Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Vraag over de oren ...
Moderator: moderatorteam
-
Muk
Vraag over de oren ...
... of beter gezegd, eigenlijk een paar vragen.
Ik vroeg mij af of de stand van de oren (ooraanzet, grote / kleine oren of hangende / rechtopstaande oren enz.) uitmaakt voor de werkfunctie waarvoor de honden ooit eens zijn gefokt.
Voorbeeld:
Er worden als speurhond veel herders gebruikt (staande oren), maar een Bloedhond (grote hangoren) is ook een goede speurhond.
Ander voorbeeld:
Een Newfoundlander (harige, hangoren) komt oorspronkelijk uit een koude omgeving (Newfoundland) waardoor de dichte beharing beschermd tegen de kou, maar een Husky (komt ook uit een koud gebied oorspronkelijk) heeft weer staande oren.
Kun je zeggen dat bijvoorbeeld rechtopstaande oren het meest functioneel zijn bij honden met ... als taak? Of dat hangoren beter geschikt zijn in bepaalde leefomstandigheden?
Ik vroeg mij af of de stand van de oren (ooraanzet, grote / kleine oren of hangende / rechtopstaande oren enz.) uitmaakt voor de werkfunctie waarvoor de honden ooit eens zijn gefokt.
Voorbeeld:
Er worden als speurhond veel herders gebruikt (staande oren), maar een Bloedhond (grote hangoren) is ook een goede speurhond.
Ander voorbeeld:
Een Newfoundlander (harige, hangoren) komt oorspronkelijk uit een koude omgeving (Newfoundland) waardoor de dichte beharing beschermd tegen de kou, maar een Husky (komt ook uit een koud gebied oorspronkelijk) heeft weer staande oren.
Kun je zeggen dat bijvoorbeeld rechtopstaande oren het meest functioneel zijn bij honden met ... als taak? Of dat hangoren beter geschikt zijn in bepaalde leefomstandigheden?
- Hilde
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
- Aantal honden: 3
-
kleine2758
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Weimaraner, DuitserXMechel, Mechelse Herder
- Aantal honden: 3
Re: Vraag over de oren ...
Ik vind het een interessante vraag/gedachte.
Ik kan je alleen antwoord geven wat betreft de speurhonden. Er worden vaak herderachtigen gebruikt. Maar minstens zoveel labradors, spaniels, herderkruisingen met hangende oren enz.
En wat de kwaliteit van de bloedhonden in het speuren betreft: als roedel weet ik het niet, maar als solo hond wel. Dan voldoen ze totaal niet. Er zijn meerdere projecten mee gedraaid ivm hun status wat dat betreft. Maar deze zijn allemaal op niets uitgedraaid.
Ik kan je alleen antwoord geven wat betreft de speurhonden. Er worden vaak herderachtigen gebruikt. Maar minstens zoveel labradors, spaniels, herderkruisingen met hangende oren enz.
En wat de kwaliteit van de bloedhonden in het speuren betreft: als roedel weet ik het niet, maar als solo hond wel. Dan voldoen ze totaal niet. Er zijn meerdere projecten mee gedraaid ivm hun status wat dat betreft. Maar deze zijn allemaal op niets uitgedraaid.
- Maxine
- Zeer actief
Bij de jachthonden weet ik de functie wel.
Hun lang oren slepen over de grond wanneer ze aan het snuffelen zijn etc... De geuren van hetgeen ze op jagen blijft dus eigenlijk aan hun oren plakken. Hierdoor krijgt de hond ook constant de geur door omdat die lange oren toch langs zijn neus flapperen wanneer bij speurt of rent. Dat geeft de hond een extra stimulans om verder te zoeken en nog meer van zich te geven.
Als ze rechtopstaande oren zouden hebben krijgen ze die extra stimulans niet en zouden ze sneller scherpe takjes en zo in hun gehoorgang krijgen.
En bij de herders heb ik wel een theorie. De herder beschikt toch over een groot stuk grond? Dus lijkt het me logisch dat de hond hem aan de andere kant van het veld ook moet kunnen horen. Door rechtopstaande oren die werken als grote schotels kunnen ze de bevelen beter horen.
Hun lang oren slepen over de grond wanneer ze aan het snuffelen zijn etc... De geuren van hetgeen ze op jagen blijft dus eigenlijk aan hun oren plakken. Hierdoor krijgt de hond ook constant de geur door omdat die lange oren toch langs zijn neus flapperen wanneer bij speurt of rent. Dat geeft de hond een extra stimulans om verder te zoeken en nog meer van zich te geven.
Als ze rechtopstaande oren zouden hebben krijgen ze die extra stimulans niet en zouden ze sneller scherpe takjes en zo in hun gehoorgang krijgen.
En bij de herders heb ik wel een theorie. De herder beschikt toch over een groot stuk grond? Dus lijkt het me logisch dat de hond hem aan de andere kant van het veld ook moet kunnen horen. Door rechtopstaande oren die werken als grote schotels kunnen ze de bevelen beter horen.

- _Leonie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
- Aantal honden: 1
Interessante vraag.
Maar kunnen die honden ook in principe beter horen dan de honden met hangende oren? Wel interessante theorie.Maxine schreef:
- Maxine
- Zeer actief
Dat lijkt me logisch.LéonieHonden schreef:Interessante vraag.
Maar kunnen die honden ook in principe beter horen dan de honden met hangende oren? Wel interessante theorie.Maxine schreef:
Als mensen beter willen horen, dan houden ze hun handen toch ook achter hun oren om ze groter te maken in plaats van hun oren dicht te vouwen?

- StormenRoxy
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): kruising en engelse Cockerspaniel
Labrador - Aantal honden: 1
ik heb over de cocker gelezen:
de oren zijn zo lang dat als ze een geur heeft opgevangen om te volgen..
deze beter te ruiken is omdat de oren rond de neus vallen en de geur dan in een kleinere ruimte is (of hoe je dat ook moet zeggen)
deze beter te ruiken is omdat de oren rond de neus vallen en de geur dan in een kleinere ruimte is (of hoe je dat ook moet zeggen)
Once upon a time can happen anytime Whiskey*Toska*Storm*Roxy*

- Maxine
- Zeer actief
Dat is inderdaad (zoals ik zonet al heb vermeld) het grootste voordeel voor jachthonden met lange oren.StormenRoxy schreef:ik heb over de cocker gelezen:

- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Nee, dat is jouw theorie.Maxine schreef:Dat is inderdaad (zoals ik zonet al heb vermeld) het grootste voordeel voor jachthonden met lange oren.
Persoonlijk vind ik het nogal vergezocht.
Bij jachthonden zou de functie zijn dat de gehoorgang door het hangende oor tegen vuil beschermd wordt en dat was bij heel wat rassen daadwerkelijk de theorie.
Of dat klopt is een tweede.
Er zijn heel wat theorieën over fysieke eigenschappen van honden die een doel zouden dienen, waarvan ik me zeer afvraag hoe kloppend die gedachten zijn.
Leuke theorieën, daar niet van, maar volgens mij toch grotendeels fabels die niet op feiten gestoeld zijn.
- Maxine
- Zeer actief
En dat is dan weer jouw theorie.Marjoleine schreef:Nee, dat is jouw theorie.Maxine schreef:Dat is inderdaad (zoals ik zonet al heb vermeld) het grootste voordeel voor jachthonden met lange oren.
Bij jachthonden zou de functie zijn dat de gehoorgang door het hangende oor tegen vuil beschermd wordt en dat was bij heel wat rassen daadwerkelijk de theorie.
Er zijn heel wat theorieën over fysieke eigenschappen van honden die een doel zouden dienen, waarvan ik me zeer afvraag hoe kloppend die gedachten zijn.
Leuke theorieën, daar niet van, maar volgens mij toch grotendeels fabels die niet op feiten gestoeld zijn.
Ik heb toch ook vermeld dat honden met rechtopstaande oren sneller hun gehoorgang zouden beschadigen?
En waarom denk je dat het ver gezocht is? Mij klinkt het best wel logisch...

- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Het is domweg nooit aangetoond terwijl zat mensen dat geprobeerd hebben.Maxine schreef:En dat is dan weer jouw theorie.Marjoleine schreef:Nee, dat is jouw theorie.Maxine schreef:Dat is inderdaad (zoals ik zonet al heb vermeld) het grootste voordeel voor jachthonden met lange oren.
Leuke theorieën, daar niet van, maar volgens mij toch grotendeels fabels die niet op feiten gestoeld zijn.![]()
Ik heb toch ook vermeld dat honden met rechtopstaande oren sneller hun gehoorgang zouden beschadigen?
Dat maakt het tot een theorie.
Je moet het niet als feiten gaan brengen als het geen feiten zijn
Kijk, de theorieën en de achtergronden ervan zijn leuk en leerzaam, absoluut.
Maar dat maakt ze niet tot waarheid.
Het maakt ze tot niet meer dan wat ze zijn: leuke en leerzame (want geschiedkundig interessante) theorieën.
Laatst gewijzigd door Marjoleine op 02 mar 2010 00:33, 1 keer totaal gewijzigd.
- Hanneke2
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Ik denk dat als je naar de oorspronkelijke functie van verschillende oren wilt kijken, Je juist niet moet kijken naar rashonden. Want de eerste fokkers van speurhonden met hangoren dachten misschien dat hun honden beter zouden ruiken als ze minder hoorden. En er zijn legio honden met flaporen alsmaar gecoupeerd omdat die flaporen om de een of andere reden niet goed waren. En er is ook nog eens gefokt op oren omdat mensen het 'mooi' vonden.
Ik denk dat je moet kijken naar wilde dieren, en al sla je me dood, ik weet niet waarom een olifant flaporen heeft. De meeste wilde dieren hebben ronde of puntige rechtopstaande oren, die ook nog eens heel flexibel zijn. Dat is handig voor lichaamstaal, maar dat is denk ik niet de belangrijkste reden. Met oren die recht overeind staan, hoor je het best, of je nou een poolvos of een zebra bent. Ondergronds en onder water levende dieren hebben weer nauwelijks oorschelpen, daar kan ik me ook iets bij voorstellen.
Maar waarom een olifant flaporen heeft, schiet mij maar lek.
Ik denk dat je moet kijken naar wilde dieren, en al sla je me dood, ik weet niet waarom een olifant flaporen heeft. De meeste wilde dieren hebben ronde of puntige rechtopstaande oren, die ook nog eens heel flexibel zijn. Dat is handig voor lichaamstaal, maar dat is denk ik niet de belangrijkste reden. Met oren die recht overeind staan, hoor je het best, of je nou een poolvos of een zebra bent. Ondergronds en onder water levende dieren hebben weer nauwelijks oorschelpen, daar kan ik me ook iets bij voorstellen.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat zal ik niet doen, maar dit lijkt mij wel de juiste gedachtegangHanneke2 schreef:Maar waarom een olifant flaporen heeft, schiet mij maar lek.
- Maxine
- Zeer actief
Die grote oren lopen vol met bloedvaten die erg veel warmte kunnen laten circuleren. Doordat de huid daar tamelijk dun is en de bloedvaten dus tegen de huid liggen kan de olifant zowel lichaamswarmte kwijtraken, als vasthouden.Hanneke2 schreef:Ik denk dat als je naar de oorspronkelijke functie van verschillende oren wilt kijken, Je juist niet moet kijken naar rashonden. Want de eerste fokkers van speurhonden met hangoren dachten misschien dat hun honden beter zouden ruiken als ze minder hoorden. En er zijn legio honden met flaporen alsmaar gecoupeerd omdat die flaporen om de een of andere reden niet goed waren. En er is ook nog eens gefokt op oren omdat mensen het 'mooi' vonden.

- Maxine
- Zeer actief
Ik wil niet vervelend doen, maar ik veronderstel dus dat je mij nu ook kan aantonen met harde feiten dat het een theorie is?Marjoleine schreef:Het is domweg nooit aangetoond terwijl zat mensen dat geprobeerd hebben.Maxine schreef:En dat is dan weer jouw theorie.Marjoleine schreef:Nee, dat is jouw theorie.
Leuke theorieën, daar niet van, maar volgens mij toch grotendeels fabels die niet op feiten gestoeld zijn.![]()
Dat maakt het tot een theorie.
Je moet het niet als feiten gaan brengen als het geen feiten zijn
Kijk, de theorieën en de achtergronden ervan zijn leuk en leerzaam, absoluut.
Maar dat maakt ze niet tot waarheid.
Het maakt ze tot niet meer dan wat ze zijn: leuke en leerzame (want geschiedkundig interessante) theorieën.

- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik denk dat hangende oren ook vaak te maken hebben met het bewust of onbewust selecteren op haar en veltype. Als losser vel gewenst is vanwege de functie (of dat losser vel samengaat met andere gewenste eigenschappen) of een dik pak haar heb je (meestal) automatisch een oor wat niet kan staan. Rassen met losser vel/keelhuid hebben geen staande oren.
Soms heeft het misschien met temperatuur van de natuurlijke omgeving te maken. Kleine oortjes (poolhonden) bevriezen minder snel.
Types uit woestijngebieden hebben zowel hangoren als staande oren.
Ik denk niet dat hangoren persé beter zijn bij de meeste taken maar dat ze wel gekoppeld zitten aan andere eigenschappen die voor het doel van het ras wel beter zijn.
Soms heeft het misschien met temperatuur van de natuurlijke omgeving te maken. Kleine oortjes (poolhonden) bevriezen minder snel.
Types uit woestijngebieden hebben zowel hangoren als staande oren.
Ik denk niet dat hangoren persé beter zijn bij de meeste taken maar dat ze wel gekoppeld zitten aan andere eigenschappen die voor het doel van het ras wel beter zijn.
- Hanneke2
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Dat kan een woestijnvos (die met veel extremere temperaturen te maken heeft) ook. En okee, olifanten kunnen flapperen met die oren en zo voor wat extra verkoeling zorgen, maar andere dieren in dezelfde gebieden hebben dat geflapper blijkbaar niet nodig.Maxine schreef:Die grote oren lopen vol met bloedvaten die erg veel warmte kunnen laten circuleren. Doordat de huid daar tamelijk dun is en de bloedvaten dus tegen de huid liggen kan de olifant zowel lichaamswarmte kwijtraken, als vasthouden.Hanneke2 schreef:Ik denk dat als je naar de oorspronkelijke functie van verschillende oren wilt kijken, Je juist niet moet kijken naar rashonden. Want de eerste fokkers van speurhonden met hangoren dachten misschien dat hun honden beter zouden ruiken als ze minder hoorden. En er zijn legio honden met flaporen alsmaar gecoupeerd omdat die flaporen om de een of andere reden niet goed waren. En er is ook nog eens gefokt op oren omdat mensen het 'mooi' vonden.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
- Podenji
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
- Aantal honden: 8
- Contacteer:
de mediterraine halfwindhonden ( podencos, pharaohs en cirnecci ) hebben grote staande flexibele dunne oren die dienen als "airco" tevens dienen ze als een soort schotelantenne, het maakt het namelijk mogelijk om zoveel mogelijk geluidstrillingen op te vangen en zo beter de prooi te kunnen localiseren daarom bewegen ze ook alle kanten op, en dat kan je goed zien als je films bekijkt betreffende de jacht met dit soort honden.
edit: dit soort type honden kunnen hun oren tijdens het rennen als rozenoor naar achteren vouwen, ik denk dat dit te maken heeft met aerodynamica, net zoals dat veel windhonden kleine rozenoren hebben, zij zijn zichtjagers en moeten snel sneller snelst.
edit: dit soort type honden kunnen hun oren tijdens het rennen als rozenoor naar achteren vouwen, ik denk dat dit te maken heeft met aerodynamica, net zoals dat veel windhonden kleine rozenoren hebben, zij zijn zichtjagers en moeten snel sneller snelst.
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
- Maxine
- Zeer actief
Waarom zouden ALLE dieren die in een warm klimaat wonen grote oren hebben? Niet alle dieren die in een koud klimaat wonen hebben toch niet allemaal kleine oren?Hanneke2 schreef:Dat kan een woestijnvos (die met veel extremere temperaturen te maken heeft) ook. En okee, olifanten kunnen flapperen met die oren en zo voor wat extra verkoeling zorgen, maar andere dieren in dezelfde gebieden hebben dat geflapper blijkbaar niet nodig.Maxine schreef:Die grote oren lopen vol met bloedvaten die erg veel warmte kunnen laten circuleren. Doordat de huid daar tamelijk dun is en de bloedvaten dus tegen de huid liggen kan de olifant zowel lichaamswarmte kwijtraken, als vasthouden.Hanneke2 schreef:Ik denk dat als je naar de oorspronkelijke functie van verschillende oren wilt kijken, Je juist niet moet kijken naar rashonden. Want de eerste fokkers van speurhonden met hangoren dachten misschien dat hun honden beter zouden ruiken als ze minder hoorden. En er zijn legio honden met flaporen alsmaar gecoupeerd omdat die flaporen om de een of andere reden niet goed waren. En er is ook nog eens gefokt op oren omdat mensen het 'mooi' vonden.
Een olifant zal dat waarschijnlijk nodig hebben omdat ze niet kunnen zweten of omdat hun anatomie het niet toelaat om anders hun temperatuur te regelen.

- yamie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
- Contacteer:
is dat zo?Maxine schreef: Waarom zouden ALLE dieren die in een warm klimaat wonen grote oren hebben? Niet alle dieren die in een koud klimaat wonen hebben toch niet allemaal kleine oren?
Een olifant zal dat waarschijnlijk nodig hebben omdat ze niet kunnen zweten of omdat hun anatomie het niet toelaat om anders hun temperatuur te regelen.
- Maxine
- Zeer actief
Natuurlijk is dat niet zo.yamie schreef:is dat zo?Maxine schreef: Waarom zouden ALLE dieren die in een warm klimaat wonen grote oren hebben? Niet alle dieren die in een koud klimaat wonen hebben toch niet allemaal kleine oren?

- yamie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
- Contacteer:
nee, ik lees hem nu ook op de manier waarop je het bedoeldeMaxine schreef:Natuurlijk is dat niet zo.yamie schreef:is dat zo?Maxine schreef: Waarom zouden ALLE dieren die in een warm klimaat wonen grote oren hebben? Niet alle dieren die in een koud klimaat wonen hebben toch niet allemaal kleine oren?
- Podenji
- Zeer actief
- Contacteer:
google mensen, google
olifanten:
....Olifanten kunnen goed communiceren.Met hun slurven en grote oren kunnen ze uitstekend ruiken en horen.....Ze maken rommelende geluiden, die voor ons te laag zijn om te horen....
......Een olifant kan niet zweten omdat hij geen zweetklieren heeft, en moet daardoor anders afkoelen.Een manier in door met zijn grote oren te zwaaien.Zo ontstaat een verkoelende luchtstroom over zijn lichaam.De oren werken ook als reusachtige radiateurs, ze verkomen oververhitting doordat ze hun hele oppervlak warmte afgeven.
bron:www.scholieren.com
olifanten:
....Olifanten kunnen goed communiceren.Met hun slurven en grote oren kunnen ze uitstekend ruiken en horen.....Ze maken rommelende geluiden, die voor ons te laag zijn om te horen....
......Een olifant kan niet zweten omdat hij geen zweetklieren heeft, en moet daardoor anders afkoelen.Een manier in door met zijn grote oren te zwaaien.Zo ontstaat een verkoelende luchtstroom over zijn lichaam.De oren werken ook als reusachtige radiateurs, ze verkomen oververhitting doordat ze hun hele oppervlak warmte afgeven.
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
- Maxine
- Zeer actief
Zei ik toch? XDPodenji schreef:google mensen, google![]()
olifanten:

-
Sandor
komt omdat die een formidabele reukzin hebben...maar een Bloedhond (grote hangoren) is ook een goede speurhond.
kan niet, honden hebben haar om hun oren te beschermen.Bij jachthonden zou de functie zijn dat de gehoorgang door het hangende oor tegen vuil beschermd wordt en dat was bij heel wat rassen daadwerkelijk de theorie.
Een jachthond moet trouwens een goede neus hebben, enkel als een hond zelf het levend wild moet opsporen, heeft die goede oren nodig. Het helpt een hond alert te zijn.
M'n laika kan z'n oren 180° draaien naar het geluid toe.
Honden worden gekweekt op reuk, grootte, snelheid, stamina....nooit op gehoor.
Vandaar dat de meeste honden flappies hebben.
Er zijn genoeg herdershonden met hangende oren, dus dat klopt niet.En bij de herders heb ik wel een theorie. De herder beschikt toch over een groot stuk grond? Dus lijkt het me logisch dat de hond hem aan de andere kant van het veld ook moet kunnen horen. Door rechtopstaande oren die werken als grote schotels kunnen ze de bevelen beter horen.
Duitse herders hebben geen lange domesticatie meegemaakt en toch is die hond ontstaan uit pure wolven (heb ik ergens gelezen)....die oren zijn voor het uiterlijk zo gekweekt.
Kijk, spitshonden staan meestal veel dichter bij de wolf aan de andere honden.
Bij het domesticatieproces van wolf naar hond, zijn de oren van de wolfhond meer en meer gaan hangen, of ze kregen pas later dan normaal opstaande oren. Zelfs wolven hebben flappies als ze geboren worden.
ik denk dat dit o.a. door een verminderde bijtkracht kwam tijden de doomesticatie.
Later in de evolutie van de hond is er geen logica op te plakken omdat er enorm veel gekruisd werd voor bepaalde eigenschappen.
Laatst gewijzigd door Sandor op 02 mar 2010 09:25, 2 keer totaal gewijzigd.
- Podenji
- Zeer actief
- Contacteer:
klopt, alleen ben ik het niet eens met dat alle honden van de wolf af zouden stammen , maar dat terzijdeSandor schreef:Bij het domesticatieproces van wolf naar hond, zijn de oren van de wolfhond meer en meer gaan hangen, of ze kregen pas later dan normaal opstaande oren. Zelfs wolven hebben flappies als ze geboren worden.
Bij een experiment van het domesticeren van vossen , werden er op een gegeven moment vossen met gevlekte vacht en hangende oren geboren. Dat hoort dus blijkbaar bij domesticatie.
desalniettemin zullen veel rashonden hier wel op doorgefokt zijn en het zou me niet verbazen als men er een bepaalde functie van zag, want veel rassen zijn natuurlijk gefokt op functie en daar lenen ze vervolgens hun anatomie ook aan.
-
Sandor
dat is genetisch al enkele keren bewezen....alleen ben ik het niet eens met dat alle honden van de wolf af zouden stammen , maar dat terzijde![]()
ALLE honden stammen van de wolf af.
de uitleg is vrij simpel. Vosjes met een gevlekte vacht hebben een slechte camoeflage en zouden het slecht doen in het wild.t gevlekte vacht en hangende oren geboren. Dat hoort dus blijkbaar bij domesticatie.
Bij domesticatie verdwijnt die selectie...
Olifanten leven in warme/hete gebieden.ik weet niet waarom een olifant flaporen heeft
En met dergelijke lichaamsbouw en eetgewoonte gaan ze snel oververhit geraken. Door met die grote flaporen te slaan kan die zeer effectief zweet kwijtgeraken en afkoelen. Dat is de reden waarom een jackhals vrij grote oren heeft en een wolf uit het noorden net kleine oren.Kleine oren verliezen minder warmte dan grote.
Laatst gewijzigd door Sandor op 02 mar 2010 09:44, 1 keer totaal gewijzigd.
- Podenji
- Zeer actief
- Contacteer:
dat ligt er aan hoe je er tegen aan kijkt , maar dat is een andere discussieSandor schreef:dat is genetisch al enkele keren bewezen....alleen ben ik het niet eens met dat alle honden van de wolf af zouden stammen , maar dat terzijde![]()
-
Sandor
Genertica is op dat vlak vrij onomstotelijk hoor, verklaar u nader, want ik begrijp u niet.
Aks je bedoelt dat veel wilde wolfachtige soorten van de wolf afstammen heb je gelijk.
De coyote en de wolf zouden bijvoorbeeld eenzelfde soort zijn. Die kunnen trouwens zonder problemen met elkaar kruisen...dan krijg je een coywolf
Aks je bedoelt dat veel wilde wolfachtige soorten van de wolf afstammen heb je gelijk.
De coyote en de wolf zouden bijvoorbeeld eenzelfde soort zijn. Die kunnen trouwens zonder problemen met elkaar kruisen...dan krijg je een coywolf
- Podenji
- Zeer actief
- Contacteer:
er zijn verschillende theorieen die wetenschappelijk kloppen, dus dat maakt het alleen maar leukerSandor schreef:Genertica is op dat vlak vrij onomstotelijk hoor, verklaar u nader, want ik begrijp u niet.
De coyote en de wolf zouden bijvoorbeeld eenzelfde soort zijn.
ik denk dus niet dat het allemaal van de zogenaamde grijze wolf afstamt zoals men veelal beweert, maar dan eerder van een soort oerwolf waaruit ook de grijze wolf weer is ontstaan en de jakhals etc etc etc, zoals veel diersoorten zijn ontstaan. En dat dus even in het heeeeel kort gezegt en daar laat ik het dan bij in dit topic, want dit gaat over oren