Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Kauwen op apport afleren.

Moderator: moderatorteam

Moos
Zeer actief

Kauwen op apport afleren.

Ongelezen bericht door Moos »

Tja, hij zal wel in deze rubriek moeten denk ik? :denken: :mrgreen:

Vera kauwt op apportjes. Is mijn eigen schuld. Als pup deed ze het heel lichtjes, en ik heb er gewoon nooit de tijd voor genomen om daar even iets aan te doen. Kortom, wat als pup heel lichtjes wat 'happen' was, is nu gewoon bijna bijten zo hard knauwt ze.
Het gekke is dat ze brieven voor me naar de brievenbus draagt zonder dat er maar een kwijlplekje op komt, laat staan dus een gaatje. Ze draagt ook boodschappen naar huis, zelfs een halfje wit draagt ze en brengt ze zonder ook maar een beschadigingetje thuis. Daar kauwt ze dan dus absoluut niet op, net als op die brief.

Maar zodra het apporteren wordt, wordt ze zo wild en blij (denk ik) dat ze dus gaat kauwen. Ze komt dan ook voor me zitten (want ja, dat heb ik wel meteen als pup geleerd haha) al kauwende. Ze doet het op alles wat ze apporteert; speeltje, bal, dummy. Als ik haar de dummy in haar bek geef, en "zit en blijf" zeg dan kauwt ze weer niet, dan houdt ze de dummy gewoon rustig vast.

En ik wil dus eigenlijk van dat kauwen af, ik vind het een stom gezicht, en bovendien knaagt ze dus in van die hele goedkope stoffen dummy's uiteindelijk kleine gaatjes. En met de tennisbal lijkt het me voor tandenslijtage ook niet bevorderlijk.
Maar hoe leer je dat af? Dat het geen korte termijn iets is heb ik al wel in de gaten :mrgreen: , maar ik weet ook niet goed waar en hoe ik moet beginnen.
Tips? :wink:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Re: Kauwen op apport afleren.

Ongelezen bericht door ranetje »

Kauwt ze alleen als ze voor je zit?
In dat geval niet aannemen zo lang ze kauwt.
Je wacht tot ze het apport stil in de bek houdt voor je het aan neemt.
Is een probleem dat je goed via clickertraining kan verbeteren :ok:

Verder zou je haar het apport naar huis kunnen laten dragen zoals je een half brood laat dragen :wink:

En met haar langs het apport lopen, opdracht geven om vast te pakken en dan met haar doorlopen, terwijl ze het apport draagt.
Kauwt ze dan ook?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Moos
Zeer actief

ranetje schreef:Kauwt ze alleen als ze voor je zit?
In dat geval niet aannemen zo lang ze kauwt.
Je wacht tot ze het apport stil in de bek houdt voor je het aan neemt.
Is een probleem dat je goed via clickertraining kan verbeteren :ok:
Hmm, dat is een lastige vraag. Ze kauwt ook weleens als ze het terug komt brengen, maar af en toe. Als ze voor me komt zitten kauwt ze gewoon een eind weg :mrgreen: :wink: Maar het is dus niet zo dat ze alleen maar dan kauwt :wink:
Verder zou je haar het apport naar huis kunnen laten dragen zoals je een half brood laat dragen :wink:
En dan daar een commando aan verbinden ofzo, dat dat "dragen en niet kauwen" betekent? Als ik dat alleen maar beloon denk ik niet dat ze de link legt tussen dat ze dan niet kauwt en dat dat beloont wordt :wink:
En met haar langs het apport lopen, opdracht geven om vast te pakken en dan met haar doorlopen, terwijl ze het apport draagt.
Kauwt ze dan ook?
Niet als ze loopt, denk ik, maar wel als ze het oppakt. Dan zal ze eerst kauwen totdat ze het naar haar zin in d'r bek heeft. En dat doet ze dus ook niet met een brief of een brood, maar wel met een bal/dummy/speeltje :denken:
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Bij Nilo heb ik dat inderdaad met de clicker afgeleerd, alhoewel dat voor obedience was, met een kunststof apporteerblok. Ik liet hem voor me zitten, gaf hem het blok aan en gelijk klikken en belonen, dus nog voor hij kon kauwen. Dat vaak herhaalt, heel langzaam uitbouwen naar 2, 3 seconden etc vasthouden zonder te kauwen. Pas toen hij dat goed kon zijn we gaan oefenen met terugbrengen zonder kauwen. Dus ik liet hem zitten, leg het blok op een kleine afstand van hem, ging zelf weer een klein stukje verder zitten en dan mocht hij het blok oppakken en komen brengen, in het begin was dat hooguit 3 passen. Als hij toch ging kauwen beloonde ik hem niet. Zou in jou geval denk ik betekenen dat er even niet meer geapporteerd word. En dan natuurlijk de afstand uitbouwen en ondertussen kan ik ook het blok gewoon weggooien en door hem laten apporteren. Zo af en toe kauwt hij nog, dan beloon ik hem niet en gooi opnieuw.
ranetje
Zeer actief

Misschien kan je het commando "vast" gaan gebruiken?
Voor het naar huis dragen en ook voor het oppakken terwijl je langs loopt.
Als ze veel overpakt (doet Ita soms ook) dan laat ik snel oppakken van de grond en ga dan in looppas lopen.
Dan moet ze zich haasten en dat voorkomt het verpakken en kauwen.

Een andere oefening die ik wel doe is een stukje lopen met het apport, dan "zit" met het apport en vervolgens weer een stukje lopen.
Zodat het zitten niet altijd betekent dat het apport ook moet worden afgegeven.
Ook met commando "vast"er bij.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
ranetje
Zeer actief

Maeve schreef:Bij Nilo heb ik dat inderdaad met de clicker afgeleerd, alhoewel dat voor obedience was, met een kunststof apporteerblok. Ik liet hem voor me zitten, gaf hem het blok aan en gelijk klikken en belonen, dus nog voor hij kon kauwen. Dat vaak herhaalt, heel langzaam uitbouwen naar 2, 3 seconden etc vasthouden zonder te kauwen. Pas toen hij dat goed kon zijn we gaan oefenen met terugbrengen zonder kauwen. Dus ik liet hem zitten, leg het blok op een kleine afstand van hem, ging zelf weer een klein stukje verder zitten en dan mocht hij het blok oppakken en komen brengen, in het begin was dat hooguit 3 passen. Als hij toch ging kauwen beloonde ik hem niet. Zou in jou geval denk ik betekenen dat er even niet meer geapporteerd word. En dan natuurlijk de afstand uitbouwen en ondertussen kan ik ook het blok gewoon weggooien en door hem laten apporteren. Zo af en toe kauwt hij nog, dan beloon ik hem niet en gooi opnieuw.
Als ik het enthousiasme van Vera goed heb begrepen, zou ze dan alleen nog maar harder gaan kauwen.
Dan mag ze tenminste nog een keertje :wink:
Het zou voor haar een beloning voor het kauwen zijn.
Afbeelding
Moos
Zeer actief

ranetje schreef:
Maeve schreef:Bij Nilo heb ik dat inderdaad met de clicker afgeleerd, alhoewel dat voor obedience was, met een kunststof apporteerblok. Ik liet hem voor me zitten, gaf hem het blok aan en gelijk klikken en belonen, dus nog voor hij kon kauwen. Dat vaak herhaalt, heel langzaam uitbouwen naar 2, 3 seconden etc vasthouden zonder te kauwen. Pas toen hij dat goed kon zijn we gaan oefenen met terugbrengen zonder kauwen. Dus ik liet hem zitten, leg het blok op een kleine afstand van hem, ging zelf weer een klein stukje verder zitten en dan mocht hij het blok oppakken en komen brengen, in het begin was dat hooguit 3 passen. Als hij toch ging kauwen beloonde ik hem niet. Zou in jou geval denk ik betekenen dat er even niet meer geapporteerd word. En dan natuurlijk de afstand uitbouwen en ondertussen kan ik ook het blok gewoon weggooien en door hem laten apporteren. Zo af en toe kauwt hij nog, dan beloon ik hem niet en gooi opnieuw.
Als ik het enthousiasme van Vera goed heb begrepen, zou ze dan alleen nog maar harder gaan kauwen.
Dan mag ze tenminste nog een keertje :wink:
Het zou voor haar een beloning voor het kauwen zijn.
Ik denk dat Vera dan niet eens doorheeft wat er precies gebeurt. Ze is met apporteren zo erg gefocussed op dat gooien en brengen, dat ze denk ik niet eens merkt dat er geen beloning komt omdat ze gekauwd heeft. Kan 't schelen, als er maar gegooid wordt :mrgreen:

Dat met die clicker klinkt goed :ok:
Afbeelding
Moos
Zeer actief

ranetje schreef:Misschien kan je het commando "vast" gaan gebruiken?
Voor het naar huis dragen en ook voor het oppakken terwijl je langs loopt.
Als ze veel overpakt (doet Ita soms ook) dan laat ik snel oppakken van de grond en ga dan in looppas lopen.
Dan moet ze zich haasten en dat voorkomt het verpakken en kauwen.

Een andere oefening die ik wel doe is een stukje lopen met het apport, dan "zit" met het apport en vervolgens weer een stukje lopen.
Zodat het zitten niet altijd betekent dat het apport ook moet worden afgegeven.
Ook met commando "vast"er bij.
"vast" gaan leren is ook een goede denk ik inderdaad!

Alleen, als ik nou bezig ga met dat ze niet mag kauwen, kan ik dan eigenlijk ook al die tijd helemaal niet meer 'gewoon apporteren' met d'r? Dat wil ik eigenlijk ook niet, want Vera wekenlang niet gewoon even lekker laten apporteren is gewoon sneu :wink:
Kan je daar onderscheid in maken ook? Zo van "nu zijn we bezig met het oefenen, en nu even niet"?
Afbeelding
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Als je het echt helemaal wilt afleren, zou ik dan even niet gooien inderdaad met de dummy. Alleen maar met een balletje. En het apporteren met de dummy stap voor stap opbouwen vanuit het vasthouden zonder kauwen.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Als je met oefenen een dikke en zware dummy gebruikt nodigt dat ook al een stuk minder uit tot kauwen meestal :wink:
Ik heb daar een vrij harde dummy van een kilo voor. De meeste honden hebben hun snuffert dan te ver open om nog lekker te kunnen kauwen :mrgreen:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
ranetje
Zeer actief

Jaap* schreef:Als je met oefenen een dikke en zware dummy gebruikt nodigt dat ook al een stuk minder uit tot kauwen meestal :wink:
Ik heb daar een vrij harde dummy van een kilo voor. De meeste honden hebben hun snuffert dan te ver open om nog lekker te kunnen kauwen :mrgreen:
Dat is inderdaad een mogelijkheid :ok:
En eventueel het gebruik van een "bumper" een kunststof dummy met wat ribbels.

Misschien kan je daarmee dan voorlopig nog wat apporteren Marloes?
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Sita schreef:Als je het echt helemaal wilt afleren, zou ik dan even niet gooien inderdaad met de dummy. Alleen maar met een balletje. En het apporteren met de dummy stap voor stap opbouwen vanuit het vasthouden zonder kauwen.
Ah ja, dat zou ik kunnen doen natuurlijk. En als ze dan niet meer kauwt op de dummy, daarmee apporteren en het kauwen op het balletje afleren :mrgreen: :mrgreen:
Jaap* schreef:Als je met oefenen een dikke en zware dummy gebruikt nodigt dat ook al een stuk minder uit tot kauwen meestal :wink:
Ga ik ook eens naar kijken :ok:
Afbeelding
carlos
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): duitse staande langhaar

Ongelezen bericht door carlos »

Harde apporteerblok gaan gebruiken, veel honden vinden de "zachte dummies" lekker kauwmateriaal.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Of uit balans brengen dat ding.

Ik heb vroeger (toen ik de werkplaats er nog voor had) wel blokken en dummies verzwaard aan één kant. Dan moeten ze zo gericht vasthouden dat ze niet meer kauwen.
Gewoon een gat boren en een stafje brons op maat erin persen (bij een blok dus).
Bij dummies kun je ook verzwaren, door er iets aan te maken aan een kant dat ze niet vast willen pakken maar wel zwaar is.
Werkt prima, alleen niet met een bal natuurlijk. :scratch:
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
ranetje
Zeer actief

Marjoleine schreef:Of uit balans brengen dat ding.

Ik heb vroeger (toen ik de werkplaats er nog voor had) wel blokken en dummies verzwaard aan één kant. Dan moeten ze zo gericht vasthouden dat ze niet meer kauwen.
Gewoon een gat boren en een stafje brons op maat erin persen (bij een blok dus).
Bij dummies kun je ook verzwaren, door er iets aan te maken aan een kant dat ze niet vast willen pakken maar wel zwaar is.
Werkt prima, alleen niet met een bal natuurlijk. :scratch:
Wat een goed idee :ok:
Massieve bal?
Dan kan ze niet kauwen.
Afbeelding
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Wil je het kauwen alleen bij de dummy afleren of ook bij gewoon een balletje gooien? Ik heb hier echt het onderscheid tussen apporteren (met de dummy) en een balletje gooien. Bij het apporteren moeten ze wachten voordat ze het mogen halen en netjes zittend afgeven. Bij balletje gooien gelden er eigenlijk niet zo veel regels. Als ze willen dat de bal nog eens gegooid wordt, dan moeten ze het loslaten in onze buurt en dan gooien we het wel weer weg.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
Veenmug
Zeer actief
Mijn ras(sen): ESS

Ongelezen bericht door Veenmug »

Zou voorlopig niets zachts meer laten apporteren en zeker geen tennisbal. Mijn honden kauw(d)en niet op dummy's noch op wild maar een tennisbal is heerlijk door je mond laten rollen en kauwen.
Het is al eerder genoemd: apporteerblok, harde bal (hockey, jeu de boule).

Mvg Veenmug
Wie een kuil graaft voor een ander is een arbeider.
Plaats reactie

Terug naar “Jacht en Speuren”