Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Help mij uit het voer-doolhof!

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

MaaikePerla
Actief
Mijn ras(sen): Herder-Whippet

Help mij uit het voer-doolhof!

Ongelezen bericht door MaaikePerla »

Perla krijgt op dit moment Eukanuba.
Maar ik krijg er heel veel negatieve reacties over.
Ze doet het er goed op, maar je ziet natuurlijk niet hoe het van binnen met je beestje gaat.

De een zegt dat je het beste gewoon goedkoop voer kunt kopen (wat mij dus tegenstaat) de ander zweert bij Royal Canine.
Eigenlijk wilde ik haar vanaf het begin al science plus gaan voeren, maar omdat dat zo duur was ben ik naar een iets goedkoper merk gegaan (eukanuba).

Nu wil ik dus graag van jullie meningen over wat volgens jullie het beste (schoonste) voer is, met zo min mogelijk rotzooi erin (en al helemaaaal geen suikers voor die stuiterbal van mij :D ).
Als ik weet dat het goed voor is voor Perla wil ik er best wat geld voor neertellen, ik kom er alleen niet meer uit.
Maylala
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kamikaze-terriërs
Aantal honden: 2

Re: Help mij uit het voer-doolhof!

Ongelezen bericht door Maylala »

Ik zou gewoon lekker KVV gaan voeren. :ok:
Afbeelding
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Kijk eens naar iets anders dan brok en denk na over de voedingsbehoefte van een hond. Welke grondstoffen zijn belangrijk om binnen te krijgen. Aan de hand daarvan dool je al wat minder.
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Maylala schreef:Ik zou gewoon lekker KVV gaan voeren. :ok:
Je was me net voor :mrgreen:
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
mwillow

Ongelezen bericht door mwillow »

MaaikePerla schreef:Nu wil ik dus graag van jullie meningen over wat volgens jullie het beste (schoonste) voer is, met zo min mogelijk rotzooi erin (en al helemaaaal geen suikers voor die stuiterbal van mij :D ).
Elke brok bestaat uit complexe koolhydraten dus loadings geraffineerde suikers die je hond kan missen als kiespijn. Er zitten nog veel meer zaken in een brok die uiterst slecht voor een dier zijn. Wil je zo min mogelijk hyperactiverende voeding voor je stuiterbal, dan is vers voeren de meest ludieke optie. Probeer zo zuiver als mogelijk te voeren en soortgerichte voeding te geven aan je carnivoortje. Over Eukanuba zal ik me maar niet uitlaten. :wink:
Magic
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door Magic »

Als je brok wilt blijven voeren, zou ik kiezen voor Cavom of Farmfood.
Afbeelding
Iedere dag feest!
Fin
Zeer actief

Ongelezen bericht door Fin »

Cavom en kvv. Cavom omdat het wel eens handig kan zijn om standaard wat te eten voor je hond in huis te hebben. En kvv omdat ze het heerlijk vinden en het er goed op doen.
ienepiens
Actief
Mijn ras(sen): x stabij

Ongelezen bericht door ienepiens »

Dat je zoekende bent snap ik heel goed.. Iedreeen heeft wel een mening over allerlei voeding.. Tja, en wat moet je dan?? :scratch: Maar elke hond reageert anders..
Voor mezelf heb ik bekeken wat ik wel en niet wil dat mijn hond binnen krijgt, en daarop een keuze gemaakt.. En ik heb niet meer gekeken op internet qua meningen van anderen, want daar werd ik te onzeker van!!
Gewoon proberen, kijken waar je hond goed op reageert, en of dit nou de goedkope versie is of de dure, maakt dan niet uit!!

Ik gebruik trouwens farmfood brok en af en toe pensdagen..
asani
Zeer actief

Ongelezen bericht door asani »

Zoveel mensen zoveel verschillende meningen.
Ik denk dat je het beste zelf eens kan gaan kijken wat erin hondebrokken zit.
Er zit een hoop in wat honden eigenlijk helemaal niet nodig hebben dus veel koolhydraten.

Ik ben zelf een voorstander van versvlees en dan zelf samenstellen.
Dan weet je dus precies wat je hond binnenkrijgt.
Versvlees en botten,orgaan en vis en dat in de juiste verhouding.
Het kost even wat leeswerk maar als je het doorhebt valt het reuze mee.

Groetjes Rian,Ijuba,Fynn en Asani
lianne05
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laika.

Ongelezen bericht door lianne05 »

Als je graag brok wil blijven voeren zou ik eens kijken naar Dog lovers gold, via internet te koop, super voer, heb 4 jaar lang gezocht en ze heeft t nooit zo goed gedaan als op deze brok...
puur voer zonder GRANEN en kunstmatige zooi...

Cavom en Farmfood is ook prima...

Dure brok wil niet zeggen beter, eigenlijk helemaal niet juist, te goedkoop (lees supermarkt brok) is niet goed, Dog lovers gold kost 38 euro voor 15 kg! jeukanuba, RC zijn allemaal erg commercieel...
Groetjes Lianne
Maylala
Zeer actief

Martijn schreef:De vraag is waarom je je hond iets anders zou voeren dan wat hij van nature zou eten.

Niet dat exact hetzelfde hoeft te zijn maar ik zou er ook niet verder van afwijken dan waar ik redenen voor heb.
Op die manier kom ik sowieso niet bij brokken terecht. Het prijsverschil is te minimaal en de extra moeite is kleiner dan het wassen van de voerbak.

Doe lekker een keer in de week kip, vis en pens en verder smuldier of iets dergelijks. Kost niet veel meer dan een goede brok en het is veel gezonder. Niet dat honden op brok niet gezond kunnen zijn maar de waarschijnlijkheid dat ze het op vers voedsel ook daadwerkelijk zijn is toch vrij groot.
Mooi gesproken, helemaal mee eens. :ok:
Afbeelding
Maylala
Zeer actief

Overigens, ik heb een vriendin die alleen brok voert, en die is met 1 hond van 20 kilo net zo duur uit als ik met KVV en vers voor 2 honden van bij elkaar bijna 40 kilo. Gewoon een beetje slim inkopen, is ook leuk en scheelt behoorlijk.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

cavom, bevo, prins geperst allemaal goede brokken en een stuk goedkoper dan Eukanuba
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
suzan25
Zeer actief
Mijn ras(sen): Shetland Sheepdog

Ongelezen bericht door suzan25 »

Ik zou ook lekker kvv gaan voeren, maar mocht ik hier om wat voor rede dan ook brok gaan voeren dan wordt dat Orijen.
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

haha denk dat je nog doller wordt van de verschillende mogelijkheden en merken.. :smile:
Ik voer zelf in de week eigenlijk altijd barca (brok) bevalt prima.. maar ook enkele dagen in de week vers.. echt vers in de vorm van pens, vers vlees of een bot met vlees. en ook wel smuldier uit de diepvries..
Het blijft een doolhof denk... toen ik mijn eerste hond kreeg zat ik ook wat met het brokvoer.. had toen andere merken (champ, bevo) champ was ik niet zo weg van voor hem dat was hem altijd gevoerd, bevo was toen wel ok, hij ging glimmen en goede ontlasting.. toen na een aantal maanden op carocroc overgegaan.. liepen veel mensen mee weg.. maar die van mij kreeg jeuk ervan.. dus uiteindelijk bij Barca uitgekomen.. wat ik vergelijkbaar vond met bevo..
Ze eten hier met smaak en ook vers gaat er zeer goed in... ik ben dus een beetje van de combi.. en regelmatig ook de groenten ongezouten die ik over heb van mijn maaltijd krijgen ze als ik klaar ben met eten..
Ayurveda
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ayurveda »

Kijk eens eerst naar jezelf
wat vind JIJ een fijne brok?
Als dit eukanuba is, waarom dan veranderen? omdat iemand anders dit zegt?
Ik zelf heb honden zat meegemaakt in mijn vorige werk (dierenspeciaalzaak) die het prima deden op Eukanuba! Of zelfs klachten konden verminderen hiermee! Mijn pup kreeg dit bij de fokster ook!

Zomaar goedkoop voer zoals bonzo, pedigree, frolic of een of ander supermarkt merk zou ik idd ook niet doen, die brokken zitten zo vol met overbodige bijstoffen (vandaar dat ze er ook veel van moeten eten in tegenstelling tot een brokje die veel goede voedingstoffen bevat)

Als je brokken wil blijven voeren kun je kiezen voor een merk die zo min mogelijk rotzooi in zn voeding stopt, zoals bijv. Hill's natures best en Prins geperste brok

Anders zou je idd ook over kunnen stappen op vers vlees als dit je ding is
maar ook daar zit weer een verschil van kwaliteit in natuurlijk!

Maar doe vooral dat gene waar JOU hond het goed op doet, wat JIJ kunt/wil betalen, en waar je natuurlijk goed aan kunt komen ;)

suc6 met je beslissing! :ok:
Afbeelding
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Emma »

ik heb heel lang Kvv gevoerd, totdat mijn grote hond obsessief hondenpoep van andere honden begon te eten. Buster kan niet tegen alle soorten brok en ik heb toen een hele tijd uitgeprobeerd wat goed beviel bij hem. van de duurste merken aan toe. ben uiteindelijk voor Cacom gegaan. daar doen ze het goed op. Farmfood ook geprobeerd, maar die ontlasting was daarop niet goed. is trouwens voor elke hond verschillend, waar ze het goed op doen.

ze krijgen evengoed nog kvv. voor mijn eigen gevoel. maar ik merk niet specifiek aan de honden dat het beter is. ook niet eens lekkerder. maar ik denk zeker wel dat het gezond is en beter voor het gebit.en zo ie zo een keer wat anders eten lijkt me een welkome verandering. doe ik er griekse Yoghurt doorheen (brok of Kvv) dan vinden ze het wel heel superdesuper lekker :tongue:
KimberleyZero
Zeer actief
Mijn ras(sen): American Staffordshire Terriër

Ongelezen bericht door KimberleyZero »

Hier geef ik haar ook Eukanuba. Voor mij is er niets mis mee en voor mijn hond ook niet.
Als ik haar vers geef, wordt ze der doodziek van.
May Linn
Zeer actief
Mijn ras(sen): border collie's en herders

Ongelezen bericht door May Linn »

KimberleyZero schreef:Hier geef ik haar ook Eukanuba. Voor mij is er niets mis mee en voor mijn hond ook niet.
Als ik haar vers geef, wordt ze der doodziek van.
Waarom zou ze er doodziek van worden? Kan me niet voorstellen dat ze voor alle diersoorten die je rauw kan voeren allergisch is.
Mijn honden en alle andere honden worden vroeg of laat ziek van brokken, want ze veroorzaken botafwijkingen, spijsverteringsproblemen en de honden worden sneller oud, dus zullen ook sneller sterven.
Ayurveda
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ayurveda »

Ik heb ook via mijn werk wel eens mensen gesproken waarvan de hond heel ziek werdt van vers vlees, ookal deden ze het helemaal volgens het boekje...
Afbeelding
Maylala
Zeer actief

Benieuwd of TS nog iets gaat doen met al deze nuttige tips...
Afbeelding
Anne&Taar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes

Ongelezen bericht door Anne&Taar »

Ik heb ook nog een 'nuttige tip': Ik zou vooral lekker voeren waar hij of zij t goed op doet. :pffff: En me niet teveel laten beinvloeden door mensen met een eige n mening over hetgeen je voert. Als t JOU bevalt, is dat toch prima? :wink:
Mojuan
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mojuan »

Ayurveda schreef:Ik heb ook via mijn werk wel eens mensen gesproken waarvan de hond heel ziek werdt van vers vlees, ookal deden ze het helemaal volgens het boekje...
Ik denk (weet bijna wel zeker) dat die honden gewoon aan het ontgiften zijn gegaan.
En dan kan je denken dat je hond ziek is, maar als de hond eenmaal door de ontgifting heen is, wordt het over het algemeen een veel mooiere en gezondere hond dan daarvoor.

Onze honden hebben ook ontgift, als ik niet had geweten wat dat was zou ik ook gedacht hebben dat ze ziek werden van het voer, gelukkig heb ik doorgezet, en ze door hun ontgifting heen geholpen, want zo gezond als ze nu zijn op vers, zijn ze daarvoor op brok (veel soorten geprobeerd) nooit geweest.
:zweep:
Liesbeth
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Liesbeth »

Paulala schreef:
Ayurveda schreef:Ik heb ook via mijn werk wel eens mensen gesproken waarvan de hond heel ziek werdt van vers vlees, ookal deden ze het helemaal volgens het boekje...
Ik denk (weet bijna wel zeker) dat die honden gewoon aan het ontgiften zijn gegaan.
En dan kan je denken dat je hond ziek is, maar als de hond eenmaal door de ontgifting heen is, wordt het over het algemeen een veel mooiere en gezondere hond dan daarvoor.

Onze honden hebben ook ontgift, als ik niet had geweten wat dat was zou ik ook gedacht hebben dat ze ziek werden van het voer, gelukkig heb ik doorgezet, en ze door hun ontgifting heen geholpen, want zo gezond als ze nu zijn op vers, zijn ze daarvoor op brok (veel soorten geprobeerd) nooit geweest.
Dat hoeft niet per sé zo te zijn, er is natuurlijk wel verschil tussen ontgiften en ziek worden. Luuk hier wordt dus echt ziek van (vuile) pens. Overgeven en diarree, niet te zuinig.
Hij is op brok ed opgegroeid tot zijn 2e jaar en bij ons is hij overgegaan op kvv. Dat gaat prima, zolang er maar weinig of geen pens aan te pas komt. Dat is waarschijnlijk te vet/zwaar op de maag. Smuldier vlees kompleet gaat goed, maar pens kompleet niet.
Geperste brokken vallen ook slecht bij hem, de meeste krokante brokken gaan goed, heb ik ondervonden toen hij pas hier was (krijgt hij niet meer, hoe hij er nu op zou reageren weet ik dus niet).

Niet iedere hond is hetzelfde en ik denk zeker dat er honden zijn die het niet goed doen op vers.
Maar dat neemt niet weg dat mijn voorkeur uitgaat naar vers en als het echt niet anders is zal ik op zoek moeten naar een brok die aan mijn standaard voldoet. Tot nu toe heb ik dat niet hoeven doen en ik kan dus ook geen zinnig woord over bepaalde brokken verkondigen :mrgreen: .
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
Mojuan
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mojuan »

Ik weet wel dat het niet altijd ontgiften hoeft te zijn, maar mijn ervaring is dat dat vaak achteraf wel zo blijkt.
Natuurlijk is het mogelijk dat honden op bepaalde vleessoorten niet goed reageren.
Maar ik kan me niet voorstellen dat een hond op elk soort vlees ziek wordt.
Tenzij de hond iets mankeert.

Julia heeft er ook heel lang over gedaan voor ze alles kon verteren, en voor ze alles verdroeg.
We hebben heel lang met haar getobt, ik weet dus heel goed hoe makkelijk je kunt denken dat je hond ziek wordt van rauw vlees, terwijl dat helemaal niet zo hoeft te zijn, het is vaak een kwestie van wennen en er rustig de tijd voor nemen.

Julia reageerde in het begin (zeker anderhalf jaar heeft dat geduurd) heel erg slecht op vetter vlees, zoals eend en lam.
Ze had dan echt waterpoep, en kotste 's nachts heel erg.
Toen ben ik een tijdje geen vet vlees meer gaan voeren, en heb dat daarna heeeeeel voorzichtig weer opgebouwd, en nu verdraagt ze het prima.

Eigenlijk bedoel ik er gewoon mee te zeggen dat mensen heel snel roepen dat hun hond ziek wordt van vers vlees, omdat ze gewoon snel opgeven en heel makkelijk weer terugstappen op brok.
Ik vond gewoon dat brok geen optie meer was, en ik moest en zou mijn honden volledig op vers krijgen, met heel veel geduld, veel hulp van Barfplaats en Voernatuurlijk ben ik er doorheen gekomen.
En ik ben enorm blij dat ik zo'n doorzettingsvermogen heb gehad.
Ik heb een soort logboek bijgehouden elke dag, opgeschreven wat ik ze te eten had gegeven, hoe hun ontlasting was, of ze hebben overgegeven etc etc.
Ze kregen wel eens probiotica als ondersteuning, psylliumvezels voor beter ontlasting, en zo heb ik er alles aan gedaan om ze door die eerste tijd heen te helpen zodat hun lichaam kon wennen.
Daardoor had ik houvast, wist ik wat goed ging en wat niet, en ook waarom.
Het heeft me veel tijd en moeite gekost, maar als ik kijk wat ik er nu voor terug heb, zulke blije en gezonde honden, dat was het allemaal meer dan waard.

En het was echt niet makkelijk, soms dacht ik dat het gewoon niet ging lukken, en dan ook nog de reacties van dierenartsen dat het slecht zou zijn, reacties van mensen om me heen, onzekerheid van mijn vriend over het rauwvoeren.
Gelukkig hebben mensen met ervaring me ondersteund, tips gegeven, en me de zekerheid gegeven dat het goed zou komen en dat het achteraf allemaal veel beter zou worden als ik geduld had.
Ik ben die mensen dan ook meer dan dankbaar, want er is echt een wereld van verschil ontstaan in hun gezondheid, meer dan ik van tevoren had durven hopen.
:zweep:
mwillow

Ongelezen bericht door mwillow »

Paulala schreef:Eigenlijk bedoel ik er gewoon mee te zeggen dat mensen heel snel roepen dat hun hond ziek wordt van vers vlees, omdat ze gewoon snel opgeven en heel makkelijk weer terugstappen op brok.
Ik ben dit wel met je eens. Als ik zie hoeveel honden door de tijd heen behoorlijk goed zijn opgeknapt op NRF eliminatiediëten (meestal honden met aandoeningen), waarbij geen ondefinieerbaar KVV van rund of kip aan te pas komt. Voorheen werden ze bv. ziek van een pakje supermarkt KVV. Als een eigenaar zich er zelf ook in wil verdiepen, hoeft een omschakeling in heel veel gevallen niet beroerd te verlopen. Er zijn inmiddels legio gemalen rauwe voedingen bijgekomen die niet standaard bio-industrie zijn en met gemalen bot in plaats van premix en andere nutteloze toevoegingen. Zelf voer ik mijn honden op NRF geen rund en kip. Of enkel biologische kip/eend. 1 van mijn honden heeft een rundallergie, maar een ander wordt beroerd van patrijskarkas. Dat is doorgaans zo wild als het maar zijn kan, maar hij wordt daar wel een dag goed ziek van, dus dat is geskipped uit zijn menu. Beide honden worden beroerd van teveel hompen vet aan karkassen. Geit en lam is dan ook altijd mager of ik snij vetdelen weg. Ik anticipeer op wat mijn honden door de jaren heen laten zien. Uitzonderingen daargelaten wat de honden aangaat die echt ziek worden van iets. Er wordt vaak te snel opgegeven en met de mogelijkheden die er zijn, is dat zonde. Is ook de reden dat ik niet graag supermarkt KVV's adviseer, maar bij voorkeur NRF of een gemalen voeding met een echt degelijke inhoud. Het zelf in de hand hebben wat je voert, is ontzettend belangrijk.
MaaikePerla
Actief
Mijn ras(sen): Herder-Whippet

Ongelezen bericht door MaaikePerla »

Haha jeetje, ben ik even weg en gelijk heel het topic vol met tips.
Heel fijn!
Ik gaf haar al regelmatig een lekker stukje gekookte kip etc, ze hoeft het uiteraard niet alleen op brokken te doen.
Ik heb jullie tips zeker meegenomen.
Uiteindelijk ben ik tot nu toe op Science plan uitgekomen en ze doet het er gelijk een stuk beter op.
Energieker, zonder het hypere haha.
Bedankt in ieder geval!!
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

MaaikePerla schreef: Ik gaf haar al regelmatig een lekker stukje gekookte kip etc, ze hoeft het uiteraard niet alleen op brokken te doen.
Als je dat nou niet kookt zal ze er nog veel meer aan hebben ;)
Succes in elk geval!
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Meike
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee rasloze hondjes

Ongelezen bericht door Meike »

Hier de lijst met de beste brokken die ik ken:

Orijen: 70% scharrelvlees, geen granen
Acana (bv Grasslands): 55% scharrelvlees, geen granen
Natudog: 65% vlees, geen overbodige toevoegingen, alleen rijst en een klein beetje mais als graan (makkelijkst verteerbaar van alle granen), glutenvrij
Luposan: vleespercentage weet ik niet, maar vlees is wel de eerste ingredient, geen granen, geperst op 45% (betere vertering dan geextrudeerde brokken zoals hierboven en de vitaminen zijn beter behouden, natuurlijke vitaminen zijn veel beter voor de hond dan de toegevoegde vitaminen)
Dog Lovers Gold: vleespercentage 34%, bevat rijst 23% (makkelijkst verteerbare graan)

1st choice geef je nu? Opzich een ok brok, maar wat jammer is: bevat alleen kip als dierlijke proteine bron, bevat veel graan, bevat maisgluten, bevat bietenpulp. Bovenstaande brokken bevatten dit dus niet.
EstherK
Zeer actief
Mijn ras(sen): Airedale Terrier, Zwarte Russische Terrier en Foxterrier
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door EstherK »

Marjoleine schreef:
MaaikePerla schreef: Ik gaf haar al regelmatig een lekker stukje gekookte kip etc, ze hoeft het uiteraard niet alleen op brokken te doen.
Als je dat nou niet kookt zal ze er nog veel meer aan hebben ;)
Succes in elk geval!
En als je wel persé wil koken, geef dan absoluut geen gekookte botjes! Gekookte botjes kunnen splinteren en schade aanbrengen aan het gebit en het spijsverteringskanaal.

Hier eten de honden rauw vlees van Smuldier (KVV gecombineerd met enkelvoudig). Kost een stuk minder dan brokken en ze vinden het veel lekkerder.
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”