Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Brandnetelblad en nieren

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Brandnetelblad en nieren

Ongelezen bericht door Caro. »

Weet iemand (zeker!) dat ik dit kan geven als ondersteuning bij een hond met nier problemen?

Dit zijn de gegevens en vooral het ruw eiwitgehalte doet mij erg twijfelen of ik hier verstandig aan doe:

Gedroogde hele brandnetelbladeren hebben een zeer hoge voedingswaarde.
Ze zijn bijzonder licht te verteren. Brandnetel bevat het enzym secretine, dit bevordert de maagsapafscheiding, waardoor het voedsel beter en makkelijker verteert.
Verder werkt brandnetel vochtafdrijvend, bloedzuiverend en helpt het tegen astmatische, gewrichtsklachten en bevordert de melkproduktie bij zogende dieren.
Door het hoge gehalte van vitamines, vooral vitamine A, is het een goed middel om kwalen die ontstaan door een vitamine tekort te voorkomen en /of te genezen, zoals allerlei infectieziekten, oogkwalen, eczeem, slechtwerkende darmen en adenhalingsorganen.

Werkzame stoffen:
Bitterstof, looistoffen, slijmstoffen, natrium, ijzer, silicium, magnesium, calcium, kalium, stikstof, fosfor, vitamine A/C en een hoge waarde silica.

Ruw eiwitgehalte 22,6 %
Ruw vezelgehalte 15,8 %
Verteerbaar eiwit 16,4 %
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
mwillow

Re: Brandnetelblad en nieren

Ongelezen bericht door mwillow »

Ja, met brandnetel (bij voorkeur verse of biologisch versneden) spoel je je hond door.
Je kunt brandnetelthee laten drinken of als onderhoud (in mijn geval) een paar x per week verse kruidenmixen geven. Pas op met de opbouw van de thee. Begin met een theelepel brandnetel op een kopje (rauwe honing er door bevordert het spijsverteringsstelsel en het makkelijk drinken) en geef dat de eerste week om de 2 dagen. Als de uitwerking goed is, kun je gaan kuren met elke dag 's ochtend en 's avonds een kopje voor jouw formaat hond.
Doen hoor! Helpt echt. Solidago (van dr. Vogel) is ook prima, maar zul je moeten vermengen met iets van rauwe honing anders drinkt je hond het niet. Je kunt ook dagelijks 1-2 eetlepels gepureerde cranberrybessen in laten trekken met rauwe honing en dat geven (of pure ongezoete cranberrysap van Terschellinger bij een natuurwinkel). Heeft een gunstig effect op de nieren (doodt e-coli bacterie die daar eventuele infecties veroorzaken). Met name Heidehoing en Manukahoning hebben een gunstig antibacterieel effect op het nierstelsel.
ignit
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door ignit »

Je gebruikt het als kruid en niet als voeding. Dwz je maakt een thee of een aftreksel van wat bladeren of je koopt een tinctuur. Dan heb je niets te maken met het eiwitgehalte - en alles met de werkzame stoffen die van de bladeren in het aftreksel of de thee getrokken zijn.

In 'Herbs for Pets' wordt gewaarschuwd dat je alleen bladeren van planten die nog niet gebloeid hebben, kunt gebruiken voor dieren met nierproblemen. Na de bloei zit er een stof in de bladeren die de nieren irriteert.

Meer info over het gebruik van brandnetel op:
http://www.barf-natuurlijk.nl/kruiden/k ... netel.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Vaak wordt brandnetel samen met andere kruiden verwerkt tot een tinctuur om de nieren te ondersteunen. Zoek eens met google, ook in Nederland worden goede tincturen gemaakt.

Vriendelijke groet,
Ignit Bekken.
MoniqueDM
Zeer actief

Ongelezen bericht door MoniqueDM »

Ik zou liever voor Solidago gaan.
Daarvan is het algemeen bekend dat het de nieren helpt te ondersteunen.
Solidago kun je ingeven door een aandtal druppels in een spuitje te laten vallen en dat vervolgens aan te lengen met wat water.
Dit mengsel kun je zo in de wangplooi spuiten.

Met name de hoeveelheid eiwitten en de fosfor spreken mij niet aan in het brandnetelblad.
Groetjes van Monique, Donna en Sandy († in liefdevolle herinnering Megan en Jenny)
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Bedankt Ignit en Sandra :ok:
Dus ik kan het beste geen gedroogde brandnetel bladeren kopen, maar een tinctuur die dit bevat.
Ik ga verder Googelen.
Afbeelding
A good dog never dies...

Caro.
Zeer actief
Contacteer:

MoniqueDM schreef:Ik zou liever voor Solidago gaan.
Daarvan is het algemeen bekend dat het de nieren helpt te ondersteunen.
Solidago kun je ingeven door een aandtal druppels in een spuitje te laten vallen en dat vervolgens aan te lengen met wat water.
Dit mengsel kun je zo in de wangplooi spuiten.

Met name de hoeveelheid eiwitten en de fosfor spreken mij niet aan in het brandnetelblad.
Solidago heb ik destijds inderdaad aan Moritz gegeven (Ehrlichia en kreeg ook slechte nieren).
Hmmm, dat is ook nog een heel goed idee Monique, bedankt :ok:
Afbeelding
A good dog never dies...

MoniqueDM
Zeer actief

Succes en heel veel sterkte Carolien, ook voor Kaatje.
Ik heb je verhaal gevolgd, maar ik kon de woorden niet vinden om iets te schrijven.
Eerst die epilepsie van Moritz en nu de nieren van Kaatje.
Het lijkt ons verhaal wel van Megan en Jenny :( .
Groetjes van Monique, Donna en Sandy († in liefdevolle herinnering Megan en Jenny)
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

MoniqueDM schreef:Succes en heel veel sterkte Carolien, ook voor Kaatje.
Ik heb je verhaal gevolgd, maar ik kon de woorden niet vinden om iets te schrijven.
Ja, ik snap het hoor Monique.... soms weet ik ook niks te schrijven als ik het verdriet overal lees,
zit hier dan met de tranen in mijn ogen, maar wat moet je nog zeggen :(

Ik heb wel wat hoop dat het stabiliseert en dat ze misschien nog een jaar redelijk fit bij ons mag blijven en
dan heeft ze met al haar problemen een respectabele leeftijd bereikt. Maar ik hou mijn hart vast voor de uitslag
over 6 weken die toch wel alles bepalend zal zijn en kan eigenlijk aan niks anders denken.
Je denkt dat je het aan kan, ik dacht dat ik voorbereid was bij Kaya ivm haar slechte gewrichten en maag, maar
ik ben me helemaal verrot geschrokken en merk wederom dat je alleen maar kan denken dat je voorbereid bent, maar
in de praktijk is heel die voorbereiding niks waard.
Afbeelding
A good dog never dies...

mwillow

Caro. schreef:Bedankt Ignit en Sandra :ok:
Dus ik kan het beste geen gedroogde brandnetel bladeren kopen, maar een tinctuur die dit bevat.
Ik ga verder Googelen.
Je kunt allebei gebruiken. De 1 heeft niet betere eigenschappen dan de ander.
De hoeveelheid eiwitten en fosfor uit brandnetelblad hebben geen invloed op de nierfunctie. Door een chemisch proces waar o.a. de flavonoïden verantwoordelijk voor zijn, wordt de werking van het belangrijke chlorophyl en kiezelzuur ermee versterkt. Het is in zijn totaliteit een zeer krachtig anti-oxidant, dat met name bij nierpatiënten (zowel mens als dier...) effectief wordt ingezet en aanbevolen. De Solidago kun je zoals eerder gezegd ook geven, maar alleen aan de druppels heb je totaal niets! Het doorspoelen op zich, daar draait het om...en dat moet je doen met grote hoeveelheden vocht. Vandaar de theevormen en sappen als kuren, die dan met name de e-coli uit het nierstelsel halen.
MoniqueDM
Zeer actief

Caro. schreef:
MoniqueDM schreef:Succes en heel veel sterkte Carolien, ook voor Kaatje.
Ja, ik snap het hoor Monique.... soms weet ik ook niks te schrijven als ik het verdriet overal lees,
zit hier dan met de tranen in mijn ogen, maar wat moet je nog zeggen :(

Ik heb wel wat hoop dat het stabiliseert en dat ze misschien nog een jaar redelijk fit bij ons mag blijven en
dan heeft ze met al haar problemen een respectabele leeftijd bereikt. Maar ik hou mijn hart vast voor de uitslag
over 6 weken die toch wel alles bepalend zal zijn en kan eigenlijk aan niks anders denken.
Je denkt dat je het aan kan, ik dacht dat ik voorbereid was bij Kaya ivm haar slechte gewrichten en maag, maar
ik ben me helemaal verrot geschrokken en merk wederom dat je alleen maar kan denken dat je voorbereid bent, maar
in de praktijk is heel die voorbereiding niks waard.
Laten we hopen dat je er door simpelweg geluk, die tand dus, heel snel bij was.
Dat hoop ik echt van harte voor jullie.
Ik kan me dondersgoed voorstellen dat je je helemaal kapot bent geschrokken. Nierfalen is niet niks.
En voorbereiden op nierfalen en telkens opnieuw de bloeduitslagen lukt gewoon niet.
Het is elke keer weer zo spannend wat die waarden doen. Je wereld stort iedere keer weer in als je te horen krijgt dat de nierwaarden verder zijn gestegen.
Maar laten we hopen dat het voor jullie niet zo negatief uitpakt omdat je er vroeg bij was en dat Kaya stabiel te houden is.
Dikke knuf van ons :J: .
Afbeelding
MoniqueDM
Zeer actief

SandraH schreef: De Solidago kun je zoals eerder gezegd ook geven, maar alleen aan de druppels heb je totaal niets! Het doorspoelen op zich, daar draait het om...en dat moet je doen met grote hoeveelheden vocht. Vandaar de theevormen en sappen als kuren, die dan met name de e-coli uit het nierstelsel halen.
Dat lukt ook niet altijd hoor San.
Bij Jenny zat die e-coli zo diep genesteld dat daar geen kruid tegenop gewassen was.
En je weet wel wat wij allemaal uit de kast hebben gehaald om die e-coli te bestrijden :wink: .
Afbeelding
mwillow

MoniqueDM schreef:
SandraH schreef: De Solidago kun je zoals eerder gezegd ook geven, maar alleen aan de druppels heb je totaal niets! Het doorspoelen op zich, daar draait het om...en dat moet je doen met grote hoeveelheden vocht. Vandaar de theevormen en sappen als kuren, die dan met name de e-coli uit het nierstelsel halen.
Bij Jenny zat die e-coli zo diep genesteld dat daar geen kruid tegenop gewassen was.
En je weet wel wat wij allemaal uit de kast hebben gehaald om die e-coli te bestrijden :wink: .
In veel gevallen lukt het dus wel ter ondersteuning...en dat ligt geheel aan de aandoening op zich. Op dit moment heb ik een zware nierbekkenontsteking, dus inmiddels heb ook ik er prima ervaringen mee. :roll:
MoniqueDM
Zeer actief

SandraH schreef:
MoniqueDM schreef:
In veel gevallen lukt het dus wel ter ondersteuning...en dat ligt geheel aan de aandoening op zich. Op dit moment heb ik een zware nierbekkenontsteking, dus inmiddels heb ook ik er prima ervaringen mee. :roll:
Tja, gelukkig heb ik geen ervaring met kapotte nieren van een hond :roll: .

Een mens is geen hond en een hond is geen mens. Metabolismes van beiden zitten heel verschillend elkaar.
Als nieren bij een hond kapot gaan is het vaak einde oefening. Bij een mens is er dialyse mogelijk en in het ergste geval transplantatie.
Dat is bij een nierbekkenontsteking niet aan de orde, dus die twee kun je niet naast elkaar vergelijken.
Laatst gewijzigd door MoniqueDM op 21 apr 2010 15:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
mwillow

MoniqueDM schreef:Tja, gelukkig heb ik geen ervaring met kapotte nieren van een hond :roll: .

Een mens is geen hond en een hond is geen mens.
Als nieren bij een hond kapot gaan is het vaak einde oefening.
Dat is bij een nierbekkenontsteking van een mens niet aan de orde, dus die twee kun je niet naast elkaar vergelijken.
Zoals je weet, bezit ik zelf een hond met beginnende nierschade en heeft hetgeen wat ingezet kan worden om DOOR TE SPOELEN dus vaak wel effect. Dat heeft niets te maken met het vergelijken van aandoeningen, wel met het feit dat je op een verantwoorde manier methodes kan inzetten om het doorspoelen mogelijk te maken bij dergelijk nierfalen. Dat is bij mens en dier dus vrijwel gelijk, de hoeveelheid e-coli die bij nier- en urinewegontstekingen gemoeid gaat ook...het inzetten van brandnetel en cranberry is daar een onderdeel van, wat verantwoord kan worden ingezet. Solidago ook...of het helpt is uiteraard afwachten, maar moet wel uitgeprobeerd worden om het doorspoelen te bevorderen.
mwillow

Sorrie Caroline voor deze nutteloze discussie.
Ook van mijn kant sterkte voor jou en je hond. Ik hoop dat het helpt.
MoniqueDM
Zeer actief

SandraH schreef:
MoniqueDM schreef:Tja, gelukkig heb ik geen ervaring met kapotte nieren van een hond :roll: .

Een mens is geen hond en een hond is geen mens.
Als nieren bij een hond kapot gaan is het vaak einde oefening.
Dat is bij een nierbekkenontsteking van een mens niet aan de orde, dus die twee kun je niet naast elkaar vergelijken.
Zoals je weet, bezit ik zelf een hond met beginnende nierschade en heeft hetgeen wat ingezet kan worden om DOOR TE SPOELEN dus wel effect. Dat heeft niets te maken met het vergelijken van aandoeningen, wel met het feit dat je op een verantwoorde manier methodes kan inzetten om het doorspoelen mogelijk te maken bij dergelijk nierfalen. Dat is bij mens en dier dus vrijwel gelijk...en brandnetel is daar een onderdeel van, wat verantwoord kan worden ingezet. Solidago ook...
Sorry hoor, maar jij zit een beginnende nierschade te vergelijken met volledig kapotte nieren. Dat kan gewoon simpelweg niet!
En verantwoorde methodes..., ik heb alles onder begeleiding van mijn dierenarts gedaan zoals je weet. Als dat niet meer verantwoord is?!
Ik heb mijn hond 3 dagen gespoeld. Drie dagen van 12 uur heb ik bij haar gezeten. Als dat geen verantwoord spoelen is, weet ik het ook niet meer.
Daarnaast kreeg ze allerlei ondersteunende middelen en supplementen om de doorspoeling maar te verbeteren, maar soms zijn de nieren zo kapot bij een hond dat dit niet meer mogelijk is.
En dat los je echt niet op met een beetje brandnetel of solidago. Daarvan gaan de nieren echt niet beter werken.

Ik had mijn bovenstaande bericht al aangepast om het verschil tussen mens en hond te verduidelijken.
Als een hond kapotte nieren heeft, is het vaak gewoon over.
Een mens kan gedialyseerd (is ook doorspoelen en het filteren van het bloed) worden en zelfs getransplanteerd. Dat kan bij honden niet en dat is een groot verschil! Mens en dier zijn daarin dus niet gelijk.

Overigens ga ik hierover helemaal de discussie niet verder aan.
Ik heb inmiddels helaas ervaren hoe het is om een hond met ernstig nierfalen te hebben en ik weet dan ook als geen ander hoe machteloos je je als eigenaar kunt voelen.
Afbeelding
mwillow

MoniqueDM schreef:Sorry hoor, maar jij zit een beginnende nierschade te vergelijken met volledig kapotte nieren. Dat kan gewoon simpelweg niet!
En verantwoorde methodes..., ik heb alles onder begeleiding van mijn dierenarts gedaan zoals je weet. Als dat niet meer verantwoord is?!
Ik heb mijn hond 3 dagen gespoeld. Drie dagen van 12 uur heb ik bij haar gezeten. Als dat geen verantwoord spoelen is, weet ik het ook niet meer.
Daarnaast kreeg ze allerlei ondersteunende middelen en supplementen om de doorspoeling maar te verbeteren, maar soms zijn de nieren zo kapot bij een hond dat dit niet meer mogelijk is.
En dat los je echt niet op met een beetje brandnetel of solidago. Daarvan gaan de nieren echt niet beter werken.

Ik had mijn bovenstaande bericht al aangepast om het verschil tussen mens en hond te verduidelijken.
Als een hond kapotte nieren heeft, is het vaak gewoon over.
Een mens kan gedialyseerd (is ook doorspoelen en het filteren van het bloed) worden en zelfs getransplanteerd. Dat kan bij honden niet en dat is een groot verschil! Mens en dier zijn daarin dus niet gelijk.
Sorrie hoor....maar ik reageer enkel en alleen op de vraag van Caro.:
Weet iemand (zeker!) dat ik dit kan geven als ondersteuning bij een hond met nier problemen?

Ja, dat kan dus ter ondersteuning van het spoelen.........

Dan begin jij over het feit dat Solidago een betere optie is dan brandnetel, hetgeen niet zo is.

Elkaars situaties te vergelijken, heeft geen enkel nut. Het gaat erom wat ook voor honden inzetbaar is om die nierfunctie op basis van fyto te ondersteunen. Daar heb ik wat voorbeelden van gegeven, waarvan bekend is dat het in dergelijke situaties verantwoord kan worden ingezet om het doorspoelen te bevorderen. En of dat helpt, is per individu verschillend.
MoniqueDM
Zeer actief

Ja hoor, je hebt helemaal gelijk Sandra :ok: .
Verder ga ik dit topic niet vervuilen.
Afbeelding
mwillow

MoniqueDM schreef:Ja hoor, je hebt helemaal gelijk Sandra :ok: .
Verder ga ik dit topic niet vervuilen.
Het spijt me wel, madam. Maar ik laat me toch niet door jou wegzetten alsof ik verwacht dat kapotte nieren hiermee spontaan herstellen. Je moet eens leren lezen en niet zoals altijd alles op jezelf betrekken... :roll:
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

jemig dames :roll:
Sietske

Ongelezen bericht door Sietske »

In dit geval gaat het vermoed ik om een onderhoudsdosering brandnetel ivm de wisselwerking van brandnetel met NSAID pijnstillers.

Dat staat dus los van ook nog kunnen spoelen met het kruid en de overige positieve werkingen voor de nieren.
ignit
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door ignit »

Ik wil nog even benadrukken dat je alleen thee of aftreksel kan maken van bladeren van planten, die nog niet gebloeid hebben.

Een thee of aftreksel van brandnetel is geen voeding.

Je maakt gebruik van de geneeskrachtige stoffen van het kruid die in het aftreksel getrokken zijn.

Bij een kruidentherapie moet je altijd in je achterhoofd houden dat meer niet beter is.

Als voorjaarskuur voor gezonde honden kun je de bladeren door de groentenmix mengen - geen probleem.

Als ondersteunende therapie voor een hond met nierproblemen is een tinctuur beter.

En zo zitten we weer op topic. :W:

Vriendelijke groet,
Ignit Bekken.
mwillow

Sietske schreef:In dit geval gaat het vermoed ik om een onderhoudsdosering brandnetel ivm de wisselwerking van brandnetel met NSAID pijnstillers.

Dat staat dus los van ook nog kunnen spoelen met het kruid en de overige positieve werkingen voor de nieren.
Als je echt wilt kuren, heb je veel meer hoeveelheden nodig dan een theelepel per kopje per ochtend en middag. Maar ik vind dat een holistisch dierenarts daarover moet oordelen. Een veiligheidsmarge is wat net beschreven is.

Brandnetel en NSAID's, getest op mensen met arthritis:

Stinging nettle acts similarly to dandelion leaf, promoting the elimination of uric acid from joints with an alkalizing diuretic activity. In an open multi-clinical trial of 219 patients with arthritis, nettle leaf was compared with non-steroidal anti-inflammatory drug (NSAID) therapy, demonstrating a similar reduction in pain and immobility, with excellent tolerability. In an article by Rob McCaleb in 1998 it states, “In an open randomized study, singing nettle given in combination with a sub-therapeutic dose of an anti-inflammatory drug was as effective as a full dose of the drug alone for arthritis pain relief. Forty patients experiencing acute arthritis took part in the study, with half taking the full 200 mg standard dose of the prescription drug diclofenac. The other subjects took 50 mg of diclofenac along with 50 g of stewed nettle leaf. All subjects ate the same foods during the study and only those with uncomplicated medical histories were included, based on very specific criteria. Researchers used both objective and subjective tests to measure effectiveness. The results were impressive: a combination of 50 g nettle leaf with one-quarter of the normal dose of diclofenac was just as effective in relieving pain as the full dose of the drug alone. The authors noted ‘50 mg diclofenac is unlikely to produce such a profound effect.’ Previous research has shown that doses of 75 mg diclofenac are inadequate for arthritis pain relief.”
http://abundantlifefarm.blogspot.com/20 ... ttles.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.toddcaldecott.com/nettle.html" onclick="window.open(this.href);return false;
susan0101
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door susan0101 »

Ik geef m'n hond brandnetel en diverse andere gezonde kruiden. Top
http://tinylink.in/2H2
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”