Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Witvis

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

vinkje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Boomertje

Witvis

Ongelezen bericht door vinkje »

Misschien een hele domme vraag, maar valt Koolvis ook onder witvis.
Weet iemand dat.
IK vraag dit omdat ik mijn Golden in verband met een allergie nu 6 weken witvis of paardenvlees moet geven.
Afbeelding

Als je de mensen leert kennen, ga je van dieren houden.
Judith
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedels
Aantal honden: 2

Re: Witvis

Ongelezen bericht door Judith »

Dit heb ik van een of ander PDF file van internet over vissen...

Dit is een koolvis (ook wel witvis genoemd) die in Nederland veel wordt gegeten
Afbeelding
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Ik dacht dat koolvis een zout-en witvis een zoetwatervis is maar of het voor de voedingsstoffen iets uitmaakt zou ik niet durven zeggen.
vinkje
Zeer actief
Boomertje

Dank je voor jullie antwoorden.
IK heb net eens even op internet gekeken, en koolvis is inderdaad een zoutwatervis.
Er stond op die site, Koolvis ook wel witvis genoemd.
Dus als ik gewoon koolvis voor Beau gebruik is dat goed.
IK wil gewoon alles perfect doen voor mijn Golden.
IK heb vanavond uit geprobeert of hij gekookte koolvis met macaroni lekker vond,
nou nou reken maar hij vond het heerlijk, en daar ben ik echt zoooo blij om.
Dat kan ik lekker koken en heel wat porties in de diepvrieskast zetten.
IK zag zo op tegen deze zes weken, dit mag ook maar zes weken, omdat er geen mineralen of vitaminen in dit eten zitten. Zo vertelde de DA dat aan mij.
Ik vond het ook een rot gedachte om hem paardenvlees te geven, dat is voor mij hetzelfde als in landen waar ze hondenvlees eten, moet er echt niet aan denken.IK vind paarden zo'n prachtige dieren.
Afbeelding

Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Als hij witvis moet eten ivm eventuele allergie, mag hij er dan die macaroni wel bij? :denken:
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
vinkje
Zeer actief
Boomertje

Ja Marjoleine de DA zei dat ik dus paardenvlees of witvis moest geven met macaroni of rijst.
Hij wil eerst uitzoeken of Beau een voedselallergie heeft,Is dat niet het geval dan gaat hij een bloedtest doen.
En ik weet natuurlijk niet hoe dat verder gaat als hij inderdaad een voedselallergie heeft, ik denk dat ik dan hypoallergene brokken moet gaan geven. Wat dat betreft heb ik er niet zoveel verstand van.
Want het dieet wat hij nu dus gaat krijgen mag maar zes weken gedaan worden.
IK mag hem verder dus helemaal niks meer geven, wat ik heel erg vind, hij mag zelfs nu geen kauwbotten, geen dentastickjes, geen koekjes, geen frolicjes als beloning.
Als hij ziet dat ik mijn koffiekopje pak. loopt hij al achter me aan, wetend dat hij wat lekkers krijgt, als we gewandeld hebben krijgt hij ook altijd wat lekkers.
Ik moet echt door een zure appel bijten nu, ik denk dat ik er meer moeite mee heb dan Beau.
Ik wil gewoon het allerbeste voor mijn lieve maatje.
Afbeelding

renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door renee-uk »

Kun je niet wat vis achterhouden en die als beloninkjes en in plaats van zn lekkertje bij de koffie en na het wandelen geven?
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
yvonne1961
Actief

Ongelezen bericht door yvonne1961 »

Macaroni is gemaakt van tarwe en daar zitten tarwegluten in. Op tarwegluten ontstaan ook vaak allergische reacties.
Ik zou daarom uitsluitend voor rijst of zelfs aardappel kiezen.
Ceseman
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 Zwitserse Witte herders

Ongelezen bericht door Ceseman »

Ik heb altijd begrepen dat een eliminatiedieet uitsluitend bestaat uit 1 of meerdere soorten vlees die niet gangbaar zijn, zoals paard, struisvogel en bv. de witvis.
Waarom je nu er dan ook macaroni of rijst bij mag geven dat ontgaat me zelf even.
Want de meeste honden die een voedselallergie hebben zijn juist allergisch voor de granen en dat zit weer in de macaroni.
Nu loop je volgens mij kans dat als je hond wel allergische reacties blijft geven ondanks dit voedsel, dat je dan nog een 6tal weken alléén maar paard of witvis mag voeren. Anders krijg je toch nooit een helder beeld van wat de allergie veroorzaakt?

Ik ben de DA niet, maar ik begrijp zijn motivatie niet om ook macaroni en/of rijst bij te voeren.
Afbeelding
Job
Zeer actief

Ongelezen bericht door Job »

ben helemaal verbaasd over de macaronin,
doe dan inderdaad maar rijst (als het kan bruine rijst).
En waarom moet de witvis gekookt worden?
rauw lust ie het waarschijnlijk ook en is gezonder.
https://www.facebook.com/Hope-for-Spani ... 355896998/
Geen woorden maar daden, blaten kan iedereen.
mwillow

Ongelezen bericht door mwillow »

Als je echt wilt elimineren, dan is een granenbron uit den boze. Een hond heeft geen complexe koolhydraten nodig en al helemaal niet uit granen zoals rijst of macaroni. Het is moeilijk verteerbaar voor je hond en daar bovenop zijn graanproducten uit een supermarkt teveel bewerkt met rotzooi om het langdurig goed te houden. Ook die chemische anti-oxidanten kunnen voor allergische reacties zorgen. Vooral witte rijst, maar ook macaroni bevat nul komma nul voedingswaarde en zou dus enkel als ruw vezel dienen. Je kunt dan beter voor een low carb koolhydraat gaan en dat is bv. het toevoegen van broccoli of wortel, die in die zin nog een grote functie hebben als darmregulator en aanvullende calciumbron. Mocht je wel rijst willen geven, dan zou je voor een oergraan als quinoa of een onbewerkte volle korrel biologische zilvervliesrijst kunnen kiezen. De quinoa bevat geen gluten en heeft een hoog gehalte aan caroteen, calcium, kalium, magnesium, ijzer en vitamin B's. Onbewerkte zilvervliesrijst bevat vitamine B's.

Elimineren doe je bij voorkeur rauw, aangezien een carnivoor andere chemische processen in het lichaam moet aanspreken om gekookt vlees verteerd te krijgen. En de samenstelling van gekookt vlees verandert ook enorm, waardoor toxische stoffen vrijkomen die een hond nog extra moet verwerken. Als jouw hond op Prednison en andere belastende middelen staat, heeft met name de Pred een nare eigenschap om veel belangrijke mineralen aan het lichaam te onttrekken. Met name calcium, en als dat niet meer in balans is, dan kan je hond met de verdere mineralenverwerking ook niet veel. Als je dan 6 weken lang elimineert op een karige gekookte voedingsbron met daarbij een minderwaardige ruw vezelbron, dan ben je na die periode maandenlang bezig om de tekorten van je hond aan te vullen. Plus dat deze manier van elimineren vaak niet het gewenste resultaat geeft. Persoonlijk zou ik nooit voor deze vorm van elimineren kiezen en is achterhaald.

Hoogwaardige eiwitbronnen zijn konijn, geit, eend, kwartel en fazant. Dat is 'compleet' spiervlees/bot met orgaan, dus je hond loopt hierdoor geen tekorten op.
Witvis zoals koolvis bevat niet veel goede opneembare mineralen zoals calcium en zink. Het vitamine- en mineralenaandeel is minimaal in vergelijking met bovenstaande diersoorten.

Op dit moment zijn er prima betaalbare gemalen rauwe voedingen die als eliminatiedieet kunnen worden ingezet. Geef geen 'compleet' voeding, want ook de premixen vit./mineralen zijn synthetisch en kunnen triggeren.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Mocht je meer info willen over de eliminatiediëten, laat het dan even weten.

Sterkte ermee.
ignit
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door ignit »

vinkje schreef:Misschien een hele domme vraag, maar valt Koolvis ook onder witvis.
Weet iemand dat. IK vraag dit omdat ik mijn Golden in verband met een allergie nu 6 weken witvis of paardenvlees moet geven.
Hoe uit die allergie zich?
Op onderstaande website staat heel veel informatie over koolhydraten en darmproblemen.
-----------------
http://www.scdiet.nl/
SCDiet staat voor Specific Carbohydrate Diet, oftewel het Specifieke Koolhydraten Dieet. Met dit dieet kan de onbalans in de darmen hersteld worden. De werking van het dieet is even simpel als effectief: Het hongert de bacterieen uit, zodat deze geen schadelijke zuren en gassen meer kunnen produceren.

-----------------
Vriendelijke groet,
Ignit Bekken.
vinkje
Zeer actief
Boomertje

IK zie echt door de bomen het bos niet meer. Ik denk dan, waarom geeft de DA dan dit advies.
En eerst een bloedtest haald niet uit als hij inderdaad een voedselallergie heeft, want een voedselallergie kunnen ze met een bloedtest niet zien. IK kan hem als beloning inderdaad wat stukjes vis geven, bedankt voor de tip.
Zijn ogen en oren zijn gelukkig al een heel stuk opgeknapt door het druppelen en zalven.
Prednoral a 5 mg, heb ik voor 10 dagen, en moet ik hem 2 x daags geven.
Ik heb nog nooit een hond gehad met een allergie, dus het is voor mij allemaal heel moeilijk.Morgen bel ik nog even de DA want ik ben vergeten te vragen of ik bijvoorbeeld de voeding mag wisselen, een paar dagen witvis en dan weer een paar dagen paardenvlees. IK heb gister ineens zoveel informatie gekregen dat het me een beetje duizelde. Want om hem zes weken dag in dag uit hetzelfde eten te geven is ook niet alles. O en Beau heeft geen last van zijn darmen.
IK wil jullie allemaal bedanken voor de tips en jullie antwoorden. Dank jullie wel. :roos: :roos: :roos: :roos:
Afbeelding

MirandaH
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cairns!!!
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door MirandaH »

Boutje schreef:Een voedselallergie kunnen ze juist wel zien in het bloed.
Eosinofielen en immunoglobulines zijn dan gestegen.

Eliminatiedieet is echt 6 weken lang het zelfde hoor, gewoon om zoveel mogelijk reacties uit te sluiten.

Sterkte en ik hoop dat je te weten komt wat er precies aan de hand is en je hond opknapt!
Ik moet zeggen dat ik ook verrast was door jouw post. Ook tegen mij is door de dierenartsen altijd gezegd dat het dus NIET in het bloed kon worden aangetoond. Soms wordt je er een beetje moedeloos van, want wat is nu waar?
Afbeelding

*Gediplomeerde trimsalon voor de regio Zoetermeer (lid ABHB)*
**Webshop voor verse diervoeding: Botten & Zo**
Mojuan
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mojuan »

Tja.... dierenartsen...
Ik ben blij dat de mijne niet zo stom is om bij een eliminatiedieëet te denken aan rijst of macaroni :oohja:

We hebben het er nml pas nog over gehad, toen Julia een korte periode zo'n wisselende ontlasting had met diarree.
Ze vroeg me wat voor vleessoorten ze allemaal al eet.
En toen ze mijn antwoord hoorde (vrijwel alle soorten vlees die maar te bedenken zijn), vond ze het erg moeilijk om nog een eliminatiedieet te gaan verzinnen, want (zo zei ze) je hebt dan 1 vleessoort nodig die je hond nog nooit gegeten heeft.
En die moet je een aantal weken/maanden gaan voeren, zonder toevoegingen.

Ik denk dat je beter eens contact op kunt nemen met een holistisch dierenarts of gewoon luistert naar mensen op dit forum die ervaring hebben en kennis mbt voeding en elimineren.
Dierenartsen weten helaas meestal vrij weinig tot niets over voeding.
Het is echt van groot belang dat je alle allergenen vermijdt, en daaronder vallen graansoorten sowieso.
Je moet echt 1 diersoort uitkiezen die je hond nog nooit heeft gegeten, het liefst wel een voedzame, en deze soort rauw verstrekken, er mag niets aan toegevoegd zijn!
Kijk bijvoorbeeld eens naar Haaksbarf, dat is een diepvriesvoeding van rauw vlees, helemaal gemalen.
Ze hebben ook de variant paard of konijn (als je paard niet wilt geven).
Probeer het eens met konijn, en geef dat dus zes weken lang, en idd geen snoepjes, koekjes enz.
Echt alleen maar konijn!

Met het dieet wat je dierenarts je geeft, heb je kans dat er niets zal veranderen, grote kans dat de hond allergisch blijft reageren door de granen en ook nog eens tekorten op gaat lopen door de karige vleessoort (vissoort).
:zweep:
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”