Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Gebroken teen of iets ernstigers?????

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Bink
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): border collie

Gebroken teen of iets ernstigers?????

Ongelezen bericht door Bink »

Sinds 2 maanden mankt mijn border collie regelmatig met zijn linker voorpoot. Soms gaat het een dag goed, dan weer slecht of matig. Het wisselt van dag tot dag. Ik heb hem een paar weken rust gegeven, ontstekingsremmers, voorzichtig aan geprobeerd met wat rennen/balletje gooien enz. Vorige week heb ik nog 1,5 uur met hem gewandeld en ballen gegooid omdat het al en paar dagen goed ging.
Hij heeft wel last bij een oneffen ondergrond met steentjes ed.
Op de foto's bij de DA was in eerste instantie niets te zien maar nu belde ze toch dat er een verdachte zone was opgemerkt. Dat kan verschillende dingen betekenen.
- het middenvoetsbeentje is gebroken (geweest);
- verkalking van de tenen/pootje;
Op mijn vraag of het ook een kankerplekje kan zijn, antwoordde zij dat dat zeker kan maar dat dat op de laatste plaats van mogelijkheden staat. Ze stelt voor om over een maand een nieuwe foto te laten maken zodat ze de vergelijking kunnen maken en dan een diagnose kunnen stellen. Bovendien zou het bij een kankerplekje niet de ene dag beter en de andere dag weer slechter gaan.......

Het vooruitzicht van toch een maand in onzekerheid zitten, vind ik verschrikkelijk.
Iemand van jullie ervaring met een dergelijke blessure bij je hond??
chrico
Zeer actief

Re: Gebroken teen of iets ernstigers?????

Ongelezen bericht door chrico »

En als je elders een second opinion gaat vragen? Al is het alleen maar voor jou geruststelling? Een maand wachten zou ik wel lang vinden pfffffffff
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
MoniqueDM
Zeer actief

Ongelezen bericht door MoniqueDM »

Hoe zijn de nageltjes van dat pootje?
Het kan ook nog een nagelbedontsteking zijn. Dat is soms moeilijk te zien, maar een echt ervaren dierenarts weet wel hoe dat onderzocht moet worden.
Een botvliesontsteking is ook nog mogelijk.
Het kan ook nog hoger zitten, in de elleboog of schouder. Is dat ook op de foto gezet?
Groetjes van Monique, Donna en Sandy († in liefdevolle herinnering Megan en Jenny)
Afbeelding
Bink
Vaste gebruiker

MoniqueDM schreef:Hoe zijn de nageltjes van dat pootje?
Het kan ook nog een nagelbedontsteking zijn. Dat is soms moeilijk te zien, maar een echt ervaren dierenarts weet wel hoe dat onderzocht moet worden.
Een botvliesontsteking is ook nog mogelijk.
Het kan ook nog hoger zitten, in de elleboog of schouder. Is dat ook op de foto gezet?
Het is vanaf de schouder op de foto gezet. Aan de nageltjes zie ik niks. De DA heeft echt behoorlijk geprobeerd pijn te manipuleren maar hij gaf geen kick.
De DA had het inderdaad ook over botontsteking (of zoiets). Eerlijk was is een beetje overdonderd omdat zaterdag in feite niets te zien was en ze nu toch belde (nadat de orthopeed er naar gekeken had.).
Misschien valt het allemaal best mee maar toch........
Ik vind het zo gek dat ie de ene dag geen last heeft en de volgende dag aan het manken is. Hij zakt dan echt een beetje door die poot heen. Maar als ik dan een balletje gooi, is ie niet te houden.......
blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door blondie »

Mijn teef stond ook destijds na spelen in huis met haar poot in de lucht en mankte. Ik heb het toen 3 dagen aangekeken en aan de lijn uitgelaten en toen naar de da gegaan die heeft gevoeld en gedaan maar constateerde geen breuk. Vervolgens twee dagen later een foto laten maken bij de da, daarop was ook geen breuk te zien.
Ze bleef echter af en aan manken. Uiteindelijk omdat ze toch gedekt ging worden en ik haar hier de rust niet kon geven die nodig was, continue trap op trap af om naar buiten te komen bijvoorbeeld.... Uiteindelijk is ze naar de fokster gegaan waar een 3 dimensionale foto is gemaakt waarop geconstateerd werd dat de teen wel gebroken was geweest en dat er arthrose was ontstaan in die teen. (deze breuk was op de eerste röntgefoto niet te zien)
Ze heeft bij de fokster toen alle rust gekregen die noodzakelijk was voor een aantal maanden (echt alleen plassen en poepen buiten en weer naar binnen) ..er was sprake van dat als ze weer zou gaan manken zodra we de beweging en training weer op gingen pakken dat de teen geamputeerd zou moeten worden.
Gelukkig is daar tot op heden geen sprake van, ze rent ze springt en traint weer en ik heb haar nog niet zien manken.
Dit is dus mijn ervaring. En ik heb ervan geleerd, dat rust ook echt rust moet zijn.. ook ik heb haar n.l. toen ik dacht dat ze niet meer mankte van de lijn gedaan waarop ze ging rennen en spelen met mijn andere hond.. bij een breuk is complete rust dus eigenlijk de beste remedie voor herstel.

Sterkte ermee en ik hoop dat je snel weet wat het is.
Bink
Vaste gebruiker

blondie schreef:Mijn teef stond ook destijds na spelen in huis met haar poot in de lucht en mankte. Ik heb het toen 3 dagen aangekeken en aan de lijn uitgelaten en toen naar de da gegaan die heeft gevoeld en gedaan maar constateerde geen breuk. Vervolgens twee dagen later een foto laten maken bij de da, daarop was ook geen breuk te zien.
Ze bleef echter af en aan manken. Uiteindelijk omdat ze toch gedekt ging worden en ik haar hier de rust niet kon geven die nodig was, continue trap op trap af om naar buiten te komen bijvoorbeeld.... Uiteindelijk is ze naar de fokster gegaan waar een 3 dimensionale foto is gemaakt waarop geconstateerd werd dat de teen wel gebroken was geweest en dat er arthrose was ontstaan in die teen. (deze breuk was op de eerste röntgefoto niet te zien)
Ze heeft bij de fokster toen alle rust gekregen die noodzakelijk was voor een aantal maanden (echt alleen plassen en poepen buiten en weer naar binnen) ..er was sprake van dat als ze weer zou gaan manken zodra we de beweging en training weer op gingen pakken dat de teen geamputeerd zou moeten worden.
Gelukkig is daar tot op heden geen sprake van, ze rent ze springt en traint weer en ik heb haar nog niet zien manken.
Dit is dus mijn ervaring. En ik heb ervan geleerd, dat rust ook echt rust moet zijn.. ook ik heb haar n.l. toen ik dacht dat ze niet meer mankte van de lijn gedaan waarop ze ging rennen en spelen met mijn andere hond.. bij een breuk is complete rust dus eigenlijk de beste remedie voor herstel.

Sterkte ermee en ik hoop dat je snel weet wat het is.
De DA benadrukte ook dat kanker echt als allerlaatst op het lijstje staat hoor. Maar ik maak er zelf weer het slechtste scenario van..........
Als eerst noemde ze dat het botje gebroken kan zijn geweest en dat daar artrose is ontstaan.
blondie
Zeer actief

Bink schreef:
De DA benadrukte ook dat kanker echt als allerlaatst op het lijstje staat hoor. Maar ik maak er zelf weer het slechtste scenario van..........
Als eerst noemde ze dat het botje gebroken kan zijn geweest en dat daar artrose is ontstaan.
Een goede foto kan daar dus uitsluitsel over geven, die foto van mijn hond is gemaakt in een paardenkliniek.. voor vele dierenartsen is zo'n apparaat niet te betalen maar het gaf in ieder geval duidelijkheid toen wat er aan de hand was.
Doordat ik haar destijds te snel van de lijn heb gelaten kan het dus zo zijn dat de breuk niet goed kon herstellen, jij vertelt ook dat je na een paar weken voorzichtig aan ballen ging gooien en een lange wandeling ging maken toen je dacht dat hij weer goed liep. Het trauma kan dan dus weer op gaan spelen.
Ik denk dat je beter nu om een goede foto en diagnose kunt gaan, zodat je weet wat je te doen staat... in mijn hond's geval was het dus complete rust.. erg vervelend en eerlijk gezegd ben ik blij dat ze bij de fokster is gebleven toen want ik had teveel medelijden dat de hond niet buiten komt en een lekkere ronde mee kon lopen.. al was dat in mijn hond's geval noodzakelijk. En kan ze nu weer lekker rennen zonder te manken.
MoniqueDM
Zeer actief

Bink schreef: Als eerst noemde ze dat het botje gebroken kan zijn geweest en dat daar artrose is ontstaan.
Volgens mij is artrose ook niet direct te zien op een foto.
Tussen de vorming van artrose en zichtbaarheid op een röntgenfoto zitten voor zover ik weet ongeveer 3 weken.
Groetjes van Monique, Donna en Sandy († in liefdevolle herinnering Megan en Jenny)
Afbeelding
blondie
Zeer actief

MoniqueDM schreef:
Bink schreef: Als eerst noemde ze dat het botje gebroken kan zijn geweest en dat daar artrose is ontstaan.
Tussen de vorming van artrose en zichtbaarheid op een röntgenfoto zitten voor zover ik weet ongeveer 3 weken.
Op de foto die van mijn hond is gemaakt was duidelijk arthrose te zien. Er zat ook veel tijd tussen het moment van de blessure/breuk en de 3d foto die is gemaakt..
Even dat topic opgezocht, op 9 november stond ze met de poot in de lucht vrijdag de 13de foto bij da. en in januari die 3d foto..
Laatst gewijzigd door blondie op 21 jun 2010 16:37, 1 keer totaal gewijzigd.
MoniqueDM
Zeer actief

blondie schreef:
MoniqueDM schreef:
Op de foto die van mijn hond is gemaakt was duidelijk arthrose te zien. Er zat ook veel tijd tussen het moment van de blessure/breuk en de 3d foto die is gemaakt..ruim een maand meen ik me te herinneren..
Ja, als het er al langere tijd zit, dan is het ook goed te zien.
Maar ik had het eigenlijk over nieuw gevormde artrose :wink: .
Afbeelding
blondie
Zeer actief

MoniqueDM schreef:Ja, als het er al langere tijd zit, dan is het ook goed te zien. Maar ik had het eigenlijk over nieuw gevormde artrose :wink: .
Oh ok, ik zette net neer dat op 9 november de kwetsuur is ontstaan en in januari de 3d foto is gemaakt, maar ik lees dat TS er ook al een tijd mee loopt. Maar als je bedoeld dat de foto die gemaakt is vlak na de blessure, dan is het inderdaad niet echt aannemelijk dat de arthrose daarop te zien is.. tenzij er al een lange tijd overheen is gegaan van lijnrust en de uiteindelijke foto.
Bink
Vaste gebruiker

blondie schreef:
MoniqueDM schreef:Ja, als het er al langere tijd zit, dan is het ook goed te zien. Maar ik had het eigenlijk over nieuw gevormde artrose :wink: .
Oh ok, ik zette net neer dat op 9 november de kwetsuur is ontstaan en in januari de 3d foto is gemaakt, maar ik lees dat TS er ook al een tijd mee loopt. Maar als je bedoeld dat de foto die gemaakt is vlak na de blessure, dan is het inderdaad niet echt aannemelijk dat de arthrose daarop te zien is.. tenzij er al een lange tijd overheen is gegaan van lijnrust en de uiteindelijke foto.
Eind maart merkte ik op dat ie mank liep. Even aangezien omdat ie wel vaker zich verstapt. Na enkele dagen ging het weer beter. Toen weer een paar dagen minder. Weer goed. Toen zijn we twee weken op vakantie geweest en hebben mijn ouders opgepast en die gooien altijd flink met de bal. Dus ik dacht bij thuiskomst dat het aan dat extra ballen gooien lag.
Nog een week aangezien. Uiteindelijk naar de DA die niets kon voelen of manipuleren. Ontstekingsremmers gekregen voor 10 dagen. Toen ging het wat beter. Maar na een week ging ie toch weer opeens na een half uurtje wandelen manken. Soms loopt ie echt mee te sjokken met teneergeslagen blik. En dan een volgende dag loopt ie weer vlotjes mee.
Uiteindelijk dan toch maar afgelopen zaterdag naar de DA............
Ik weet niet hoe lang het duurt voordat zich artrose kan ontwikkelen na een breuk? Nu zit er dus ruim twee maanden tussen het eerst manken en nu.
Maar het kan ook zijn dat dit een gevolg is van een breukje van 6 jaar geleden. Toen heeft ie eens een steen op zijn poot gehad waar hij drie dagen van mank liep.
Rea
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse cocker spaniels: Teun en Pien
Engelse cocker spaniels: Lot, Jet en Noor
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rea »

Teun hier, (ami) heeft met net een jaar een ierenpoot op z'n voetje gehad.
Liep mank en na een foto, een middenvoetsbeentje gebroken. Omdat 't een middelste botje was en de rest nog in tact, niets aangedaan wel rust en aan de lijn korte stukjes uitgelaten.
Volledig hersteld, nooit geen last meer van gehad.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”