Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Cursus op openbaar terrein

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

_Jules_
Zeer actief
Aantal honden: 4

Cursus op openbaar terrein

Ongelezen bericht door _Jules_ »

In Veenendaal is er een vrouw die hondencursus geeft in een gebied wat gewoon voor iedereen toegankelijk is.
Ik ging vanochtend naar dat gebied toe, even Jules in het water laten zwemmen. Kom ik die vrouw tegen, ze was blijkbaar cursus aan het geven met allemaal golden retrievers, zoek oefeningen. Zegt ze tegen mij op een nogal arrogante toon of ik even door wil lopen met mijn fiets.. ik liep absoluut niet in de weg, wilde juist mijn fiets netjes tegen het hek aanzetten, maar dat mocht blijkbaar niet van haar.Ik zet gewoon mn fiets neer, hoor ik weer: Wil je even doorlopen?? Eeh nee, openbaar terrein en ik wilde naar het stukje bij het water om Jules te laten zwemmen, waar hun dus niet bezig waren.
Ik vind het een beetje vreemd.. mag dit eigenlijk ook wel, op openbaar terrein cursus geven?? :denken:

Zal wel als een zeikerd klinken, maar je kan toch moeilijk tegen mensen zeggen dat ze daar niet mogen komen, omdat jij geen geld uit wilt geven om een veld af te huren :19:
Afbeelding
Ayurveda
Zeer actief

Re: Cursus op openbaar terrein

Ongelezen bericht door Ayurveda »

Wat belachelijk!
ik was met mn hond dwars door de cursisten gelopen denk ik!
en als ze wat te zeiken hebben gaan ze zelf maar weg!
en ook zo zeggen dat alle cursisten ook weten hoe het zit!
Afbeelding
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Hilde »

Ik heb geen idee of het mag, maar als het openbaar terrein is, dan mag jij daar ook gewoon lopen :19:
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Raar hoor! Nu vind ik het wel netjes als je er even omheen loopt als je iemand ziet trainen, of dat nou alleen is of in groepsverband. Maar zo'n arrogante toon had niet gehoeven want zoals je al zei, het is openbaar terein!
_Jules_
Zeer actief

Die vrouw geeft op meerdere dagen daar les.. ook op zaterdag en zondag. Dat zijn lijkt mij de dagen dat veel mensen daarheen gaan.
En waar zij die cursus doet is dus precies het stuk waar je naar beneden kan gaan om naar het water te gaan en er staat daar ook een bankje om te zitten.
Ze geeft ook puppycursus, dit doet ze ook op een openbaar veld op een andere plek. Lijkt mij ook niet heel slim als er andere honden daar komen bij die pups :19:

En ik ging gewoon netjes al aan de kant, dus om dan nog even erachteraan te roepen dat ik aan de kant moet vond ik wel heel achterlijk. Dan had ik de bosjes in moeten duiken. Ik zei ook dat ik niet door ging lopen, omdat ik naar het water wilde.. :pffff:
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Oh ik praat het ook niet goed hoor, wat ze doet. Je hebt groot gelijk :wink: Maar als zij milder had gereageert was er eigenlijk niks aan de hand geweest. Beetje rekening houden met elkaar.
sjaak-k
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising labrador, Toller & Labrador

Ongelezen bericht door sjaak-k »

Zolang je niet dwars door de groep loopt... Op zondag kan ze nu eenmaal andere mensen verwachten lijkt me.
Afbeelding
Hilde
Zeer actief

Nee, er dwars door heen lopen zou ook niet mijn keuze zijn, een beetje aso zou ik dat dan vinden. Maar je mag er toch best langs lopen :scratch:
Afbeelding
_Jules_
Zeer actief

Moest ook wel, want is geen andere manier om zo dicht bij het water te komen.. daar ligt een aanlegsteiger voor kano's.

Maar ik zal dr wel vaker tegen gaan komen, want was wel van plan om elk weekend daar in de ochtend heen te gaan :19:
Afbeelding
Fin
Zeer actief

Ongelezen bericht door Fin »

Ik zou daar héél snel klaar mee zijn, vrees ik. :oeps: :mann: :F:

Niets ervan, er is al zo weinig openbaar gebied waar je lekker met je honden kunt lopen, dat gaat me daar niet geclaimd worden door een kenau met harig tanden. :pffff:
Hilde
Zeer actief

_Inge_ schreef:Moest ook wel, want is geen andere manier om zo dicht bij het water te komen.. daar ligt een aanlegsteiger voor kano's.

Maar ik zal dr wel vaker tegen gaan komen, want was wel van plan om elk weekend daar in de ochtend heen te gaan :19:
Gewoon doen. Het is niet haar terrein. :pffff:
Afbeelding
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Vertel me waar het is en ik zal mijn meute ook eens door haar cursus jagen. Is ze nu helemaal :devil:
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Wat dat betreft ben ik dan een kreng ;-(
Ik zou NIET weggaan, zou haar er beleefd op wijzen dat het openbaar terrein is. Afhankelijk van de toonzetting van het verzoek ben ik best bereid om om de groep heen te lopen, maar als ik de indruk heb dat iemand het terrein claimt om dagelijks cursussen te geven dan vind ik dat anders.

Kijk, er zijn hondenscholen die soms een "veldtripje" organiseren en dan daar "les" geven. Of een soort "lesgeven tijdens wandelen" waarbij hondengedrag wordt besproken... dan zijn die mensen daar dus incidenteel. Kan ik prima mee door de bocht ;-)

Ik zou proberen bij politie of bij eigenaar terrein na te gaan of die mevrouw daar toestemming / vergunning voor heeft. Commerciele activiteiten zijn in de meeste natuurgebieden namelijk voor zover ik weet niet toegestaan. Dus, zou ik zorgen dat als ze geen toestemming heeft, de terrein-eigenaar weet dat ze daar bezig is. Klikken dus.
Gemeen he?

Natuurlijk, als ik zie dat iemand gewoon zelf bezig is met het oefenen met zijn hond zal ik proberen geen overlast te veroorzaken, maar wel binnen de grenzen van het normale. Als iemand daarbij een logisch pad bezet houdt, ga ik wel vragen of hij ajb even aan de kant kan, dat ik kan passeren.
Het hangt dus een beetje af van de preciese omstandigheden wat ik doe, maar iemand die een openbaar terrein claimt voor (dagelijkse) lessen/trainingen ... sorry, no can do

Suzanne
_Jules_
Zeer actief

Rosita Compagner schreef:Vertel me waar het is en ik zal mijn meute ook eens door haar cursus jagen. Is ze nu helemaal :devil:
:smile: De Roode Haan in Veenendaal, zondagochtend om een uur of 10 :pffff: :S:

Zie het al helemaal voor me.

Maarre ik ben dus ook niet weggegaan hoor, ben me gek. En ik ga zeker even informeren bij de gemeente. Als iemand zo tegen mij praat, word ik ook opgefokt..maar ben netjes gebleven hoor :F:
Afbeelding
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Moet je hier komen wandelen in de lente. Lopen er soms wel 2 of 3 groepen jachttraining te doen in dit gebied wat dan een openbaar losloopgebied is. :denken: Maarja, je wil ook niet dat je hond mee gaat rennen met een apporterende hond oid dus denk je door te lopen en elders wel je hond te kunnen laten rennen. Staat daar gewoon weer een puppencursus. Ik heb meegemaakt dat er 4 cursussen tegelijk waren zodat ik mijn honden aan de riem naast de weg moest uitlaten :piew:
Afbeelding
Marlieke met Boris
Zeer actief
Mijn ras(sen): engelse cocker spaniel
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Marlieke met Boris »

wij hebben speurcursus gewoon in openbaar gebied. Als er andere mensen aankomen (met hond), dan gaan wij allemaal aan de kant staan. Als de honden loslopen, is het ook geen probleem, maar vragen we wel ze een beetje bij zich te houden omdat er ook hondjes bij onze groep zitten die niet met andere reuen bijv. gaan.
Als ik een spoor uitloop met boris zorg ik dat we niet in de buurt lopen van andere honden, maar komt er een vrolijke hond op ons afgedenderd vraag ik wel of ze hond bij zich willen roepen...helaas doet niet iedereen dat. En als boris aan het werk is, heeft hij al helemaal geen zin in andere honden, dus als baasjes niet roepen regelt boris het zelf wel door ze weg te snauwen.
Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Marlieke dat snap ik niet... waarom op openbaar terrein?
Dat kun je toch niet maken om een terrein zo te claimen, hoe vriendeiljk je ook vraagt aan mensen om mee te werken?

(hm... de vraag komt mij bekend voor...)

Suzanne
MarjaV
Actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback

Ongelezen bericht door MarjaV »

Nou ja, je kunt je heel druk maken of niet.

Wij trainen ook op openbaar terrein, omdat er helaas (nog) geen eigen terrein beschikbaar is. Dat wordt gedoogd door de gemeente en dat doen we geloof ik al meer dan 10 jaar in het park.

Ik spreek mensen er ook op aan als ze dwars door de groep heenlopen al dan niet met hond. Ze presteren het zelf om dwars door het behendigheidsparcour te lopen, omdat dat 3 meter korter is. Ik hoop nog altijd dat ze dat een keertje doen als Kiertje in volle vaart erop af dendert. :D
Maar ik probeer het wel vriendelijk te doen en adviseer ze slechts om te vertrekken en waarschuw ze voor de eventuele gevolgen. Voor de honden maakt het me niet zoveel uit, beetje afleiding aan de zijkant is alleen maar goed, worden ze stabiel van. Kijken mag, langs de zijkant passeren mag, spelen op het naastgelegen veld mag ook.
Alleen loslopende honden vind ik vervelend, vooral als de baasje in geen velden of wegen te bekennen zijn. De ergste was een hond die vervelend deed naar de andere honden toe, die heb ik aangelijnd en vastgehouden, baasje kwam pas na een kwartier!!! :denken: kijken waar zijn hond bleef.

Beetje rekening met elkaar houden en dan is het meestal prima. Wij hebben zelden tot nooit problemen.
Marja, Kyara, Tisha & Ayoka
Afbeelding
_Jules_
Zeer actief

MARC_S schreef:Moet je hier komen wandelen in de lente. Lopen er soms wel 2 of 3 groepen jachttraining te doen in dit gebied wat dan een openbaar losloopgebied is. :denken: Maarja, je wil ook niet dat je hond mee gaat rennen met een apporterende hond oid dus denk je door te lopen en elders wel je hond te kunnen laten rennen. Staat daar gewoon weer een puppencursus. Ik heb meegemaakt dat er 4 cursussen tegelijk waren zodat ik mijn honden aan de riem naast de weg moest uitlaten :piew:
Nee dan zou ik mijn honden ook niet los kunnen doen.

En als het een heel groot gebied is, oke.. dan kan je je nog een beetje verspreiden. Hoewel het ook niet handig is als er dan meerdere tegelijk bezig zijn.
Dit is een heel klein stukje waar je langs het water kan lopen. 2 plekken die een beetje open zijn en waar dus een bank staat.. dus je neemt gewoon daar bijna alle ruimte in, als je op die plek cursus gaat geven.
Afbeelding
_Jules_
Zeer actief

Kijk, dit is het water waar je langs kan lopen. En bij 2 plekken zit dus een klein stukje wat open is.
Je moet dus wel net langs die groep lopen, want er is helemaal geen ruimte om er met een grote boog omheen te gaan :19:
Afbeelding
Afbeelding
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart

Ongelezen bericht door Tamara. »

Haha, die ben ik ook regelmatig tegengekomen :engel:
Ik trok me er niets van aan en ging geheel mijn eigen gang. Lekker op het bankje van de picknicktafel zitten en de honden lekker zwemmen :pffff: Daarbij kan ik ook nog hele leuk, kirrende geluidjes maken :F:

Als iemand zo'n beperkte ruimte zo gaat claimen en dan ook nog eens hautain gaat doen, hebben e aan mij een goede :pffff:
_Jules_
Zeer actief

Tamara. schreef:Haha, die ben ik ook regelmatig tegengekomen :engel:
Ik trok me er niets van aan en ging geheel mijn eigen gang. Lekker op het bankje van de picknicktafel zitten en de honden lekker zwemmen :pffff: Daarbij kan ik ook nog hele leuk, kirrende geluidjes maken :F:

Als iemand zo'n beperkte ruimte zo gaat claimen en dan ook nog eens hautain gaat doen, hebben e aan mij een goede :pffff:
Haha ja jij weet tenminste hoe het er daar uitziet. Ik heb haar wel vaker gezien tegenover de kinderboerderij en wist wel dat ze hier ook cursus gaf. Maar vind het wel erg asociaal. Ik ga nu ook gewoon elke week rond die tijd, lekker bij het water zitten. Als ik mn fietskar heb, alle 3 mee :pffff:

Ze traint trouwens ook alleen makkelijke honden. Hond van vriendin was iets te moeilijk voor haar, dus die moest maar van de cursus af. Anders zou zij de schuld krijgen als er iets gebeurde :19:
Afbeelding
Ramona25
Zeer actief
Mijn ras(sen): Berner Sennenhond
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Ramona25 »

Wat een heerlijk watertje voor de honden.

Ik vind het niet netjes van de hondenclub. Het zou wat worden idd zeg, als ze zich openbaar terrein gaan toe-eigenen. Ik heb zelf dan een honden uitlaatservice en probeer er altijd zo goed mogelijk voor te zorgen dat niemand last van mij heeft. Dit houdt in dat ik degene ben die aan de kant gaat als mensen willen passeren en constant aan het scannen ben wat eraan komt. Ik ben namelijk blij dat er openbaar terrein is waar ik mag wandelen... En dan nog een grote mond hebben ook, bah! :piew:
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

http://www.hondjekoek.nl met bezorgservice regio Kennemerland
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

_Inge_ schreef:In Veenendaal is er een vrouw die hondencursus geeft in een gebied wat gewoon voor iedereen toegankelijk is.
Ik ging vanochtend naar dat gebied toe, even Jules in het water laten zwemmen. Kom ik die vrouw tegen, ze was blijkbaar cursus aan het geven met allemaal golden retrievers, zoek oefeningen. Zegt ze tegen mij op een nogal arrogante toon of ik even door wil lopen met mijn fiets.. ik liep absoluut niet in de weg, wilde juist mijn fiets netjes tegen het hek aanzetten, maar dat mocht blijkbaar niet van haar.Ik zet gewoon mn fiets neer, hoor ik weer: Wil je even doorlopen?? Eeh nee, openbaar terrein en ik wilde naar het stukje bij het water om Jules te laten zwemmen, waar hun dus niet bezig waren.
Ik vind het een beetje vreemd.. mag dit eigenlijk ook wel, op openbaar terrein cursus geven?? :denken:

Zal wel als een zeikerd klinken, maar je kan toch moeilijk tegen mensen zeggen dat ze daar niet mogen komen, omdat jij geen geld uit wilt geven om een veld af te huren :19:
Wat raar? Wij hebben ook golden-cursussen gedaan (ging toen uit van de GR club), eerst in Roozendaal later in Rhenen. Roozendaal was ook openbaar terrein. Maar de trainer heeft nooit iemand gesommeerd om door te lopen. Dat kan ook helemaal niet denk ik.
Tamara/Bayko
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Tamara/Bayko »

Suzanne123 schreef:Marlieke dat snap ik niet... waarom op openbaar terrein?
Dat kun je toch niet maken om een terrein zo te claimen, hoe vriendeiljk je ook vraagt aan mensen om mee te werken?

(hm... de vraag komt mij bekend voor...)

Suzanne
Dan zal het vermoedelijke antwoord je vast ook niet verbazen. Particuliere terreinen waar je met een groep kunt speuren liggen niet voor het oprapen. Wij trainen met onze groep ook in een openbaar bos. Jarenlang mochten we van iemand z'n priveterrein 'lenen' voor puinspeuren maar dat kan helaas niet meer, dus dan moet je op zoek naar iets anders. De laatste jaren speuren we op zaterdag in een bos waar veel fietsers, mensen met honden etc. komen. Aangezien je die mensen nogal moeilijk kunt verbieden om daar te lopen komt het dus regelmatig voor dat je spoor doorkruist wordt door allerlei vreemde geuren of dat er opeens een vreemde hond voor je neus staat terwijl jouw hond net met speuren bezig. Soms is dat best vervelend, zeker voor honden die toch al wat sneller afgeleid zijn. Het is echter een openbaar gebied dus we proberen gewoon allemaal een beetje rekening met elkaar te houden. Voor de gevorderde honden is het ook wel weer een extra uitdaging om ondanks de ongeplande verleidingssporen toch het juiste spoor te volgen. Wat ik wel best aso vind is dat er soms piketjes of voorwerpen die op het spoor liggen worden gejat, terwijl het toch vrij duidelijk is dat het niet om zwerfafval ofzo gaat.
Groetjes van Tamara en een pootje van Cody
Afbeelding
In liefdevolle herinnering:
Bayko *06-01-2002 +08-09-2012 Cyntha *20-04-2003 +02-05-2017
Fin
Zeer actief

Ongelezen bericht door Fin »

MarjaV schreef:Nou ja, je kunt je heel druk maken of niet.

Wij trainen ook op openbaar terrein, omdat er helaas (nog) geen eigen terrein beschikbaar is. Dat wordt gedoogd door de gemeente en dat doen we geloof ik al meer dan 10 jaar in het park.

Ik spreek mensen er ook op aan als ze dwars door de groep heenlopen al dan niet met hond. Ze presteren het zelf om dwars door het behendigheidsparcour te lopen, omdat dat 3 meter korter is. Ik hoop nog altijd dat ze dat een keertje doen als Kiertje in volle vaart erop af dendert. :D
Maar ik probeer het wel vriendelijk te doen en adviseer ze slechts om te vertrekken en waarschuw ze voor de eventuele gevolgen. Voor de honden maakt het me niet zoveel uit, beetje afleiding aan de zijkant is alleen maar goed, worden ze stabiel van. Kijken mag, langs de zijkant passeren mag, spelen op het naastgelegen veld mag ook.
Alleen loslopende honden vind ik vervelend, vooral als de baasje in geen velden of wegen te bekennen zijn. De ergste was een hond die vervelend deed naar de andere honden toe, die heb ik aangelijnd en vastgehouden, baasje kwam pas na een kwartier!!! :denken: kijken waar zijn hond bleef.

Beetje rekening met elkaar houden en dan is het meestal prima. Wij hebben zelden tot nooit problemen.
Jullie hebben zelden tot nooit problemen, nee. Is het ooit wel eens in je opgekomen dat die mensen die dwars door jullie trainingsgroepje heen lopen een punt aan het maken zijn? :wink:
Ilse met haar witte
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ilse met haar witte »

Volgens mij mag dat niet. een cusus op openbaar terrein :piew: ?
Het commerciële aspect maakt dat er een vergunning voor het gebuik of iets dergelijks moet zijn.
De gemeente kan je er meer over vertellen :ok:

Mocht ik zo'n arrogante tAng tegenkomen mocht ze van mij persoonlijk vernemen met mijn vriedelijkste glimlach dat dit één van de laatse dagen was dat zij daar met haar cursisten de openbare ruimte mag bezetten :cool2:
Achterlijk beest. :Q:
Groetjes Ilse
Afbeelding
_Jules_
Zeer actief

Ja ik ga het mooi uitzoeken, ik vind het ook een hele vreemde plek om cursus te geven. Want je neemt daar gewoon echt alle ruimte in.
Misschien moet ik volgende week er maar uitgebreid gaan ontbijten, lekker vleesje mee voor de honden. Eens kijken hoe goed die golden retrievers dan nog luisteren :pffff:

Volgens mij is het daar ook helemaal geen losloopgebied, ook even uitzoeken. Ik had Jules nu netjes aan de lijn. Zij niet los, cursushonden ook niet los :devil:
Afbeelding
Ilse met haar witte
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ilse met haar witte »

MarjaV schreef:Nou ja, je kunt je heel druk maken of niet.

Maar ik probeer het wel vriendelijk te doen en adviseer ze slechts om te vertrekken en waarschuw ze voor de eventuele gevolgen.
:80: De gevolgen? Als er een hondje van je cursus hapt heeft de cursist een probleem je vereninging even later ook vrees ik....
Het is openbaar terrein en ik kan me voorstellen dat andere mensen zich storen omdat zij hun hond aan moeten lijnen omdat jullie de boel confisceren. Misschien dat een hekje eromheen al helpt, en een beetje ruimte voor de andere overlaten ook...Hoef je ook niet meer te hopen dan Kiertje zich een keertje te buiten gaat ten koste van....
Groetjes Ilse
Afbeelding
Moniek B.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Flatcoated en Golden Retriever
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Moniek B. »

Wat mij betreft is trainen op openbaar terrein een kwestie van wat geven en nemen, en dan vooral van sociaal gedrag van beide "partijen". Ik volg jachttraining, voor een deel op terreinen van boeren waar afspraken over gemaakt zijn, maar voor het waterwerk moeten we toch echt gebruik maken van openbaar terrein. Wij trainden vanmorgen bijvoorbeeld langs een kanaal waar druk gevist wordt, fietsers langs komen en sinds een aantal weken een herdervereniging de honden leert zwemmen (denk ik???). Soms een drukte van belang dus.
Als er fietsers langs komen, houden we de honden van het fietspad. Lopen er aan de overkant wandelaars terwijl de honden net over water moeten, wachten we even. Geen enkel probleem en vind ik ook niet meer dan normaal.
Maar het komt ook meer dan geregeld voor dat fietsers niet op het fietspad blijven en ons bijna van de weg af fietsen. Of dat mensen langs het echt hele lang kanaal precies op 2 meter afstand van een apporterende hond gaan staan kijken. En dan denk ik; hoeveel moeite is het nu om je hond even mee te nemen (aangelijnd of niet, dat maakt me dan nog niets uit) en iets verderop gaan staan te kijken? Zo heel ingewikkeld is dat toch niet? Wij vragen het eigenlijk alleen als een hond aan het werk is die niet met andere honden kan, maar ik erger me in dat geval wel blauw moet ik zeggen :evil:
Groetjes,
Monique, Ean en Griffin!
Monique Bladder
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”