Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Telgang
Moderator: moderatorteam
- [Sandra]
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Engelse bulldog x Maltezer
- Aantal honden: 1
Telgang
Tijdens het uitlaten zie ik Otto regelmatig in de telgang lopen. Ik wist niet dat honden dat ook deden, van paarden ken ik het wel. Het zijn hele korte stukjes, even ergens snuffelen of een poot omhoog en hij loopt weer normaal. Een vluchtig googlerondje leerde me dat de telgang bij honden kan samenhangen met rug/gewrichtsproblemen. Zijn er hier meer honden die in telgang lopen? Kan het kwaad? Of, zoals ik ergens via google las, een 'gemakzuchtgang'?

Groetjes,
Sandra
- Ody
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Re: Telgang
Een van mijn honden loopt al sinds pup regelmatig in telgang (is nu 5 jaar) en voor zover ik weet heeft ze geen medische problemen. Zou me er niet direct druk om maken hoor. 
Though paw prints fade away, they remain forever in your heart.
Until you meet again one day......
Until you meet again one day......
- Rea
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Amerikaanse cocker spaniels: Teun en Pien
Engelse cocker spaniels: Lot, Jet en Noor - Locatie: Den Bosch
- Contacteer:
Lotje hier wil dat zo nu en dan ook wel eens doen. Het viel me op tijdens de ringtraing. Je pas versnellen dan loop ze weer normaal.

- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Sjefke doet het al 10 jaar, en die loopt verder nog als een trein.
Bij haar is het meer een "gemakzucht-gang" want ze doet het als het tempo niet hoog genoeg is, of als ze moe is van het vele rennen. Als ik tegen haar zeg "gewoon lopen" versnelt ze iets en gaat ze weer in de normale draf lopen. Dat is best handig, vooral vroeger op show.
Bij haar is het meer een "gemakzucht-gang" want ze doet het als het tempo niet hoog genoeg is, of als ze moe is van het vele rennen. Als ik tegen haar zeg "gewoon lopen" versnelt ze iets en gaat ze weer in de normale draf lopen. Dat is best handig, vooral vroeger op show.
-
astrid
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 Griekse herplaatsers
1 van onze honden doet het ook, bij haar is het echt gemakzucht/luiheid. Ze zal nooit een stap harder lopen als het niet nodig is. Onze andere hond met spondylose, artrose en hd rent altijd en zal je nooit in telgang zien lopen.
- Marie-Josée
- Erelid
- Mijn ras(sen): Havanezer
Onze heidewachtel liep meestal in telgang als hij een sukkeldrafje aanhield.Dat had vooral te maken met de lengte van de poten in verhouding tot de rug.Kwaad kan het zeker niet, het ziet er alleen wat onelegant uit.
-
heidie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dalmatier en kruising dalmatier
Always in my mind Beau, stacy en Breska
http://moteados.come2me.nl/ - Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Hier nog een telganger. Denia loopt sinds pup in telgang. Ze kan heel mooi draven, maar kiest vooral los om te telgangen.
Het knopje draf zit er nog niet op, dus op show's is het altidj weer spannend
Het knopje draf zit er nog niet op, dus op show's is het altidj weer spannend

- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
- Aantal honden: 5
1 van de 2 van mn ouders doet het ook. Die loopt altijd in telgang, tenzij je een pas harder gaat lopen.
Eigenlijk wel slim van dr, zo pakt ze het wandeltempo het beste op. Luca moet altijd een stukje draven, dan weer stappen, weer draven.. Zo'n telganger is veel makkelijker
Eigenlijk wel slim van dr, zo pakt ze het wandeltempo het beste op. Luca moet altijd een stukje draven, dan weer stappen, weer draven.. Zo'n telganger is veel makkelijker
-
empyree
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Newfoundlander/Grand Basset Griffon Vendéen/Lagotto Romagnolo
- Aantal honden: 5
- Contacteer:
Ik meen dat het bij een bobtail hoor om in telgang te lopen en misschien nog bij een ander ras maar dat weet ik eigenlijk niet.
Veel jonge honden lopen in telgang in een bepaalde groiefase als hun poten te lang zijn voor hun lichaam waardoor ze bij 'normaal' lopen dan eigenlijk tegen hun voorpoot zouden schopen als ze in een ruime pas lopen.
Het is in elk geval zeker geen aanwijzing voor een probleem maar soms gewoon een minder gunstig (als het een showhond is) aangeleerde gewoonte.
Veel jonge honden lopen in telgang in een bepaalde groiefase als hun poten te lang zijn voor hun lichaam waardoor ze bij 'normaal' lopen dan eigenlijk tegen hun voorpoot zouden schopen als ze in een ruime pas lopen.
Het is in elk geval zeker geen aanwijzing voor een probleem maar soms gewoon een minder gunstig (als het een showhond is) aangeleerde gewoonte.
Sandra

- Trinand
- Actief
- Mijn ras(sen): Briard.
En ik zou héél graag een Pyrenees herdertje erbij willen :-) - Aantal honden: 2
- Contacteer:
Tristan m`n oudste doet het ook, ook altijd gedaan. Ook uit gemakzucht.
t`Is wel zo dat hij in de tijd dat ie wat te dik was, het heel erg deed. Dus dat had wel invloed.
t`Is wel zo dat hij in de tijd dat ie wat te dik was, het heel erg deed. Dus dat had wel invloed.
-
*Jolanda*
mijn beide honden lopen in telgang en hebben geen last van hun rug. Als ik inderdaad mijn pas iets versnel dan lopen ze weer normaal...
- Arline
- Zeer actief
Fenja loopt soms ook in telgang als ze langzaam loopt. Als ik dan zeg 'gewoon lopen' dan maakt ze een hupje en dan loopt ze weer gewoon.
Het is voor haar vooral een gemakkelijke of luie gang. Als ze harder gaat loopt ze niet meer in telgang.
Het is voor haar vooral een gemakkelijke of luie gang. Als ze harder gaat loopt ze niet meer in telgang.
- vosse
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote Poedels
Het kan duiden op pijn, maar het is ook vaak een loopje als ze moe/lui zijn
- Hamilton
- Zeer actief
Andra doet het ook heel makkelijk als we wat ( te ) rustig lopen, loop ik gewoon door, dan is het over,
ik noem het ook haar slome gang
ik noem het ook haar slome gang
- [Sandra]
- Zeer actief
Ik heb er vanmiddag naar gekeken en als ik de reacties hierboven lees, lijkt het erop dat het bij Otto ook een gemakkelijk loopje is. Niet specifiek als hij moe is, juist ook aan het begin van een wandeling. Ik vind het wel een grappig gezicht. Als hij sneller loopt of als ik mijn pas versnel loopt hij inderdaad ook weer normaal.

Groetjes,
Sandra
- Gittje
- Zeer actief
Onze 13 maanden oude kruising BD x rotty loopt ook dikwijls in telgang. Zelfs als hij naast de fiets loopt, probeert hij in telgang te blijven en schakelt bij rapper rijden in galop over. Het is echt zoeken aan welke snelheid ik hem gewoon in draf kan krijgen.
- Jacqueline.
- Zeer actief
Onze vorige heeft alleen maar in telgang gelopen 7,5 jaar lang.
En ozzy van 8 maanden doet het ook soms
En ozzy van 8 maanden doet het ook soms

22-5-2002 - 1-10-2009 Spike Rust zacht je zal nooit vergeten worden
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Hier zijn al tig topics over (met uitleg), maar nog en keer 
Telgang is een gemaksgang maar heeft ook alles te maken met bouw.
Als een hond kort gebouwd is en dus vierkant (kan tijdens de groei ook voorkomen, tijdelijk), dan gaat ie makkelijk in telgang.
Gewoon omdat ie anders op zijn eigen poten trapt.
Verder is het een makkelijke gang en doen ze dat als ze bv moe zijn Drachtige teven doen het ook vaak.
Het is iets dat een gewoonte kan worden.
Als je dus wilt gaan showen zou ik erop letten en het voorkomen door het tempo op te voeren.
Telgang is een gemaksgang maar heeft ook alles te maken met bouw.
Als een hond kort gebouwd is en dus vierkant (kan tijdens de groei ook voorkomen, tijdelijk), dan gaat ie makkelijk in telgang.
Gewoon omdat ie anders op zijn eigen poten trapt.
Verder is het een makkelijke gang en doen ze dat als ze bv moe zijn Drachtige teven doen het ook vaak.
Het is iets dat een gewoonte kan worden.
Als je dus wilt gaan showen zou ik erop letten en het voorkomen door het tempo op te voeren.
- [Sandra]
- Zeer actief
- Muis..
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herder, een X-Windhond en een Galgo
- Contacteer:
Dalí (langpootmug) loopt ook weleens in telgang. Voornamelijk als we wat langzamer wandelen.
- Carma
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising labrador/bordercollie
Luka telgangt als hij moe is, aan het einde van een wandeling bijvoorbeeld. Bij hem heeft het waarschijnlijk wel te maken met zijn elleboog/rugproblemen, maar dit hoeft niet altijd het geval te zijn zoals hierboven ookal gezegd is.