Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
vreten wat niet te vreten is ofte pica
Moderator: moderatorteam
- -Mieke-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 1 spaans, 2 roemeense ex-straathondjes
- Aantal honden: 3
vreten wat niet te vreten is ofte pica
Bob heeft altijd zo'n periodes gehad, maar de laatste tijd wordt het wel heel erg.
Niet plastiek speeltjes stuk knabbelen en brokjes ervan inslikken, en ook geen poep.
Papier, met een voorkeur voor papieren zakdoekjes, gevolgd door karton, maar gebrek hieraan is ook een tijdschrijft welkom.
Rauwe aardappelen (die probeert hij echt te pikken, hij is er gek op).
Grind en hout: vaak juist nadat hij gegeten heeft, dan wil hij naar buiten, en tja soms gewoon om stenen te eten.
Teelaarde.
Soms abnormale hoeveelheden water (bloed en urine zijn getest, kwestie van de nieren)
Maar deze week zag ik nu ( aan drol) dat hij een stoffen zakdoekje opgegeten had.
En vanavond heeft hij ongeveer een derde van een dweil opgevreten (zo'n Vileda wit met groene ruitjes). Droog, er lagen nog wat snippers, dus ik hoop dat hij er echt stukjes vanaf gescheurd heeft, proper (zonder producten). Hopelijks krijgen we hiermee geen problemen.
Maar blijkbaar weet men niet of zoiets medisch (voedsel) of gedragsmatig is.
Heeft iemand hiermee ervaring? En toch bepaalde dingen geprobeerd die hiertegen een beetje kunnen helpen?
Niet plastiek speeltjes stuk knabbelen en brokjes ervan inslikken, en ook geen poep.
Papier, met een voorkeur voor papieren zakdoekjes, gevolgd door karton, maar gebrek hieraan is ook een tijdschrijft welkom.
Rauwe aardappelen (die probeert hij echt te pikken, hij is er gek op).
Grind en hout: vaak juist nadat hij gegeten heeft, dan wil hij naar buiten, en tja soms gewoon om stenen te eten.
Teelaarde.
Soms abnormale hoeveelheden water (bloed en urine zijn getest, kwestie van de nieren)
Maar deze week zag ik nu ( aan drol) dat hij een stoffen zakdoekje opgegeten had.
En vanavond heeft hij ongeveer een derde van een dweil opgevreten (zo'n Vileda wit met groene ruitjes). Droog, er lagen nog wat snippers, dus ik hoop dat hij er echt stukjes vanaf gescheurd heeft, proper (zonder producten). Hopelijks krijgen we hiermee geen problemen.
Maar blijkbaar weet men niet of zoiets medisch (voedsel) of gedragsmatig is.
Heeft iemand hiermee ervaring? En toch bepaalde dingen geprobeerd die hiertegen een beetje kunnen helpen?
groetje, Mieke
I.M. Vlaamse Bob, I.M. Roemeense Laika. Spaanse Rambi,
Momo en Kiki

Momo en Kiki

- tekkel
- Erelid
- Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel
- Aantal honden: 1
Re: vreten wat niet te vreten is ofte pica
Wat is ofte pica?
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
- Lin&Noa
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): JR x dwergpincher.
Als oudpapier-ophaaldienst inzetten
Nee ff serieus das wel erg extreem. Probeer erachter te komen waneer hij dit doet: spanning, angst, adrenaline, blij, eenzaam?
Nee ff serieus das wel erg extreem. Probeer erachter te komen waneer hij dit doet: spanning, angst, adrenaline, blij, eenzaam?

- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
ofte = oftewel denk ik.tekkel schreef:Wat is ofte pica?
Pica: http://www.whgdierenartsen.nl/html/docdb.asp?id=26" onclick="window.open(this.href);return false;
- -Mieke-
- Zeer actief
pica is de naam voor het eten van onverteerbare dingen (zoals dus stenen, papier, hout edg...)
Ofte = of = ofwel = oftewel
Ofte = of = ofwel = oftewel
groetje, Mieke
Momo en Kiki

Momo en Kiki

- tekkel
- Erelid
- Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel
Ahhhh tnxMarjoleine schreef:ofte = oftewel denk ik.tekkel schreef:Wat is ofte pica?
Pica: http://www.whgdierenartsen.nl/html/docdb.asp?id=26" onclick="window.open(this.href);return false;
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
- Ilse met haar witte
- Zeer actief
Ben ook erg geinteresseerd in dit topic, ik ken een beagle die plasic zakjes en zakdoekjes vreet
Die baasjes weten zich ook geen raad. tot nu toe
hij ze nog uit maar vroeg of laat gaat het mis...
...?
Die baasjes weten zich ook geen raad. tot nu toe
...?
Groetjes Ilse

- marian*
- Erelid
- Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
- Contacteer:
Bij het lezen van de titel van dit topic dacht ik spontaan aan de Antilliaanse pica-pot(
http://casasalsa.kijkinmijnkeuken.nl/blog/" onclick="window.open(this.href);return false;)
On topic:ik heb geen idee wat je hieraan zou kunnen doen en hoop ook maar dat er niks ernstigs gebeurt.
Mocht dat nou wel het geval zijn dan kun je hem ontbijtkoek of wit brood geven om het opgegeten spul in te pakken.
http://casasalsa.kijkinmijnkeuken.nl/blog/" onclick="window.open(this.href);return false;)
On topic:ik heb geen idee wat je hieraan zou kunnen doen en hoop ook maar dat er niks ernstigs gebeurt.
Mocht dat nou wel het geval zijn dan kun je hem ontbijtkoek of wit brood geven om het opgegeten spul in te pakken.

Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
- yuki
- Zeer actief
Ja het Roemeense hondje van mijn moeder doet het ook. Heeft overigens al regelmatig giardia gehad en maag/darmklachten.
Bij haar zijn kattendrollen favoriet, ze likt de structuurverf muur af en likt het dekbed dwangmatig. Al jaren, en we zijn niet direct achter de reden gekomen, ondanks veelvuldig medisch onderzoek.
Bij haar zijn kattendrollen favoriet, ze likt de structuurverf muur af en likt het dekbed dwangmatig. Al jaren, en we zijn niet direct achter de reden gekomen, ondanks veelvuldig medisch onderzoek.
Eventhough you're gone, we're still a team'.
(r.i.p. Yuki / Askiem Yoshi)
Esther
(r.i.p. Yuki / Askiem Yoshi)
Esther
-
S@ndr@
- Zeer actief
Tja ik heb er ook een takken en houtsnippers zijn momenteel zwaar favoriet, steentjes wordt gelukkig minder,
, papier, eigenlijk alles wat hij kan vinden 
-
Odi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border collie
- Aantal honden: 4
De beagle van mijn zus eet ook alles wat los en vast zit.
Zelfs een bril van mijn zus is naar binnen gegaan en al heel veel sokken.
1 kilo Belgische bonbons (de enige echte) zijn volledig in 1 keer naar binnen gewerkt (en nergens last van gehad).
Een afstandbediening van de tv. En nog veel meer.
Mijn zus zegt dat er waarschijnlijk vanalles nog in die maag moet zitten, maar de hond wordt bijna 8 jaar, is gigantish dik, maar altijd vrolijk en huppelt heerlijk rond.
Maar altijd honger.
Als je ergens iets van eten laat staan, dan heeft hij het te pakken.
We waren daar een keer voor een bbq, mijn schoonbroer had het vlees op een schaal buiten, midden op tafel staan. Hij moest even enkele tellen naar binnen en toen hij terugkwam was al het vlees op.
Zelfs een bril van mijn zus is naar binnen gegaan en al heel veel sokken.
1 kilo Belgische bonbons (de enige echte) zijn volledig in 1 keer naar binnen gewerkt (en nergens last van gehad).
Een afstandbediening van de tv. En nog veel meer.
Mijn zus zegt dat er waarschijnlijk vanalles nog in die maag moet zitten, maar de hond wordt bijna 8 jaar, is gigantish dik, maar altijd vrolijk en huppelt heerlijk rond.
Maar altijd honger.
Als je ergens iets van eten laat staan, dan heeft hij het te pakken.
We waren daar een keer voor een bbq, mijn schoonbroer had het vlees op een schaal buiten, midden op tafel staan. Hij moest even enkele tellen naar binnen en toen hij terugkwam was al het vlees op.
- Gollum
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeense schone
M'n vriend moest direct aan de nieren denken, omdat er een chlooroplossing in papier zit en volgens hem smaakt dat zoutig 
- -Mieke-
- Zeer actief
Vannacht niet gebraakt en vandaag nog geen drol met stukken dweil gezien...
Ik hou hem in de gaten (en ook zijn drol
), maar ik weet dat het vrij lang kan duren.
@Marian, ontbijtkoek, daar heb ik gisteren aan gedacht, maar er zitten nu niet bepaald scherpe kantjes aan een lap stof. Dan heeft het toch weinig zin? Ik dacht dat dit vooral was om dingen een beetje in te kapselen en beschadigingen aan maag en darm te voorkomen.
@ Odi, Bob is bijna 9 en niet te zwaar. Het is ook niet echt slopen wat hij doet. Hij zal bv geen boek van een lage tafel nemen, maar er mag geen papieren zakdoekje of losse karton vallen/ toevallig ergens rondslingeren of hij is ermee weg.
Ik hou hem in de gaten (en ook zijn drol
@Marian, ontbijtkoek, daar heb ik gisteren aan gedacht, maar er zitten nu niet bepaald scherpe kantjes aan een lap stof. Dan heeft het toch weinig zin? Ik dacht dat dit vooral was om dingen een beetje in te kapselen en beschadigingen aan maag en darm te voorkomen.
@ Odi, Bob is bijna 9 en niet te zwaar. Het is ook niet echt slopen wat hij doet. Hij zal bv geen boek van een lage tafel nemen, maar er mag geen papieren zakdoekje of losse karton vallen/ toevallig ergens rondslingeren of hij is ermee weg.
groetje, Mieke
Momo en Kiki

Momo en Kiki

- marian*
- Erelid
- Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
- Contacteer:
Ook textiel kun je er wat mee inpakken zodat er wat minder kans op vervelende dingen in de darmen is.paulemieke schreef:
Toen Max ooit een rolladenetje had opgegeten kreeg ik die tip ook van de dierenarts.Als het er na 3 dagen nog niet uit was moest ik bellen;de tweede dag braakte hij het gelukkig uit.

Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
- -Mieke-
- Zeer actief
Oke, bedankt voor de tip. en hopen op braakselmarian* schreef: Ook textiel kun je er wat mee inpakken zodat er wat minder kans op vervelende dingen in de darmen is.
Toen Max ooit een rolladenetje had opgegeten kreeg ik die tip ook van de dierenarts.Als het er na 3 dagen nog niet uit was moest ik bellen;de tweede dag braakte hij het gelukkig uit.
groetje, Mieke
Momo en Kiki

Momo en Kiki

- Jacky
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): retrievers
- Contacteer:
Toen Coral hier net was (coral was een ex-laboratoriumhond) hoorde ik van het asiel waar zij vandaan kwam dat ze altijd aarde zat te eten. Ze heeft het hier nooit gedaan bij ons. Misschien een vorm van stress
Met textiel moet je ook uitkijken dat het niet in de darmen verstopt raakt.
Met textiel moet je ook uitkijken dat het niet in de darmen verstopt raakt.

Odin 2001-2013
Ivan 2001
- -Mieke-
- Zeer actief
Vanochtend had hij wat gespuugd (hout
) en in de loop van de dag twee drollen met een stuk dweil, opgerold als een koordje (eng om zien hoe dat in zijn lijf rondgedraaid is). Maar ik heb natuurlijk geen idee af alles er al uit is.
Na het eten vanavond was hij binnen onrustig, probeerde wasgoed uit de mand te pikken, een houten rolletje, gedroogde bloemen... klopt toch echt niet, ik kan me zelfs niet herinneren dat hij als pup gesloopt heeft.
Ik ga morgen de DA eens opbellen.
Na het eten vanavond was hij binnen onrustig, probeerde wasgoed uit de mand te pikken, een houten rolletje, gedroogde bloemen... klopt toch echt niet, ik kan me zelfs niet herinneren dat hij als pup gesloopt heeft.
Dan zouden die pijnstillers die hij nu al sinds mei neemt, reden kunnen zijn dat het nu ook flink erger wordt.Inge O schreef:als hij het ook meteen na de maaltijd doet ben ik bijna zeker dat maagklachten een grote rol zouden kunnen spelen, zeker als het er zo obsessief aan toe gaat als jij beschrijft.
misschien eens overleggen of er maagmedicatie is waar je hem een tijdje op kan zetten en zien of dat verschil maakt?
Ik ga morgen de DA eens opbellen.
groetje, Mieke
Momo en Kiki

Momo en Kiki

- gyanty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
- Aantal honden: 2
Tja ik hoorde van een border collie hier in de buurt die ook alles opat. Tot er zelfs een keer tijdens een training een string uitgekotst werd.... :lol:
Kay en papier hier is ook geen goede combinatie trouwens, maar heb wel iedee dat hij grootste gedeelte uitspuugd.
Ik heb wel een herplaatser gehad en een opvanghondje die ook echt alles opaten. Deze honden waren respectievelijk 9 een 11 jaar toen ze bij mij kwamen, maar kwamen beide uit een slechte situatie (inbeslagnames). Maar in beide gevallen ging het uiteindelijk wel goed.
Kay en papier hier is ook geen goede combinatie trouwens, maar heb wel iedee dat hij grootste gedeelte uitspuugd.
Ik heb wel een herplaatser gehad en een opvanghondje die ook echt alles opaten. Deze honden waren respectievelijk 9 een 11 jaar toen ze bij mij kwamen, maar kwamen beide uit een slechte situatie (inbeslagnames). Maar in beide gevallen ging het uiteindelijk wel goed.