Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Hoe kan je te weten komen hoe oud een hond is?
Moderator: moderatorteam
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden retriever
Hoe kan je te weten komen hoe oud een hond is?
Hoi,
Wij hebben sinds kort een hond uit het asiel.
Hij is zwervend aangetroffen. De mensen an het asiel zeiden dat hij ongeveer 10 jaar is.
Hoe kan ik dit wat exacter te weten komen?
Misschien is hij wel veel jonger..of ouder..?
Groetjes,
Esther en Boy
Hij is zwervend aangetroffen. De mensen an het asiel zeiden dat hij ongeveer 10 jaar is.
Groetjes,
Esther en Boy
- cybert2
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 1 nepBasset Door, 1 Jack Russel Saar, en 1 Frans Bulldogje (met neusje) Abbby
- Aantal honden: 3
Re: Hoe kan je te weten komen hoe oud een hond is?
Ermee naar de dierenarts, is geen overbodige luxe aangezien ik in je andere topic las dat hij onder de teken zat.joe schreef:Hoi,
Groetjes,
Esther en Boy
Groet, Janine
-
- Zeer actief
Goed idee. Een check up. Kan ik ook gelijk naar zijn rug en heupen laten kijken, omdat hij niet over de tegels durft te lopen!cybert2 schreef:Ermee naar de dierenarts, is geen overbodige luxe aangezien ik in je andere topic las dat hij onder de teken zat.joe schreef:Hoi,
Groetjes,
Esther en Boy
Maar zijn er geen dingen waar je het een beetje aan kunt zien??
- DebbieZ
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dwergpoedel, Galgo Espagnol
- Aantal honden: 2
Een dierenarts kijkt vaak naar de tanden, omdat die wel een indicatie geven, maar dat wordt toch ook slechts een schatting. Tanden hebben ook invloed te verduren van voer, genen, medische issues, etc. Zelf het eraan aflezen als je nog niet honderden gebitjes hebt gezien, is wat lastig. Ik doe zelf wel eens een gok bij een asielhond voor de lol, maar ik zit er wel eens hele levens naast.... :lol:
Misschien kun je een foto maken van zijn gebit, als hij dat niet al te vervelend vindt en dan kun je die hier neerzetten voor de ervaren hondentandkijkers onder ons. Maar een dierenartsbezoekje lost dat allemaal sowieso op.
Misschien kun je een foto maken van zijn gebit, als hij dat niet al te vervelend vindt en dan kun je die hier neerzetten voor de ervaren hondentandkijkers onder ons. Maar een dierenartsbezoekje lost dat allemaal sowieso op.
-
- Zeer actief
Boy ligt nu in een diepe slaap. Ik zal morgen een foto van zijn tandjes maken!!DebbieZ schreef:Een dierenarts kijkt vaak naar de tanden, omdat die wel een indicatie geven, maar dat wordt toch ook slechts een schatting. Tanden hebben ook invloed te verduren van voer, genen, medische issues, etc. Zelf het eraan aflezen als je nog niet honderden gebitjes hebt gezien, is wat lastig. Ik doe zelf wel eens een gok bij een asielhond voor de lol, maar ik zit er wel eens hele levens naast.... :lol:
Onze vorige golden is trouwens 15 geworden, maar zijn tanden zagen er nog piekobello uit, veel beter als die van onze nieuwe Boy. Hij zal toch niet ouder dan 15 zijn

- DebbieZ
- Zeer actief
Ach, je hebt honden van 6 die amper nog een tand in hun bekken hebben en die die ze nog hebben zijn geel en afgebrokkeld. Ligt aan zoveel factoren. 'tis best lastig.
- Muis..
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herder, een X-Windhond en een Galgo
- Contacteer:
Onze Timo( ook een zwerver) werd door het asiel op 11 jaar geschat. Hij verkeerde in slechte conditie en zijn gebit was er nog beroerder aan toe. Nu 2,5 jaar later schatten wij en windhondenkenners hem op een jaar of 8.
Het is en blijft een schatting.
Het is en blijft een schatting.
- Renske
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund
Misschien is de hond gechipt (kan de dierenrts uitlezen
) en is het mogelijk om aan de hand van die gegevens meer over zijn verleden te weten te komen?

- gyanty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
Bij ons in het dierenasiel maakte de dierenarts ook altijd een schatting. We vermelden er ook altijd bij dat je zo'n schatting wel met een korrel zout moet nemen. Wie hielden als marge ongeveer 2 jaar aan. Zowel naar boven als naar beneden. Onze Duitse Herder bleek echter te oud geschat. Hij werd door asiel op 5 jaar geschat. Later contact met fokker gehad en meneer bleek 2 jaar jonger. Maar ik ken ook andersom. Doberman die een jaar of 2 werd geschat. Die bleek na contact met vorige eigenaar dus 5 jaar te zijn. Maar we hebben ook een Schotse Collie gehad die helemaal perfect geschat was (12 jaar). Tja zet er 10 proffesionals bij en je krijgt waarschijnlijk verschillende antwoorden. En mensen zijn dan vaak geneigd om de meest positieve dan er maar uit te pakken. Tja het zegt mij dus niet zoveel. Zou het gewoon op ongeveer 10 jaar houden denk ik. Of gewoon een senior van ergens tussen de 8 en 12 jaar 

-
- Zeer actief
Probleempje. Ik heb net een foto van zijn tandjes gemaakt.
Ik heb mijnalbum.nl waar ik de foto's online mee maak.
Nu het volgende: foto's van onder de 400x400 pxels pakt mijnalbum niet en groter, dan pakt het forum ze niet...
Weet iemand een oplossing???
Nu het volgende: foto's van onder de 400x400 pxels pakt mijnalbum niet en groter, dan pakt het forum ze niet...
- DebbieZ
- Zeer actief
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
toen wij Samara adopteerde was ze 4 werd er vermeld.. we hebben haar nu 5 jaar dus zou ze 9 zijn.
We zitten met haar regelmatig voor controle bij de da en daar lopen ook regelmatig da's in opleiding mee en het is een soort van gewoonte om haar leeftijd telaten raden door elke nieuwe zeg maar...
Dat ze geen 9 is dat weten we wel, ik heb in mijn hart altijd geweten dat ze minimaal 2 jaar ouder is, maar 9 van de 10 schatten haar, dmv de foto's en tanden en andere dingen wara je het aan zou kunnen zien nu 13
Ik heb dus een oude muts, en dat vind ik helemaal niet erg, vind het alleen jammer dat ik dan eerder afscheid moet nemen.. zou zo graag haar 10e gotcha-day willen vieren over 5 jaar .. maarja dan zou ze minimaal 14 en maximaal 18.. en dat met haar ziektebeeld en hart problemen en artose.. denk het niet maar mooi zou het wel zijn!
We zitten met haar regelmatig voor controle bij de da en daar lopen ook regelmatig da's in opleiding mee en het is een soort van gewoonte om haar leeftijd telaten raden door elke nieuwe zeg maar...
Dat ze geen 9 is dat weten we wel, ik heb in mijn hart altijd geweten dat ze minimaal 2 jaar ouder is, maar 9 van de 10 schatten haar, dmv de foto's en tanden en andere dingen wara je het aan zou kunnen zien nu 13

Ik heb dus een oude muts, en dat vind ik helemaal niet erg, vind het alleen jammer dat ik dan eerder afscheid moet nemen.. zou zo graag haar 10e gotcha-day willen vieren over 5 jaar .. maarja dan zou ze minimaal 14 en maximaal 18.. en dat met haar ziektebeeld en hart problemen en artose.. denk het niet maar mooi zou het wel zijn!
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Alleen de link neer zetten zonder [img]joe schreef:Probleempje. Ik heb net een foto van zijn tandjes gemaakt.
Dan kan iedereen zelf even klikken als hij wil kijken.
-
- Zeer actief
Dank je!ranetje schreef:Alleen de link neer zetten zonder [img]joe schreef:Probleempje. Ik heb net een foto van zijn tandjes gemaakt.
Hierbij de link naar een foto van zijn tanden http://www.mijnalbum.nl/Foto-PY7E6UHO.jpg
Ben trouwens naar de DA geweest en hij schatte hem op zo'n 11 jaar, omdat zijn tanden zover afgesleten waren.
Er moeten trouwens 3 rotte tanden getrokken worden en tandsteen worden verwijderd.
Volgende week kan hij terecht en krijgt hij weer een nette smile!!
- vania
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 dogo Canario's, 1 boxer x rottweiler, 1 groenendaeler
- Aantal honden: 4
ik heb eigenlijk geen idee, dacht altijd dat ze naar de tanden keken
maar onze staff van 8 heeft "mooiere" tanden, dan de Mopshond van mijn schoonmoeder
Mops zijn tanden zien er een heel klein beetje beter uit als die op de foto van de link
https://cdn.getseoshop.com/f/zz58qs/sle ... ebit-2.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
terwijl geschat is geweest door het asiel dat hij van 2006 is
de enige die hier afgesleten tanden heeft, is Zena (puntjes van de hoektanden eraf) en ook zei is jonger als Shadow (staff)
maar onze staff van 8 heeft "mooiere" tanden, dan de Mopshond van mijn schoonmoeder
Mops zijn tanden zien er een heel klein beetje beter uit als die op de foto van de link
https://cdn.getseoshop.com/f/zz58qs/sle ... ebit-2.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
terwijl geschat is geweest door het asiel dat hij van 2006 is
de enige die hier afgesleten tanden heeft, is Zena (puntjes van de hoektanden eraf) en ook zei is jonger als Shadow (staff)
-
- Zeer actief
Het is echt heel moeilijk te schatten.
Onze honden zijn vijf en negen jaar oud.
Beide worden continu jonger geschat, zowel vanwege hun gedrag als uiterlijk als ook het gebit.
Julia heeft zeer mooie tanden, vrij schoon ook nog, en mensen denken altijd dat ze nog maar twee jaar is ongeveer.
Bij Romeo eigenlijk het zelfde verhaal, mooie tanden nog voor zijn leeftijd, en hij wordt ook nog niet grijs, hij wordt meestal op een jaar of vier/vijf geschat.
Dus als mijn honden in het asiel terecht zouden komen zonder dat ze gechipt waren (dat zijn ze dus wel) dan worden ze met gemak vele jaren te jong geschat vanwege hun uiterlijk en gebit.
Maar ach, volgens mijn vader en mijn broer wordt Romeo 20 jaar oud.
Ik mag het toch niet hopen :N:
Onze honden zijn vijf en negen jaar oud.
Beide worden continu jonger geschat, zowel vanwege hun gedrag als uiterlijk als ook het gebit.
Julia heeft zeer mooie tanden, vrij schoon ook nog, en mensen denken altijd dat ze nog maar twee jaar is ongeveer.
Bij Romeo eigenlijk het zelfde verhaal, mooie tanden nog voor zijn leeftijd, en hij wordt ook nog niet grijs, hij wordt meestal op een jaar of vier/vijf geschat.
Dus als mijn honden in het asiel terecht zouden komen zonder dat ze gechipt waren (dat zijn ze dus wel) dan worden ze met gemak vele jaren te jong geschat vanwege hun uiterlijk en gebit.
Maar ach, volgens mijn vader en mijn broer wordt Romeo 20 jaar oud.
Ik mag het toch niet hopen :N:

- pammetje
- Zeer actief
mag ik je vragen welke tanden er getrokken worden?joe schreef:Dank je!ranetje schreef:Alleen de link neer zetten zonder [img]joe schreef:Probleempje. Ik heb net een foto van zijn tandjes gemaakt.
Hierbij de link naar een foto van zijn tanden http://www.mijnalbum.nl/Foto-PY7E6UHO.jpg
Ben trouwens naar de DA geweest en hij schatte hem op zo'n 11 jaar, omdat zijn tanden zover afgesleten waren.
Er moeten trouwens 3 rotte tanden getrokken worden en tandsteen worden verwijderd.
Volgende week kan hij terecht en krijgt hij weer een nette smile!!
en hoe ze het gaan doen?
want een grote hond is met 10 al aardig op leeftijd
en dan doet narcose hem niet zo best

ik geniet van het leven
ik geniet van de zon
ik doe de deur open
en pleur van het balkon
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Wat denk je dat een bek vol met verrotte tanden en kiezen doet voor de gezondheid van een hond van 10 jaar?pammetje schreef:mag ik je vragen welke tanden er getrokken worden?
en hoe ze het gaan doen?
En voor zijn humeur als het pijn gaat doen.............
Soms moet je een keuze maken uit verschillende risicovolle handelingen.

-
- Zeer actief
- Contacteer:
De hond van mijn moeder is nu 16 en z ehad echt een slecht gebit..tanden los en slecht eten... toe gekozen voor een roesje en de tanden laten doen.. mien meut loopt nu weer happy de peppy hongerig naar haar voerbak en eetranetje schreef:Wat denk je dat een bek vol met verrotte tanden en kiezen doet voor de gezondheid van een hond van 10 jaar?pammetje schreef:mag ik je vragen welke tanden er getrokken worden?
en hoe ze het gaan doen?
En voor zijn humeur als het pijn gaat doen.............
Soms moet je een keuze maken uit verschillende risicovolle handelingen.

12 tanden en kiezen eruit.. laten lopen was geen optie meer..
-
- Zeer actief
Help me even...joe schreef: Boy ligt nu in een diepe slaap. Ik zal morgen een foto van zijn tandjes maken!!
Onze vorige golden is trouwens 15 geworden, maar zijn tanden zagen er nog piekobello uit, veel beter als die van onze nieuwe Boy. Hij zal toch niet ouder dan 15 zijn
deze nieuwe hond heet Boy
en in jouw onderschrift staat Boy we missen je?

https://www.facebook.com/Hope-for-Spani ... 355896998/
Geen woorden maar daden, blaten kan iedereen.
- DebbieZ
- Zeer actief
Volgens mij is dit Boy 2.
-
- Zeer actief
DebbieZ schreef:Volgens mij is dit Boy 2.

https://www.facebook.com/Hope-for-Spani ... 355896998/
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Boy 2 heeft geen gekke tanden, vind ik, nauwelijks afgesleten.
Hij heeft goeie genen en anders is hij niet zo heel oud.

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2x kruising spaanse waterhond ratonero
1x kruising labrador border collie
1x kruising erdelyi kopó
1x spaans markiesje - Aantal honden: 5
zena houd zeker van tennisballen daar gaat namelijk zand tussen zitten en doet tanden sneller slijtenvania schreef: de enige die hier afgesleten tanden heeft, is Zena (puntjes van de hoektanden eraf) en ook zei is jonger als Shadow (staff)
-
- Zeer actief
de honden die ik heb uit spanje waren oud geschat en mijn da zei het zelfde zonder het paspoort gezien te hebben.
Zelf kan ik het niet zien hoor.
Maar bijna een jaar gelden is edwin gekomen het oude mannetje podenco die heeft geen tanden meer en is zeker al 17 of 18.
ik was bij de da en zei kan je kijken hoe oud hij ongeveer is?
Ja ik zal zo kijken naar zijn gebit zei hij.
haha toen zag hij dat hij geen tanden had
Wat hebben we gelachen zeg..
Maar bijna een jaar gelden is edwin gekomen het oude mannetje podenco die heeft geen tanden meer en is zeker al 17 of 18.

Wanneer je RESPECT hebt voor je dier zal deze ook RESPECT hebben voor zijn baasje,
want LIEFDE geven is Liefde ontvangen
-
- Zeer actief
Marjoleine schreef:Boy 2 heeft geen gekke tanden, vind ik, nauwelijks afgesleten.
Yep, dit is Boy 2

De tanden die nog goed zijn, zien er inderdaad best redelijk uit.
Maar als ik de verhalen zo lees, zijn tanden dus niet echt een goede graadmeter??
-
- Zeer actief
yvonne dl schreef:de honden die ik heb uit spanje waren oud geschat en mijn da zei het zelfde zonder het paspoort gezien te hebben.
- vania
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 dogo Canario's, 1 boxer x rottweiler, 1 groenendaeler
- Aantal honden: 4
dan is dat in haar 1ste levensjaar gebeurt, want hier krijgen ze rubberen ballen en geen tennisballen, dus daar kan het niet aan liggenbellabeest schreef:zena houd zeker van tennisballen daar gaat namelijk zand tussen zitten en doet tanden sneller slijtenvania schreef: de enige die hier afgesleten tanden heeft, is Zena (puntjes van de hoektanden eraf) en ook zei is jonger als Shadow (staff)
wij hebben Zena zo (dus met afgesleten hoektanden) uit het asiel gehaald op 1jarige leeftijd
-
- Zeer actief
Ik geef je hier even een voorbeeld, hoe oud schat je deze honden op de foto's aan de hand van hun gebit?
Hond 1:

Hond 2:

Hond 1:

Hond 2: