Lieve mensen, bedankt voor jullie reacties! Geweldig dat jullie zo meedenken!
Jaap, ik wil graag mijn ervaringen delen voor wat betreft de gedragstherapeuten.
Allereerst wil ik zeggen dat ik zeker zelfkritisch ben en juist open sta voor kritiek en adviezen van anderen. Met die instelling heb ik ook de gedragstherapeuten ingeschakeld. Ik geloof zeker dat het voor een deel ook aan mij zal liggen. Ik ben bijvoorbeeld waarschijnlijk niet dominant of assertief genoeg. Maar ik ben wel heel consequent.
Nou goed, ik ben dus allereerst gaan zoeken naar een ´goede´ gedragstherapeut. Ik kwam er toen achter dat het belangrijk was om er een te hebben die aangesloten is bij Alpha, of Quiebus, omdat die de juiste papieren hebben (iedereen mag zich immers gedragstherapeut noemen). Achteraf geloof ik dus niet meer zo in papieren. Degene die ik heb gekozen had een heel goede website waaruit bleek dat ze een heleboel ervaring had en ook uit het telefoongesprek kwam naar voren dat ze er erg veel verstand van had. Vol goede moed een afspraak gemaakt, nadat ik eerst een ellenlange vragenlijst ingevuld had. De vrouw kwam bij mij thuis en waar ik op gehoopt had gebeurde niet: ze heeft twee uur zitten praten over de 'roedelregels' (die ik allang toepaste) en ik kreeg er geen speld tussen. Toen ik vroeg of we dan nu naar buiten konden gaan om het gedrag van JJ te gaan bekijken naar andere honden (dat vond ik natuurlijk het belangrijkste) zei ze doodleuk: nou, dat hoef ik niet te zien, want ik kan me er wel iets bij voorstellen hoe hij reageert. Toen ik zei: ja maar, wij moeten toch ook weten hoe te handelen?, antwoordde ze: ja je moet andere honden maar gewoon ontlopen en belonen als hij stil is. Vervolgens pakte ze een halti uit haar tas en dat was volgens haar het wondermiddel. Toen ik zei dat ik het eerst zonder wilde proberen, zei ze: ja maar dan denk ik niet dat er iets verandert. Dus zonder dat zij JJ's gedrag echt gezien had, wilde ze mij een halti aansmeren. Vervolgens zei ze nog iets over clickertraining en gaf me daar een folder over mee (zonder dat ze dus zelf uitlegde hoe je zoiets moest gebruiken!!!). O ja, toen JJ begon te blaffen omdat hij iets hoorde, schreeuwde ze keihard STIL en JJ schrok daar zo van dat hij ineen kromp en inderdaad stil was. Dus ja dat ´hielp´ inderdaad wel!
Die vrouw was gewoon zo´n superdominant en assertief type dat ik er gewoon niks tussen kreeg en ik uiteindelijk ook niks meer durfde te zeggen en haar het geld maar heb gegeven, zodat ze snel weg was.
Nou goed, de les die ik eruit leerde was dat ik misschien niet streng genoeg was voor JJ, dus heb ondanks dat ik totaal niet tevreden was over de GT wel iets aangepast in mijn manier van communiceren tot JJ. Alleen hielp dat dus niet bij het blaf-uitvalprobleem!
Op naar GT nummer 2. Eigenlijk een beetje hetzelfde verhaal, met als verschil dat zij de clickertraining wel heel goed uitlegde. Zij is ook mee gaan kijken hoe JJ reageert, maar ze kon eigenlijk niet echt zeggen of JJ nou dominant of bang was. Dus ze zei letterlijk: ja ik weet eerlijk gezegd niet hoe ik hierbij zou handelen. Of ik het gedrag nou zou corrigeren of alleen maar zou belonen bij het zien van honden. Nou, dat zijn nogal twee heel verschillende dingen!
Ik was nogal in de war van dit ‘advies’ en vroeg om meer uitleg. Ze zei: ja ik zou in eerste instantie maar gewoon gaan clickertrainen, want daar kan je in elk geval niks mee verpesten (????) . Vastbesloten me niet meer zo te laten overdonderen hield ik eraan vast dat ik niet tevreden was over dit consult. Vervolgens hoefde ik maar de helft van het geld te betalen. Wauw, wat ik toch al niet bereik met mijn ‘assertiviteit’

Maar goed, ik ben dus maar gaan clickertrainen en dat ging echt heel goed. Ik heb JJ nu dus zover dat ik gewoon redelijk dichtbij andere honden kan lopen en dat hij als hij een hond ziet gelijk naar mij kijkt voor een click. Maar als de andere hond te dichtbij is en ik dus bijvoorbeeld over een smal pad moet lopen en er komt plots een andere hond aan (en ik kan dus niet uitwijken), of die andere hond reageert heel actief of enthousiast op JJ, dan valt JJ alsnog uit. En hier zit geen vooruitgang in (is nu al een half jaar zo) en ik wil dit juist doorbreken. En volgens mij heb ik daar wel degelijk een roedeltje honden bij nodig! Zoals ik zei werkt het niet meer echt om gewoon op straat te oefenen omdat ik die situaties niet in de hand heb.
Jaap, het klopt dat JJ de hond was die aangevallen werd binnen zijn eigen roedel. Goed onthouden! Uiteindelijk ben ik zelf maar eens gaan nadenken over het gedrag van JJ en er was gewoon iets waar ik mijn vinger niet op kon leggen. Ik kon me bijna niet voorstellen dat JJ zich zou laten aanvallen. Omdat ik wilde weten wat er nou echt gebeurd is met JJ ben ik een speurtocht begonnen naar de vorige eigenaar. Toen ik die gevonden had brak echt mijn klomp. Het hele verhaal van die ‘herplaatsmevrouw’ klopte van geen kanten. Het klopte dat JJ was aangevallen door andere honden binnen de roedel, maar ten eerste werd JJ niet alleen aangevallen, hij viel ook zelf aan! Of nou ja aanvallen, er vielen nooit gaatjes! Ten tweede werd hij niet aangevallen door een Stafford (wat die vrouw beweerde om het verhaal extra zielig te maken), maar door een Malthezer (haha, eigenlijk is dit wel een beetje grappig). Bovendien beweerde die herplaatsmevrouw dat ze JJ gratis zou herplaatsen, maar wij hebben JJ toch echt niet gratis opgehaald!!! Ik ben meteen verhaal gaan halen, maar tot op de dag van vandaag reageert zij niet op mijn belletjes en emails en ik heb geen zin om naar de andere kant van Nederland te rijden.
De vorige eigenaar omschreef JJ als dominant en bezitterig, maar ook onzeker omdat hij een slechte start heeft gehad (waarschijnlijk komt hij van een broodfokker). Dit was precies wat ik bij JJ zie. Dus mijn conclusie is dat JJ dominant van nature is, en niet sociaalvaardig uit onzekerheid. Die agressie komt voort uit onzekerheid in plaats van wat wij steeds dachten; angst. Toch ook jammer dat die gedragstherapeuten met al hun papieren dat niet hebben kunnen zien.Maar goed, als wij dit allemaal vantevoren hadden geweten hadden wij JJ nooit genomen, ook al zijn we nu verliefd op hem.