie :roll: Het vergiftigen van honden om zo de concurrentie uit te schakelen :devil:
:ugh:
Daarvan kan je de keurmeester niet beschuldigen :wink:
Ik heb er wel eens van gehoord, maar dat gebeurt toch niet zo vaak ................................ hoop ik?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
ranetje
Zeer actief

Nanna schreef:
ranetje schreef: Ik heb er wel eens van gehoord, maar dat gebeurt toch niet zo vaak ................................ hoop ik?
Van vergiftigen weet ik niks, maar wel dat er honden uit benches worden gestolen of dat er even sneaky een peuk onder een voetzool wordt gedrukt. Maar goed, dat is weer werk van de hoogedelachtbare exposanten en daar heeft een km idd niks mee te maken.
Alles voor de prijsjes, niewaar.
Zoiets :wink:

Een van de redenen voor mij om geen shows te lopen trouwens.
Ook al geloof ik dat het binnen ons ras nogal meevalt.
Wij hebben er geen fanatieke showers tussen voor zover ik weet.
Er wordt met de honden gewerkt :8):
En we laten ze zien op de clubmatch, lekker in de buitenlucht een gezellige dag uit :ok:
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Ik vind dat keurmeesters veel te veel hun eigen idee van de rashond doordrammen. Dat je van tevoren al weet dat een bepaalde kleur niet zal winnen onder die keurmeester. Of een andere keurmeester die ergens anders weer onevenredig veel negativiteit aan hangt. Ik snap dat het altijd subjectief zal blijven, maar je moet als keurmeester wel verder gaan dan je eigen smaak lijkt mij. Want door 'smaak' krijg je die flinke verschillen in keurrapporten. Een hond die een G op z'n naam heeft staan en een U bijvoorbeeld. En dan niet vanwege gedrag. Dat vind ik niet kunnen, dan gaat er iets mis.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

O ja, toen ik op een show zag dat een fokker een fles wijn aan de keurmeester gaf, had ik wel zoiets van hmmmm :denken: Zal vast een goede reden hebben hoor, maar doe dat dan niet op de show zelf.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
hercujess

Ongelezen bericht door hercujess »

Een keurmeester die de tijd voor mijn hond neemt, een uitgebreid keurverslag laat schrijven en mij uitlegt waarom hij mijn hond wel of niet plaats, die verdienen een pluim. In Leeuwarden keurde meneer Roosenboom (B). Mae werd 1 Veel Belovend en Xena 4 ZG. Het is Xena's slechtste resultaat tot nu toe, maar door de manier waarop deze man keurde, het uitgebreide keurverslag en zijn toelichting achteraf, kon ik er alleen maar respect voor opbrengen.

Een buitenlandse keurmeester waar ik veel respect voor heb, is mevrouw M. Sunde (No). Ze staat er om bekend om heel zuinig met haar U'tjes en zelfs ZG te zijn, maar daar is ze heel consequent mee. Het scheelt ook dat ze zelf jaren het ras heeft gefokt. Ze keurt ook op de hond en niet op handler.

In teckelland hoef je als particulier of kleine fokker niet te verwachten dat je gauw wint. Zo liep een keurmeester op een clubmatch helemaal lyrisch over Jip te doen 'Geweldige hond, moet je echt inschrijven op KCM'. Stond ik daar bij hem in de ring, drie grote fokkers tegenover me, kon ik mooi als eerste vertrekken. Dat hij op mijn keurrapport dingen schreef die absoluut NIET van toepassing waren (grote, ronde ogen, te hoog op de poten) op hem, vond ik absoluut waardeloos, maar zijn hautaine gedrag in de ring en bij het gebit bekijken mijn hond ruw in zijn nekvel grijpen, scoorden geen punten bij hem.

Er is ook een vrouwelijke keurmeester die er om bekend staat niet van rood te houden bij teckels, maar toch had ik ingeschreven. En een paar kennissen en een vriendin ook. Allemaal hadden we een rode of een variant op rood bij ons. We kregen allemaal dezelfde aanmerkingen en natuurlijk geen plaatsing. Ik vind zelf namelijk dat een goede hond geen kleur heeft. Als je twee gelijke honden hebt, dan kan ik me voorstellen dat voorkeur mee gaat spelen, maar anders....
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Zoek stok! schreef: Een hond die een G op z'n naam heeft staan en een U bijvoorbeeld. En dan niet vanwege gedrag. Dat vind ik niet kunnen, dan gaat er iets mis.
Dat ben ik met je eens.
Zoiets mag een kwalificatie schelen, en ook bv hoe een hond zich toont kan van een U een ZG maken of omgekeerd.
Maar meer dan één kwalificatie verschil, dat klopt niet.
Dat ben ik met je eens.

Overigens ken ik wel voorbeelden:
Iemand die een G kreeg vanwege een tanggebit, omdat de KM in kwestie van mening is dat je daar niet mee moet fokken (terwijl tang in dat ras niet fokuitsluitend is overigens).
Dat soort dingen vind ik lastig.
Want de KM geeft bewust die G omdat hij vindt dat je er niet mee moet fokken.
Maar een ander zal een U geven omdat de hond in kwestie gewoon een U waard is, en dat gebit volgens de fokregels geen probleem is. :19:
Lastig dus.

Afbeelding

Joepie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullmastiff

Ongelezen bericht door Joepie »

Wat wel zo was toen wij nog met de Leonberger van mijn ouders showden was dat als er een bv een franse keurmeester keurde de belgen geplaatst werden.
Ook heb ik een keer meegemaakt dat de hond van mijn ouders bij een keurmeester de BOB werd en een paar maanden later ging ze hem nameten of hij wel hoog genoeg was en kreeg hij een ZG.
En een keer plaatste de keurmeester de verkeerde hond en zei doodleuk oohh ze lijken toch allemaal op elkaar!! :denken: Maar dat mens keurt nu niet meer.
van Montfoort,Hiddes,Wieldraaier,Doedijns en Duitse keurmeesters hadden bij ons de voorkeur.
Afbeelding
dogo4ever
Zeer actief

Ongelezen bericht door dogo4ever »

Ach, wij hebben met onze Daisy iets moois mee gemaakt. De dame werd op de clubmatch van de rasvereniging beste van het ras over ongeveer 120 honden. In dat zelfde jaar, welgeteld 2 maanden later werd ze door dezelfde keurmeester met een g de ring uit gezet op de winner. Leg dat maar eens uit. De hond stond in dezelfde conditie etc. Daar hebben we echt heel goed opgelet.
We hebben de keurmeester echt een nette brief gestuurd met de 2 rapportjes erbij en een vraag hoe dit kon. Op de dag zelf wilde hij het al niet uitleggen dus ik hoef niet te vertellen dat wij nooit een antwoord hebben gehad op die brief. Beetje slordig vind ik zelf.
under the red sky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door under the red sky »

Ik vind keurmeesters in het algemeen kundige mensen die respectvol met de honden en exposanten omgaan. Ik erger me vaker aan het geklaag van exposanten over de keurmeester dan aan de keuring zelf. Natuurlijk ben je het er niet altijd mee eens maar dat hoort toch bij het spelletje. Ik denk dat te veel exposanten alleen maar willen horen hoe geweldig hun hond is en het niet kunnen hebben als een keurmeester kritiek heeft. Natuurlijk kan iedereen wel een incident bedenken waar een keurmeester de fout inging. Maar het blijven voor mij incidenten en niet meer dan dat.
groetjes,
Gerja

www.undertheredsky.nl
goud
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door goud »

Ach, wij hadden ooit eens een Nl keurmeester die haar eigen fokprodukt het BOB gaf. :scratch: Dan heb je toch wel lef. Of de km die het BOB gaf aan degenene bij wie ze het rasexamen heeft gedaan. Ook zo leuk. In de ruim 20 jr dat we nu showen al heel wat staaltjes meegemaakt. :neenee:
Maggie
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Bij Laekense heb je twee types. Ouderwets type, een meer brede flink behaarde hond en modern type, honden die meer op ruwharige mechelse herders lijken. Je hebt keurmeesters die oud type willen zien en je hebt keurmeesters die nieuw type willen zien. Als wij met Eva bij een keurmeester komen die oud type wil zien wordt ze meteen weggezet als niet zo goed. Eva is een soort extreem nieuw type met een hele lange neus en weinig garnituur (wat niet zo met oud of nieuw type te maken heeft overigens) en Eva is erg rank. Je kan de standaard zo lezen dat Eva er helemaal aan voldoet, maar je kan ook gewoon honden van de jaren 80 in je hoofd hebben en vinden dat dat laekense zijn. En als je de standaard zo leest voldoen die ook prima. De echte rekels met flink formaat.

Dus daar zullen wij sowieso rekening mee moeten houden. Dan heb je nog mensen die helemaal gefixeerd zijn op garnituur. Eva heeft dat echt weinig. De ene zegt, maakt niet uit, de andere zegt, niet goed. :neenee: Het hangt een beetje af van wat ze willen zien. Ik weet dus al redelijk op voorhand welk type ze willen zien en of ze erg hangen aan garnituur of meer aan bouw en vachtstructuur bv. En ja, ik zou me nooit inschrijven als er een keurmeester stond die oud type met veel haar wenst. Dan zal Eva altijd laatste zijn want zij is echt overduidelijk nieuw type en ze heeft overduidelijk weinig garnituur :mrgreen:

Dus wij zijn soms als laatste geplaatst terwijl een andere keurmeester juist extreem lovend was over haar type omdat ze dus veel type heeft. Daar kan ik overigens wel prima mee leven want ik ben van mening dat ook oud type erg mooi en waardevol is. Dus je kan met beide types showen en je U'tjes halen als je even kijkt wie keurt. Maar als je naar een grote show moet en je moet je titel halen baal je wel als je met nieuw of juist oud type komt en de voorkeur van de keurmeester ligt bij het andere type. Heel veel honden hangen er ook tussenin en daarmee heb je wel goede kansen bij beide voorkeuren.

Maar mij maakt het al met al niet veel uit. Of Eva nu 1U of 5ZG wordt want wij hebben geen belang verder bij rapportjes en plaatsingen behalve dat we het gewoon leuk vinden om eens te doen een paar keer per jaar. Wel vind ik het wat vervelend als je dus echt een heel goed rapport krijgt en daarna een vrij slecht met tegenovergestelde commentaren. Want daar kan je niks mee. Je hond is erg mooi kort en dan bij de volgende keurmeester weer te lang en te los in de rug. :denken: Uitmuntend belgenhoofd, zeker voor een laekense, en dan weer geen goed parallellisme :denken: Of uitmuntende bijteling en dan weer geen goede bijteling. Dan denk ik, je kan toch zien hoe dat zit. Is dat nu zo afhankelijk van smaak? Dat de kop de lijn van de neus heeft is toch duidelijk. Hoe kan iemand dan zeggen dat ze ineens helemaal die lijn niet heeft? :U:

Op die manier betaal je 50 euro en kan je helemaal niet voorspellen of je hond eerste of laatste wordt. Dat is toch vreemd als je je hond al 8 keer hebt geshowd met totaal tegenovergestelde commentaren. :engel: :wink:
Afbeelding
ladybird
Zeer actief
Mijn ras(sen): Geen, ik hou niet van honden.
Contacteer:

Ongelezen bericht door ladybird »

Nanna schreef:
Zo ken ik er 1 van het andere uiterste.

Km op de wereldshow in Denemarken vermelde alle exposanten voor de keuring al dat alle honden een U zouden krijgen. Voor de moeite nemen van het verre rijden om naar Denemarken te komen. :denken:
Afbeelding
Odi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border collie
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Odi »

Mijn Meagan schijnt een toppertje te zijn. Er zijn verschillende mensen die haar graag hadden geshowd en die er van waren overtuigd dat ze hoog zou scoren.
Ooit heb ik 1 show met haar gedaan, ze was toen nog heel jong en dat vond ik dus niet leuk.
De keurmeester zei: je hebt de pech dat er honden met meer ervaring en ervaren handlers in de ring staan, anders had je hoger gescoord.
Aan de fokster van Meagan heb ik verschillende keren gevraagd of ik nog eens zou showen, maar ze zei: op die en die en die show komen die en die fokkers en dat zijn weer vriendjes van die en die keurmeesters. Dus al heb je het mooiste en beste hondje, je zult er nooit winnen.
Toen wist ik genoeg en heb haar nooit meer geshowd.
Afbeelding
Odi, Meagan, Judy, Macey, Jade (Jace *)
Irisz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
Contacteer:

Ongelezen bericht door Irisz »

Eigenlijk klopt het niet dat de smaak van de keurmeester zoveel invloed heeft vind ik.
Een keurmeester hoort de honden de keuren aan de hand van de rasstandaard en in hoeverre de honden in de ring hieraan voldoen. De persoonlijke smaak van de KM doet er verder niet toe.
Uiteraard ontkom je daar nooit helemaal aan, want zelfs onbewust worden eigen smaak e.d. meegenomen in het eindoordeel, maar ik vind als keurmeester dat je niet naar eigen smaak hoort te keuren.
Dat zou dan ook betekenen dat wanneer een KM weinig heeft met een bepaalde rasgroep of een bepaald ras, zij sowieso niet snel hoog zullen eindigen in de BIS bijvoorbeeld.
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
Forever loved and in my heart..
dogo4ever
Zeer actief

Ongelezen bericht door dogo4ever »

Helemaal aan smaak ga je niet ontkomen. Een standaard is nog te interpreteren. Wat is een breed front? Wat is kort in de rug? Pas als er echt centimeters/verhoudingen bij gaan staan, staat het helemaal vast.
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Irisz schreef:Eigenlijk klopt het niet dat de smaak van de keurmeester zoveel invloed heeft vind ik.
Een keurmeester hoort de honden de keuren aan de hand van de rasstandaard en in hoeverre de honden in de ring hieraan voldoen. De persoonlijke smaak van de KM doet er verder niet toe.
Uiteraard ontkom je daar nooit helemaal aan, want zelfs onbewust worden eigen smaak e.d. meegenomen in het eindoordeel, maar ik vind als keurmeester dat je niet naar eigen smaak hoort te keuren.
Dat zou dan ook betekenen dat wanneer een KM weinig heeft met een bepaalde rasgroep of een bepaald ras, zij sowieso niet snel hoog zullen eindigen in de BIS bijvoorbeeld.
ja dat klopt, maar er zijn gelukkig wel meerdere KM's en dus meerdere smaken.

de honden die in de BIS keuring lopen, dat ZIJN ( in principe :wink: ) mooie honden, goede rasvertegenwoordigers. dus dat is al binnen. er kan er nou eenmaal maar 1 op 1 staan en dan komt m.i. er ook een stukje show bij kijken, dus niet zozeer welke hond een goede hond is, want dat hebben ze al doorlopen. een afghaan in de erering is toch iets meer show dan een bv. JR of of of... ik vind het dus niet zo gek, dat er bepaalde rassen of types meer BIS winnen, als het een keer anders is? dan is dat leuk, maar meer ook niet.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

goud schreef:Ach, wij hadden ooit eens een Nl keurmeester die haar eigen fokprodukt het BOB gaf. :scratch: Dan heb je toch wel lef.
Maar was het ook de beste? Want daar gaat het om lijkt mij zo.

Stel nou dat een fokprodukt staat van een KM.
Stel nou dat het de beste hond is.

Als de KM hem dan BOB maakt zeggen mensen: Dat komt doordat het eigen fok is.
Maar als hij hem geen BOB maakt zeggen mensen: Die hoort op 1, maar dat durft ie niet.

Als KM doe je het nooit goed. :19:

Afbeelding

ladybird
Zeer actief
Mijn ras(sen): Geen, ik hou niet van honden.
Contacteer:

Ongelezen bericht door ladybird »

Nanna schreef:
Marjoleine schreef:
goud schreef:Ach, wij hadden ooit eens een Nl keurmeester die haar eigen fokprodukt het BOB gaf. :scratch: Dan heb je toch wel lef.
Maar was het ook de beste? Want daar gaat het om lijkt mij zo.

Stel nou dat een fokprodukt staat van een KM.
Stel nou dat het de beste hond is.

Als de KM hem dan BOB maakt zeggen mensen: Dat komt doordat het eigen fok is.
Maar als hij hem geen BOB maakt zeggen mensen: Die hoort op 1, maar dat durft ie niet.

Als KM doe je het nooit goed. :19:
Ik vind dat je het als exposant niet kunt maken om een door de keurmeester gefokte hond uit te brengen omdat je die keurmeester daarmee in een heel vervelende positie manouvreert.
Ja ik ook, maar zo denken mensen veel al blijkbaar niet. :19: Als de fokker van Thorben keurt, dan schrijf ik hem niet in, maar schrijf ik een hond in die niet door hem gefokt is. Ik wil het zelf niet op die manier en ik wil al helemaal de fokker/km niet in die positie brengen :19:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”