Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

vraagje

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Angel
Zeer actief

vraagje

Ongelezen bericht door Angel »

misschien een stomme vraag hoor mar wat is ongeveer het gemiddelde gewicht van een golden retriever? of van een flatcoat retriever?
op voer verpakkingen zie je altijd dat het voeren per gewicht gaat maar dan moet ik wel eerst weten wat zo'n hond ongeveer moet wegen lijkt mij niet dat boes te dik is maar er mag ietsjes af volgens mij
en ik wil graag farmfood smorgens en savonds vers geven maar heb net ergens gelezen dat ongeveer 800 gram is dat is dan toch over de hele dag??

ja ben echt een nitwit wat dit soort rassen heb altijd duisters gehad en die gaf ik op het oog voer.

en kan ik zo over stappen op ander voer want wat hij nu krijgt vind ik niet het beste voer.. las ergens dat juist mengen van voer niet goed is voor de maag en dat je beter dan 1 maatlijd kan vervangen per dag voor het andere voer.

alvast bedankt voor de reacties
groetjes Angel en een poot van Boes
Afbeelding
Reneey
Zeer actief
Mijn ras(sen): 1 Duitse Dog
1 Chihuahua

Re: vraagje

Ongelezen bericht door Reneey »

Ik weet er ook niet alles van maar ik wil toevallig ook overstappen op vers en heb me hier dus redelijk in verdiept.
Ik weet dat je met vers het gewicht van de hond delen door 100 en dat keer 2 moet doen dan kom je ongv op het aantal vers per dag wat je moet geven.
Maar als je dat mengt met brokken 's ochtends dan weet ik niet of je gewoon het gewicht van de brokken eraf kan trekken ...

En het gemiddelde gewicht heb ik ook geen idee van : Ik schat maar ga niet uit van mijn schattige tussen de 30/40 kilo
Afbeelding
Ik Kan Niet Loslaten ... Terwijl Ik Je Niet Vast Kan Houden
Als Ik Je Los Kan Laten, Kan Ik Je Niet Meer Verliezen
Jumbo 8-9-1998 / 19-7-2009
Angel
Zeer actief

dat je vers niet met brokken moet mengen dat weet ik ;-)
gaat mij erom dat ik dus andere brokken wil geven en of ik die dan wel of niet met de oude brokken moet mengen.
Afbeelding
Loontje
Actief
Mijn ras(sen): Kruising witte herder met labrador/samojeed

Ongelezen bericht door Loontje »

Het gewicht van je hond zal ongeveer 30-35 kg zijn, maar je kan natuurlijk ook gezellig samen op de weegschaal gaan staan :smile1:

In het begin hielden wij het schema aan van de fabrikant wat op de verpakking van de brokken stond, maar hier werd Dinges toch een beetje mollig van. Hierop hebben wij wat rondgevraagd en kwamen tot de conclusie dat je ongeveer de helft of iets meer dan de helft geeft van het advies van de fabrikant. Je moet dit dan gewoon een paar weken uitproberen en kijken of de hond niet te dik of te mager wordt en hoe hij er verder onder is. Je moet zijn ribben moeten kunnen blijven voelen.
M@ri@nne
Zeer actief

Ongelezen bericht door M@ri@nne »

Angel schreef:dat je vers niet met brokken moet mengen dat weet ik ;-)
gaat mij erom dat ik dus andere brokken wil geven en of ik die dan wel of niet met de oude brokken moet mengen.
Ik heb nooit aan mengen gedaan.
Gewoon overzetten.
Groetjes, Marianne.
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Als je over wilt op andere brok kan je dat mengen inderdaad, steeds wat meer tot hij eraan gewend is en je helemaal overstapt.
Als je ook vers wilt geven kun je denk ik het simpelste drie dagen het ene geven en vier dagen het andere.
Dan zit je niet met die lastige verdeelsleutel en vaak vinden ze dat prima.

Dan kun je dus voor vers 2% van zijn lichaamsgewicht per dag aanhouden en voor de brok gewoon wat er op de verpakking staat.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
mwillow

Ongelezen bericht door mwillow »

De gemiddelde Golden zit tussen de 30-36 kilo en dat is afhankelijk van grootte, bone en massa, reu of teef. Mijn jongens zijn groot en fors, Whoop was 41 kilo en zit inmiddels op 35,5 kilo. Stanley zit rond de 34 kilo. Aanbevolen hoeveelheden op zakken brok of percentages op vers zeggen niets over de daadwerkelijke opname er van. Mijn honden zetten behoorlijk uit op de 2% NRF wat ik doorvoerde naar de zomer toe. Je kunt beter op het oog voeren, dat is vaak een stuk gezonder voor je hond. Brok mengen zou ik ook doen, alleen geen geperste brokken met geëxpandeerde. Toen Stanley nog niet volledig op NRF stond, heb ik altijd 's ochtends brok en 's avonds KVV/vers gegeven. Dat ging prima en weinig verdeelsleutel voor nodig.
ignit
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door ignit »

Angel schreef:las ergens dat juist mengen van voer niet goed is voor de maag en dat je beter dan 1 maatlijd kan vervangen per dag voor het andere voer.
Dit is een mythe - alleen in Nederland. Wereldwijd heeft het over overgrote deel van de gezonde honden geen problemen met rauw en brok door elkaar gemengd. Of dit voor jouw hond ook geldt, kun je checken door ongeveer 15-25 procent van de brokken te vervangen door rauw.

Let wel, als je bijv. 50 gram brokken vervangt door rauw, moet je drie keer zo veel rauw geven = 150 gram.

Vriendelijke groet,
Ignit Bekken.
Angel
Zeer actief

dank jullie wel voor de reacties.

ja dat samen op de weegschaal leek mij al een optie maar moet dan plus/minus wel weten wat ze ongeveer moeten wegen. heb ze liever ook altijd liever wat dunner dan dat ze van die bijzet tafels worden.
maar idd op het oog voer geven deed ik bij mijn oude honden ook altijd.

@sandraH jij schrijft dit:alleen geen geperste brokken met geëxpandeerde
maar weet niet precies wat je daar mee bedoelt hij zit op AH voer met al die kleurstoffen en ik geef liever toch wel farmfood
bedoel je daarmee dat ik dat niet samen kan mengen? want ik weet dat met AH voer de darmen zo goed als niet hoeven te werken en met farmfood moeten de darmen dat wel
Afbeelding
mwillow

Ongelezen bericht door mwillow »

Angel schreef:@sandraH jij schrijft dit:alleen geen geperste brokken met geëxpandeerde
maar weet niet precies wat je daar mee bedoelt hij zit op AH voer met al die kleurstoffen en ik geef liever toch wel farmfood
bedoel je daarmee dat ik dat niet samen kan mengen? want ik weet dat met AH voer de darmen zo goed als niet hoeven te werken en met farmfood moeten de darmen dat wel
Je zou de FF gewoon zo kunnen geven, zonder inmenging. Er zijn honden die last van gastritis krijgen als geëxpandeerd en geperst gemengd worden: http://www.farmfood.nl/hondenvoeding/ho ... -food.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Er zijn overigens ook honden die reageren op het mengen van vers en brok, maar kijk naar je hond. Is hij gewoon gezond, dan kun je het uitproberen. Ook op FF of welkeender geperste brok krijgt het spijsverteringsstelsel van een carnivoor niet de kans optimaal benut te worden, dus de darmen blijven net zo lui als op een geëxpandeerde brok. Het enige 'voordeel' van een geperste brok is dat er nog een kans bestaat dat de vitamines en mineralen door het persproces niet toxisch worden. Maar ook dit wordt tegengesproken door nutritionisten die stellen dat bij een bakproces onder de 75 graden een lading ingrediënten kan gaan zepen en ook snel toxisch wordt. Dan moet je hond het hebben van de synthetische vitaminepremix die achteraf over de brok heen wordt gegoten. Als je vers blijvend bijvoert, voorkom je dat je hond tekorten oploopt. :wink:
Angel
Zeer actief

SandraH schreef:
Angel schreef:@sandraH jij schrijft dit:alleen geen geperste brokken met geëxpandeerde
Je zou de FF gewoon zo kunnen geven, zonder inmenging. Er zijn honden die last van gastritis krijgen als geëxpandeerd en geperst gemengd worden: http://www.farmfood.nl/hondenvoeding/ho ... -food.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Er zijn overigens ook honden die reageren op het mengen van vers en brok, maar kijk naar je hond. Is hij gewoon gezond, dan kun je het uitproberen. Ook op FF of welkeender geperste brok krijgt het spijsverteringsstelsel van een carnivoor niet de kans optimaal benut te worden, dus de darmen blijven net zo lui als op een geëxpandeerde brok. Het enige 'voordeel' van een geperste brok is dat er nog een kans bestaat dat de vitamines en mineralen door het persproces niet toxisch worden. Maar ook dit wordt tegengesproken door nutritionisten die stellen dat bij een bakproces onder de 75 graden een lading ingrediënten kan gaan zepen en ook snel toxisch wordt. Dan moet je hond het hebben van de synthetische vitaminepremix die achteraf over de brok heen wordt gegoten. Als je vers blijvend bijvoert, voorkom je dat je hond tekorten oploopt. :wink:

dank je voor de uitleg.
en wat voor merk brokken is dan geëxpandeerde brokken?
was ik wel van plan idd om ook versvoer bij te voeren
Afbeelding
Sandor

Ongelezen bericht door Sandor »

Op de ranch in Yukon geven we tijdens sledetrips een mengsel van water, brokken en vis (inl. ingewanden)......
Op een bbq eet je meestal vlees, groenten, patatten, pasta, soms nog frieten (en mayonaise en ketchup) en dan nog een desert (ijs, chocomouse, taart...).....

Je kan mengen wat je wil. In brokken zitten toch ook granen en vlees.
Mengen is cool.
Angel
Zeer actief

ik had de gok genomen en niet gemengd heb gewoon s'morgens ff gegeven en sávonds pens compleet en hij doet het er goed op is niet aan de schijt geweest :ok:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”