Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

pennHip en eventuele Symphysiodese (pup 12 weken)

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

shibashira
Zeer actief
Mijn ras(sen): 3 x Shiba & 1 x Akita
Aantal honden: 4
Contacteer:

pennHip en eventuele Symphysiodese (pup 12 weken)

Ongelezen bericht door shibashira »

Pfff... ik weet het even niet meer... vandaar mijn verhaal ook hier en ik ben benieuwd naar jullie reacties.

Ben in het bezit van twee geweldige Shiba's, waaronder een pup (Taro) van 12 weken & een teef (Shira) van 14 maanden. Onze teef moest afgelopen vrijdag voor een orthopedisch consult naar Joop Hopmans (diergeneeskundig centrum Hopmans in Roden). Ze had tijdje terug haar kruisband gescheurt en dit was even een controle hoe het ging. Taro ook maar meegenomen, want hij moest zijn 12 weken inenting hebben.

Uiteraard altijd prettig dat ze dan gelijk ook even je pup gaan onderzoeken, maar had toch liever misschien mijn hoofd in het zand gestoken. Want tijdens het onderzoek kwam Hopmans er achter dat Taro links-achter pijnlijk was. Hopmans had het over een spier die daar liep en dat hij wat meer gespannen was dan aan de andere kant. Hij piepte even, maar tja.. het is ook wel een piepert. Toen Hopmans een teek wilde verwijderen piepte hij harder zeg maar

Maar goed... nu werd er voorgesteld om toch maar een pennHip uit te voeren bij hem over twee weken (Taro is dan 14 weken) om zekerheid te krijgen over de ontwikkeling van mijn mannetje met betrekking tot HD. Deze pennHip zijn 3 foto's van de heupen die genomen worden onder narcose. Aaaaaaaaahhhhhhhhhh narcose bij een pup van 14 weken, mijn nekharen gaan overeind staan!!!

Uit deze foto's komt dan een bepaalde waarde:
De DI is de mate van heupluxatie. De maximale afstand tussen de kop en kom wordt aangeduid met een cijfer tussen 0 en 1. Naarmate het cijfer hoger is, is de speling in het gewricht groter. Het grensgebied ligt op 0.30. Bij honden met waardes kleiner dan 0.30 is de kans op het ontwikkelen van heupdysplasie erg onwaarschijnlijk.

Nu had ik al even zitten googlen en zag ik dat deze waarde bepaalt wordt nadat de foto's zijn opgestuurd, zie hieronder
Beoordeling van de opnames
Uw PennHIP gecertificeerde dierenarts laat de drie röntgenopnames door het PennHIP Analyse Centrum beoordelen. De resultaten worden vertrouwelijk behandeld en teruggestuurd naar uw PennHIP gecertificeerde dierenarts.

Hopmans echter besluit direct aan de hand van deze foto's of hij dmv een chirurgisch ingreep gaat ingrijpen. Dit om te voorkomen dat de pup later weer onder narcose moet. Deze ingreep heet JPS (Juvenile pubic symphysiodesis)... maar vond ook wel de benaming Symphysiodese (JSD)... zullen vast wel verschillen zitten tussen deze twee methodes, maar het principe is hetzelfde. Dit houdt in dat ze de groeischijf die zich in het midden van het bekken bevind laten sluiten. Zie hieronder

Het effect hiervan is dat het bekken uiteraard nog steeds blijft groeien maar zodanig dat de heupkommen beter de heupkoppen gaan bedekken. Deze ingreep is zeer effectief bij honden van 4 maanden met heupdysplasie; in grote studies bleek de ingreep bij patiënten in meer dan 85% effectief

Oke... voordelen van deze ingreep begrijp ik. Je bent er op tijd bij en de hond zal minder kans hebben op de ontwikkeling van HD op latere leeftijd. Snap ook waarom deze ingreep op zeer jonge leeftijd moet plaatsvinden.

Maar pfff.... ik vind het eigenlijk nog al wat hoor!! En dan heb ik het nog niet eens over de ingreep zelf, maar ook al over de narcose die nodig is voor de rontgenfoto's. En wat als het niet goed is, moet ik dan maar meteen zo'n operatie laten uitvoeren. Ze zeggen dat het een relatief eenvoudige ingreep is, maar dit bij mijn kleine mannetje. ALS het al mis is natuurlijk, want dat moeten de foto's uitwijzen.

Nou ja, zoals jullie lezen nogal veel twijfel. Waarom de twijfel:

- zit totaal niet te wachten op deze ingreep laat staan de narcose op zich
- vind Taro nog veel te jong
- ben wel bang dat hij het misschien heeft omdat hij wel een gilletje gaf (maar hij gilt nogal snel) en ongemak aangaf
- met 9 weken gilde Taro ook toen ze zijn gewrichtjes aanraakten, maar zeiden ze dat het groeipijnen waren
- bij Shira hebben ze me dit verhaaltje ook al verteld toen ze 9 weken was (vanwege verhoogde risico bij dit overigens kleine ras)... alleen had ik met 12 weken een andere dierenarts van dezelfde kliniek die er niet weer over begon
- Shira heb ik toen niet laten onderzoeken, maar onlangs wel heupfoto's laten maken... ze waren perfect!!! (halfzus van Taro)

- het ras staat wel bekend om HD
- de ouderdieren van Taro zijn getest op HD... zo ook hun ouders etc. etc. en zijn allen HD-vrij
- heb het ook met de fokker gesproken, zij vond het ook behoorlijk heftig ... ze had dit nog niet eerder meegemaakt... maar goed, hoeveel pups worden op 12 weken zo uitgebreid onderzocht? Echter ook hun volwassen honden en de verkochte honden die getest zijn hebben goede heupen.

- Taro krijgt versvlees (dus goede voeding)
- Taro mag niet veel lopen van me (5 min per maand leeftijd)
- Heb in huis overal vloerbedekking gelegt om te voorkomen dat hij uitglijd op mijn laminaat
- dus eigenlijk DE voorzorgsmaatregelen wel genomen
- maar wie zegt dat ik niet nu net een pup heb die wel HD ontwikkeld? Ondanks alle goede zorgen en voorouders??

Als je bovenstaande zo leest neig ik absoluut naar het niet laten doen.... maar nu ik door Hopmans er op aangesproken ben, ben ik niet meer gerust en ga ik opeens overal wat achter zoeken. En de volgende twee punten zorgen er voor dat ik nu wel het meest twijfel:

1) Taro groeit enorm snel voor zijn leeftijd. Shira is 9,5 kilo en Taro weegt met zijn 12 weken nu al 7 kilo (!!). Hij oogt niet dik, maar gaat gewoon als een speer. Weet dat te snelle groei zeer nadelig kan zijn... maar ook met betrekking tot HD??

2) Taro moet vaak een beetje op gang komen als ik met hem ga wandelen. Als ik de auto pak om naar het bos te gaan, dan wil die wel lopen. Maar ga ik een blokje om zodat hij zijn plasje kan doen, dan is die pas halverwege de wandeling echt op dreef. Het eerste stuk gaat hij vaak zitten (en kijkt me aan met een blik van "til mij maar"). Nu dacht ik eerst dat dit gewoon puppygedrag was... het niet weg willen bij het veilige nest, maar tja... ben nu natuurlijk bang dat hij opstartproblemen heeft. Of zal het toch gewoon echt puppygedrag zijn en veilig thuis willen blijven. Shira had hier totaal geen last van als pup, hmmm.... tuurlijk is niet iedere hond hetzelfde. En we zeiden ook wel eens gekscherend tegen elkaar dat onze lompe pup gewoon lui is. Nu ben ik echter bang dat die last/startproblemen heeft.

Hij laat verder trouwens NIKS merken. Hij speelt, is vrolijk en gewoon een normaal ogende pup waar ik me zonder dit consult van vrijdag ook totaal geen zorgen om zou maken!!! Wat is nu wijsheid he... ik weet het allemaal niet meer zo zeker. Dit weekend was ik overtuigd van het niet laten doen, maar nu net weer even gewandeld met hem en wilde hij weer niet lopen...

HELP!!!
Sandra & Shira, Taro, Nikki, Kaya
Afbeelding
chrico
Zeer actief

Re: pennHip en eventuele Symphysiodese (pup 12 weken)

Ongelezen bericht door chrico »

Ik vind het nogal wat eigenlijk. En vooral omdat het zo vanuit het niets komt dit onderzoek en de beslissing.
Jemig. Ik denk dat als ik zou besluiten tot het maken van de foto's in elk geval niet direct over zou gaan op een operatie maar er voor kiezen om de tijd te krijgen je te orrienteren naar gelang de uitslag van de foto.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
dogo4ever
Zeer actief

Ongelezen bericht door dogo4ever »

Ik zou de foto's wel laten maken, ik zou wel willen weten hoe en wat maar daarna even een halt inlassen. Even een pas op de plaats en goed nadenken over hoe dan verder (uitgaande dat het foute boel zou zijn). Dan eventueel maar een tweede narcose maar ik zou niet voor een snelle beslissing gaan waar ik gewoon (nog) niet voor de volle 100% achter kan staan op dat moment.
Melanie 74

Ongelezen bericht door Melanie 74 »

Ik zou het lekker niet doen, kom op 12 weken oud!!
De heupen zijn nog in ontwikkeling, het is niet volgroeis.
Het is niet voor niets dat met pas vanaf 12 maanden kan zeggen of een hond hd heeft of niet. En de kans op??
Waarschijnlijk heeft je pupje wat verrekt en als hij zo snel groeit is hij gewoon stijfjes als hij dan gaat bewegen, hebben mijn honden hier ook gehad als pup en ze staan ook op versvlees.

Ik zou gewoon je voorzorgsmaatregelen verder doen en afwachten tot hij volwassen is.
De heupen zijn nog niet geheel "hard" en naar mijn mening als je er lang genoeg aan wrikt en trekt heeft iedere hond wel speling.

Overigs wil ik ik je via pb een ervaring in die kliniek vertellen ;)
*Esther
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door *Esther »

Kan je geen advies geven maar kan me goed voorstellen dat je op deze leeftijd niet van die ingrijpende operaties laat doen!
Maar ik lees wel dat je pup wat last heeft van opstartproblemen.
Als ik een pup zie die daar last van heeft, zou ik toch ook wel wat ongerust worden.
Heb je daar nog advies voor gekregen?
shibashira
Zeer actief
Contacteer:

Nou ja.... die opstartproblemen.. misschien ga ik hem nu wel ziek kijken ;)
Heb dit namelijk ook niet genoemd bij de dierenarts toen ik er was, omdat het me toen nog niet eens opgevallen is.

Ik zal even een voorbeeld noemen... vanmiddag ben ik met Taro gaan wandelen. Hij was net wakker en nog behoorlijk lui. Dan ga ik een vast rondje lopen en dan ploft die neer op zijn kont. Ik trek dan eventjes en dan loopt die wel... met tegenzin, doet zijn plasje en wil eigenlijk zo snel mogelijk weer naar huis. Wat dacht ik tot aan vrijdag... dat is gewoon pupgedrag... niet bij huis weg willen en liefst zo snel mogelijk weer terug. Kom.. hij is 12 weken he ;)

Nu ik er zo over na ging denken na dat consult, dacht ik.. misschien heeft die gewoon last... net weer een wandeling gemaakt... nu een andere kant op .. en meneer had goede zin en ging niet zitten. Ook als we naar het bos gaan (verder van huis) wil hij eigenlijk altijd wel mee.

Dus tja... ik ga nu misschien wel dingen zien.. die er niet zijn....

Heb dus ook sterk mijn twijfels over deze hele uitspraak van de dierenarts.. oke.. hij piepte wat bij het aanraken.. maar niet zo dramatisch eigenlijk. Verder tja.. die foto's laten maken. Hij moet wel onder narcose he!! Vind dat 10 keer niks!! En ik weet zeker dat hij daarna niet geopereerd gaat worden. Zoals jullie al zeggen, dan maar twee keer narcose.

Maar wel/niet foto's laten maken, pfff..... lastig lastig... want wat als er nu iets is... maar het is nu nog te verhelpen en op latere leeftijd niet meer????
Afbeelding
Bullekes
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Franse bulldog

Ongelezen bericht door Bullekes »

Hee Sandra,

Ik snap dat je ongerust bent maar dit zijn wel vermoedens gebasseerd op?? Een piepje.
Loïz miept ook om alles en Taro is volgens mij ook best een piepert.
Ik zou eerder denken aan groeipijntjes daar hij ook wel hard groeit he.
Met spelen op de clubmatch zag ik ook geen opstartproblemen.
Ik zal er van de week ook eens extra op letten.

Loïz wou tot een week of 16/17 geen rondjes door de buurt wandelen, alleen als Yara ook mee wou.
De rondjes bos en met de auto weg zijn wel interessant.

Zo'n operatie is natuurlijk ook een hele ingreep en ik denk dat het nu toch wel erg te vroeg is.
Zijn ouders, voorouders en alles is nagekeken, het komt niet voor in de lijnen dus dan is de kans op overerven van HD ook wel erg klein he.
Ik zou met een maand of 12/13 foto's gaan maken, dan kun je tenminste echt wat zien.
Misschien hem nu minder voeren zodat hij minder hard groeit?
Begrijpelijk dat je je zorgen maakt, het is wel je puppenkind.
Ik zou je niet teveel aantrekken van de diagnose, met Yara haar knieband had hij het immers ook mis?
Dat had ook een heel andere oorzaak.
** Groetjes Nadieh, pootje van Loïz & Yara **
Afbeelding
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hutsje »

ik vind het allemaal erg voorbarig. en dit:
Nu had ik al even zitten googlen en zag ik dat deze waarde bepaalt wordt nadat de foto's zijn opgestuurd, zie hieronder
Beoordeling van de opnames
Uw PennHIP gecertificeerde dierenarts laat de drie röntgenopnames door het PennHIP Analyse Centrum beoordelen. De resultaten worden vertrouwelijk behandeld en teruggestuurd naar uw PennHIP gecertificeerde dierenarts.

Hopmans echter besluit direct aan de hand van deze foto's of hij dmv een chirurgisch ingreep gaat ingrijpen.
vind ik op zijn zachtst gezegd arrogant. net als veel da's die zelf wel menen de hd uitslag te kunnen voorspellen adh foto's en er dan ook flink naast kunnen zitten.

als ik al aktie zou ondernemen (als) dan zou ik voor een 2nd opinie gaan. en als je geen operatie wil laten doen hebben de foto's ook weinig zin, toch?
Afbeelding
Hutsje
Zeer actief

over de pennhipp methode kan crutz op dit forum je veel vertellen.
Afbeelding
Odi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border collie

Ongelezen bericht door Odi »

Ik zou ook voor een second opinion gaan.
Afbeelding
Odi, Meagan, Judy, Macey, Jade (Jace *)
shibashira
Zeer actief
Contacteer:

en wat als ik nu gewoon even helemaal niks zal doen.. geen foto's geen rontgen... lekker Taro pup laten zijn en verder gaan zoals ik nu ook doe. Dus met de juiste voorzorgsmaatregelen en indien nodig hem op 1 jarige leeftijd eens laten checken??? Vind jullie adviezen en meningen allemaal erg interessant en zoals ik al zei... voor vrijdag had ik niks aan hem gezien.
Afbeelding
Hutsje
Zeer actief

shibashira schreef:en wat als ik nu gewoon even helemaal niks zal doen.. geen foto's geen rontgen... lekker Taro pup laten zijn en verder gaan zoals ik nu ook doe. Dus met de juiste voorzorgsmaatregelen en indien nodig hem op 1 jarige leeftijd eens laten checken??? Vind jullie adviezen en meningen allemaal erg interessant en zoals ik al zei... voor vrijdag had ik niks aan hem gezien.
tja, dat had je anders ook zo gedaan toch? ;)
Afbeelding
shibashira
Zeer actief
Contacteer:

Ja... als ik bij een andere dierenarts in dezelfde kliniek was terecht gekomen dan was dit alles niet eens in me opgekomen.

Thx
Afbeelding
empyree
Zeer actief
Mijn ras(sen): Newfoundlander/Grand Basset Griffon Vendéen/Lagotto Romagnolo
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door empyree »

Ik zou ook nog even rustig afwachten. Ik heb wel een dergelijke reacties meegemaakt mt newfoundanderpuppen die dan bij een dierenarts terecht kwamen die daar bhoorlijk op gefixeerd waren en dan werd er ook meteen geroepen dat er iets niet in orde was, te veel speling of zo. Onder andere bij mij eigen pup bij een dierenarts waar ik best veel vertrouwen in heb qua diagnoses. Toen ik daar kwam om voor te rôntgenen op 7 maanden werd gezegd bij betasten dat er veel speling op zat maar gelukkig zag de foto er perfect uit en op 18 maanden HD-A. Bij een broertje was wat moeizaam en pijnlijk lopen opgevallen en de diagnose bij de dierenarts was ondiepen kom en een bekkenkanteling zou noodzakelijk zijn , die later ook niet nodig bleek omdat de pup gewoon weinig bespierd was en tijdens een wild spel zijn heup uit de kom was geschoten. De reu is nu inmiddels dik 10 en heeft nooit last gehad behalve dan dat hij dik arthrose in die heup heeft omdat de dierenarts die de foto's heeft gemaakt hem gewoon 2 weken met een heup uit de kom heeft laten lopen terwijl hij volhield dat de hond een slechte kom had maar rara toen de controlefoto werd gemaakt voor dat aan de operatie werd begonnen bleek dat hij er weer netjes in zat en de hond heeft nooit meer een probleem gehad !

Dus maak je niet onnodig ongerust en wacht gewoon nog even af want nu opereren lijkt mij ook geen optie nu hij nog zo jong is. Alles moet eerst maar even lekker groeien en als je niet het idee hebt dat hij 'pijn' heeft bij spelen in huis of in de tuin dan denk ik dat het 'verzet bij wandelen gewoon puppykuren zijn........

Succes met de kleine man !
Sandra
Afbeelding
shanty

Ongelezen bericht door shanty »

Jeetje dan schrik je wel even. Ik zou hem ook lekker pup laten zijn en dan op de leeftijd dat het kan fotos laten maken.

Hopmans is toch wel een van de beter klinieken qua fotos in het noorden van het land.. Dus ik vind het wel een vreemd.
*Esther
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Esther »

shibashira schreef:
2) Taro moet vaak een beetje op gang komen als ik met hem ga wandelen. Als ik de auto pak om naar het bos te gaan, dan wil die wel lopen. Maar ga ik een blokje om zodat hij zijn plasje kan doen, dan is die pas halverwege de wandeling echt op dreef. Het eerste stuk gaat hij vaak zitten (en kijkt me aan met een blik van "til mij maar"). Nu dacht ik eerst dat dit gewoon puppygedrag was... het niet weg willen bij het veilige nest, maar tja... ben nu natuurlijk bang dat hij opstartproblemen heeft.
Oke, Dan heb ik me een beetje op t verkeerde been laten zetten door bovenstaande.
Maar dat is alleen maar ongerustheid van jouw kant.
Kan ik me goed voorstellen.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Kom er later deze week ff uitgebreid op terug, maar t is voor pennhip geen narcose, maar een roesje met spierverslapper, idd zijn er ook da-sen die een narcose gebruiken, maar dat hoeft dus echt niet. De da-sen waar ik kom voor het pennhippen hebben t ook echt niet over direct opereren, maar wachten eerst eens de uitslag af;)
Dayne
Actief
Mijn ras(sen): Saarloos wolfhond

Ongelezen bericht door Dayne »

Jeetje....wat drastisch zeg! Kan me voorstellen dat je hier onzeker van wordt.
Ik zou nu als het niet nodig is niets doen, het eerste jaar zeker niet nu hij flink in de groei is.
Mocht het zo zijn dat er iets niet in orde is zie je dat zelf ook wel, tijd genoeg om dan actie te ondernemen.
En dat hij gaat zitten tijdens een wandeling....het is een pup, onze Dayne deed dat ook tijdens wandelingen.
Ik denk ook dat gewrichten gevoelig zijn als deze onderzocht worden, worden vaak met behoorlijke druk betast.
shibashira
Zeer actief
Contacteer:

Taro wil wel terug lopen naar huis (als een speer zelfs)... echter niet bij het huis vandaan.

Hij piepte wel bij het onderzoek, maar hij piepte harder toen er een teek verwijderd moest worden.

zucht... het is gewoon frustrerend dat zoiets je wordt meegedeeld en er meteen over opereren gesproken wordt.

Tuurlijk wil ik niet dat hij over een half jaar wel HD blijkt te hebben... en dan zou ik mezelf voor het hoofd slaan dat ik niet die "simpele" ingreep heb gedaan op deze leeftijd.
Afbeelding
Dayne
Actief
Mijn ras(sen): Saarloos wolfhond

Ongelezen bericht door Dayne »

Nog even betreft de narcose.....
Onze Dayne heeft met 5 maanden ook een narcose gehad, is allemaal prima gegaan hoor.
Ik zag er ook erg tegenop, maar meer door alle wilde verhalen die ik om me heen te horen kreeg.
Als er op die leeftijd grotere risico's aan verbonden zouden zijn zou een arts er ook niet aan beginnen.

Als je na alle reacties nog onzeker blijft zou je voor je rust misschien toch foto's moeten laten maken.
Mocht hij geopereerd moeten worden kun je daar nog een keuze in maken wanneer dat gaat gebeuren.
Ik zou er nu nog niet teveel vanuit gaan dat hij geopereerd moet worden, een arts kan na onderzoek een vermoeden van iets hebben maar zolang er geen foto's gemaakt zijn is er nog niets zeker.
Sterkte!
shibashira
Zeer actief
Contacteer:

zoals ik er nu over denk doe ik die pennHip niet en al helemaal die operatie niet. Kreeg al te horen op een ander forum dat Hopmans dit vaak aanraad bij pups en ze standaard een brief meegeeft met steriliseren voor 9 maand en rontgen van de heupen om problemen in de toekomst te voorkomen. Nu ik er over nadenk kreeg ik die brief idd ook bij mijn andere hond.

Ik ga gewoon even verder met zoals ik voor vrijdag ook deed. En mocht mijn gevoel dan nog steeds onzeker zijn, dan laat ik reguliere rontgenfoto's maken en voor een second opinion. Maar hopelijk kan ik dit alles wat naast me neerleggen
Afbeelding
shibashira
Zeer actief
Contacteer:

ps. Hopmans wil ik trouwens helemaal niet aanvallen hoor, hij is een heel kundig dierenarts en loop er al jaren met het volste vertrouwen. Dit is echter de eerste keer dat ik even mijn vraagtekens plaats.
Afbeelding
shibashira
Zeer actief
Contacteer:

ja ik vind dit ook niet niks.... :( zo drastisch en spreken over meteen opereren. Aj aj aj... ben ik blij dat ik naar mijn gevoel luisterde en dit eerst ff openbaar gooide om meningen/adviezen te verkrijgen. Heb ook nogmaals contact met de fokker gehad en ben wel geruster nu. Een second opion kan altijd nog, maar het gaat juist zo goed met Taro.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

ik deed het niet, op zn vroegst met 6 maanden voorrontgenen maar met 14 weken laat ik geen pup rontgenen... ook niet penhippen.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Inge O schreef:
shibashira schreef:ps. Hopmans wil ik trouwens helemaal niet aanvallen hoor, hij is een heel kundig dierenarts en loop er al jaren met het volste vertrouwen. Dit is echter de eerste keer dat ik even mijn vraagtekens plaats.
maar wel een héél terecht vraagteken, ééntje van het soort waar ik in ieder geval zwaar aan til (= sterk eufemisme :19: ).
Ik vind het ook verbazingwekkend (kan het ook idiotie noemen) van die arts.
Jou was nog niks opgevallen.
Dus laat het rusten (voor zover je kunt :wink: )
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Cedhil
Zeer actief
Mijn ras(sen): Witte herder

Ongelezen bericht door Cedhil »

Loki piepte ook met 12 weken toen de dierenarts hem onderzocht, linksvoor had hij erg veel last. Ook Drako (zijn broertje) was afentoe stram. We hebben dit even aangekeken en er was niks aan de hand.
Ze zijn nu 11 maanden en rennen er op los en hebben nergens last van.
Ik denk dat het dus ook erg snel is om foto's te laten maken, maar het blijft jouw keus natuurlijk :)
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”