Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Als je hond niet los kan lopen....
Moderator: moderatorteam
- Maxine
- Zeer actief
Als je hond niet los kan lopen....
... wat doe je dan?
Als je een hond hebt die bijvoorbeeld totaal niet overweg kan met andere honden of als ie snel de benen neemt, hoe laat je hem dan uit?
Een groot omheind stuk grond zoeken? Aan de flex of lange lijn? Gewoon niet los laten?
Hoe zouden jullie dit oplossen?
Als je een hond hebt die bijvoorbeeld totaal niet overweg kan met andere honden of als ie snel de benen neemt, hoe laat je hem dan uit?
Een groot omheind stuk grond zoeken? Aan de flex of lange lijn? Gewoon niet los laten?

-
kleine2758
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Weimaraner, DuitserXMechel, Mechelse Herder
- Aantal honden: 3
Re: Als je hond niet los kan lopen....
Ik heb zo'n hond...
Super sociaal naar mensen, maar naar honden....
Dus inderdaad aan de flex, mee hardlopen, en heb een groot weiland waar ik goed overzicht hebt.
En als het erg slecht weer is (harde regen ofzo) op een verlaten stuk met goed overzicht los laten.
Ze luistert goed, maar ik moet een andere hond wel als eerste zien, anders wordt het erg moeilijk
haar nog bij me te krijgen.
Heb wel eens aan een teletac gedacht. Is niet mijn manier maar zou haar wel meer vrijheid geven tijdens
het wandelen.
Blijft gewoon erg zonde, heb nog twee honden, dus moet met haar altijd alleen. Ik vind eigenlijk dat elke hond
interactie met andere honden moet kunnen hebben maar dat kan dus helaas niet.
Maar wie weet heeft iemand hier nog een goed idee, ik lees mee!!
Super sociaal naar mensen, maar naar honden....
Dus inderdaad aan de flex, mee hardlopen, en heb een groot weiland waar ik goed overzicht hebt.
En als het erg slecht weer is (harde regen ofzo) op een verlaten stuk met goed overzicht los laten.
Ze luistert goed, maar ik moet een andere hond wel als eerste zien, anders wordt het erg moeilijk
haar nog bij me te krijgen.
Heb wel eens aan een teletac gedacht. Is niet mijn manier maar zou haar wel meer vrijheid geven tijdens
het wandelen.
Blijft gewoon erg zonde, heb nog twee honden, dus moet met haar altijd alleen. Ik vind eigenlijk dat elke hond
interactie met andere honden moet kunnen hebben maar dat kan dus helaas niet.
Maar wie weet heeft iemand hier nog een goed idee, ik lees mee!!
- Maxine
- Zeer actief
Wat is een teletac?kleine2758 schreef: Heb wel eens aan een teletac gedacht. Is niet mijn manier maar zou haar wel meer vrijheid geven tijdens
het wandelen.

-
Tiny
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
De laatste tijd gaat het bijzonder goed maar Beau heeft een tijd gehad dat hij geen enkele hond kon luchten of zien. Ik ben steeds gebieden op gaan zoeken zoals braakliggende terreinen waar geen andere honden komen om hem uit te laten. Ook de tijden paste ik aan, heel vroeg in de ochtend of laat in de avond zodat hij toch even kon uitrennen. Ik nam trouwens mijn andere hond wel mee, konden ze lekker samen rauzen.
In lieve herinnering
Jeda x ehh.. leuk zwart mormeltje,
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky
voor altijd in ons hart
Jeda 14-12-2004 - 23-07-2010
Beau 08-11-2001 - 30-07-2011
&
Akira 16-08-2021
Jeda x ehh.. leuk zwart mormeltje,
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky
voor altijd in ons hart
Jeda 14-12-2004 - 23-07-2010
Beau 08-11-2001 - 30-07-2011
&
Akira 16-08-2021
-
kleine2758
- Zeer actief
Oh sorry.
Een stroomband met een afstandsbediening.
Al vraag ik me af als zij in haar drift zit ze zich daar nog wat van aan trekt.
Een stroomband met een afstandsbediening.
Al vraag ik me af als zij in haar drift zit ze zich daar nog wat van aan trekt.
- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Contacteer:
Nilo kan momenteel moeilijk los vanwege de loopse teefjes
Gelukkig maar tijdelijk, na een weekje is dit meestal wel voorbij. Maar wat vervelend zeg! Ik loop sowieso nooit tijdens spitsuur, maar nu is het helemaal oppassen geblazen. Ik let enorm goed op en als hij ook maar ergens absurd lang snuffelt gaat hij aan de lijn. En sowieso bij elke hond die we passeren, want zoveel mensen vinden het niet nodig om te melden dat hun hond loops is. En dan kan ik het wel schudden
Verder fiets ik nu veel met hem en ik heb een route gevonden waar niet veel honden lopen en ik goed overzicht heb over wat er loopt. Dat is maar een klein rondje, drie kwartier lopen geloof ik maar goed, voor een weekje moet dat maar.
- _Leonie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
- Aantal honden: 1
Ik denk dat ik zou gaan fietsen en voor de rest aan een lange riem liet lopen met daarnaast geestelijke bezigheden zodat je hem alsnog probeert zoveel mogelijk bezig te houden.
- Sjoera
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tibetaanse Terrier
- Aantal honden: 2
Zelf laat ik Shinji nooit los bij de hondenuitlaat. Op de een of ander reden, gaat hij er altijd vandoor. Echter zijn er wel gebieden waar hij wel goed wil/kan luisteren. Daar laat ik hem soms uit. Meestal heb ik Shinji aan een flex-lijn.
Taiko heb ik nog nooit los gehad. Ik vind dat hij eerst maar eens thuis goed moet luisteren. Wanneer ik binnen hem uit de tuin wil roepen komt hij meestal niet. Dus gebruik ik een doos kluiven, een paar keer schudden, en hij komt meteen. Hij trapt er iedere keer in. Verder moet hij ook nog beter leren omgaan met andere honden. Dit gaat steeds beter.
Taiko heb ik nog nooit los gehad. Ik vind dat hij eerst maar eens thuis goed moet luisteren. Wanneer ik binnen hem uit de tuin wil roepen komt hij meestal niet. Dus gebruik ik een doos kluiven, een paar keer schudden, en hij komt meteen. Hij trapt er iedere keer in. Verder moet hij ook nog beter leren omgaan met andere honden. Dit gaat steeds beter.

-
empyree
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Newfoundlander/Grand Basset Griffon Vendéen/Lagotto Romagnolo
- Aantal honden: 5
- Contacteer:
Ik heb één dame met een enorm jachtinstinct en enorm grote oren die niet werken dus voor haar is er niets anders dan aan de lijn uitlaten maar gelukkkig hebben we een groot afgesloten terrein/ weide waar we haar veilig los kunnen laten lopen maar..........als eer een poortje openstaat of een gaatje te vinden is, is ze foetsie en kan ik er achteraan ;-(
Sandra

-
maart
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herders
Ds krijgt als ik naar ene plaats ga waar ik de kans groot acht andere honden/spelende kinderen/... tegen te komen (vb. strand) een teletac aan.
constant aan de riem zou voor mij niet werken, de honden en ikzelf zouden er hoorndol van worden. Ze gaan uiteraard wel aan de riem zolang ik niet weet hoe ze op TT reageren of tijdens opbouw (zo had Fax een vervelende puberende klierperiode waarbij ik constant tegen zijn middenvinger mocht aan kijken en hij wel ging jagen... daar heb ik dan terug een tijd aan de lange riem mee gelopen)
constant aan de riem zou voor mij niet werken, de honden en ikzelf zouden er hoorndol van worden. Ze gaan uiteraard wel aan de riem zolang ik niet weet hoe ze op TT reageren of tijdens opbouw (zo had Fax een vervelende puberende klierperiode waarbij ik constant tegen zijn middenvinger mocht aan kijken en hij wel ging jagen... daar heb ik dan terug een tijd aan de lange riem mee gelopen)
- Mit
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Een Roemeense krielkip
3 Jaar lang onze hond aan de lijn gehouden. Wij speelden binnen heel erg veel en liepen gewoon lange stukken met hem aan de lijn.
-
~Suzanne~
- Zeer actief
Hier zo'n situatie.Maxine schreef:... wat doe je dan?
Hij gaat niet dus nooit los. We gaan lekker aan de flex als dat kan.
Stom genoeg gaat cursussen wel goed, ook met andere honden. Daar mag en kan hij los, mits op omheind terrein.
Op omheinde terreinen mag hij los, maar dan moet ik altijd waakzaam zijn dat niet ineens iemand zonder overleg zijn hond ertussen gooit. Dat komt voor helaas ;-(
Op vakantie dus ook een huisje met omheind terrein.
Het probleem zit 'm in andere reuen en in verkeer (daar jaagt hij actief op.... ;-(( )
Suzanne
ps.. hij is niet zielig.. hij weet niet beter en hij krijgt ECHT genoeg beweging en sport en spel.
-
~Suzanne~
- Zeer actief
Hoi,maart schreef:Ds krijgt als ik naar ene plaats ga waar ik de kans groot acht andere honden/spelende kinderen/... tegen te komen (vb. strand) een teletac aan.
Zou je mij hierover (mag natuurlijk prive als je wilt) meer willen vertellen? Wanneer zet je dat in? Is het voor jou een "kom hier" signaal? Hoe gebruik je het, hoe zet je het in?
Ik ben in principe tegen geweld en vind ook eigenlijk zelf (voor mijzelf dus) zo'n Teletac eigenlijk niets, maar ik merk dat ik het nav diverse topics ook hier, nog wel 's overweeg... erover denk...
Suzanne
- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
Gina kan ook niet los, die hou ik bij de lange wandelingen aan de 15 meter lijn en bij de normale wandelingen aan de normale 2 meter lijn.
Ik heb hier in het park wel een omheind stukje gevonden, waar je eigenlijk niet met je honden in mag maar wat ik wel met haar doe. Daar gooi ik balletjes met haar en kan ze even uitrennen.
Gelukkig is het niet een heel actief hondje en redt ze het prima op deze manier.
Ik heb hier in het park wel een omheind stukje gevonden, waar je eigenlijk niet met je honden in mag maar wat ik wel met haar doe. Daar gooi ik balletjes met haar en kan ze even uitrennen.
Gelukkig is het niet een heel actief hondje en redt ze het prima op deze manier.

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
-
teckeltoos
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Sarah doet beslist heel onaangenaam tegen andere dieren en tegen kleine kinderen. Dat laatste is zeer lastig gezien het zeer aaibare uiterlijk. Dus flexi...maar niet te ver uitgerold.
-
maart
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herders
Het is zo'n beetje een héééél lange lijnSuzanne123 schreef:Hoi,maart schreef:Ds krijgt als ik naar ene plaats ga waar ik de kans groot acht andere honden/spelende kinderen/... tegen te komen (vb. strand) een teletac aan.
Zou je mij hierover (mag natuurlijk prive als je wilt) meer willen vertellen? Wanneer zet je dat in? Is het voor jou een "kom hier" signaal? Hoe gebruik je het, hoe zet je het in?
Ik ben in principe tegen geweld en vind ook eigenlijk zelf (voor mijzelf dus) zo'n Teletac eigenlijk niets, maar ik merk dat ik het nav diverse topics ook hier, nog wel 's overweeg... erover denk...
Suzanne
De laatste jaren moet ik hem eigenlijk niet meer gebruiken, maar ik heb graag die extra zekerheid, dus doe gewoon die TT aan. Voor haar is het ook doodnormaal, het is gewoon een halsband als een ander.
- vania
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 dogo Canario's, 1 boxer x rottweiler, 1 groenendaeler
- Aantal honden: 4
wij hebben beide
zowel eentje die absoluut niet los kan met andere honden (is enorm asociaal)
en eentje die de benen neemt
Shadow (de asociale
) gaat alleen los hier achter op de weides, waar het dus overzichtelijk is, hier lopen trouwens nooit geen honden los (ja 1tje, maar die zie je in "haar eigen" weide lopen en die komt nooit niet) verder blijft Shadow dus altijd aangelijnt, maar hij vind er zelf geen reet aan om te gaan wandelen waar we 100% zeker honden tegen komen, hij boeit zich dan zo op, dat hij diarree krijgt, dus dat doen we met hem heel zelden, hij loopt smorgens en savonds lekker los op de weides en is dan ook moe en voldaan
Zena hebben wij nu bijna 5 jaar en kan eigenlijk maar sinds een maand of 2 los lopen (met lange lijn achter der gat) zonder gelijk de benen te nemen
Zena heeft jaren aan de flex gelopen, trainen en nog eens trainen ging 2 keer goed en madam was weer weg, ze is wel geen weg-weg loper, meer een wegloper-kijken-of-je-achter-haar-aanloopt-of-niet (dus zolang ik er niet achterna gaat, komt ze vrij snel zelf terug (tot op een meter of 4) ga ik er wel achter aan, maakt ze der een spelletje van)
ik ben met haar (voor de zoveelste keer) beginnen trainen en tot hier toe heeft ze 1 keer de kans gehad om te gaan lopen en dat was puur mijn fout
ik heb ontdekt dat zolang ze in een straal van max 10 meter van mij is en ik haar roep dat ze gelijk komt, is ze daar buiten (zoals die ene keer dat ze dus ging lopen in die 2 maand) dan werken haar oren niet meer
ik roep haar om de minuut of zo terug bij mij en beloon haar uitbundig, ze word er zelf onozel van
(je ziet haar echt denken "potver daar is ze weer hoor
) maar het voertje dat ze achteraf krijgt is dan blijkbaar toch (net) belangrijker dan het grassprietje
zowel eentje die absoluut niet los kan met andere honden (is enorm asociaal)
en eentje die de benen neemt
Shadow (de asociale
Zena hebben wij nu bijna 5 jaar en kan eigenlijk maar sinds een maand of 2 los lopen (met lange lijn achter der gat) zonder gelijk de benen te nemen
Zena heeft jaren aan de flex gelopen, trainen en nog eens trainen ging 2 keer goed en madam was weer weg, ze is wel geen weg-weg loper, meer een wegloper-kijken-of-je-achter-haar-aanloopt-of-niet (dus zolang ik er niet achterna gaat, komt ze vrij snel zelf terug (tot op een meter of 4) ga ik er wel achter aan, maakt ze der een spelletje van)
ik ben met haar (voor de zoveelste keer) beginnen trainen en tot hier toe heeft ze 1 keer de kans gehad om te gaan lopen en dat was puur mijn fout
ik heb ontdekt dat zolang ze in een straal van max 10 meter van mij is en ik haar roep dat ze gelijk komt, is ze daar buiten (zoals die ene keer dat ze dus ging lopen in die 2 maand) dan werken haar oren niet meer
-
kleine2758
- Zeer actief
Ik denk wel dat het nog veel belangrijker is dat je de hond de teletac ook aan moet leren. Kortom niet zo maar op de knop drukken, maar aan leren dat hij een waarschuwing (mondeling of via de trilstand) krijgt en dat niet luisteren dus stroom is.
Het is niet zomaar iets wat je moet gaan gebruiken, ook daar gaat training aan vooraf.
Niet gezegd dat maart dat natuurlijk niet doet he.
Het is niet zomaar iets wat je moet gaan gebruiken, ook daar gaat training aan vooraf.
Niet gezegd dat maart dat natuurlijk niet doet he.
Laatst gewijzigd door kleine2758 op 12 apr 2010 21:31, 1 keer totaal gewijzigd.
-
bianca83
- Zeer actief
Op de meest rare tijden gaan lopen en in slecht weer, fietsen is ook een optie. Gelukkig kan onze hond met andere honden en anders zouden wij bij kennissen de hond in het land los kunnen gooien.

- herejede
- Zeer actief
ik laat ze uit op plekken waar niemand is, en waar ik een wijd uitzicht heb
als je meerdere honden hebt, vind ik het niet echt verstandig om ze los te laten bij andere honden, of je moet zo zeker weten dat het goed gaat
als je meerdere honden hebt, vind ik het niet echt verstandig om ze los te laten bij andere honden, of je moet zo zeker weten dat het goed gaat
- Renee1966
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): X Duitse Staande Langhaar - Labrador
X Border Terriër - Jack Hussel - Aantal honden: 2
Bij de lange wandeling gaat Suus op de lange lijn van 13 meter, we spelen dan altijd met de bal en een paar keer in de week doen we onderweg de oefeningen/trainingen voor de hondensport.
De korte wandelingen loopt Suus aan de gewone, korte riem.
De korte wandelingen loopt Suus aan de gewone, korte riem.
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Contacteer:
hier hetzelfdemaart schreef:Ds krijgt als ik naar ene plaats ga waar ik de kans groot acht andere honden/spelende kinderen/... tegen te komen (vb. strand) een teletac aan.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Chicoahua
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): chihuahua/shih-tzu
Engelse Bulldog
chico gaat naar alle honden, dus ook honden die wel aangelijnd zijn en misschien niet met andere honden kunnen.
aan de riem is chico heel erg fel vooral naar grote honden.
ik laat hem nu steeds vaker los, neem lekkere koekjes mee, gaat steeds beter maar toch gaat hij steeds naar andere honden, ben dus nog steeds huiverig daarmee aangezien je een hond tegen kan komen die andere reuen niet moet.
Dus op onbekende plekken waar veel honden zijn laat ik hem niet los, en het zij zo, heb daar geen moeite mee.
aan de riem is chico heel erg fel vooral naar grote honden.
ik laat hem nu steeds vaker los, neem lekkere koekjes mee, gaat steeds beter maar toch gaat hij steeds naar andere honden, ben dus nog steeds huiverig daarmee aangezien je een hond tegen kan komen die andere reuen niet moet.
Dus op onbekende plekken waar veel honden zijn laat ik hem niet los, en het zij zo, heb daar geen moeite mee.

-
chrico
- Zeer actief
Hier lopen zij aan een flex of een 50 meterlijn (ligt eraan waar wij wandelen). Verder gaan zij minimaal 2x per dag los op een locatie waar het kan.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
- Marlieke met Boris
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): engelse cocker spaniel
boris kan in Reeuwijk gewoon lekker los lopen, maar ik vind het zelf niet zielig voor een hond als die altijd aan de lijn loopt. Ja als hij netjes naast moet blijven lopen heel de wandeling, dat vind ik zielig. Maar gewoon spelletjes aan de lijn, zoek, speurwerk, samen rennen, spoortjes volgen, weet ik veel, dan maakt het zo'n hondje niet meer uit dat hij niet los loopt, de meeste hondenrassen zullen het samenwerken toch ook geweldig vinden en mijn ervaring is dat ze daar meer voldaan zijn dan van los rennen.
Voor zelfstandige renners, als podenco's vind ik het wel weer lastiger als ze hun ding niet kunnen doen...
Voor zelfstandige renners, als podenco's vind ik het wel weer lastiger als ze hun ding niet kunnen doen...

-
bellabeest
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2x kruising spaanse waterhond ratonero
1x kruising labrador border collie
1x kruising erdelyi kopó
1x spaans markiesje - Aantal honden: 5
veel en lang lopen,
op rare tijden lopen, tijdens belangrijke voetbalwedstrijden lopen in de regen lopen.
plekken opzoeken waar honden niet los mogen. heel heel soms als het echt helemaal stil is in het paardenweiland als het leeg is ze los gooien. op andere onbekende plekken lopen.
fietsen gaat helaas niet omdat ze angstagressie heeft en nu eerst bijt voordat ze kijkt of andere honden lief zijn, ze zou ons zo van de fiets aftrekken.
op rare tijden lopen, tijdens belangrijke voetbalwedstrijden lopen in de regen lopen.
plekken opzoeken waar honden niet los mogen. heel heel soms als het echt helemaal stil is in het paardenweiland als het leeg is ze los gooien. op andere onbekende plekken lopen.
fietsen gaat helaas niet omdat ze angstagressie heeft en nu eerst bijt voordat ze kijkt of andere honden lief zijn, ze zou ons zo van de fiets aftrekken.
-
Cendy
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Boerboel
Hier een hond die alles op wil vreten wat ze tegenkomt.
Zij gaat dus alleen los op plekken waar ik heel veel overzicht heb,en bijna geen mensen/honden komen.
Zij gaat dus alleen los op plekken waar ik heel veel overzicht heb,en bijna geen mensen/honden komen.
- gyanty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
Ik zou eerst kijken waarom hij dergelijk gedrag vertoond en dat bepaald wat ik doe. Soms lig de oplossing heel ergens anders (meer beweging, duidelijkheid, leiderschap etc) Onze vorige hond was slecht sociaal met alles en iedereen en beet op onverwachte momenten (met zeer snel wisselende lichaamstaal). Bij deze hond was het een kwestie van goed onder commando krijgen en hem resocializeren. Hem gedragingen aanleren die hem in sociale situaties houvast moesten geven. Maar met name het goed onder commando krijgen was eigenlijk het belangrijkste. Ik moest hem gewoon alle kanten op kunnen sturen. Maar dat betekende wel dat ik hem alsnog niet losliet op onoverzichtelijk stukken (of wel volgend aan mijn been).
Bij jachtgedrag is het een kwestie van de situaties leren voor te zijn, niet de tereinen kiezen waar veel wild komt en desnoods inderdaad afgesloten terreinen. Andere manieren vinden voor bewegen. Zwemmen aan de lange lijn, fietsen. Maar ik denk ook dat je iets met dit gedrag moet, in de zin voor coursing, jachtcursus, speuren of iets dergelijks. If you can't beat them, join them....
Bij jachtgedrag is het een kwestie van de situaties leren voor te zijn, niet de tereinen kiezen waar veel wild komt en desnoods inderdaad afgesloten terreinen. Andere manieren vinden voor bewegen. Zwemmen aan de lange lijn, fietsen. Maar ik denk ook dat je iets met dit gedrag moet, in de zin voor coursing, jachtcursus, speuren of iets dergelijks. If you can't beat them, join them....

- Nakisha
- moderator
- Mijn ras(sen): Coahuila
Mijn herder kan ook niet los wegens vervelend gedrag naar vreemden. Gelukkig hebben wij beschikking over een vrij ruime tuin, dus daar mag hij lekker balletjes jagen en gek doen.
Buiten de tuin blijft hij standaard aan de lijn.

-
Brindlecardi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
In het geval van Ben flex van 8m. Hebben hem wel vaak losgelaten op rustige plekken in het verleden, maar er hoeft maar iets voor te komen je bent gewoon de sjaak. En aangezien het een aantal dingen samen zijn, ( jagen, prooidrift kleine hondjes, ruzie grote honden, gewoon weglopen, als pup nooit losgelopen ) is het niet iets wat je even makkelijk kan voorkomen. Dus hij loopt nu al een aantal jaar niet meer los. Het zou voor hem fijner zijn omdat hij het absoluut het einde vindt om te rennen, en omdat hij minder gestresst is los, ook jegens andere honden. Maar goed de enige optie zou een TT zijn, en dat is niet iets wat ik hem nu nog aan wil doen.