Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hetze tegen varkensvlees; onterecht ?

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

miko
Zeer actief

Hetze tegen varkensvlees; onterecht ?

Ongelezen bericht door miko »

waarom is iedereen zo bang om varkensvlees te voeren terwijl runderen en schapen ook besmet kunnen zijn/worden met de ziekte van Aujeszky ? varkens besmetten koeien, lammeren en schapen etc.

Is dit 1 van de vele (nederlandse) internetmythes omtrent het voeren van varkensvlees aan de hond ?

varken is een uitstekende vleessoort voor de hond en zie er geen groter risico in dan het voeren van rund of schapenvlees...

mede- tegenstanders ?
miko
Zeer actief

Re: Hetze tegen varkensvlees; onterecht ?

Boutje schreef:Geen idee, maar ik vraag het me dus ook wel af eigenlijk.
Toen ik het voor het eerst navroeg blijkt die ziekte echt wel meer voor te komen bij varkens en ALS ze het hebben kunnen de honden er heel erg ziek van zijn.
Voor mij een reden om dit risico niet te nemen.
honden worden er niet alleen erg ziek van, ze gaan er 100 % zeker dood aan.

MAAR, als je je beseft dat het virus dat Aujeszky veroorzaakt via varkens gewoon door de lucht zich verspreid en zo runderen, schapen etc. besmet.....waarom is er dan niet dezelfde angst voor het voeren van rund en schaap ? In de veeteelt woont al dat spul nogal dicht op elkaar....
Madelief
Zeer actief
Mijn ras(sen): berger de brie débris & beauceron
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Madelief »

miko schreef:
Boutje schreef:Geen idee, maar ik vraag het me dus ook wel af eigenlijk.
Toen ik het voor het eerst navroeg blijkt die ziekte echt wel meer voor te komen bij varkens en ALS ze het hebben kunnen de honden er heel erg ziek van zijn.
Voor mij een reden om dit risico niet te nemen.
honden worden er niet alleen erg ziek van, ze gaan er 100 % zeker dood aan.

MAAR, als je je beseft dat het virus dat Aujeszky veroorzaakt via varkens gewoon door de lucht zich verspreid en zo runderen, schapen etc. besmet.....waarom is er dan niet dezelfde angst voor het voeren van rund en schaap ? In de veeteelt woont al dat spul nogal dicht op elkaar....
Omdat volwassen varkens het kunnen dragen zonder ziek te zijn (biggen vaak wel tot 100% sterfte) of herstellen en zo ongezien en "ongemerkt" het virus kunnen verspreiden/bij zich dragen. En omdat runderen en schapen binnen 48 sterven aan de ziekte, de verschijnselen zijn nogal opvallend (dood binnen 48 uur alleen al is nogal opvallend en reden alarm te slaan). Die komen dus niet op het bordje van de mens of hond terecht.

Daarom.
groetjes Madelief en Yanthe
Afbeelding
Het huishouden van Yanthe Steen: Beaucerons de la Bonhardiesse
Voor altijd in mijn hart. Bonha '00 - 26-02-2013
Ceseman
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 Zwitserse Witte herders

Ongelezen bericht door Ceseman »

Als de dieren al besmet zijn met Aujeszky komen ze niet in de voedselketen terecht, dus wat dat betreft lopen mijn honden geen kans om Aujeszky te krijgen.
Ik ben helemaal niet tegen het voeren van Aujeszky-vrije varkensvlees aan mijn honden, maar ik kan 1) er niet of slecht aankomen en 2) prijstechnisch is rund voor mij voordeliger.
Afbeelding
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

landen mogen alleen maar vlees invoeren van landen met hetzelfde statuut. Nederland is Aujeszky vrij, Belgie wordt dit binnenkort (vaccinatie plicht is reeds weggevallen).

Ik geef het wel eens sporadisch en gehakt ed dat over is, verdwijnt smakelijk in de honden, salami/hespeworst: ideaal om te speuren en trainen.

Het risico is idd erg klein (denk dat er meer honden omver gereden worden, maar toch blijf ik wandelen met de mijne hoor). Maar bewust gaan kopen doe ik ook niet, er zijn immers diersoorten genoeg om te geven.
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

Ik hoor dat varkensvlees gewoon niet zo gezond is vanwege het vetgehalte. En dat dit niet alleen voor honden niet goed is maar ook voor mensen.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
miko
Zeer actief

iones schreef:Ik hoor dat varkensvlees gewoon niet zo gezond is vanwege het vetgehalte. En dat dit niet alleen voor honden niet goed is maar ook voor mensen.
vetten zijn voor een hond wat benzine/diesel voor jou auto is.
Een hond is geen mens en gaat totaal anders om met bepaalde voedingsstoffen.
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

Dat zal best maar toch hoor ik overal dat varkensvlees slecht is voor honden.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
miko
Zeer actief

iones schreef:Dat zal best maar toch hoor ik overal dat varkensvlees slecht is voor honden.
ik hoor ook overal dat kippenbotjes, ook de rauwe, levensgevaarlijk zijn en nooiiiiiiiit aan een hond gevoerd mogen worden, ook komt er bij rauwe kip salmonella kijken, zou ook al gevaarlijk zijn voor een hond. Dit kan je nog steeds lezen op talloze websites van dierenartsen.
Toch is dit lariekoek (wat betreft de rauwe botten) en je moet nogal een verzwakt hondenexemplaar in huis hebben wat ziek wordt van salmonella.

Als je alles moet geloven wat je doorgaans overal hoort en leest .....

het gaat er ook niet om of varkensvlees an sich slecht is voor een hond, want dat is het niet, het gaat om het virus wat het bij zich zou kunnen dragen, dat is slecht.
Schoon onbesmet varkensvlees is uitstekend voer voor een hond met een zeer hoge BW (hoger dan rundvlees), het gaat er om wat het risico is dat dat vlees besmet is met een virus en of dat risico aanzienlijk groter is dan bij het voeren van rund- schaapsvlees.
Laatst gewijzigd door miko op 01 feb 2010 11:42, 1 keer totaal gewijzigd.
ignit
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door ignit »

miko schreef:Is dit 1 van de vele (nederlandse) internetmythes omtrent het voeren van varkensvlees aan de hond ?
Typisch Nederlandse internet mythe.

Overal ter wereld krijgen mensen die rauw voeren advies en informatie over de risicos en gevaren die in hun land spelen - met de mogelijkheden erbij om zelf te onderzoeken hoe en wat bij hun in de buurt. In Nederland worden ze alleen bang gemaakt voor varkensvlees met vreselijke verhalen.

Er zijn genoeg Nederlanders, Belgen en Duitsers die rauw varkensvlees voeren en zelfs rauw afval van wilde zwijnen uit een gebied ergens in Belgie, Luxemburg en Duitsland die de ziekte nog bij zich kunnen dragen. Ze laten het vlees keuren door de jagers voor ze het afnemen - niks aan de hand.

Vriendelijke groet,
Ignit Bekken
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

ignit schreef:Typisch Nederlandse internet mythe.

Nee hoor;al heel ver vóór het internettijdperk was bekend dat honden onherroepelijk dood gaan aan een besmetting met Aujesky.De kans dat je in Nederland besmet varkensvlees koopt is minimaal maar ook mijn honden geef ik het -op een heel enkele keer na-niet.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
freskin
Zeer actief
Mijn ras(sen): schotse herder, SWH

Ongelezen bericht door freskin »

Een hond ids niet zo gevoelig voor salmonella als de mens. Rauwe kippenbotten versplinteren niet gevaarlijk maar gekookte kippenbotten wel.

Ik voer mijn honden geen varkensvlees omdat ik gewoon geen risico wil lopen. Ik heb al eens meegemaakt bij een kennis dat haar hond biine 24 uur dood was tengevolge van aujeszki. Misschien is de kans wel heel klein,maar er is genoeg ander vlees te voeren, dus waarom zou ik dan varkensvlees geven?

Maar als jij het wel wil geven is dat best, hoor. :wink:
groetjes, ingrid

Afbeelding AfbeeldingTARAK
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Dit is al van voor het internet tijdperk. En ik durf nog steeds niet.
miko
Zeer actief

freskin schreef: Ik heb al eens meegemaakt bij een kennis dat haar hond biine 24 uur dood was tengevolge van aujeszki.
hoeveel decennia is dat geleden ? en hoeveel honden zouden vanaf toen tot nu gestikt zijn in een kauwbotje of een balletje ?

ik voer tot op heden geen varken, ook om hetgeen ik lees. Echter zou ik het een goede toevoeging vinden aan het menu van m'n honden en heb ik het idee dat het risico dat m'n hond door de bliksem getroffen wordt groter is dan door Aujeszky, ook door wat ik lees....

En wat Ignit al schrijft, in bv. duitsland, maar ook in amerika wordt op grote schaal varken gevoerd aan honden...
het is uiteraard niet dat ik een extra risico in het leven van mijn hond wil inbouwen, ik vraag me alleen af hoe reeel dat risico is.
Madelief
Zeer actief
Contacteer:

miko schreef:
freskin schreef: Ik heb al eens meegemaakt bij een kennis dat haar hond biine 24 uur dood was tengevolge van aujeszki.
hoeveel decennia is dat geleden ? en hoeveel honden zouden vanaf toen tot nu gestikt zijn in een kauwbotje of een balletje ?

ik voer tot op heden geen varken, ook om hetgeen ik lees. Echter zou ik het een goede toevoeging vinden aan het menu van m'n honden en heb ik het idee dat het risico dat m'n hond door de bliksem getroffen wordt groter is dan door Aujeszky, ook door wat ik lees....

En wat Ignit al schrijft, in bv. duitsland, maar ook in amerika wordt op grote schaal varken gevoerd aan honden...
het is uiteraard niet dat ik een extra risico in het leven van mijn hond wil inbouwen, ik vraag me alleen af hoe reeel dat risico is.
Jouw vraag was waarom er niet eenzelfde angst was voor ander vlees. Het antwoord daarop staat er. Verder moet je het zelf weten hoor :ok: Ik voer het niet, zeker niet nu de vaccinaties afgeschaft zijn, er is meer dan voldoende ander vlees. En ik heb me (maar dat is persoonlijk) nog nooit laten leiden door wat Amerika doet :ok:
Afbeelding
Erwina
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Erwina »

Er zijn zoveel andere vleessoorten die je aan je hond kan voeren, waarom dan het risico lopen met varkensvlees?
Vorige week is er nog Aujeszky geconstateerd in Duitsland, dus nee, ik neem het risico ehct niet.
Welkom Ollie!
Afbeelding

Goodbye my friend... Rex, *01-05-2001 / † 23-08-2012
miko
Zeer actief

Erwina schreef:Er zijn zoveel andere vleessoorten die je aan je hond kan voeren, waarom dan het risico lopen met varkensvlees?
Vorige week is er nog Aujeszky geconstateerd in Duitsland, dus nee, ik neem het risico ehct niet.
ik lees het zo net inderdaad, welliswaar bij een wild varken maar toch...
freskin
Zeer actief
Mijn ras(sen): schotse herder, SWH

Ongelezen bericht door freskin »

miko schreef:
Dat was nog geen tien jaar geleden. Het preciese tijdstip weet ik niet meer.

Maar zoals ik al zei: voer jij je honden maar lekker varkensvlees, hoor. De kans is heel klein, maarf sla mijn beurt maar over. :wink:
groetjes, ingrid

Afbeelding AfbeeldingTARAK
miko
Zeer actief

freskin schreef:
miko schreef:
Dat was nog geen tien jaar geleden. Het preciese tijdstip weet ik niet meer.

Maar zoals ik al zei: voer jij je honden maar lekker varkensvlees, hoor. De kans is heel klein, maarf sla mijn beurt maar over. :wink:
ik voer inderdaad wat ik wil, maar zoals ik al schreef tot op heden geen varkensvlees.
het ging mij erom of en hoeveel groter het risico is t.o.v. andere risicogroepen zoals runderen en schapen en waarom in andere omringende landen deze hetze niet / nauwelijks bestaat.
maar voorlopig zie ik mezelf ook geen varken voeren eerlijk gezegd 9helaas, want de BW is hoger dan die van rund, zou een mooie toevoeging zijn)
ignit
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door ignit »

Het gaat er in deze niet om wat de Amerikanen doen - het gaat er om hoe voorlichting over rauwe voeding en de gevaren en risico's van rauw varkensvlees gegeven wordt in de rest van de wereld en in Nederland.

Dat de ziekte er was voor wij in 1998 het internet op gingen om over rauwe voeding te schrijven, maakt het alleen maar duidelijker wat de situatie was en helaas nog steeds is in Nederland. Fictie - zonder feiten

Voer je geen varkensvlees? Prima, maakt mij niet uit.
Ben je iemand die professioneel bezig is met dieren? Hou je dan liever bij de feiten en maak anderen niet bang met je eigen angsten.

Hoe reeel de angst voor de ziekte is? Er wordt vast wel ergens bijgehouden hoeveel honden per jaar bezwijken aan de ziekte van Aujetzky. Deze cijfers zouden kunnen helpen om te bepalen hoe reeel de kans is... verhalen van toen en van horen zeggen kunnen dat niet.

Heb je zelf meegemaakt dat een hond van je gestorven is aan Aujetzky? Dan kan ik me voorstellen dat je gruwelt bij de gedachte dat anderen rauw varkensvlees voeren - maar moeten anderen bang gemaakt worden omdat jij ooit die traumatische ervaring had of hebben zij recht op de feiten zoals die nu anno 2010 zijn?

Met alle respect voor iedereen die geen varkensvlees durft te voeren. :roos:
Vriendelijke groet,
Ignit Bekken
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Tja, door het afwijzend tegenover varkensvlees voor honden staan direct een hetze te noemen schep je natuurlijk wel een bepaalde sfeer...

Ieder dier dat in aanrakingkomt met lichaamssappen van het volwassen varken (bloed, melk, feces, urine, sperma etc) sterft binnen enkele dagen; soms zelfs zonder een duidelijk ziektebeeld vooraf.
Bij dieren deze dieren zal er dus veel eerder aan de bel worden getrokken als bij het volwassen varken.
Daarbij gaat waarschijnlijk binnen afzienbare tijd het vaccinatieprogramma tegen Aujeszky (of pseudo-rabiës) de schop op...
Na de vrij recente uitbraken van mond en klauwzeer, vogel/varkens griep, geitenkoorts, gekke koeienziekte en ga zo maar door moet je toch beseffen dat regelmatige uitbraken van dieren die zo dicht op elkaar leven in principe niet te vermijden of te voorzien zijn.

Daarom voor mijn meisje en geen varkensvlees!
Madelief
Zeer actief
Contacteer:

ignit schreef:Het gaat er in deze niet om wat de Amerikanen doen - het gaat er om hoe voorlichting over rauwe voeding en de gevaren en risico's van rauw varkensvlees gegeven wordt in de rest van de wereld en in Nederland.

Dat de ziekte er was voor wij in 1998 het internet op gingen om over rauwe voeding te schrijven, maakt het alleen maar duidelijker wat de situatie was en helaas nog steeds is in Nederland. Fictie - zonder feiten

Voer je geen varkensvlees? Prima, maakt mij niet uit.
Ben je iemand die professioneel bezig is met dieren? Hou je dan liever bij de feiten en maak anderen niet bang met je eigen angsten.

Hoe reeel de angst voor de ziekte is? Er wordt vast wel ergens bijgehouden hoeveel honden per jaar bezwijken aan de ziekte van Aujetzky. Deze cijfers zouden kunnen helpen om te bepalen hoe reeel de kans is... verhalen van toen en van horen zeggen kunnen dat niet.

Heb je zelf meegemaakt dat een hond van je gestorven is aan Aujetzky? Dan kan ik me voorstellen dat je gruwelt bij de gedachte dat anderen rauw varkensvlees voeren - maar moeten anderen bang gemaakt worden omdat jij ooit die traumatische ervaring had of hebben zij recht op de feiten zoals die nu anno 2010 zijn?

Met alle respect voor iedereen die geen varkensvlees durft te voeren. :roos:
Vriendelijke groet,
Ignit Bekken
Beste Ignit

Ik heb geen enkel woord gerept over de reeële kansen. Die zijn minimaal zoals de situatie in Nederland nu is. Maar het antwoord op de vraag zoals gesteld.."waarom wel bang voor varkens en niet voor andere diersoorten?" heb ik gegeven en dat is een feit, geen vergroting of weerspiegeling van angsten.

Ik denk persoonlijk dat de kansen minimaal zijn. Cijfers ken ik niet, maar die zullen ook veranderen binnen enkele jaren omdat er geen vaccinatiebeleid meer gevoerd wordt. Ik betwijfel persoonlijk of Nederland zijn vrij-status lang kan vasthouden.
Voor mij persoonlijk is de keuze het niet te voeren: De laatste keer dat ik telde, voerde ik zo'n 17 verschillende diersoorten. Ik kan wel zonder varken. Dat is mijn mening, en die leg ik niemand op. Ik bepaal bij ieder risico (waar ik me bewust van ben :ok:) of ik hem wel of niet wens te nemen. Deze neem ik niet, maar ik ga wel met mijn hond naar Zuid-Frankrijk, waar ze een kans loopt van 2 % dat haar beschermende halsband niet tegen de vectoren van leishmania werkt.

Ik heb erg veel waardering voor mensen die verder kijken dan hun neus lang is, maar de geloofwaardigheid daarvan daalt voor mij als er herhaaldelijk geslagen wordt met tegenargumenten die niet slaan op hetgeen gezegd is.

met vriendelijke groet ...
Afbeelding
mirandaaatje
nieuw lid
Mijn ras(sen): 2 teckels

Ongelezen bericht door mirandaaatje »

miko schreef:waarom is iedereen zo bang om varkensvlees te voeren terwijl runderen en schapen ook besmet kunnen zijn/worden met de ziekte van Aujeszky ? varkens besmetten koeien, lammeren en schapen etc.

Is dit 1 van de vele (nederlandse) internetmythes omtrent het voeren van varkensvlees aan de hond ?

varken is een uitstekende vleessoort voor de hond en zie er geen groter risico in dan het voeren van rund of schapenvlees...

mede- tegenstanders ?
Ik weet al jarenlang - al lang voor het begin van het internet- dat varkensvlees gevaarlijk is voor honden. quote van de gezondheidsdienst voor dieren:
GDDeventer schreef: Runderen, schapen, honden en katten worden wel ziek, maar zij scheiden het virus niet uit. Paarden, vogels (en de mens) zijn (nagenoeg) ongevoelig voor de ziekte.
oftewel je kan het niet van rund, schaap en kip krijgen. Rauw varkensvlees is gewoon gevaarlijk, rund en kip gewoon niet.
Groetjes van Miranda!
Melanie 74

Ongelezen bericht door Melanie 74 »

Ein erster Fall von Pseudowut
Krankheit tritt im Landkreis wieder auf

WITTENBERG/MZ/WAM. Im Landkreis Wittenberg ist die Aujeszkysche Krankheit (AK) bei einem Haustier festgestellt worden. Ein Jagdhund hat sich mit dem Herpesvirus angesteckt und ist eingeschläfert worden. Laboruntersuchungen haben den Verdacht bestätigt, dass es zum ersten Mal seit 13 Jahren wieder einen AK-Fall in Sachsen-Anhalt gibt, teilt das Umweltministerium des Landes mit. Die Krankheit sei am 29. Dezember "amtlich festgestellt" worden. Die Krankheit zählt zu den Tierseuchen und ist meldepflichtig. Für bestimmte Säugetiere endet sie tödlich.

"Das Tier hatte die klinischen Auffälligkeiten", sagt Wittenbergs Amtstierarzt Dr. Harald Kasan. Infizierte Katzen und Hunde reagieren nach einer Inkubationszeit von zwei bis neun Tagen mit Wesensveränderungen, Schluckbeschwerden, Lähmungen der Kopfmuskulatur und Tobsuchtsanfällen. Deshalb nennt man die Krankheit auch Pseudowut. Auf dem Gehöft des Hundebesitzers habe man weitere Proben genommen, der zweite Hund zeige keine Auffälligkeiten, Blutproben der Hausschweine würden derzeit im Labor untersucht. Ein Ergebnis stehe noch aus. Bei Wildschweinen ist der Virus im Landkreis bereits seit Jahren nachgewiesen. "Wir haben immer wieder Antikörper gefunden", sagt Kasan. Der Erreger sei auch einmal isoliert und untersucht worden. "Damals hieß es, es sei ein für Hausschweine nicht so gefährlicher Typ."

Für einen Hund ist er gefährlich geworden. Nach Angaben des Umweltministeriums soll das Tier bei einer Gemeinschaftsjagd rund um Stackelitz Innereien eines Wildschweins gefressen haben. "Das ist eigentlich unüblich", sagt der Obmann fürs Jagdhundewesen bei der Kreisjägerschaft, Hartmut Linke. Zum einen gäben Jäger ihren Hunden so genannten Aufbruch nicht, zum anderen mögen die Wildschweinfleisch gar nicht so gern. Dass sich nun ein Hund mit dem Virus angesteckt hat, ist für Linke "reiner Zufall und ein Unglück". "Die nächsten zehn Jahre kann wieder nichts passieren", sagt Linke. Ein Schutz vor AK ist nach Angaben des Umweltministeriums kaum möglich. Gegen den Virus gebe es keinen Impfstoff. Was allerdings nur für Hunde gilt. Für Hausschweine gibt es sehr wohl Schutzmöglichkeiten - die allerdings nur die Symptome lindern, nicht aber die Infizierung verhindern können. Wenigstens lassen die Impfstoffe eine Unterscheidung zu, ob die Antikörper im Tier von einem Infekt oder einer Impfung stammen. Allerdings ist die Impfung von Schweinen derzeit laut "Verordnung zum Schutz gegen die Aujeszkysche Krankheit" verboten - mit einigen Ausnahmen.

Tierseuche: Eher selten, aber für Hunde tödlich
Daarom niet ;)
Felix
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Felix »

Bij de C1000 is er weer vlees in de aanbieding, voor 10,- een gevuld doosje met allerlei lekkers! :cheer:
Ceseman
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 Zwitserse Witte herders

Ongelezen bericht door Ceseman »

Melanie 74 schreef:
Für einen Hund ist er gefährlich geworden. Nach Angaben des Umweltministeriums soll das Tier bei einer Gemeinschaftsjagd rund um Stackelitz Innereien eines Wildschweins gefressen haben.
Daarom niet ;)
Ik had het gelezen in het Agrarisch Dagblad. Het gaat hier natuurlijk wel om een hond die van een wild zwijn gegeten heeft. Het varkensvlees bij de slager is over het algemeen afkomstig van tamme varkens.
Volgens mij hebben de wilde zwijnen op de Hoge Veluwe ook het virus bij zich; ik kan me voorstellen dat als je in de buurt woont van een gebied waar wilde zwijnen rondlopen, dat je er wat huiveriger voor bent.
Afbeelding
Melanie 74

Ongelezen bericht door Melanie 74 »

Maar goed, ik wil gewoon totaal geen risico aangaan, waarom wel terwijl er genoeg andere alternativen zijn.
nance
Erelid

Ongelezen bericht door nance »

Ik voer regelmatig varkensvlees.
Bij een kennis van mij is een hond gestikt in een runder rib, kunnen we dat dan ook maar beter niet meer geven?
Afbeelding
Angelique25
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Sheepdog
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door Angelique25 »

nance schreef:Ik voer regelmatig varkensvlees.
Bij een kennis van mij is een hond gestikt in een runder rib, kunnen we dat dan ook maar beter niet meer geven?

Heeft hier altijd al op de nono-lijst gestaan en zal daar ook altijd blijven staan.
mirandaaatje
nieuw lid
Mijn ras(sen): 2 teckels

Ongelezen bericht door mirandaaatje »

nance schreef:Ik voer regelmatig varkensvlees.
Kun je geven, je moet alleen je hond ten alle tijden in de gaten houden als je botten voert, dat weet toch iedereen?
Groetjes van Miranda!
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”