Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hypothyreoïdie (trage schildklier) Iemand ervaring?

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Jacintha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Kruising Teckel
Aantal honden: 2

Hypothyreoïdie (trage schildklier) Iemand ervaring?

Ongelezen bericht door Jacintha »

Gisteren met Anouk bij de DA geweest voor de jaarlijkse check up en de vaccinatie.
Ik wilde dat er even goed naar haar hart en longen geluisterd werd want ik heb al een hele tijd het idee dat ze niet lekker in haar vel zit, dat haar conditie achteruit gaat.
Ze is slomer, tijdens de boswandelingen loopt ze wel in draf mee maar het gebeurt ook regelmatig dat ze er als een hoogbejaarde doos achteraan sjokt met een kop van "let vooral niet op mij, ik kom wel over een jaar of 100".
Na de onweersbui van gisternacht duurde het ook erg lang voor ze weer op adem was.

De DA heeft naar haar hart en longen geluisterd maar Nouk was zo gestresst dat er niet veel te horen was, alleen een overspannen hart van de stress. :roll:
Wel vond ze haar wat te zwaar, dus hebben we haar gewogen, bleek ze na vorig jaar maarliefst 4 kilo aangekomen te zijn!
Heel vreemd aangezien Anouk op een nogal streng rantsoen staat, van het voer dat ze krijgt mag ze officieel 400 gram, dat vind ik veeeeeeeeel te veel, dus dat had ik zelf al terug gebracht naar 320 omdat er natuurlijk ook getraind word en beloond met voer. Uiteindelijk hebben we dit 4 maanden geleden terug gebracht naar 200 gram brok en een schijf Rodi erdoor omdat ze 320 gram vaak niet op at. We zijn toen gaan afmeten wat ze iedere keer liet staan, was steeds ongeveer de zelfde hoeveelheid en kwamen toen uit op 200 gram wat ze wel op at.
Heeft ze een dag veel gedaan (forumwandeling, waterwerk of iets anders erg inspanends een dag lang) krijgt ze wat extra's, beetje pasta of wat extra brok.

Tussendoor krijgt ze bijna niks. 's Ochtends na het eerste plasje krijgt ze een trainerkoekje (dus zo'n klein dingetje) en tijdens de boswandelingen krijgt ze heel af en toe eens een trainerkoekje voor een goed uitgevoerde opdracht.
Thuis krijgen ze verder helemaal niks, alleen als ze de krant gehaald hebben weer een trainerkoekje en als mijn moeder 's middags thuis komt een gewoon koekje, maar dan vaak nog een halfje of een heel kleintje.
Als we boodschappen gaan doen een klein koekje en als we terug komen een Bonzo kluifje.
Zijn we lang weg geweest een pensstaafje.
En 's avonds na de laatste grote wandeling een Dentastick, maar dan nog 1 voor kleine hondjes ook.
Zaterdag is het orendag, allebei een oor.

Nu gaan we over 3 weken (als Yoda voor castratie moet) een nuchter bloed prikken, omdat de DA denkt aan hypothyreoïdie, oftewel een te traag werkende schildklier.
We testen ook meteen de andere bloedwaarden maar meteen als we toch bezig zijn.

Ben erg benieuwd wat eruit komt....

Heeft er iemand hier ervaring met een hond met een te traag werkende schildklier?
Of met een T4 waarde die niet 100% uitsluitsel gaf en waarbij toch medicatie ingezet is?
Want ik ben bang dat als de waardes geen 100% uitsluitsel geven en we zouden haar op de medicatie zetten dat ze dan een hyperthyreroïdie zou krijgen en dat is ook weer niet de bedoeling natuurlijk....
Afbeelding
Anouk, nooit uit gedachten, nooit uit het hart... 01-03-2005 ~ 28-04-2011
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Re: Hypothyreoïdie (trage schildklier) Iemand ervaring?

Ongelezen bericht door lieke »

Ja, mijn Lisa heeft het. Die krijgt elke dag 1,5 tablet Forthyron (ze is ca. 10 kg) en zit weer prima in haar vel én vacht. Haar vorige eigenares heeft lang getobt met haar gezondheid en ze heeft er ruim een jaar vreselijk uitgezien qua vacht.
Wel heeft ze een vergroot hartje, maar dat schijnt vaak samen te gaan. Het enige dat ik merk is dat bij veel en zware inspanning Lisa akelig hoest. Wel sneu omdat het zo'n actief werkhondje is.
Ik heb bewust de keuze gemaakt om haar wel te laten rennen en sporten omdat ze dat zo ontzettend leuk vindt, maar liever 3x per dag maximaal een half uurtje (en dan weer aan de lijn) dan in één keer een uur achter elkaar, vooral omdat ze niet van ophouden weet.

Ze komt trouwens ook makkelijk aan, dus ik let ook erg op wat ze eet en een teveel aan gewicht natuurlijk voor haar hart niet goed is.
Afbeelding
Jacintha
Zeer actief
Kruising Teckel

Anouk haar vacht ziet er wel heel goed uit, al verhaart ze op het moment wel enorm, maar wat wil je met dit weer.
Ze heeft nooit een echte Golden Retriever vacht gehad, dus geen onderwol, je kijkt bij haar als de vacht terug strijkt zo op haar huid, maar haar vacht glimt wel mooi en ziet er gezond uit.
Afbeelding
flatcoat
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse Terriër
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door flatcoat »

Mijn flatcoated heeft het gehad. Zij kwam ook kilo's aan en bij de eerste bloedtest kwam ze uit op een waarde die lag tegen de ondergrens.
Nog geen reden voor medicatie :denken: Na verloop van tijd waren er nog vele kilo's bijgekomen, ze was veranderd in een depressief vloerkleedje die heel treurig uit haar ogen keek. Weer bloed nageken en zij zat toen ineens veel en veel lager. Ook zij heeft Forthyron gekregen.
Bij het later zoeken naar info hierover bleek overigens wel dat de bloedwaarde kan fluctueren en het beter is om 2 of 3 keer het bloed te laten nakijken op schildklierwaarde. Eerste keer was trouwens alleen T-4 en de keren erna het hele palet.
Ergens op het forum staat er nog wel een topic over ..... m.s. de zoekfunctie even gebruiken.

Edit: http://www.hondenforum.nl/plaza/medisch ... r%20Beauty" onclick="window.open(this.href);return false;
Marja & Tibetaanse Terriër Ljennah
Flatcoat Beauty (28-10-1998/13-12-2006)
Afbeelding
lieke
Zeer actief
Contacteer:

Het zo nu en dan checken van de bloedwaarden is idd. iets wat je moet doen om te kijken of de dosering moet worden aangepast.
Bij de jaarlijkse gezondheidscheck twee maanden geleden heb ik het weer even laten onderzoeken en bleek dat ze nog steeds op 1,5 tablet moet blijven staan.
Afbeelding
flatcoat
Zeer actief

Ook in de onderzoekfase moet het meerdere malen gecheckt worden ivm het fluctueren van de waarde ..... als ze eenmaal Forthyron hebben dan mag je 8 uur ervoor geen medicatie gegeven hebben want anders krijg je een verkeerd beeld van de bloedwaarde.
Afbeelding
lieke
Zeer actief
Contacteer:

flatcoat schreef:Ook in de onderzoekfase moet het meerdere malen gecheckt worden ivm het fluctueren van de waarde ..... als ze eenmaal Forthyron hebben dan mag je 8 uur ervoor geen medicatie gegeven hebben want anders krijg je een verkeerd beeld van de bloedwaarde.
Weet ik, ik geef de medicatie altijd 's avonds voor het eten en als ik de bloedwaarden check is dat altijd bij het avondspreekuur waarbij ze nog niet heeft gegeten en dus de pil ook nog niet heeft gehad (is dus 24 uur ervoor).
Afbeelding
MoniqueDM
Zeer actief

Ongelezen bericht door MoniqueDM »

Jan ik heb een hond gehad met hypothyreoïdie, maar wel de secundaire vorm.
Ik wil je adviseren om naast de T4, ook de TSH te laten bepalen.
Als er daadwerkelijk sprake is van "de normale" hypothyreoïdie, zie je een lage T4 en een hoge TSH.
Groetjes van Monique, Donna en Sandy († in liefdevolle herinnering Megan en Jenny)
Afbeelding
Jacintha
Zeer actief
Kruising Teckel

Oke, kijk, dat is dus al een handige tip, dank je wel!

Vandaag was Anouk trouwens enorm hyper in het bos, zo hyper is ze echt al heel lang niet geweest tijdens een boswandeling, ze nam zelfs de benen :oohja:
Maar nu ligt ze weer voor dood naast me op de grond.
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

tja, dat kan bij een beginnende hypo horen dan kun je af en toe een schildklier dump krijgen, als ik kijk hoe het bij mensen gaat .
maar die TSH zou ik inderdaad even laten chekken en ik wil je op het hart drukken dat als de waarde op het randje zitten dat je ze over een half jaartje weer laat chekken
Jacintha
Zeer actief
Kruising Teckel

Net overleg gehad met de DA en besloten maandag de T4 en TSH te laten prikken.
Afbeelding
flatcoat
Zeer actief

Heel verstandig :ok:
Afbeelding
Jacintha
Zeer actief
Kruising Teckel

Vanochtend om 8.45 bloed laten prikken, Anouk liet dit heel braaf toe, bleef keurig zitten, gaf geen krimp, ook niet toen de DA even moest zoeken omdat d'r ader aan de wandel ging en ook niet toen ze d'r andere poot ook nog van een gaatje moest voorzien omdat ze niet genoeg bloed had. Ze moest 5 ml hebben namelijk, want als de T4 uitslag afwijkend zou zijn zou het bloed opgestuurd worden naar het lab voor een TSH beplaing.

Om 10.30 werd ik gebeld door de DA met de uitslag, Anouk had een prima uitslag, netjes in de middenmoot. Geen trage schildklier dus.
De assistente gaat nu een dieetplan voor haar opstellen, ben erg benieuwd waar ze mee aan komt zetten en of Anouk dan straks als tussendoortjes aan de komkommer moet :smile2:

Ben erg blij dat de schildklier in ieder geval doet wat ie moet doen, maar ik hoop dat we de oude Anouk gaan terug krijgen met een dieet én dat het gaat lukken haar af te laten vallen. Want ze beweegt al meer dan genoeg (we lopen 's ochtends een uur tot anderhalf uur met zwemmen, 's middags ongeveer 3 kwartier en 's avonds een kwartier) en in mijn ogen krijgt ze niet zo veel tussendoor. Maar goed, we wachten het dieetplan af, we hebben sinds zaterdag een Springer voor aan de fiets dus dat is ook weer extra beweging en we gaan d'r voor :W:

Bedankt voor de adviezen nog allemaal!! :ok:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”