Vera kauwt op apportjes. Is mijn eigen schuld. Als pup deed ze het heel lichtjes, en ik heb er gewoon nooit de tijd voor genomen om daar even iets aan te doen. Kortom, wat als pup heel lichtjes wat 'happen' was, is nu gewoon bijna bijten zo hard knauwt ze.
Het gekke is dat ze brieven voor me naar de brievenbus draagt zonder dat er maar een kwijlplekje op komt, laat staan dus een gaatje. Ze draagt ook boodschappen naar huis, zelfs een halfje wit draagt ze en brengt ze zonder ook maar een beschadigingetje thuis. Daar kauwt ze dan dus absoluut niet op, net als op die brief.
Maar zodra het apporteren wordt, wordt ze zo wild en blij (denk ik) dat ze dus gaat kauwen. Ze komt dan ook voor me zitten (want ja, dat heb ik wel meteen als pup geleerd haha) al kauwende. Ze doet het op alles wat ze apporteert; speeltje, bal, dummy. Als ik haar de dummy in haar bek geef, en "zit en blijf" zeg dan kauwt ze weer niet, dan houdt ze de dummy gewoon rustig vast.
En ik wil dus eigenlijk van dat kauwen af, ik vind het een stom gezicht, en bovendien knaagt ze dus in van die hele goedkope stoffen dummy's uiteindelijk kleine gaatjes. En met de tennisbal lijkt het me voor tandenslijtage ook niet bevorderlijk.
Maar hoe leer je dat af? Dat het geen korte termijn iets is heb ik al wel in de gaten

Tips?