Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Trappen in de woning

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

DebbieZ
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dwergpoedel, Galgo Espagnol
Aantal honden: 2

Trappen in de woning

Ongelezen bericht door DebbieZ »

Wij wonen op de 2e en 3e verdieping van een jaren dertig huis. Het is een fijn ruim huis, maar er is een trap naar de voordeur die vrij steil is en de trap van voordeur naar de hal is ook vrij steil. Je moet dus twee van die trappen op en af om het huis uit en in te gaan. Sinds ik hier woon en denk aan het weer houden van een hond, richtte ik me vooral op 'als we straks (over 1 a 2 jaar) in een huis op begane grond met tuin wonen' of 'heel klein hondje dat ik de trap op en af kan dragen'. Nu lees ik her en der op dit forum wel over mensen die grotere honden hebben op een bovenwoning. Hoe doen die dat? Hebben jullie allemaal een lift en hoeven jullie dus geen trappen te 'doen'. Laten jullie de honden de trappen lopen? En kan dat dan gewoon? (met uitzondering van hd-gevoelige honden, honden in de groei). Ik weet eigenlijk niet beter dan dat trappen lopen slecht is voor een hond, maar ik heb een rottweiler gehad en daar was ik erg voorzichtig mee qua heupen. Ben ik nu wat doorgeslagen in denken dat het niet kan of kan het ook echt niet?

Het zijn overigens geen trappen 'in' de woning, waar een hond lekker continu op en af kan rauzen. Het is echt de loop naar buiten.

En als het echt niet kan: kent iemand een leuk fitness centrum in Groningen... :mrgreen:
Enya
Zeer actief

Re: Trappen in de woning

Ongelezen bericht door Enya »

Denk er ook aan dat je hond eens wat kan mankeren en dat je 'm dan ook die trappen op en af moet sjouwen. Zelf ben ik daarom voor een klein ras gegaan. Maar goed ook, want mevrouw durft de trap voor mijn huis niet op. Alle trappen gaat ze op en af, behalve die ene. Dus wordt ze getild, wat door haar formaat goed te doen is.
anja68
Actief
Mijn ras(sen): kruising maltheser/shishu,en een
tibetaanse terrier,
Contacteer:

Ongelezen bericht door anja68 »

woon zelf ook in een duplex,
dus hier zijn het altijd 14 treden eer we bij de voordeur zijn,
de tuin in moet je zelfs 2 trappen af,of we moeten al via de voordeur,via de zijkant erin..
heb zelf een hondje van 7 kilo en de ander is rond de 10 kilo,
en zij rennen dus gewoon de trappen op en af,
het schijnt inderdaad voor de hd gevoelige honden niet zo goed te zijn,
maar denk dat meer is als ze vaak de trappen op en af moeten,
ik zelf vindt,of het nu een kleine of grote hond betreft,
een huisje ,met eigen tuintje veel beter is,
vandaar wij nu ook uit kijken na een ander huisje..
mvg anja :roos:
Afbeelding
grtjes anja,en een poot van shynie en myra.
leer de mens kennen,en je gaat vanzelf van dieren houden.
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Ik heb een Golden pup opgevoed op 1 hoog, zonder lift. In mijn geval betekende dat 2 brede trappen van 8 treden ofzo. Ik heb haar zo lang mogelijk deels gedragen (ook wat zelf laten lopen, want ze moest de trap niet eng gaan vinden om zelf te nemen), en op een gegeven moment liep ze dus helemaal zelf. Ik denk dat als het niet gaat om tig trappen dat het, voor een (bijna) volwassen hond, wel meevalt allemaal. Als ik zie hoe ze hier achter een bal aan stuitert en springt en draait kan ik me niet voorstellen dat zo'n trapje belastender is :wink:
Ik heb wel voor een teef gekozen, met als 1 van de redenen dat ik de hond wilde kunnen tillen als dat nodig zou zijn. Ondertussen is de Golden ruim 1.5 en wonen we al een aantal maanden in een benedenwoning, en ik heb haar nooit eenmaal volwassen trappen op hoeven dragen. Maar in geval van nood had ik het wel gekund.
Afbeelding
Carma
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising labrador/bordercollie

Ongelezen bericht door Carma »

Ik woon in een huis waar de keuken op de begane grond is en de huiskamer op de eerste verdieping. Luka moet dus ook dagelijks trappen lopen. Ik heb hem geleerd beheerst trappen te lopen, dat gaat heel goed. Ik vind een trap in huis geen reden om geen grote hond te nemen. Je moet er alleen idd wel rekening mee houden dat als hij eens niet in staat is om te lopen.... :wink:
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Een hond krijgt van trappen lopen niet zo maar HD.
Dan moet hij toch echt geboren zijn met die aanleg.
Heb jaren op een flat gewoond met 3 bouviers.
4 hoog zonder lift.
Mijn oudste teef was 5 toen we naar een boerderij vertrokken.
Heb haar toen laten rontgen en HD vrij.
Net hetzelfde nu met puppen en jonge honden.
Ik ga ze niet opsluiten of beperken met de angst van HD.
Laat maar lekken spelen en kloten.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
jacq1970
Zeer actief
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Ik zou toch wel degelijk rekening houden met het nemen van hond als je trappen op en af moet.... je moet je hond wel kunnen dragen in geval va een blessure oid..en als je dan een bouvier oid zou hebben heb je toch enigzins een probleem.
Een hele jonge hond van een flink formaat zou ik zeker de eerste maanden geen trap laten lopen, en dat is best goed terdoen als het dier nog 10 kilo is maar als het dier na 6 maand 30 kilo is... heb je toch enigzins een probleem, stel dat jezelf wat mankeert aan je arm of been en je moet je hond sjouwen... ga je gang zou ik zeggen.
Een hond is zeker geen probleem maar ik zou zeker wel kijken naar een maatje hond die goed tedoen is qua tillen etc.
Ik heb zelf in een maisionette gewoond en de huiskamer was op de 1ste verdieping dus ook elke dag 4/5 keer de trap op en af.. best een steile trap ook dus heb ik gekozen voor een kleiner formaat hond, hij mocht wel de trap oplopen toen hij ouder was maar eraf tilde ik hem altijd.
Afbeelding
DebbieZ
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dwergpoedel, Galgo Espagnol
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door DebbieZ »

Ik heb gelukkig een heel sterk vriendje die wel een ziek hondje van tig kilo zou willen dragen in geval van blessure of nood, maar ik denk sowieso dat het niet verstandig is een hond te nemen die zo zwaar is. Stel dat zo'n hond bijvoorbeeld last krijgt van hd of last krijgt van de trappen, dan moet je acuut verhuizen ofzo. Een tilbare hond is misschien toch het handigste.

Ik denk dat we ook in eerste instantie even gaan 'plegen'. Een asielhond die dat nodig heeft tijdelijk in huis nemen. Dan zien we vanzelf hoe dat bevalt en of het echt een shitsu moet worden of het toch wel een rottweiler kan zijn..:-D

Bedankt voor alle reacties, ik vind het fijn om te horen dat het niet helemaal onmogelijk is.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”