Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Kattenvoer slecht voor de hond?

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Dollie
Actief

Kattenvoer slecht voor de hond?

Ongelezen bericht door Dollie »

Wij hebben een hond en twee katten, en het komt nog wel eens voor dat de hond een flinke hap uit de verkeerde bak neemt.. Wij proberen dit zo veel mogelijk te voorkomen, in de eerste plaats natuurlijk omdat hij zijn eigen eten heeft, als hij de bakjes leeg eet hebben wij geen zicht meer op wat de katten eten. Wat hij uit de bakjes van de katten eet, eet hij verder zelf niet meer aan eigen brokken, dat scheelt, hij is verder ook heel mooi op gewicht. (Ja, of dat scheelt juist niet, misschien komt hij dan te kort?

Maar nu las ik ergens dat kattenvoer slecht is voor honden. Tsja, daar hebben wij eigenlijk nooit bij stil gestaan.. Al is het eigenlijk op zich best logisch, het verschilt natuurlijk van samenstelling.. Het zal niet veel veranderen aan ons 'beleid', we proberen nu al zo veel mogelijk het voer weg te zetten als de kat gegeten heeft en omdat we nu twee katten hebben, willen we sowieso alleen op vaste momenten eten geven zodat we beter zien wie wat eet. Maar ik ben wel nieuwsgierig of het nu echt slecht is. EN waarom natuurlijk.

We voeren trouwens Prins, aan zowel katten als hond.
Laatst gewijzigd door Dollie op 12 mei 2010 10:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Jurre09
Actief
Mijn ras(sen): Friese stabijhoun een van de weinige bruine
Aantal honden: 1
Contacteer:

Re: Kattenvoer slecht voor de hond?

Ongelezen bericht door Jurre09 »

ik ga even meelezen, ik heb hier namelijk hetzelfde probleem, ik heb alleen 3 katten die doorloopend kunne eten en Jurre snoept er dus vaak van mee....

we houden Jurre wel in de gaten en als hij naar t voet toe gaat roepen we hem terug, al zijn we soms net te laat.
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

wat iok begreep is kattenvoer nogal zout.

kennis van mij heeft het kattenvoer hoog staan zodat de hond er niet bijkan
Afbeelding
lianne05
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laika.

Ongelezen bericht door lianne05 »

Kattenvoer is niet voor honden bedoeld om de reden dat het een andere samenstelling heeft, een enkele keer een hap van het kattenvoer zal niet erg zijn maar beter is het denk ik het voer hoog zetten zodat de honden er niet bij kunnen..
Groetjes Lianne
Dollie
Actief

Ruimte om het echt weg te zetten (waar de katten er wel van kunnen eten dan) is er niet echt, maar we zijn van plan om de bakjes gewoon te vullen, hond en katten tegelijk eten te geven 's ochtends, daarna de bakjes van de katten weg te zetten, en als één van de katten zeurt krijgt hij of zij zijn/haar eigen bakje (mits er nog wat inzit), die we weer weg zetten als er gegeten is. Dit is sowieso praktischer, zo kunnen we beter in de gaten houden hoeveel ze eten.

Dit deden we al wel eigenlijk, maar dan vergaten we het ook de halve tijd weer.. Maar wat is er nu zo anders aan kattenvoer dan? Zal zo eens zelf naar de samenstellingen kijken.. Bij cavia's en konijnen (die je, o.a. daarom, absoluut niet samen moet houden) is het bijv. zo dat cavia's (net als mensen) hun vitamine C niet zelf aanmaken en dus uit hun voeding moeten halen. In caviavoer zit daarom extra vitamine C. Konijnen maken het wél gewoon zelf aan en langdurig caviavoer (of nou ja, langdurig veel vitamine C) geven kan schadelijk zijn voor de nieren.. Vroeg me af of er nu ook zoiets is met honden/kattenvoer.
Dollie
Actief

Ja, als je Prins ProCare Super (hond) en Prins VitalCare Adult (kat) naast elkaar legt, zitten er inderdaad best verschillen in..

Samenstelling ProCare Super (hond)

Granen, vlees en dierlijke bijproducten, plantaardige bijproducten, oliën en vetten, suiker, gist, vitaminen en mineralen.

Samenstelling VitalCare Adult (kat)

Granen, vlees en dierlijke bijproducten, oliën en vetten, plantaardige bijproducten, ei en eiproducten, melk en melkbijproducten, gist, vitaminen en mineralen.

De analyse zitten ook beste verschillen in, zit veel meer eiwit in kattenvoer, meer vet, maar minder koolhydraten en vezels.

Nooit bij stilgestaan. Weet ook niet wat die verschillen nou precies zeggen hoor, ben helemaal niet zo thuis in honden en kattenvoer, maar ze zijn er in elk geval wel, dat kan ik als 'leek' wel constateren.
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

Zolang het niet het dagelijkse voer is waar de hond van moet leven maar een leuk steel product zou ik mij niet druk maken. Er is in al de jaren dat ik honden heb nog niet 1 dood gegaan van het stelen van kattenvoer :mrgreen:
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Cootje1963

Ongelezen bericht door Cootje1963 »

Wij hebben het kattenvoer op de droger staan,dan kunnen de honden er niet bij.Eerder zette ik het ook wel op de bovenverdieping op de vensterbank.Ik zou toch serieus kijken of je niet ergens een tafeltje of plekje kan realiseren waar je katten kunnen eten zonder dat de hond het kan stelen.Katten hebben andere voedingsbehoeftes dan honden en zijn ook een ander diersoort.Ik zou het dus niet standaard aan het menu toevoegen.Droogvoer voor katten heeft trouwens een veel hoger eiwitgehalte.Wij voeren Fit32 van Royal Canin en daar zit 32% eiwit in.Dat is voor honden echt veel te hoog.
Sjalot
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bordeaux Dog
Schotse Herder Korthaar
Engelse Bulldog
Lancashire Heeler
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sjalot »

Het is alleen slecht als je een kat alleen hondenbrokken zou laten eten.
Een kat heeft namelijk taurine nodig en dat wordt aan veel hondenbrokken niet toegevoegd.
Af en toe een hapje kattenbrokken is dus niet erg.

Mijn katten worden apart gevoerd. Twee maaltijden per dag. Voer staat hier nooit voor het grijpen.
Ik zou het voer hoog zetten. Ergens op een krabpaal of kast.
Groetjes van Charlotte
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Kattenvoer is gewoon veel te duur om aan honden te voeren. Het is duurder omdat er aan kattenvoer namelijk wél wat vlees toegevoegd wordt en chemische taurine omdat een kat echt daar niet zonder kan .

Wanneer je ze allebei vers zou voeren is dit probleem er niet want hond en kat eten allebei hetzelfde prooidier.

Katten gaan wel dood van hondenvoer omdat daar die genoemde taurine niet inzit en uit het kleine beetje vlees wat de hondenbrok bevat kunnen ze dat niet halen.

Door de vele reuk- en smaakstoffen zijn kattenbrokjes prima beloningsbrokjes voor kleinere honden.
Dollie
Actief

Cootje1963 schreef:Wij hebben het kattenvoer op de droger staan,dan kunnen de honden er niet bij.Eerder zette ik het ook wel op de bovenverdieping op de vensterbank.Ik zou toch serieus kijken of je niet ergens een tafeltje of plekje kan realiseren waar je katten kunnen eten zonder dat de hond het kan stelen.Katten hebben andere voedingsbehoeftes dan honden en zijn ook een ander diersoort.Ik zou het dus niet standaard aan het menu toevoegen.Droogvoer voor katten heeft trouwens een veel hoger eiwitgehalte.Wij voeren Fit32 van Royal Canin en daar zit 32% eiwit in.Dat is voor honden echt veel te hoog.
Zoals ik al zei, we zetten het weer weg als de katten gegeten hebben. Dan is sowieso beter bij te houden wie wat eet (van de katten) en het hondenprobleem ook op gelost. Moeten we alleen wel consequent blijven doen.

Vers mogen ze dus hetzelfde eten.. Wij willen sowieso over op KVV. Als we een nieuwe keuken (voor het einde vand it jaar) hebben met nieuwe, veeel grotere vriezer gaan we over.
Luna87
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullterrier
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Luna87 »

Als je KVV gaat voeren is het ook weer opletten wat je geeft. Honden en katten hebben dan alsnog hun eigen behoefte. Een kat kan namelijk niets met groente en dat zit in Haaksbarf voor honden wel.

Maar waarschijnlijk eten de katten netjes hun bakjes leeg als ze eraan gewend zijn en dan valt er ook niets meer te stelen natuurlijk :mrgreen:

Hier staan trouwens de kattenbrokken en de KVV die ze krijgen altijd boven. Ten eerste omdat ik niet wil dat Luns ervan eet (brokken staan hier voor de katten onbeperkt) en ten tweede kunnen de katten dan rustig eten. Luna is toch wat sneller klaar met eten dan de katten en ze zou zo in de bakjes duiken als de katten nog niet klaar zijn.
Afbeelding
Rosita Compagner
Zeer actief
Contacteer:

Inez87 schreef:Als je KVV gaat voeren is het ook weer opletten wat je geeft. Honden en katten hebben dan alsnog hun eigen behoefte. Een kat kan namelijk niets met groente en dat zit in Haaksbarf voor honden wel.
Een kat krijgt ook niks van groente hoor ;-) De minimale hoeveelheden die in KVV zit hoef je je geen zorgen om te maken. Daarnaast hebben katten vaak niet zoveel met pens. Mijn ervaring is dat een kwestie van 'opvoeden' is. Al mijn katten en honden eten dezelfde kvv's en maar een heel enkel keertje lust iemand iets echt niet. Moet wel zeggen dat mijn katten geen overgewicht hebben en dus niet flauwekullen.
corason del perro
Zeer actief
Mijn ras(sen): Alt deutsche hutehund, Australian Shepherd
Contacteer:

Ongelezen bericht door corason del perro »

Ik ken iemand die zijn hond kattevoer als dagelijkse voer geeft. Beesies is nog steeds gezond.

(zou mijn ding verder niet zijn hoor :N: )
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Rosita Compagner schreef:
Inez87 schreef:Als je KVV gaat voeren is het ook weer opletten wat je geeft. Honden en katten hebben dan alsnog hun eigen behoefte. Een kat kan namelijk niets met groente en dat zit in Haaksbarf voor honden wel.
Een kat krijgt ook niks van groente hoor ;-) De minimale hoeveelheden die in KVV zit hoef je je geen zorgen om te maken. Daarnaast hebben katten vaak niet zoveel met pens. Mijn ervaring is dat een kwestie van 'opvoeden' is. Al mijn katten en honden eten dezelfde kvv's en maar een heel enkel keertje lust iemand iets echt niet. Moet wel zeggen dat mijn katten geen overgewicht hebben en dus niet flauwekullen.
:tongue: Wat heeft overgewicht met flauwekullen te maken? Als ik 3 van de 4 hier vlees voorschotel kijken ze me aan alsof vrouwtje helemaal :piew: is geworden.
Alleen degene die wel vlees eet (en het voor elkaar krijgt altijd ons vlees te jatten, van biefstukjes tot een kalkoen van 3.5 kilo) heeft een speklaagje.
Luna87
Zeer actief

Dat zeg ik ook niet :wink: Ze krijgen er inderdaad niets van. Ik laat hier 1 van mijn katten wel eens meesnoepen met een kiwi, dat vind ze lekker :piew: Maar ze kunnen er gewoon niets mee.
Afbeelding
Kimsjen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua

Ongelezen bericht door Kimsjen »

Wij hebben onze hond ook een aantal keer kattenvoer gevoegd. Ze leeft nog :wink:
Rosita Compagner
Zeer actief
Contacteer:

Inez87 schreef:
Dat zeg ik ook niet :wink: Ze krijgen er inderdaad niets van. Ik laat hier 1 van mijn katten wel eens meesnoepen met een kiwi, dat vind ze lekker :piew: Maar ze kunnen er gewoon niets mee.
waarom moet ts daar op letten dan?
Luna87
Zeer actief

Rosita Compagner schreef: waarom moet ts daar op letten dan?
Zover ik het begrepen heb, hoef je bij haaksbarf bij honden niet af te wisselen en bij katten juist wel. Als je voor je hond altijd hezelfde hebt en je kat krijgt dat ook, dan kan de kat tekorten oplopen of teveel van hetzelfde krijgen. De verhoudingen zijn ook anders. Nu is haaksbarf wel een complete voeding (mits je bij je katten voor afwisseling zorgt), maar er zit nog steeds onderscheid in de katten- of honden varianten.

De groente gaf ik als voorbeeld. Ze gaan er echt niet dood van als ze het krijgen, maar het kan altijd beter.
Afbeelding
Rosita Compagner
Zeer actief
Contacteer:

Inez87 schreef:
Rosita Compagner schreef: waarom moet ts daar op letten dan?
Zover ik het begrepen heb, hoef je bij haaksbarf bij honden niet af te wisselen en bij katten juist wel. Als je voor je hond altijd hezelfde hebt en je kat krijgt dat ook, dan kan de kat tekorten oplopen of teveel van hetzelfde krijgen. De verhoudingen zijn ook anders. Nu is haaksbarf wel een complete voeding (mits je bij je katten voor afwisseling zorgt), maar er zit nog steeds onderscheid in de katten- of honden varianten.

De groente gaf ik als voorbeeld. Ze gaan er echt niet dood van als ze het krijgen, maar het kan altijd beter.
Ja, en ik geef aan dat dat verschil er dus niet is. Althans geen verschillen die er toe doen. Ja, er zit een beetje groente in waar katten niks mee doen (moet je kijken wat er aan granen en suikers in brok en blik zitten... doen ze daar wel wat mee?). Ja, er zit pens in waarvan men zegt dat katten dat niet lusten. Ik ervaar het laatste anders. Dit zijn echt de enige verschillen. Dat men taurine toevoegt aan een KVV is in mijn ogen compleet :piew:
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”