Meer teken besmet met gevaarlijke bacterie
Uitgegeven: 25 maart 2010 14:25
Laatst gewijzigd: 25 maart 2010 14:25
WAGENINGEN - Het percentage teken dat besmet was met de Borellia-bacterie, die de ziekte van Lyme veroorzaakt, lag vorig jaar hoger dan in 2007 en 2008.
Zowel in het voorjaar als in het najaar was ongeveer 18 procent besmet. Dat meldden onderzoekers van de Wageningen Universiteit donderdag.
Vrijwilligers van de natuurvereniging IVN vangen sinds de zomer van 2006 maandelijks teken op veertien vaste locaties.
De Wageningen Universiteit onderzoekt de insecten vervolgens, onder meer op besmetting met de Borellia-bacterie.
Ziekte van Lyme
Een tekenbeet kan bij mensen leiden tot de ziekte van Lyme. Die wordt in eerste instantie gekenmerkt door griepachtige klachten, zoals hoofd- en spierpijn, koorts en vermoeidheid.
In een later stadium is er kans op verlamming van gezichtsspieren, dubbelzien, krachtsverlies in benen, pijnlijke of gezwollen gewrichten en hartklachten.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Moderator: moderatorteam
- StormenRoxy
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): kruising en engelse Cockerspaniel
Labrador - Aantal honden: 1
Once upon a time can happen anytime Whiskey*Toska*Storm*Roxy*

-
Hans de hondenvriend
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
Re: Meer teken besmet met gevaarlijke bacterie
hallo
ik heb momenteel een kuur tegen lym van 2 tabletten per dag , gedurende 30 dagen.
ik heb momenteel een kuur tegen lym van 2 tabletten per dag , gedurende 30 dagen.
profiel-forumleden/hallo-allemaal-hierbij-stel-ik-en-de-hond-ons-voor-t181091.html
Met vriendelijke groeten
Met vriendelijke groeten
-
Muk
Hier in mijn regio is (al een paar jaar) een onderzoek naar teken door de diverse da-en in de regio. En daaruit blijkt dat er maar weinig teken zijn (lees verwaarloosbaar) die besmet zijn met het lyme virus of een andere gevaarlijke ziekte.
Ik geloof best dat het aantal besmette teken toeneemt en dat je de voorzichtig moet zijn, maar onderzoek hier toont juist het tegendeel aan.
Ik geloof best dat het aantal besmette teken toeneemt en dat je de voorzichtig moet zijn, maar onderzoek hier toont juist het tegendeel aan.
-
Fellow
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Sheltie , Aussie
- Contacteer:
Praat me er niet van! Ik ben een lyme 'slachtoffer' door een teek die ik van een op schoot hangende hond kreeg. Je kunt niet voorzichtig genoeg zijn!
- rubyred
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Basset Hond, Maltese, Husky Hybrid.
- Aantal honden: 3
Hier kun je je hond speciaal laten inenten tegen lyme.
- Ma-Rianne
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): vader en zoon
- Aantal honden: 2
bron:http://www.lymevereniging.nl/11. Kun je worden ingeënt tegen de ziekte van Lyme?
Nee. Het vaccin tegen Lyme-Borreliose dat in de Verenigde Staten beschikbaar was, is van de markt gehaald, omdat het zelf vergelijkbare klachten bleek te veroorzaken.
Er is wel een enting tegen een andere nare (virus)aandoening die door teken overgebracht kunnen worden
Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Teken_%28dieren%29Een vorm van encefalitis, Frühsommer Meningo Encephalitis (FSME) en Russian Spring Summer Encephalitis (RSSE). Deze ziekten zijn zeldzaam in Nederland en België en worden veroorzaakt door twee virussen die behoren tot de groep van flavivirussen. In Nederland (2003) zijn nog geen teken met dit virus aangetroffen. FSME komt voor in Centraal- en Oost-Europa, de Balkan, Finland, Zweden, Denemarken, in het oosten van Frankrijk, in Oostenrijk, Zuid-Duitsland en Zwitserland. Het RSSE-virus komt voor in grote delen van Rusland, Centraal-Azië, Noord-China en Afrika. Tegen FSME en RSSE kan gevaccineerd worden.