Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
van kvv naar brok?
Moderator: moderatorteam
- senna03
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Een grote poedel een maltezer en een chinese crested
- Aantal honden: 3
van kvv naar brok?
Ik weet het, foute titel maar vraag me toch af of er mensen zijn die van kvv weer brok zijn gaan voeren. Ik vraag dit omdat ik mijn honden altijd brok heb gevoerd maar daar van terug ben gekomen door wat ik hier op het forum heb gelezen over voeding. Ik sta dus ook volledig achter kvv. Mijn honden vinden het heerlijk, echter, ze hebben geen stevige ontlasting. Welke kvv ik ook geef, ze zijn regelmatig aan de diarree of hebben slappe poep. Waardoor Milo vaak last heeft van zijn anaalklieren. Met brok hadden ze hier geen last van. Wel vind ik het bijzonder dat beide honden er "last" van hebben. Ze glanzen mooi, zijn aktief, ik heb ze laatst nog ontwormd en maken zeer zeker geen zieke indruk.
Maar kan het zo zijn dat sommige honden kvv gewoon niet zo goed verdragen?
Zou ik ze iets anders bij de kvv kunnen geven waardoor hun ontlasting steviger wordt? Ik lees hier wel veel over het geven van bot, maar dat durf ik met Milo niet aan, hij slikt alles in z'n geheel door en als hij er op kauwt ben ik bang dat hij weer een kies afbreekt. Senna is een kieskauw, ik denk niet dat zij botten lust...
Nu ik dit allemaal zo heb getypt denk ik zelf dat er eigenlijk weinig opties zijn. Maar ik wil ze niet weer terug zetten op brok. Weet iemand of kwaad kan als honden niet zulke stevige ontlasting hebben?
Maar kan het zo zijn dat sommige honden kvv gewoon niet zo goed verdragen?
Zou ik ze iets anders bij de kvv kunnen geven waardoor hun ontlasting steviger wordt? Ik lees hier wel veel over het geven van bot, maar dat durf ik met Milo niet aan, hij slikt alles in z'n geheel door en als hij er op kauwt ben ik bang dat hij weer een kies afbreekt. Senna is een kieskauw, ik denk niet dat zij botten lust...
Nu ik dit allemaal zo heb getypt denk ik zelf dat er eigenlijk weinig opties zijn. Maar ik wil ze niet weer terug zetten op brok. Weet iemand of kwaad kan als honden niet zulke stevige ontlasting hebben?
-
S@ndr@
- Zeer actief
Re: van kvv naar brok?
hebben ze vaker ontlasting dan 1 a 2 keer per dag,
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): waterhonden
- Contacteer:
teveel pens in de KVV? Ik zou 1 of 2 dagen kip bij gaan voeren. Nekken, karkassen, vleugels of gewoon zo'n pakje smuldier (zijn gemalen karkassen)
- Hutsje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): moddercockers
- Aantal honden: 2
mogelijkheden te over hoor
. je kunt de botmixen van herby (http://www.herbyvers.nl" onclick="window.open(this.href);return false;) erbij gaan geven of klein gevogelte (bv parelhoenkarkassen) dat is zacht en daar kunnen ze nooit een kies op afbreken. ook kunnen ze dit niet in 1 keer doorslikken. lamsribben kunnen ook prima.

- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
- Aantal honden: 1
lola is van kvv naar brok gegaan, ze wilde kvv niet meer. verschillende dingen geprobeerd en brok wilde ze wel graag. ze poept nog steeds niet vaak en ik merk verder ook geen verschil behalve dat ze nu beter eet
sam zit wel op vers met heel af en toe brok
sam zit wel op vers met heel af en toe brok

- senna03
- Zeer actief
Ze poepen toch wel zo'n drie keer per dag, wat ik best veel vind gezien de hoeveelheid kvv wat ze krijgen. Milo krijgt 200 gram per dag en Senna 400 gram.
Ik ga zeker eens kijken voor die bottenmix van Herby! De kip van smuldier lust Senna niet.....Milo zal een parelhoenkarkas zeker wel weten te waarderen!
Fijn, ik heb weer heel wat mogelijkheden zo
Ik ga zeker eens kijken voor die bottenmix van Herby! De kip van smuldier lust Senna niet.....Milo zal een parelhoenkarkas zeker wel weten te waarderen!
Fijn, ik heb weer heel wat mogelijkheden zo
-
Mojuan
- Zeer actief
Ik zou het ook proberen met de botmixen van herby.
Heb je toevallig een islamitische slagerij in de buurt?
Dan kan je eens vragen of ze wat kippenpoten voor je door een gehaktmolen willen doen.
Heb je toevallig een islamitische slagerij in de buurt?
Dan kan je eens vragen of ze wat kippenpoten voor je door een gehaktmolen willen doen.

- Edirfle
- Actief
Ik weet niet welk kvv je geeft, mijn eigen ervaring is wel dat de vleesmix van Smuldier vaker voor slappe ontlasting zorgt dan bijv. Rodi / Duck / Energique etc.
Bij de pensmix van Smuldier hebben mijn honden trouwens wel goede ontlasting.
Je zou dus ook kunnen kijken of er wellicht een ander kvv is waar ze het beter op doen (als je dat nog niet geprobeerd hebt)
Je zou dus ook kunnen kijken of er wellicht een ander kvv is waar ze het beter op doen (als je dat nog niet geprobeerd hebt)
Groetjes van Elf
- Brigitte30
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Cane Corso
- Aantal honden: 1
Je kunt ook wat psyllium husk (vezels) toevoegen aan de kvv. Werkte hier heel goed.
- smoekie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): JH
- Aantal honden: 2
als ze het verder goed doen op kvv zou je natuurlijk ook de da kunnen bellen en vragen wat je aan de ontlasting zou kunnen doen. er zijn misschien dingen die je ze (door de voeding of ernaast) zou kunnen geven wat ervoor zorgt dat hun ontlasting wat steviger wordt (vezels e.d)
Tis misschien een heel raar voorbeeld hoor en totaal niet te vergelijken, maar de jongste van me krijgt standaard elke dag (ochtend) 20 ml lactulose om ervoor te zorgen dat ze "kan" poepen. Maar zoals lactulose bij haar ervoor zorgt dat ze "kan" poepen zijn er ook dingen die voorgeschreven worden voor hen die te "dun" poepen. Alles heeft met de spijsvertering te maken. En dat gaat op voor zowel de hond als kind(mens).
Vraag het gewoon eens na bij je HA. Misschien is er wel iets wat je ze kunt geven waardoor je ze gewoon volledig op kvv kunt houden (darmclear oid) zonder over te moeten stappen (hetzij deels) op brokken
Al ben ik niet van mening dat brokken slecht zijn hoor. Hier krijgt de hond ook nagenoeg alleen maar brokken. Maar die wil ook geen kvv niks. Als die van jou het wel krijgt en het daar ook goed op doet zou ik het daar ook als het even kan lekker op houden
Tis misschien een heel raar voorbeeld hoor en totaal niet te vergelijken, maar de jongste van me krijgt standaard elke dag (ochtend) 20 ml lactulose om ervoor te zorgen dat ze "kan" poepen. Maar zoals lactulose bij haar ervoor zorgt dat ze "kan" poepen zijn er ook dingen die voorgeschreven worden voor hen die te "dun" poepen. Alles heeft met de spijsvertering te maken. En dat gaat op voor zowel de hond als kind(mens).
Vraag het gewoon eens na bij je HA. Misschien is er wel iets wat je ze kunt geven waardoor je ze gewoon volledig op kvv kunt houden (darmclear oid) zonder over te moeten stappen (hetzij deels) op brokken
Al ben ik niet van mening dat brokken slecht zijn hoor. Hier krijgt de hond ook nagenoeg alleen maar brokken. Maar die wil ook geen kvv niks. Als die van jou het wel krijgt en het daar ook goed op doet zou ik het daar ook als het even kan lekker op houden
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
- senna03
- Zeer actief
Ik heb al veel soorten KVV geprobeerd, ik wissel heel vaak de diverse soorten af o.a. smuldier, duck, energique, etc., ze krijgen nu even een poos alleen Energique, kijken of dat misschien scheelt. Ik heb op de Herby site gekeken, maar als ik het goed begrijp moet je minimaal voor 60 euro afnemen. Nu is dat geld geen probleem maar ik heb geen ruimte op het op te slaan. Ik ga nu eerst even bij een islamitische slager langs, kijken wat ik daar kan krijgen. Nogmaals bedankt voor alle tipsEdirfle schreef:Ik weet niet welk kvv je geeft, mijn eigen ervaring is wel dat de vleesmix van Smuldier vaker voor slappe ontlasting zorgt dan bijv. Rodi / Duck / Energique etc.
-
yvonne1961
- Actief
Ik ben (één van de zeldzame denk ik) overgegaan van 100% KVV naar brokken en slechts 2x per week KVV.
Heb 3 honden waaronder een koningspoedel. Ze kregen een afwisseling van Smuldier, Duck en Rodi, allemaal de complete versies.
De grote poedel kreeg rond het eerste jaar huidproblemen(in de liezen, buik, oksels, oren)
Toen zelf gaan uitproberen en een keer op een lam/rijst brok gezet. (Prins toen)
Dit was gelijk raak, de problemen verdwenen.
Toen nog een keer terug naar mijn genoemde KVV's. Probleem kwam terug. Oplossing zou natuurlijk ook kunnen zijn om de hond op een lam/rijst KVV te zetten. Echter dat vind ik erg prijzig.
Na veel brokken geprobeerd te hebben, de ontlasting was toen namelijk te week en te veel naar mijn idee, zitten ze nu alweer een poosje op Bento Kronen maxi lam/rijst en 2x per week Duck lam/rijst en soms wat biogarde. Ik heb enkel brokken gekozen zonder rund en tarwe.
Ik moet zeggen dat deze combinatie me zeer goed bevalt. Huid is prima en ontlasting ben ik nu voldoende tevreden over.
Heb 3 honden waaronder een koningspoedel. Ze kregen een afwisseling van Smuldier, Duck en Rodi, allemaal de complete versies.
De grote poedel kreeg rond het eerste jaar huidproblemen(in de liezen, buik, oksels, oren)
Toen zelf gaan uitproberen en een keer op een lam/rijst brok gezet. (Prins toen)
Toen nog een keer terug naar mijn genoemde KVV's. Probleem kwam terug. Oplossing zou natuurlijk ook kunnen zijn om de hond op een lam/rijst KVV te zetten. Echter dat vind ik erg prijzig.
Na veel brokken geprobeerd te hebben, de ontlasting was toen namelijk te week en te veel naar mijn idee, zitten ze nu alweer een poosje op Bento Kronen maxi lam/rijst en 2x per week Duck lam/rijst en soms wat biogarde. Ik heb enkel brokken gekozen zonder rund en tarwe.
Ik moet zeggen dat deze combinatie me zeer goed bevalt. Huid is prima en ontlasting ben ik nu voldoende tevreden over.
- schelsey
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bernerteefjes Nisha en Mila
ik ben ook van 5 dagen kvv en 2 dagen brok geleidelijk aan naar voornamelijk brok gegaan, niet omdat ze kvv zo slecht aten maar omdat ik niet tevreden was over de vorderingen van mijn berner, op kvv en suplimenten ging het al vrij goed maar ze had nog dikwijls pijn van haar heupen, omdat de dierenarts me al verschillende keren aanrade om hills jd te proberen toch maar eens paar weken gaan geven alhoewel ik er niet echt in geloofde en ja, nu krijgt ze het al 6 maanden denk ik en is nog nooit zo goed geweest(zware hd) dus in haar geval was overschakeling van kvv naar die speciale brok beter, mijn andere hond krijgt die brok nu ook en doet het er heel goed op (ook hd) en de 3 de hond krijgt euro premium hert of seafood
3 tot 4 ochtenden per week krijgen ze hier nog wel kvv met soms vis of kippevleugels, 1 keer per week een rauw eitje, in begin alleen de brok maar stilletjesaan toch wat vleesochtenden gaan invoeren omdat alleen brok zo saai is maar ze blijven het met deze combi goed doen.
sinds 2 maanden geef ik alle honden ook 1 tablet per dag glucosaminecombi
3 tot 4 ochtenden per week krijgen ze hier nog wel kvv met soms vis of kippevleugels, 1 keer per week een rauw eitje, in begin alleen de brok maar stilletjesaan toch wat vleesochtenden gaan invoeren omdat alleen brok zo saai is maar ze blijven het met deze combi goed doen.
sinds 2 maanden geef ik alle honden ook 1 tablet per dag glucosaminecombi
-
mwillow
Probeer eens enkel gemalen voeding te geven die geen premixen en nutteloze toevoegingen bevatten, waar je hond niets aan heeft en een duidelijke inhoud hebben. Er zijn inmiddels vele gemalen voedingen in de handel die karkassen en orgaan bevatten in de verhouding tot een prooidier. Kiezebrink heeft daar wat betaalbare voorbeelden van en zo zijn er wel meerdere zoals een Herby, DARF etc. Nu ben ik niet van de gemalen voeding, maar het zijn overwegingen om je hond van die anaalklierproblemen af te krijgen. Ook het toevoegen van verse kruiden (brandnetel/tijm/venkel) en probiotica kunnen er aan bijdragen. Maar eerst supplementeren zonder voedingsverandering is een beetje water naar de zee dragen. Mijn oudste hond had enorme anaalklierproblemen die echt chronisch waren. Van de brok af, Carnibest toendertijd ging prima, maar raakte vaak verstopt waardoor hij nog steeds niet van zijn anaalklierproblemen afkwam, want hij kon ze zelf niet legen. Daarna zelf samenstellen (NRF) met verse kruiden, kiemmixen en rauwe honing en echt nooit meer ellende gehad. De voeding zelf in de hand hebben, is voor mij (en mijn honden) ontzettend belangrijk.senna03 schreef:Ik heb al veel soorten KVV geprobeerd, ik wissel heel vaak de diverse soorten af o.a. smuldier, duck, energique, etc., ze krijgen nu even een poos alleen Energique, kijken of dat misschien scheelt. Ik heb op de Herby site gekeken, maar als ik het goed begrijp moet je minimaal voor 60 euro afnemen. Nu is dat geld geen probleem maar ik heb geen ruimte op het op te slaan. Ik ga nu eerst even bij een islamitische slager langs, kijken wat ik daar kan krijgen. Nogmaals bedankt voor alle tips
-
maart
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herders
Ds krijgt ook geen 100% KVV. ze doet het er gewoon niet goed, weigert op den duur te eten, wordt dof van vacht, eet niet met smaak...
1 à 2 dagen per week brok, een pensdag en de rest KVV en hopla, madam schittert als nooit tevoren en eet altijd met smaak
De keus is gauw gemaakt voor mij hoor 
1 à 2 dagen per week brok, een pensdag en de rest KVV en hopla, madam schittert als nooit tevoren en eet altijd met smaak
-
Cootje1963
Ik vind dat je moet voeren waar de honden goed op gaan.Je bent echt geen slechte baas als je brok voert.Als de ontlasting niet goed gaat op kvv en wel op brok dan is voor mij ook de keuze snel gemaakt.Ik vind dat een hond het gewoon goed moet doen op alleen kvv zonder dat je er allerlei trucjes bij moet gaan voeren om de ontlasting goed te krijgen.En lukt dat niet dan zou ik dus lekker brok voeren niks mis mee.Je kunt ook brok en af en toe afwisselen met kvv zo krijgen ze van alles wat.
-
S@ndr@
- Zeer actief
Nee hoor de bullen bij mij deden het ook veel beter op brokken , en dan bij voorkeur RC :N: het was niet anders, en ook bij Van Gils ben ik nog zoekende, heeft ook eigenlijk veel te vaak en te slappe ontlasting, ziet er wel goed uit, maar het staat me niet aan en die krijgt al wel de botmixen van Herby.yvonne1961 schreef:Ik ben (één van de zeldzame denk ik) overgegaan van 100% KVV naar brokken en slechts 2x per week KVV.
dus wie weet staat die straks ook zomaar op RC of zo
als het werkt ga ik niet lopen zeuren