Bron: nu.nl
Hmmm dus toch
Moderator: moderatorteam

Misschien zit er gelijk een cursus bij om te leren communiceren met je hond. Grrrrrr!Triplefox schreef:Nou op die link uit het artikel kan je het hele onderzoek incl geluidsbestanden (volgens mij) bekijken... helaas zitten er flinke kosten aan verbonden om toegang te krijgen...![]()
LINK

Ga jij de workshop dan geven??Eline* schreef: Misschien zit er gelijk een cursus bij om te leren communiceren met je hond. Grrrrrr!![]()

Wat ik weet van grommen is dat met name de toonhoogte of het fluctueren daarvan aangeeft wat de intentie is. Dus hoe hoger, hoe minder serieus de boodschap en als het fluctueert is de intentie spel. Dat dit een boodschap overbrengt naar de andere hond lijkt me duidelijk. Het is immers onderdeel van de communicatie. Maar dat een hond blijkbaar anders gromt naar een inbreker dan naar een hond die een bot heeft is een nuance die ik bijzonder vind.Inge O schreef:maar is dat dan niet inherent aan elkaar verbonden? wat voor nut zouden verschillende gromgeluiden hebben als honden zelf de verschillen niet kunnen interpreteren?Eline* schreef:
Dat er verschillende soorten grommen waren was bekend. Maar dat ze mogelijk dus echt een specifieke boodschap overbrengen is interessant. Leuk!