Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
welke hond past bij ons?
Moderator: moderatorteam
- Annette1986
- Actief
- Mijn ras(sen): beauceron
- Aantal honden: 3
welke hond past bij ons?
Hoi,
Mijn vriend en ik gaan over een maand samenwonen en zijn het er allebij overeens dat we (niet direct) een hond willen. Nu zijn we al een poosje op zoek naar welk ras dan het beste bij ons zou passen. We zijn allebij wel opgegroeid met honden, ik wat meer dan hij, maar het blijft voor ons een eerste hond.
Nu is mijn vriend helemaal gek op het uiterlijk van de poolhond-achtige rassen. Maar ben ik bang dat die kwa karacter voor ons niet zijn wat we zoeken.
We willen graag met de hond naar cusussen en er lekker mee kunnen wandelen in het bos. En ik heb begrepen dat de husky en eigenlijk alles wat daar op lijkt niet goed los kunnen lopen en vaak weglopen. En dat willen we dus echt niet.
Mijn vriend werk onregelmatige diensten en ik werk kantooruren, dus de hond zal niet vaak lang alleen zijn. En mocht het wel een keer voorkomen laat mijn moeder hem 's middags zeker een uur uit, omdat ze dan ook met haar eigen honden gaat lopen.
We zijn dus eigenlijk op zoek naar een hond die gehoorzaam is, maar niet slaafs (hij moet wel lekker zijn eigen ding doen als ie los mag lopen maar ook luisteren wanneer ik hem roep)
We willen er (beginnend met puppytraining) verschillende cursussen mee doen (zoals behendigheid e.d.) maar hij hoeft niet persee kampioen te worden. Gewoon lekker meedoen is ook goed.
En we zoeken dus eigenlijk een hond met een wat poolhond-achtig uiterlijk !! mits deze combinatie mogelijk is, anders moeten we toch echt verder zoeken!!
n.b. Mijn vriend houd absoluut niet van het uiterlijk van jachthonden, wat het toch enigszins bemoeilijkt
ik hoor graag suggesties, en daar ook bij waarom die hond zou passen
bedankt!
Mijn vriend en ik gaan over een maand samenwonen en zijn het er allebij overeens dat we (niet direct) een hond willen. Nu zijn we al een poosje op zoek naar welk ras dan het beste bij ons zou passen. We zijn allebij wel opgegroeid met honden, ik wat meer dan hij, maar het blijft voor ons een eerste hond.
Nu is mijn vriend helemaal gek op het uiterlijk van de poolhond-achtige rassen. Maar ben ik bang dat die kwa karacter voor ons niet zijn wat we zoeken.
We willen graag met de hond naar cusussen en er lekker mee kunnen wandelen in het bos. En ik heb begrepen dat de husky en eigenlijk alles wat daar op lijkt niet goed los kunnen lopen en vaak weglopen. En dat willen we dus echt niet.
Mijn vriend werk onregelmatige diensten en ik werk kantooruren, dus de hond zal niet vaak lang alleen zijn. En mocht het wel een keer voorkomen laat mijn moeder hem 's middags zeker een uur uit, omdat ze dan ook met haar eigen honden gaat lopen.
We zijn dus eigenlijk op zoek naar een hond die gehoorzaam is, maar niet slaafs (hij moet wel lekker zijn eigen ding doen als ie los mag lopen maar ook luisteren wanneer ik hem roep)
We willen er (beginnend met puppytraining) verschillende cursussen mee doen (zoals behendigheid e.d.) maar hij hoeft niet persee kampioen te worden. Gewoon lekker meedoen is ook goed.
En we zoeken dus eigenlijk een hond met een wat poolhond-achtig uiterlijk !! mits deze combinatie mogelijk is, anders moeten we toch echt verder zoeken!!
n.b. Mijn vriend houd absoluut niet van het uiterlijk van jachthonden, wat het toch enigszins bemoeilijkt
ik hoor graag suggesties, en daar ook bij waarom die hond zou passen
bedankt!

Many people will walk in and out of your life, but only few will leave footprints in your heart
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): waterhonden
- Contacteer:
- Lin-C
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): X Russische Toy Terriër
- Aantal honden: 1
Re: welke hond past bij ons?
Misschien is een Eurasier wat voor jullie? Mijn vader heeft er een en het is een schat van een hond. De karaktereigenschappen die jij opnoemt bezit een Eurasier zéker weten. Alleen twijfel ik of deze blij wordt van behendigheid...
Hier een foto om een idee te krijgen:

Deze hond lijkt overigens ook erg op de hond van mijn vader, ik vind dit 'type' erg mooi. Je hebt er ook een type tussen die erg op de chow chow lijken (dit omdat het ras is ontstaan uit onderandere een chow chow en samojeed).
Edit: Foto was een beetje groot.
Hier een foto om een idee te krijgen:

Deze hond lijkt overigens ook erg op de hond van mijn vader, ik vind dit 'type' erg mooi. Je hebt er ook een type tussen die erg op de chow chow lijken (dit omdat het ras is ontstaan uit onderandere een chow chow en samojeed).
Edit: Foto was een beetje groot.
- Annette1986
- Actief
ik ga me hier zeker even in verdiepen, het zijn idd wel honden die kwa uiterlijk in onze smaak vallen.
Maar zijn het geen weglopers? want daar ben ik erg bang voor.
En ja, als behendigheid niet in de smaak valt, zoeken we wel wat anders

Many people will walk in and out of your life, but only few will leave footprints in your heart
- sjaak-k
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising labrador, Toller & Labrador
Weglopen heb je deels zelf in de hand, een labrador of golden retriever kan ook weglopen.

- Lin-C
- Zeer actief
Annette1986 schreef:ik ga me hier zeker even in verdiepen, het zijn idd wel honden die kwa uiterlijk in onze smaak vallen.
Over het algemeen weet ik dat Eurasier's geen weglopers zijn. Dit was namelijk ook iets wat mijn vader niet wilde. Nu blijkt zijn hond toch wel een jachtinstinct te hebben en is dus wél af en toe zomaar weg. Maar de rest van het nest (zijn 8 broertjes) heeft dit dus totaal niet volgens de huidige eigenaren.
- _Leonie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
Zou kijken naar de IJslandse hond, Noorse Buhund, Finse Lappenhond en Eurasiër.. Denk dat die redelijk dichtbij komen.
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Contacteer:
Zonder jachtinstinct bestaan geen honden, maar trainbaar zijn de meeste wel. Je moet er dus wat voor doenLin-C schreef:Annette1986 schreef:ik ga me hier zeker even in verdiepen, het zijn idd wel honden die kwa uiterlijk in onze smaak vallen.
Over het algemeen weet ik dat Eurasier's geen weglopers zijn. Dit was namelijk ook iets wat mijn vader niet wilde. Nu blijkt zijn hond toch wel een jachtinstinct te hebben en is dus wél af en toe zomaar weg. Maar de rest van het nest (zijn 8 broertjes) heeft dit dus totaal niet volgens de huidige eigenaren.
- Rahne
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tamaskan
- Contacteer:
Aangezien het uiterlijk van de poolhond jullie aanspreekt maar het karakter wat minder denk ik dat de Tamaskan misschien wel bij jullie zou passen.
Ze zijn zeer sociaal, goed te trainen mits op een positieve manier, zijn geschikt voor vele hondensporten (sledesport, behendigheid o.a), de meeste kunnen zonder problemen loslopen aangezien ze graag bij de 'roedel' in de buurt blijven.
Het zijn wel echte roedelhonden en als je van plan bent de Tamaskan alleen te houden dan moet je er veel aandacht aan besteden, ze vinden het niet leuk om alleen te zijn.
De hond in mijn onderschrift is een Tamaskan. Als je meer info wilt dan kun je dat aan mij vragen of een kijkje nemen op een van de volgende sites:
Mijn site: http://www.wolfsbane.nl
Site van een andere Nederlandse eigenaresse: http://www.tamaskan.eu
Officiele Tamaskan Register: http://www.tamaskan-dog.com
Ze zijn zeer sociaal, goed te trainen mits op een positieve manier, zijn geschikt voor vele hondensporten (sledesport, behendigheid o.a), de meeste kunnen zonder problemen loslopen aangezien ze graag bij de 'roedel' in de buurt blijven.
Het zijn wel echte roedelhonden en als je van plan bent de Tamaskan alleen te houden dan moet je er veel aandacht aan besteden, ze vinden het niet leuk om alleen te zijn.
De hond in mijn onderschrift is een Tamaskan. Als je meer info wilt dan kun je dat aan mij vragen of een kijkje nemen op een van de volgende sites:
Mijn site: http://www.wolfsbane.nl
Site van een andere Nederlandse eigenaresse: http://www.tamaskan.eu
Officiele Tamaskan Register: http://www.tamaskan-dog.com
- Annette1986
- Actief
kijk, ik zou nooit langs een weg waar verkeer rijd gaan lopen met een hond die niet is aangelijnd. En dat een hond een jachtinstinct heeft in in principe ook niet zo'n probleem. Maar ik wil er wel mee in het bos kunnen lopen, zonder dat ik contant op moet letten of hij er nog wel is. Het belangrijkste voor een hond vind ik dat hij goed te eten krijgt, gezond is en dat hij regelmatig van de vrijheid van het bos/strand kan genieten. En dat hij daar dan eens achter een vogel aan schiet is ok, maar hij moet wel weer terugkomen, ik zou het mezelf nooit vergeven als mijn hond wordt aangereden omdat ik m heb laten gaan zeg maar.
Ik ben een beetje aan het lezen en de eurasier en wsl komen denk ik idd wel in de buurt van wat wij willen, al ben ik denk ik met de wsl nog bang dat hij gaat weglopen?
Ik ben een beetje aan het lezen en de eurasier en wsl komen denk ik idd wel in de buurt van wat wij willen, al ben ik denk ik met de wsl nog bang dat hij gaat weglopen?

- Lin-C
- Zeer actief
Klopt, maar ik heb het hier nu niet over een hond die wel eens geinteresseerd is in een vogeltje ofzo. Hij gaat er echt vandoor als hij wat ruikt/ziet en komt dan pas weer terug als hij vind dat het nodig is.Rosita Compagner schreef:Zonder jachtinstinct bestaan geen honden, maar trainbaar zijn de meeste wel. Je moet er dus wat voor doenLin-C schreef:Annette1986 schreef:ik ga me hier zeker even in verdiepen, het zijn idd wel honden die kwa uiterlijk in onze smaak vallen.
Over het algemeen weet ik dat Eurasier's geen weglopers zijn. Dit was namelijk ook iets wat mijn vader niet wilde. Nu blijkt zijn hond toch wel een jachtinstinct te hebben en is dus wél af en toe zomaar weg. Maar de rest van het nest (zijn 8 broertjes) heeft dit dus totaal niet volgens de huidige eigenaren.Bij windhonden is dat vrijwel onbegonnen werk, waarom dat voor poolhonden ook zo is weet ik eigenlijk niet?
-
shanty
Mischien een Shiba Inu ? Ik vind het qua groote een heel makkelijk maatje met een prachtig uiterlijk. Ze zijn goed te trainen die ik ken teminste wel je moet er wel wat voor doen maar goed. Dat zal bij alle honden zo blijven hoor.
- _Leonie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
Of Wolfskeeshond?
- Annette1986
- Actief
de tamaskan spreekt idd wel aan, en dan zal er een 2e hond bij moeten komen.
Een shiba inu (en andere inu's) zijn geloof ik dus dat wat ik niet zoek, heel eigenwijs, eigenzinnig en wegloperig. Tenminste, dat is wat ik lees.
Een shiba inu (en andere inu's) zijn geloof ik dus dat wat ik niet zoek, heel eigenwijs, eigenzinnig en wegloperig. Tenminste, dat is wat ik lees.

- Lin-C
- Zeer actief
Annette1986 schreef:de tamaskan spreekt idd wel aan, en dan zal er een 2e hond bij moeten komen.
Dat eigenwijze en eigenzinnig ken ik ook van de Shiba's. We hadden er eentje bij ons op de cursus en er woont er hier ook een in de buurt, allebei honden die erg op zichzelf zijn en ook graag hun eigen weg gaan.
- Annette1986
- Actief
hmm, lastig hoor allemaal.
Ik ga iig vanavond de Tamaskan eens voorleggen aan mijn vriend. En misschien dat er dan nog een leuk mixje ofzo bij komt voor het gezelschap?
Want ik las al wel dat een Tamaskan tussen de 1000 en 1500 euro kan kosten, das wel een berg geld zeg
Ik ga iig vanavond de Tamaskan eens voorleggen aan mijn vriend. En misschien dat er dan nog een leuk mixje ofzo bij komt voor het gezelschap?
Want ik las al wel dat een Tamaskan tussen de 1000 en 1500 euro kan kosten, das wel een berg geld zeg

-
Tiny
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
American Indian Dog, prachtig om te zien en heel trouw aan de baas.

In lieve herinnering
Jeda x ehh.. leuk zwart mormeltje,
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky
voor altijd in ons hart
Jeda 14-12-2004 - 23-07-2010
Beau 08-11-2001 - 30-07-2011
&
Akira 16-08-2021
Jeda x ehh.. leuk zwart mormeltje,
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky
voor altijd in ons hart
Jeda 14-12-2004 - 23-07-2010
Beau 08-11-2001 - 30-07-2011
&
Akira 16-08-2021
- Renske
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund
- Aantal honden: 2
Ken je dit overzicht? Hierin staan alle honden van de rasgroep Spitzen en Oertypes. Hieronder een lijstje wat misschien een passend ras is voor jullie (klik op de naam voor een afbeelding).
Eurasier
Finse Lappenhond
Grote Keeshond
Ijslandse Hond
Laplandse Herdershond
Noorse Buhund
Noorse Elandhond
of de Samojeed
Succes met de zoektocht! Een leuk en passend ras moet zeker te vinden zijn. Siberische husky's zijn in mijn ogen wat meer roedeldieren en kunnen inderdaad vaak niet goed loslopen. Dat zou niet mijn eerste keuze zijn als je op zoek bent naar een 'familiehond'.
Eurasier
Finse Lappenhond
Grote Keeshond
Ijslandse Hond
Laplandse Herdershond
Noorse Buhund
Noorse Elandhond
of de Samojeed
Succes met de zoektocht! Een leuk en passend ras moet zeker te vinden zijn. Siberische husky's zijn in mijn ogen wat meer roedeldieren en kunnen inderdaad vaak niet goed loslopen. Dat zou niet mijn eerste keuze zijn als je op zoek bent naar een 'familiehond'.
- Annette1986
- Actief
nee, dat ze niet vanzelf luisteren is logisch en ons doel is om er cusussen mee te volgen en dus ook gehoorzaamheid en te beginnen met puppy cursussen. Dus met het luisteren gaan we iig hulp zoeken. Ook willen we met cusussen een gevarieerd programma voor de hond aanbieden, zodat hij zich niet zo snel zal gaan vervelen.
Vooral omdat ik thuis veel terriers ben gewent, en we momenteel een cairn terrier hebben die gehoorzaamheid niet is aan te leren en vaak wegloopt omdat zeg daar gewoon zin in heeft, wil ik nu wel een wat gehoorzamere hond.
En idd rond de 800 euro is een betere prijs.
Vooral omdat ik thuis veel terriers ben gewent, en we momenteel een cairn terrier hebben die gehoorzaamheid niet is aan te leren en vaak wegloopt omdat zeg daar gewoon zin in heeft, wil ik nu wel een wat gehoorzamere hond.
En idd rond de 800 euro is een betere prijs.

- Jeannettebo
- Zeer actief
- Annette1986
- Actief
lijkt een samojeed niet heel erg op een husky kwa gedrag?
en dus ook wegloperigheid?
en dus ook wegloperigheid?

- Jacksel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel - Aantal honden: 1
Misschien zeg ik nu weer iets heel stoms hoor, maar een witte herder?

You'll be in my heart... Always...
- Jeannettebo
- Zeer actief
die ervaring heb ik niet in elk geval, ook niet bij de fokker van Taiga. Die konden ook gewoon los lopen.
Ze zijn ook gewoon graag bij de baas en eigen roedel
Ze zijn ook gewoon graag bij de baas en eigen roedel

- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Contacteer:
Mijn Westie's waren goed opvoedbaar en liepen niet weg.......... De Cairn is in mijn ogen net iets makkelijker. Misschien moeten jullie een Golden Retriever nemen 
-
mwillow
Dat GR'tjes zijn beslist geen engeltjes........vraag dan goed door op karakter en jachtaanleg, neem bij voorkeur een wat baasgerichtere teef, want er zitten er bij dat zijn net wolven in schaapskleren...gespleten persoonlijkheden...Rosita Compagner schreef:Mijn Westie's waren goed opvoedbaar en liepen niet weg.......... De Cairn is in mijn ogen net iets makkelijker. Misschien moeten jullie een Golden Retriever nemen
- Rahne
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tamaskan
- Contacteer:
Is idd een hoop geld maar je hebt (als het goed is) daarna heel erg lang plezier van je hondWant ik las al wel dat een Tamaskan tussen de 1000 en 1500 euro kan kosten, das wel een berg geld zeg
Ik heb toen voor Konah iedere maand een bedrag opzij gezet.
Wat ik gehoord heb van de WSL en andere Laiki is juist dat het moeilijk is om ze los te laten lopen omdat ze een groot jachtinstinct hebben.De WSL van de kennis kostte 850 euro.
En het zijn geen wegloperds, tenminste die van haar niet. Je moet natuurlijk daar wel wat in investeren, ze blijven maar niet vanzelf bij je in de buurt.
Ik heb het mijn Whippet ook aan moeten leren.
Tekst van http://westsiberischelaika.punt.nl/?gr=764954:
Daarnaast bezit iedere Laika een goed tot zeer goed ontwikkeld jachtinstinct. Dit betekent dat de kans groot is dat de hond, zodra de gelegenheid zich voordoet, achter wild aan gaat. De laika behoort echter een goed contact met zijn jager te houden, maar door de wijze waarop sommige Laiki jagen, (een heel gebied afspeuren) is het niet onwaarschijnlijk dat de eigenaar een paar uur geduld moet hebben, voordat de hond terugkomt.
- Danoontje powerrr
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dobermann, Galgo Español
Dat was ook mijn gedachte. Geen poolhondachtige qua gedrag en qua uiterlijk nog een klein beetje in jullie 'stijl'.Jacksel schreef:Misschien zeg ik nu weer iets heel stoms hoor, maar een witte herder?
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Gisteren was er een in Almere, en die liep op een gegeven moment gewoon de ring uit, om bij de tent en een van zijn baasjes een knuffel te gaan halen.Lin-C schreef:Misschien is een Eurasier wat voor jullie? Mijn vader heeft er een en het is een schat van een hond. De karaktereigenschappen die jij opnoemt bezit een Eurasier zéker weten. Alleen twijfel ik of deze blij wordt van behendigheid...
- shibashira
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 3 x Shiba & 1 x Akita
- Aantal honden: 4
- Contacteer:
Mijn Shiba loopt niet weg..... werd ook bang gemaakt door die verhalen, maar het is ook net wat je zelf als baas er aan doet. Oke, de mijne heeft een sterkte jachtdrift, maar is veel te bang mij kwijt te raken. Enige nadeel is dat ze momenteel niet altijd voor me wil komen zitten als ik naar huis wil.. madam blijft liever nog langer rondlopen. Maar mij uit het oog verliezen, nee... dat doet ze niet
Sandra & Shira, Taro, Nikki, Kaya

-
Ineke
IJslanders gaan graag achter vogels aan en het zou niet de eerste keer zijn (helaas) als er één door een auto geschept werd.