Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Eerlijk voor Gollum?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone
Aantal honden: 1

Eerlijk voor Gollum?

Ongelezen bericht door Gollum »

Ik zit er zwaar aan te denken om een fretje in huis te halen, ik heb een aanbieding gekregen van een collega, die wil zijn 8 maanden oude fret herplaatsen. Hij is vooral voor mijn vriend, maar gollum moet er ook mee leven natuurlijk. Ik heb gehoord dat het een pittig ding is en voor niets en niemand bang. Hij pest de katten door af en toe tussen hun voorpoten door te springen en ze in de ballen te bijten :mrgreen:
Nu vraag ik em af hoe Gol daar op gaat reageren, het is echt een ontzettende muts die zich snel op de kop laat zitten. De teckel van mn schoonmams trekt haar af en toe aan dr nekvel zo de bank af en het enige wat ze doet is nog eens diep zuchten :ugh:
Gol heeft ook nog nooit een Fret gezien, wel een konijn en cavia en daar was ze heel lief mee. Maar dat konijn en die cavia waren ook heel lief, en het fretje klinkt als een ettertje :mrgreen:
Ik mag de Fret een dag op proef meenemen maar daar zit ik eigenlijk al aan te twijfelen. Wat als vriendlief ontzettend verliefd raakt op de Fret en Gol ontzettend ongelukkig? En in hoeverre kun je dat al in een dag zien?
Kortom, veel twijfels, misschien hebben jullie nog wat nuttigs erover te melden..
sjaak-k
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising labrador, Toller & Labrador
Aantal honden: 3

Re: Eerlijk voor Gollum?

Ongelezen bericht door sjaak-k »

Kun je het niet gewoon een weekje proberen, een dag vindt ik erg kort?
Laatst gewijzigd door sjaak-k op 22 apr 2010 14:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Supernova
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Supernova »

Ik zou het fretje gewoon de kans niet geven om Gollum te terroriseren :mrgreen:
Dus gewoon in de gaten houden, en als het fretje vervelend wordt even een time-out of zoiets dergelijks.
Mit
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een Roemeense krielkip

Ongelezen bericht door Mit »

Fretje voor de proefdag halen als vriendlief werken is :mrgreen:
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Wat voor fret is het? Een man of vrouw? Een fret alleen is sowieso niets dus ik zou er ieder geval 1 bijhalen. En fretten zijn ontzettend brutaal tegen honden. Ik laat ze nooit zonder toezicht bij mijn honden en laat ze in de regel gewoon apart loslopen. Overigens vreet je fret wel een konijn op hè? :mrgreen:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Gollum
Zeer actief

Eline* schreef:Wat voor fret is het? Een man of vrouw? Een fret alleen is sowieso niets dus ik zou er ieder geval 1 bijhalen. En fretten zijn ontzettend brutaal tegen honden. Ik laat ze nooit zonder toezicht bij mijn honden en laat ze in de regel gewoon apart loslopen. Overigens vreet je fret wel een konijn op hè? :mrgreen:
Het is een mannetje en hij is nogal groot.. Ik zat ook al met het idee in mijn hoofd dat een fretje alleen zielig is. Maar jeetje dan moet ik er ineens 2 nemen.. Daar moet ik nog even over nadenken en overleggen. Apart loslopen in huis word wel vrij lastig, ik heb een 2 kamerwoning, weliswaar met tuin maar toch. Ik zou ze zowiezo niet samen los laten als ik er niet bij ben ;)
Als de Fret er komt is het ook de bedoeling dat hij konijn (en ander vlees) gaat eten :mrgreen:
(heb zelf verder geen huisdieren hoor, was het konijn en cavia van een vriendin om uit te proberen hoe Gol daar op reageert)
Ayurveda
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ayurveda »

Ik zou het idd ook eerst proberen! en langer dan een dag.
en een fret alleen is idd best sneu

overgens zijn fretten hele actieve dieren die veel ruimte nodig hebben en de nodige troep kunnen maken, ze ruiken ook niet altijd even lekker...

zou er iig goed over na denken! :ok:
Afbeelding
Gollum
Zeer actief

Ayurveda schreef:Ik zou het idd ook eerst proberen! en langer dan een dag.
en een fret alleen is idd best sneu

overgens zijn fretten hele actieve dieren die veel ruimte nodig hebben en de nodige troep kunnen maken, ze ruiken ook niet altijd even lekker...

zou er iig goed over na denken! :ok:
Dat doe ik zowiezo hoor, voordat er weer een dier in huis komt. Ik wil ze namelijk voor altijd houden dus dan wil ik wel zeker van mijn zaak zijn. Een 2e hond zit ook al heel lang in mijn hoofd, die komt er voorlopig nog niet maar hoplijk toch wel binnen een jaar of 2. En aangezien ik het zielig vind om een fret alleen te laten heb ik dan ineens 4 huisdieren :80:
Dat word dus nog een paar nachtjes erover slapen..
Ayurveda
Zeer actief

ooo 4 huisdieren maar...
wij hebben er 38 HAHAHAHA :smile:
Afbeelding
Ayurveda
Zeer actief

Als je buiten een goeie klimop of braam hebt kun je de wandelende takken daar best in vrij laten, ze zullen het niet allemaal overleven maar die beestjes blijven jongen krijgen he! ;)

en dat fretten en honden flink vals naar elkaar kunnen zijn heb ik idd ook wel gehoord!

Ik vind fretten leuk maar ik vind ze ook flink stinken (kan per dier verschillen natuurlijk) en hebben te veel ruimte nodig.
dus vandaar niet bij mij ;)
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Is ie wel gecastreerd?
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Een fret is geen knaagdier :wink: Het kan best dat Gollum hem wilt opeten.
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Zo'n furie in huis die ook nog eens gemeen kan bijten zou ik mijn hond niet aandoen.
En ze bijten dus echt gemeen.
YvetteJ
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruaanse Naakthond, Toypoedel
Contacteer:

Ongelezen bericht door YvetteJ »

Ik vind een dag wel heel erg kort om te proberen hoor. Ben je zelf al fretten gewend?
Wij waren dat namelijk niet en omdat we simpelweg nog niet doorhadden hoe je het beste zo'n beestje kunt aanpakken was dat niet altijd feest in het begin. Ze hebben ook zeker twee weken moeten wennen aan de nieuwe omgeving voordat ze überhaupt aan ons gingen wennnen. Verder zijn ze nog steeds heel erg eenkennig en bijten ze graag in vreemde mensen, niet om onaardig te doen hoor, gewoon eventjes proeven :F:

Met de honden hier (Kori nog niet geprobeerd met een loslopende fret, alleen met fret op schoot) gaat het heel erg goed. Zowel Toby als Binkie (beide Cairns) reageerden geïnteresseerd maar met een gepaste gereserveerdheid. Ik kan hier gerust de fretten los laten zonder echt heel goed op te letten wat m'n hond ermee doet. Of andersom :pffff:

Ayurveda schreef:Ik vind fretten leuk maar ik vind ze ook flink stinken (kan per dier verschillen natuurlijk)
Die van ons stinken tótáál niet en ik vond ook de fretten in de opvang niet stinken :19:
Ongecastreerde mannetjes "ruiken" (het is ook maar net wat je stinken vindt natuurlijk) maar het is ook niet gezond om ze ongecastreerd te laten als ze niet voor de fok gebruikt worden dus dan is dat probleem ook opgelost :wink:
Groetjes Yvette

Chupa (2007)
Tobias (2008-2021)
Freek (2020)
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

Eline* schreef:Is ie wel gecastreerd?
Goede vraag. Ik kreeg laatst ergens een ongecastreerde man in mijn handen geduwd. Een schatje hoor daar niet van maar mijn kleding en haar, waar hij gezellig in ging zitten frutten, stonken een uur in de wind :ugh:
Afbeelding
Dusty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese stabij x Toller
Toller

Ongelezen bericht door Dusty »

ik heb zelf 2 fretten en 2 honden.

ze lopen apart van elkaar los in huis, de fretten vinden het namelijk heel erg leuk om mee te liften in de vacht van de honden. Dusty wordt dan helemaal ketter en gaat dan hard rondjes rennen door het huis en wil dan gaan spelen maar 25 kilo is niet echt eerlijk tegenover 1 kilo. de fretjes kunnen dan flink uit de hoek komen. het zijn best pittige beestjes maar o zo leuk! mijn fretten hebben een groot buiten verblijf maar als de tenmpraturen goed zijn komen ze bijna elke dag even binnen spelen.
buiten lopen ze aan een tuigje en een lijntje door de tuin. ik heb de honden geleerd dat ze dan niet bij de fretten mogen komen. ze gaan dan ver genoeg van ze vandaan liggen. natuurlijk hou ik dit goed in de gaten.

de honden die hier komen en nog nooit een fret hebben gezien reageren allemaal heel nieuwsgierig (ze zien ze dan in hun verblijf) maar als ze hun neus te ver in het hok steken wordt er wel is even in gehapt en dan vinden de meeste honden het niet meer zulke leuke diertjes.

je zou het even moeten uit proberen met Gollum. ik heb mijn honden er aardig mee leren omgaan maar ze zijn nooit echt samen, dat gaat gewoon niet.
Afbeelding
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Twee diersoorten bij elkaar is altijd een flinke gok, en als ik je berichten zo lees, dan zou ik niet voor een toevallig beschikbare felle fret gaan. Als het geen tweede hond kan worden, zou ik eerder denken aan een lieve hondsociale kat. Daar hoef je er niet meteen twee van te nemen, en mijn ervaring is dat daar best leuke vriendschappen uit kunnen groeien.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

alm@ schreef:
Eline* schreef:Is ie wel gecastreerd?
Goede vraag. Ik kreeg laatst ergens een ongecastreerde man in mijn handen geduwd. Een schatje hoor daar niet van maar mijn kleding en haar, waar hij gezellig in ging zitten frutten, stonken een uur in de wind :ugh:
En ongecastreerde mannen zijn in de regel hufters. Hij moet dus gecastreerd worden en je moet er een fret bij om het goed te doen. Fretten hebben verder dezelfde entingen nodg als honden.
Het is goed je te realiseren dat een fret best een prijzig dier is om te houden.
Ik vind het geen aanbieding om een ongecastreerde fret te krijgen, want dat kost je dus sowieso 80 euro voor castratie en mogelijk entingen erbij..plus een vriendje a 75 euro..Prikkie! :wink:

Fretten zijn erg leuk, maar wil je echt fretjes nemen, zoek fretjes uit die bij jullie passe'.
Ik ken fretjes en honden die bij elkaar in de mand slapen. Het is ook afhankelijk van het karakter van de fret. Als je echt wil kan je beter in een opvang gaan kijken of er fretten van je gading bijzitten.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Wahya
Actief
Mijn ras(sen): Alaskan malamute

Ongelezen bericht door Wahya »

Ik heb 4 fretten en dus 3 honden. Het is moeilijk in te schatten hoe een hond erop reageert. Een echte jager dood zo'n fretje in no-time. Ik zou ze zeker niet alleen houden. Daar doe je een fretje geen plezier mee tenzij je er een groot gedeelte van de dag mee bezig kunt zijn.

Hoewel, dat klopt niet helemaal. Volwassen fretten die altijd alleen zijn geweest stellen de komst van een extra fret lang niet altijd op prijs. In sommige gevallen levert het zelfs zoveel stress op dat een bepaalde bacterie die in de darmen van een fret leeft zodanig de overhand krijgt dat het diertje er op zijn minst ernstig ziek van wordt.
Gollum
Zeer actief

Bedankt voor alle info en antwoorden, ik ben blij dat ik overal goed over na wil denken want het is net uit met mn vriend :19:
Anders had ik waarschijnlijk met een fret gezeten terwijl ik liever een hond wil.
Pfffffffffffff
YvetteJ
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruaanse Naakthond, Toypoedel
Contacteer:

Ongelezen bericht door YvetteJ »

Gollum schreef:Bedankt voor alle info en antwoorden, ik ben blij dat ik overal goed over na wil denken want het is net uit met mn vriend :19:
Wat jammer dat het uit is :roos:
Gollum schreef:Anders had ik waarschijnlijk met een fret gezeten terwijl ik liever een hond wil.
Pfffffffffffff
En geloof me, dat vervangt elkaar echt niet, ik spreek uit ervaring :pffff: :wink:
Groetjes Yvette

Chupa (2007)
Tobias (2008-2021)
Freek (2020)
Ayurveda
Zeer actief

oei... Sterkte!
Afbeelding
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan

Ongelezen bericht door twinkeltje »

Ayurveda schreef:Als je buiten een goeie klimop of braam hebt kun je de wandelende takken daar best in vrij laten, ze zullen het niet allemaal overleven maar die beestjes blijven jongen krijgen he! ;)
)
een wanelende tak kan geen kou vedragen dacht dat 15 graden het max te minste als het over de in nederland meest gehouden tak soort gaat Carausius morosus
Afbeelding
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door _Leonie »

Oeh sterkte zeg, das niet niks zo zonder vriend. :roos:
Denk er rustig over na en misschien weekje op proef ofzo?
Gollum
Zeer actief

LéonieHonden schreef:Oeh sterkte zeg, das niet niks zo zonder vriend. :roos:
Nou hij was voor m'n vriend, als cadeautje van mij, hij is ontzettend gek op die beesten. Ik ben gek op alle dieren hoor, maar op zich hoef ik niet persé 1 of 2 fretten.
Dus houd t een beetje op.
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door _Leonie »

Gollum schreef:
Nou hij was voor m'n vriend, als cadeautje van mij, hij is ontzettend gek op die beesten. Ik ben gek op alle dieren hoor, maar op zich hoef ik niet persé 1 of 2 fretten.
Oké. Nou, ja, dan houd het op ja. :F:
Gollum
Zeer actief

LéonieHonden schreef:
Gollum schreef:
Oké. Nou, ja, dan houd het op ja. :F:
whahaha, nah ja, je maakt me in ieder geval wel ff aan het lachen :lol1:
Ayurveda
Zeer actief

twinkeltje schreef:
Ayurveda schreef:Als je buiten een goeie klimop of braam hebt kun je de wandelende takken daar best in vrij laten, ze zullen het niet allemaal overleven maar die beestjes blijven jongen krijgen he! ;)
)
een wanelende tak kan geen kou vedragen dacht dat 15 graden het max te minste als het over de in nederland meest gehouden tak soort gaat Carausius morosus
Klopt, maar over het algemeen willen ze zich nog wel goed aanpassen en zijn er heel veel uitzonderingen ;)

en ja als niemand ze wil wat moet je dan :denken:
Afbeelding
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan

Ongelezen bericht door twinkeltje »

oops dat is minder sterkte Gol

wat een takkezooi
Afbeelding
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Gollum schreef:Bedankt voor alle info en antwoorden, ik ben blij dat ik overal goed over na wil denken want het is net uit met mn vriend :19:
Anders had ik waarschijnlijk met een fret gezeten terwijl ik liever een hond wil.
Pfffffffffffff
Okee... dat is wel zwaar kut.

Sterkte, zet alles eerst goed op een rijtje, en pas als je er aan toe bent lekker na gaan denken over een 2e hond.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”