Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Gehoorzame honden leven langer'

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

scooby1
Zeer actief
Contacteer:

Gehoorzame honden leven langer'

Ongelezen bericht door scooby1 »

'Gehoorzame honden leven langer'
Uitgegeven: 22 april 2010 13:23
Laatst gewijzigd: 22 april 2010 13:23
AMSTERDAM – Honden van rassen die van nature wat ongehoorzamer zijn, sterven sneller dan honden die wel gemakkelijk af te richten zijn. Dat zou blijken uit een nieuw onderzoek van Canadese wetenschappers.

© Inertia Stock
De onderzoekers van de Universiteit van Sherbrooke vergeleken persoonlijkheidskenmerken van verschillende hondenrassen uit eerdere wetenschappelijke studies met gegevens over levensduur van diezelfde rassen.

Uit de studie bleek dat gehoorzame honden zoals Duitse herders en poedels over het algemeen langer leven dan rassen die moeilijk zijn op te voeden, zoals dwergkezen en beagles. Bij het onderzoek werd rekening gehouden met het feit dat grote honden gemiddeld genomen sowieso korter leven dan kleine exemplaren.
De bevindingen zijn gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift The American Naturalist.

Calorieverbruik
Uit de analyse van de wetenschappers blijkt ook dat gehoorzame honden over het algemeen minder caloriën verbruiken dan honden met een sterke territoriumdrift. Dit zou hun langere levensduur mogelijk kunnen verklaren.
Volgens hoofdonderzoeker Vincent Careau is het verband tussen de persoonlijkheid van honden en hun levensduur en calorieverbuik waarschijnlijk genetisch bepaald.
Genetisch verband
De wetenschapper vermoedt dat mensen de verschillende hondenrassen in de loop van de gescheidenis vooral hebben gefokt op basis van persoonskenmerken. De genen die verantwoordelijk zijn voor bepaalde karaktereigenschappen, hebben mogelijk echter ook invloed op de levensduur en het calorieverbruik van de dieren, zo verklaart Careau op de website van het wetenschappelijk tijdschrift Science.
Willeke, Scooby & Spike

Afbeelding
Linsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
Aantal honden: 4
Contacteer:

Re: Gehoorzame honden leven langer'

Ongelezen bericht door Linsey »

Uit de analyse van de wetenschappers blijkt ook dat gehoorzame honden over het algemeen minder caloriën verbruiken dan honden met een sterke territoriumdrift
De honden met een sterke territoriumdrift die ik ken zijn nou net heel gehoorzame honden van 'gehoorzame' rassen. :denken:
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door renee-uk »

Linsey schreef:
Uit de analyse van de wetenschappers blijkt ook dat gehoorzame honden over het algemeen minder caloriën verbruiken dan honden met een sterke territoriumdrift
De honden met een sterke territoriumdrift die ik ken zijn nou net heel gehoorzame honden van 'gehoorzame' rassen. :denken:
je haalt me de woorden uit mijn vingers....

Maar ik geloof er best in hoor, gehoorzame honden zullen makkelijker terug te roepen zijn waardoor ze minder kans maken om in gevaarlijke situaties terecht te komen.
Zouden ze dat ook meegenomen hebben in hun overwegingen en studies?
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Sandor

Ongelezen bericht door Sandor »

Maar ik geloof er best in hoor, gehoorzame honden zullen makkelijker terug te roepen zijn waardoor ze minder kans maken om in gevaarlijke situaties terecht te komen.

Zouden ze dat ook meegenomen hebben in hun overwegingen en studies?
Laiki zijn door hun sterk jachtinstinct en zelfvertrouwen vrij ongehoorzaam, en ze verbruiken heel veel calorien door continu de omgeving af te speuren naar wild.
Toch leven ze vaak 15 jaar lang. Ik ken er zelfs een van 17 jaar.
Met zo'n hond die vaak lang alleen op weg is kan er wel al snel iets misgaan.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”