Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

de slimheid van een hond

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Hans de hondenvriend
Vaste gebruiker
Contacteer:

de slimheid van een hond

Ongelezen bericht door Hans de hondenvriend »

Hallo

Hierbij een topic om de slimme intelligente dingen van uw hond te vertellen .

Mijn hond heeft een jacht instinct niks aan te doen.
Als ik met het grootlicht van de auto rij dan rij ik meestal in het buitengebied.
De hond weet dat daar juist meer wild is. Dus staat al in de bundel van de grootlicht te kijken.
2 jaar geleden had ik op een donkere weg een minimale aanrijding met een ree
Ik had slechts een klein deukje en de ree rende in paniek verder.
De hond werd gek en wilde de auto uit.
Toen was ik paar dagen terug op dezelfde weg en de hond ging gek doen in de auto.
Dit gebeurt op meer plekken waar relatief veel wild zit en waar de hond dat eerder gezien heeft vanuit de auto/brommobiel .
Ook op plekken waar de hond in het honden los loop bos ooit achter een ree of hert gegaan is.
Is de hond extra alert als wij daar weer langs lopen.
Helaas is dat jacht instinct er niet uit te krijgen en daarom moet de hond in het belang van andere dieren de wilde fauna aangelijnd blijven. Uitsluiten in honden losloop gebieden of waar het geen gevaar voor andere dieren is mag de hond los.

Ook legt de hond verbanden met het pakken van bepaalde spullen, met de hort op gaan en dan gaat de hond 9 op 10 keer mee.

Ik het geluid van de PC afsluiten associeert hij met we gaan naar de kamer of naar buiten.
Een verrekijker om je nek doen en de hond weet zeker dat wij naar buiten gaan, dan is hij dolblij.

Met vriendelijke groet,
Laatst gewijzigd door Hans de hondenvriend op 27 mei 2010 10:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden
Aantal honden: 1

Re: de slimheid van een hond

Ongelezen bericht door Jaap* »

Was het nou een ree of een zwijn? :mrgreen:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Hans de hondenvriend
Vaste gebruiker
Contacteer:

Het beest waar ik de aanrijding mee had was de ree. maar er liep ook een wildzwijn in de bundel van de auto/brommobiel lamp en die schok waarschijnlijk ook van de aanrijding zodat de wildzwijn uit paniek weg vluchten net als de ree.
Ik heb de tekst al duidelijker gemaakt.

Met vriendelijke groeten
Sanne!!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labradeitje!

Ongelezen bericht door Sanne!! »

Zazoe weet ook precies wanneer ik ons toetsebord (dat staat op een inschuifbaar laatje) als ik dat inschuif dat ik achter de pc vandaan kom en hij een aai krijgt..Die komt hij dan ook halen

edit: Hij weet trouwens ook wanneer het woensdag is en we naar de training gaan ook al heb ik nog geen spullen gepakt...
En ook weet hij dat het donderdagavond is en hij mee mag naar het lokale buurthuis
Zazoe 7-12-'05 * 26-3-'13
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door gyanty »

Onze eerste hond Bas sneakte altijd de auto in als wij aan het inpakken waren voor de vakantie. Met geen mogelijkheid wilde hij zijn plaats op de achterbank opgeven. Hij ging altijd mee op vakantie, maar vond de heenweg nooit zo leuk. Zelfs de laatste plas en poepronde voor vertrek kwam hij niet de auto uit. Op andere momenten ging hij nooit zelf in de auto liggen (bij boodschappen uitpakken of als maar 1 van de kinderen wat kleren bij elkaar pakte ofzo).

Van Winnie kan ik zo geen slimme actie bedenken. Die was juist zo lief door haar onnozelheid. Alhoewel, toen Bas haar een keer corrigeerd op zijn overdreven manier ging ze gewoon boven op hem zitten en vervolgens liggen. Kleine Basje kon niks doen dan opgeven, want met die dikke bos haar in zijn mond kon hij ook niks.

Kay is slim in alles. Weet feilloos als ergens een bal ligt, ook al ziet hij hem nog niet. Hij weet een bal ook uit onmogelijke hoekjes te krijgen. Hij hoeft maar een bal te ruiken en hij gaat op zoeken.
Afbeelding
vinkje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Boomertje

Ongelezen bericht door vinkje »

Mijn Golden heeft heel veel intelligente dingen.
Als ik mijn koffie kopje pak, loopt hij al naar de keuken, hij weet dat ie dan ook wat lekkers krijgt.
Als ik de afstandsbediening pakt loopt hij al naar de bank, hij weet dat ik dan op de bank ga zitten.
Als ik tegen wandeltijd even een plasje ga doen, gaat ie in de gang liggen wachtend tot ik me aan gekleed heb, om te gaan wandelen.
Hij weet dit precies terwijl ik natuurlijk overdag en avonds ook vaker naar de wc ga.
Maar hij doet dit alleen als we gaan wandelen.
Hij kent al zijn ballen bij naam, zeg ik waar is je tennisbal, gaat hij die feilloos halen, zo heeft hij een oude piepbal een nieuwe piepbal, tennisballen, grote piepbal, frolicbal. Noem ik een van die namen gaat hij precies die bal halen.
En zo zijn er nog heel veel dingen die Beau doet die mij verbazen.
Afbeelding

Als je de mensen leert kennen, ga je van dieren houden.
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

dat is toch niet slimheid van een hond.. dat is meer de voorspelbaarheid van een mens..en de hond leest de mens vaak beter als andersom :wink:
oh toch nog een kleine verbazing had ik vandaag... was een smal pad in geschoten met brandnetels en doornen ed.. honden achter me.. kom eindelijk op het open vlak.. heeft die muts haar bal niet mee... dus 1 vraag... waar is je bal dan? en hoppa.. madam terug...en ze kwam met de bal terug.. vrij rap.. vroeger.. kwam ze met een ander iets terug ... een tak of een blikje of wat dan ook.. maar niet datgene wat ik belangrijk vond.. blijkbaar weet ze nu wat ik belangrijk vind.. en komt ze daar ook mee terug en weet het dus ook te vinden..
en piep is hier de piepkip, bal is hier een balletje, speel is hier iets wat niet op een bal lijkt.. dat zijn allemaal begrippen die ze leren.. vind het niet echt slim.. wel handig als ze weten wat ik bedoel :cheer:
sTefaniA
Zeer actief
Mijn ras(sen): kruising stafford - maltezer

Ongelezen bericht door sTefaniA »

Mijn vorige hond, een kruising poedel-boerenfok ging elke dag op bezoek bij de buurman, lekker koekje halen en even bijpraten en dan weer naar huis. Hij deed dit zonder dat wij het wisten, en onze tuin was omheind met een schutting van 1m60. Best hoog voor zo'n hondje. Hij sprong zo over de poort, liep langs de straat naar de buren en kwam dan gwn netjes terug. We kwamen er pas achter toen de buurman het ons vertelde. Is dat slim of gewoon ondeugend :mrgreen:
Afbeelding
Frederiek
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising

Ongelezen bericht door Frederiek »

Afgezien van ritueeltjes, want dat vind ik niet zozeer slimheid als routine, vond ik het wel gaaf dat Hades een tijdje terug spontaan ging zitten bij een zebrapad, omdat hij naar het hondje aan de overkant wilde, maar dat niet op onze route lag :smile: . Dat vond ik wel écht slim van 'm. Maar goed, dat is ook het enige dat ik zo kan bedenken :tongue: .
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding op de afbeelding
Danoontje powerrr
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dobermann, Galgo Español

Ongelezen bericht door Danoontje powerrr »

Wanneer er een keer een topic komt over idiote lompheid doe ik mee. :klaar:
Men moet slapende honden wakker maken...

Afbeelding
Mekkie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mekkie »

Fritz weet het precies wanneer ik weg ga, sta hier elke keer van te kijken.
Als ik gewoon naar werk ga, niks aan de hand, blijft ie gewoon binnen op zijn kleedje liggen, maar als ik een nachtje weg ga blijven (mijn vriend is dan wel gewoon thuis) blijft ie voor de deur staan, blijft ie voor mijn voeten lopen, voor de auto deur staan (zelfs als ik naar de auto loop en binnen mijn auto sleutels vergeet) gaat bij de buren op het erf staan blaffen en gaat voor mijn auto lopen etc... :denken:
Afbeelding
Frederiek
Zeer actief

Ongelezen bericht door Frederiek »

Danoontje powerrr schreef:Wanneer er een keer een topic komt over idiote lompheid doe ik mee. :klaar:
Zoals tijdens het volgen van een lekker tevenspoortje vrij hard met 't hoofd tegen een lantaarnpaal lopen :mrgreen: .
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding op de afbeelding
Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Podenji »

smitthy is intelligent, we deden schrikdraad ( wit lint ) boven het hek, ze liep er een keer tegen aan en keek rond, nooit meer gedaan, ze associeerde het witte lint meteen met de schok, itt tot haar zusje Sugar die het enkel met de plek associeerde dus die heeft wat meer schokjes gehad tot het kwartje viel.... je kan je voorstellen hoe Smitthy alleen al keek toen we besloten het schrikdraad ook onderlangs te maken..... ze kwam , keek en was zwaar not amused :lol1:

solar is ook intelligent, als zij een plekje op de bank wil dat al bezet is door een andere hond en ze wil er niet bij, dan rent ze naar de voordeur of het raam en gaat blaffen, eer de anderen er achter zijn dat er niets aan de hand is, ligt solar prinsesheerlijk op het plekkie dat ze wilde.

barry is mega intelligent maar die houdt zich graag dom, als ik de anderen wat kunstjes aan leer staat ie gewoon stom te kijken, dus meestal doet hij niet mee, maar hij krijgt alles mee want neem ik hem apart en ik geef het commando dan doet hij het meteen :hmmm:
hij heeft maar 2 woorden nodig en hij weet wat je bedoeld, wij denken dat ie niets leert maar dan blijkt dat ie het allemaal wel kan :smile: ik denk dat hij gewoon goed observeerd :lol1:

en dit zijn maar een paar kleine voorbeeldjes.
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Contacteer:

Ongelezen bericht door Podenji »

Danoontje powerrr schreef:Wanneer er een keer een topic komt over idiote lompheid doe ik mee. :klaar:
whahahahahaha ik ook ik ook :lol1:
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

Ik heb denk ik best een slimme hond :pffff:
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Danoontje powerrr
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dobermann, Galgo Español

Ongelezen bericht door Danoontje powerrr »

Frederiek schreef: Zoals tijdens het volgen van een lekker tevenspoortje vrij hard met 't hoofd tegen een lantaarnpaal lopen :mrgreen: .
Kijk, dàt zijn de acties die ik herken.
Men moet slapende honden wakker maken...

Afbeelding
Hans de hondenvriend
Vaste gebruiker
Contacteer:

hallo

als ik de rontonde om ben gereden bij het industrie terrein dan weet de hond moiro meteen dat het einde van de weg het strandje aan het veluwemeer is en begint meteen druk te doen achter in de auto en te kwispelstaarten.
Dan weet ie hoelaat het is en dat wij gaan zwemmen samen.
Ilse met haar witte
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ilse met haar witte »

mijn hond houdt van het spelen met andere honden.
Laatst kwamen we een bekende DH tegen die meer aandacht voor zijn stok had. Gaia ging achter de DH heel hoog en iritant staan te blaffen. De DH draait zich om en gaia loopt een rondje om de DH en zijn baasje heen. Op het moment dat de DH de aandcht heeft op haar actie duikt ze langs de DH om de stok af te pakken en loopt hard en trots weg. Vervolgens begint de achtervolging om de stok en heeft Gaia haar zin :ok:
Dit doet ze ook met balletjes, afpakken en tikkertje spelen.
Groetjes Ilse
Afbeelding
Minna
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse herder, mechelse herder, hollandse smoushond
Contacteer:

Ongelezen bericht door Minna »

Slimste wat ik een hond heb zien doen was van Pulla, die schoof een stoel richting de muur waar een plank was bevestigd, klom op de stoel en jatte alle hondenkoekjes die daar in een trommeltje zaten. En ze kon de koelkast open krijgen door op haar zij te gaan liggen en met een kast achter haar rug zich schrap te zetten met voorpoten bij de koelkastdeur.
[Sandra]
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse bulldog x Maltezer

Ongelezen bericht door [Sandra] »

Otto's speeltjes liggen in een badje.
Hij was een maand of vier, vijf.
Onderop lag de roze panter knuffel, er bovenop lag een Erniepoppetje, een soort duikelaar met een zwaar hoofd. Pakt Ot de roze panter bij een van zijn lange poten, die gaf niet mee omdat Ernie met zijn zware hoofd er boven op lag. Ot sleept het badje achter zich aan, panter geeft nog niet mee. Ot loopt om het badje heen, legt Ernie opzij en het lukt hem nu wel om de roze panter te pakken te krijgen.

Nou, dat vond ik best slim :cool2:
Afbeelding
Groetjes,
Sandra
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”