Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Voernijd
Moderator: moderatorteam
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Engelse Cocker Spaniel
- Contacteer:
Voernijd
wat verstaan jullie onder voernijd?
Voor mij persoonlijk geldt dat alleen voor honden onderling. Heb nog nooit honden gehad die hun voer moesten verdedigen tov mij [ gezin]
Voor mij persoonlijk geldt dat alleen voor honden onderling. Heb nog nooit honden gehad die hun voer moesten verdedigen tov mij [ gezin]
- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
- Aantal honden: 5
Re: Voernijd
Als ik mijn hond eten geef, pak ik het hem niet meer af. Dus ook nooit last van voernijd.
Ik vraag me ook af of honden het onderling wel kennen.. Volgensmij is het je eten niet laten afpakken toch helemaal normaal?
Iemand moet mij mn eten ook niet afpakken
Ik vraag me ook af of honden het onderling wel kennen.. Volgensmij is het je eten niet laten afpakken toch helemaal normaal?
Iemand moet mij mn eten ook niet afpakken

- abu en sam
- Actief
Ik ken het helemaal niet, qua honden onderling. Mieppie heeft in haar 7,5 jaar wel 2x een neusje opgetrokken toen ik dicht bij haar kwam terwijl ze iets lekkers had. Dat was in uitzonderlijke omstandigheden, en twee seconden later lag ik ook gewoon weer met mijn kop bij haar poten.truusje schreef:wat verstaan jullie onder voernijd?
Spelletjes met voer doe ik trouwens niet. Ook niet rangordespelletjes als 'er iets voor terug geven' ofzo. Ik doe gewoon niet aan spel. Ze krijgen eten, en dat is van hun. Zijn ze beiden klaar dan verwisselen ze van bak om te kijken of er bij de ander nog iets te halen valt. Maar is de één eerder klaar dan de ander, dan wachten ze met ruilen tot die ander ook klaar is.
Ik heb er nooit, maar dan ook nooit, maar een puntje van gemaakt.
- StormenRoxy
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): kruising en engelse Cockerspaniel
Labrador - Aantal honden: 1
toen we storm kregen was ie 1,5 en die mensen vonden het niet nodig hem iets te leren dus hij kon niets..Nanna schreef:Bij voernijd denk ik eigenlijk ook alleen maar aan honden die hun eten tegenover andere dieren verdedigen.
Komt misschien ook wel omdat ik nog nooit een hond heb meegemaakt waarvan ik het eten niet zonder meer mocht afnemen als ik dat zou willen.
Ik geloof overigens best dat ze bestaan hoor.
hij had ook voernijd richting ons (hij wist natuurlijk ook nog niet wie we waren) ik heb dit langzamerhand weer kunnen weg krijgen met veel geduld..
ik en mijn vriend kunnen er zowiezo bij..
Once upon a time can happen anytime Whiskey*Toska*Storm*Roxy*

- samantha!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador retriever
- Aantal honden: 6
Ik denk bij voernijd eerder aan honden die hun voer tegenover andere honden verdedigen, maar tegenover mensen komt natuurlijk ook voor en dat noem ik ook voernijd.
Mijn honden hebben het beiden niet.
Ze eten uit 1 standaard naast elkaar en hebben daar totaal geen moeite mee.
Wij kunnen alles ook ten alle tijden van ze afpakken en ze laten ook alles gewoon los op commando.
Mijn honden hebben het beiden niet.
Ze eten uit 1 standaard naast elkaar en hebben daar totaal geen moeite mee.
Wij kunnen alles ook ten alle tijden van ze afpakken en ze laten ook alles gewoon los op commando.
-
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik bedoelde het niet als stelling eigenlijk.Inge O schreef:ik snap je stelling niet - waarom zou een hond wel voernijd naar andere honden kunnen hebben maar niet naar mensen?
Ik merk nl dat er verschil in interpretatie zit wb voernijd.
- Jaap*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jachthonden
- Aantal honden: 1
Dat denk ik ook. En als je op de één of andere manier opvoedkundige zaken op gaat hangen aan roedel-achtige theorieen zou het ook vreemd zijn om iets anders te denkenInge O schreef:nou ja, ik vind de omschrijving tamelijk simpel : het verdedigen van voer tov. een ander individu en dat kan een andere hond of een andere mens (of zelfs een vlieg) zijn.truusje schreef:Ik bedoelde het niet als stelling eigenlijk.Inge O schreef:ik snap je stelling niet - waarom zou een hond wel voernijd naar andere honden kunnen hebben maar niet naar mensen?

Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herders
mee eens.Inge O schreef:nou ja, ik vind de omschrijving tamelijk simpel : het verdedigen van voer tov. een ander individu en dat kan een andere hond of een andere mens (of zelfs een vlieg) zijn.truusje schreef:Ik bedoelde het niet als stelling eigenlijk.Inge O schreef:ik snap je stelling niet - waarom zou een hond wel voernijd naar andere honden kunnen hebben maar niet naar mensen?
ds heeft er geen last van naar mensen toe, naar andere honden wel.
Fax heeft er wel last van, maar niet in extreme mate. je kunt er dus gewoon aan voorbij lopen als hij aan het eten is. Houd je echter halt, of raak je hem aan, kun je rekenen op een dreigend en duidelijk grommende waarschuwing.
Je zou zot zijn moest je verder gaan. Hij krijgt dus ook nooit eten als hier andere mensen zijn (of het moet in zijn kennel zijn).
Buiten wordt al wat eetbaar is (konijn, stukje paardenhoef,...) erg verdedigd. laat hij het in de steek, maar durft een andere hond naderen, keer hij meteen terug en zou hij aanvallen, zelfs ds heeft hier ontzag voor

- Jaap*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jachthonden
Ik heb eens een mij bekende hond meegemaakt die gedumpt slachtafval had gevonden. Een schapenkarkas enzo.
Nou. Dat was een hele lieve hond en daar kon je zo de bak van afpakken, maar er kwam geen sterveling binnen een straal van 5 meter rond dat slachtafval. Want dan vloog hij je aan
Het heeft nogal even geduurd voordat hij weer met z'n baasje mee naar huis ging
En toen wassie weer lief
Nou. Dat was een hele lieve hond en daar kon je zo de bak van afpakken, maar er kwam geen sterveling binnen een straal van 5 meter rond dat slachtafval. Want dan vloog hij je aan

Het heeft nogal even geduurd voordat hij weer met z'n baasje mee naar huis ging

En toen wassie weer lief

Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
-
- Zeer actief
- Contacteer:
Mijn jack heeft voernijd naar mens en dier en Bowie mijn jongste hond heeft voernijd naar andere honden.
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Ik bedenk me dan eigenlijk.. voernijd.. is een menselijke term... als je nooit gaat lopen klooien als de hond aan het eten is zul je ook nooit problemen hebben.. maar omdat veel mensen vinden dat ze niet verdedigend gedrag mogen vertonen gaan we dat testen..
Is voernijd eigenlijk ook niet een beetje te vergelijken met buitdrift? Hier in de vorm van een balletje of een gevonden stok of wat ook.. dat moeten ze ook lossen of afgeven.. als je het doortrekt zou dit dus bij voer net zo moeten gaan.. wat eerlijk gezegd ook zo gaat.. niet om te pesten.. maar eerder schreef ik ergens ook al dat de tweede lap pens die ik vandaag gaf eigenlijk wat te groot was.. ik was bang voor een te volle maag.. dus wel even de hond bij het vlees weggeroepen en in stukjes geknipt en 1 stuk dus weggenomen.. dat ging eigenlijk zonder problemen..
Ben als kind jaar of drie denk, wel gebeten toen ik in een onbewaakt moment bij de hond (dh) alleen was die wat lekkers op het balkon had gekregen .... voernijd.. denk eerder voedsel verdedigen..
Als de honden hier passeren met wat lekkers echt vers bot of zo.. dan kunnen ze wel even waarschuwend brommen in het voorbij gaan.. maar evengoed zag ik het gebeuren dat er ineens geruild was van bot..
Naar mij toe hoeven ze niets te gaan verdedigen.. ik ben degene die ze juist het eten geeft.. en neem het overigens ook nooit af.. ook niet om te proberen..
Merk wel dat honden die een tijdlang te weinig voedsel hebben gehad dat die wat beschermender zijn tov hun eigen voer.. logisch.. denk ik dan.. die hebben vaak moeten vechten voor het vreten en weten dus niet beter dan dat iets of iemand in de buurt het eten van ze af zou kunnen pakken en hij of zij dus weer honger heeft.. bij die kun je vertrouwen winnen door bij te voeren.. lijkt me..
Kleine toevoeging.. toen ik mijn eerste hond kreeg met zijn 4 jaar toen wilde ik ook wel weten hoe hij was met zijn voer en bij de bak..dus ook ik heb in het voorbijgaan aangehaald, en in de bak bijgegeven met de hand.. idem met de tweede, maar daar wist ik van dat het allemaal wel ok was.. vind het dus wel belangrijk om te weten hoe de honden reageren, en juist dat vertrouwen hebben dat je er niet op uit bent om voer weg te halen en daarom zouden kunnen gaan verdedigen..
Wil graag normaal langs de honden kunnen ook al staan ze te eten..
Is voernijd eigenlijk ook niet een beetje te vergelijken met buitdrift? Hier in de vorm van een balletje of een gevonden stok of wat ook.. dat moeten ze ook lossen of afgeven.. als je het doortrekt zou dit dus bij voer net zo moeten gaan.. wat eerlijk gezegd ook zo gaat.. niet om te pesten.. maar eerder schreef ik ergens ook al dat de tweede lap pens die ik vandaag gaf eigenlijk wat te groot was.. ik was bang voor een te volle maag.. dus wel even de hond bij het vlees weggeroepen en in stukjes geknipt en 1 stuk dus weggenomen.. dat ging eigenlijk zonder problemen..
Ben als kind jaar of drie denk, wel gebeten toen ik in een onbewaakt moment bij de hond (dh) alleen was die wat lekkers op het balkon had gekregen .... voernijd.. denk eerder voedsel verdedigen..
Als de honden hier passeren met wat lekkers echt vers bot of zo.. dan kunnen ze wel even waarschuwend brommen in het voorbij gaan.. maar evengoed zag ik het gebeuren dat er ineens geruild was van bot..
Naar mij toe hoeven ze niets te gaan verdedigen.. ik ben degene die ze juist het eten geeft.. en neem het overigens ook nooit af.. ook niet om te proberen..
Merk wel dat honden die een tijdlang te weinig voedsel hebben gehad dat die wat beschermender zijn tov hun eigen voer.. logisch.. denk ik dan.. die hebben vaak moeten vechten voor het vreten en weten dus niet beter dan dat iets of iemand in de buurt het eten van ze af zou kunnen pakken en hij of zij dus weer honger heeft.. bij die kun je vertrouwen winnen door bij te voeren.. lijkt me..
Kleine toevoeging.. toen ik mijn eerste hond kreeg met zijn 4 jaar toen wilde ik ook wel weten hoe hij was met zijn voer en bij de bak..dus ook ik heb in het voorbijgaan aangehaald, en in de bak bijgegeven met de hand.. idem met de tweede, maar daar wist ik van dat het allemaal wel ok was.. vind het dus wel belangrijk om te weten hoe de honden reageren, en juist dat vertrouwen hebben dat je er niet op uit bent om voer weg te halen en daarom zouden kunnen gaan verdedigen..
Wil graag normaal langs de honden kunnen ook al staan ze te eten..
Laatst gewijzigd door blondie op 16 jan 2010 23:04, 1 keer totaal gewijzigd.
- Carmen
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Amerikaanse bulldog en een Kretaans meisje
Ik heb ooit een hond gehad die ik een botje uit zijn bek wilde halen die hij buiten gevonden had, dat heeft mij bijna mijn duim gekost :N: Thuis kon ik zo zijn voerbak afpakken.
Hier besteed ik wel veel aandacht aan rust in de hond tijdens eten. Niet omdat ik zijn bak wil afpakken en dat doen we ook nooit zomaar maar als er eens een kind staat dat dat goed gaat. Ik gooi te pas en te onpas iets extra's in de bak en als een van ons in de buurt van de voerbak komt krijgen we enkel hoopvolle blikken. Dat vind ik zelf erg handig.
Hier besteed ik wel veel aandacht aan rust in de hond tijdens eten. Niet omdat ik zijn bak wil afpakken en dat doen we ook nooit zomaar maar als er eens een kind staat dat dat goed gaat. Ik gooi te pas en te onpas iets extra's in de bak en als een van ons in de buurt van de voerbak komt krijgen we enkel hoopvolle blikken. Dat vind ik zelf erg handig.
Wij haalden met, destijds, onze buren Sam uit het asiel. En Sam vloog je dus echt aan als je maar achter hem langs liep terwijl hij aan het eten was.
Dat was 1x en nooit weer. Ik had op dat moment ook weinig keus, het was hij of ik..... had er totaal geen rekening mee gehouden, had ook ng nooit een hond met voernijd gehad dus ik liep niets vermoedend achter hem langs en toen keerde hij zich om en vloog omhoog.
Hij heeft het daarna nooit weer gedaan, nooit ook nog maar weer 1 grom gehoord bij hem. Alles en iedereen kon aan zijn bak zitten, hij vond het prima.
Sam had alleen bi zijn vorige 4 bazen geleerd dat grommen zorgt dat je krijgt watje wilt. 4 bazen die doodsbang voor hem waren. De laatste baas die hem uit anst op had gesloten in de schuur.
En 't was (is...) dus zo'n enorme lieve schat.
Dat was 1x en nooit weer. Ik had op dat moment ook weinig keus, het was hij of ik..... had er totaal geen rekening mee gehouden, had ook ng nooit een hond met voernijd gehad dus ik liep niets vermoedend achter hem langs en toen keerde hij zich om en vloog omhoog.
Hij heeft het daarna nooit weer gedaan, nooit ook nog maar weer 1 grom gehoord bij hem. Alles en iedereen kon aan zijn bak zitten, hij vond het prima.
Sam had alleen bi zijn vorige 4 bazen geleerd dat grommen zorgt dat je krijgt watje wilt. 4 bazen die doodsbang voor hem waren. De laatste baas die hem uit anst op had gesloten in de schuur.
En 't was (is...) dus zo'n enorme lieve schat.
- Chicoahua
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): chihuahua/shih-tzu
Engelse Bulldog
moet chico niet storen tijdens zn maal of zn lekkere oor...dan vraag ik om problemen, niet echt bijten maar wel een flinke waarschuwing..
gewone droge brokken boeit hem niet... en eet het ook niet op alsof het zn laatste maal is... brokje voor brokje
gewone droge brokken boeit hem niet... en eet het ook niet op alsof het zn laatste maal is... brokje voor brokje

- Liesbeth
- Zeer actief
Voernijd zal mij, in zekere zin, worst wezen.
Ik vind het heel normaal dat een hond zijn eten oid niet af wil staan, maar hij/zij zal het wel moeten als ik dat wil. Nou wil ik dat zelden, want ik zit niet echt te springen om het eten van mijn honden
.
Maar IK wil dus wel dingen bij mijn hond af kunnen nemen en dat maakt voor mij niet uit of dat een bal, apporteerblok, frisbee, zelf gevonden stok, bot, een stuk pens of voerbak is.
Ik vind het heel normaal dat een hond zijn eten oid niet af wil staan, maar hij/zij zal het wel moeten als ik dat wil. Nou wil ik dat zelden, want ik zit niet echt te springen om het eten van mijn honden

Maar IK wil dus wel dingen bij mijn hond af kunnen nemen en dat maakt voor mij niet uit of dat een bal, apporteerblok, frisbee, zelf gevonden stok, bot, een stuk pens of voerbak is.
Laatst gewijzigd door Liesbeth op 17 jan 2010 02:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.
Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 Argentijnse Doggen & 1 Jack Russell Terrier
- Contacteer:
Tussen de honden onderling hoofdzakelijk met een vers bot, maar ze hebben naar mij toe geen voernijd.
Groetjes Nancy

- Ceseman
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 Zwitserse Witte herders
Ja als ik de definitie interpreteer als dat een hond zijn eten verdedigt, ja dan hebben ze hier onderling voernijd naar elkaar.
Eerlijk gezegd, vrij normaal.
Ze krijgen allebei hun eten buiten in de tuin, apart van elkaar leg ik heel portie klaar.
Luca is vaak eerder klaar met eten omdat ze verhoudingsgewijs minder krijgt dan César en is dus eerder klaar met eten. Ze probeert nog wel eens wat weg te snaaien bij César. Eerst gaat zijn staart in een stijve krul omhoog en is dat niet genoeg, dan volgt er een zware grom.
Maar Luca zal Luca niet zijn, ze blijft het proberen. Dat is moment dat ik ingrijp en Luca naar binnen haal.
Naar mij hebben ze geen voernijd. Ik kan hun eten weghalen of verplaatsen. Moet ook kunnen vind ik. Uiteindelijk neem ik het niét weg.
Maar andere mensen hoeven niet in de buurt te komen. Logisch ook, want als je zelf een boterham met kaas zit te eten op een bankje in een park en iedere voorbijganger neemt een stuk van je broodje, dan zeg je er zelf toch ook wat van?
Eerlijk gezegd, vrij normaal.
Ze krijgen allebei hun eten buiten in de tuin, apart van elkaar leg ik heel portie klaar.
Luca is vaak eerder klaar met eten omdat ze verhoudingsgewijs minder krijgt dan César en is dus eerder klaar met eten. Ze probeert nog wel eens wat weg te snaaien bij César. Eerst gaat zijn staart in een stijve krul omhoog en is dat niet genoeg, dan volgt er een zware grom.
Maar Luca zal Luca niet zijn, ze blijft het proberen. Dat is moment dat ik ingrijp en Luca naar binnen haal.
Naar mij hebben ze geen voernijd. Ik kan hun eten weghalen of verplaatsen. Moet ook kunnen vind ik. Uiteindelijk neem ik het niét weg.
Maar andere mensen hoeven niet in de buurt te komen. Logisch ook, want als je zelf een boterham met kaas zit te eten op een bankje in een park en iedere voorbijganger neemt een stuk van je broodje, dan zeg je er zelf toch ook wat van?
-
- Zeer actief
- Contacteer:
Bevorderd het af en toe weg nemen van de voerbak [ ook weer terug geven natuurlijk] voernijd?
En vinden jullie voernijd naar mensen acceptabel?
Ik vind voernijd tussen honden onderling heel normaal. Maar ze mogen van mij niet andermans bakje leeg eten. Daarom sta ik er altijd bij. Maar voernijd naar mensen vind ik niet normaal....getraumatiseerde honden als uitzondering, daar kan ik veel begrip voor hebben.
Ik vind voernijd tussen honden onderling heel normaal. Maar ze mogen van mij niet andermans bakje leeg eten. Daarom sta ik er altijd bij. Maar voernijd naar mensen vind ik niet normaal....getraumatiseerde honden als uitzondering, daar kan ik veel begrip voor hebben.
- Ceseman
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 Zwitserse Witte herders
Naar mijzelf, hun roedelleider, vind ik niet acceptabel. Maar naar andere mensen vind ik het wel oké.truusje schreef: En vinden jullie voernijd naar mensen acceptabel?
-
- Zeer actief
Toen ik DuCain als pup kreeg liet ie al zijn tandjes zien als je bij zijn bak in de buurt kwam , zag er schattig uit, maar het was voor hem heel serieus
.
en ik heb dus zeker in het begin nooit zijn bak weggepakt,
alleen maar veel en vaak lekkere dingen er bij gedaan,
tegenwoordig kan ik alles uit zijn bekkie vandaan pakken, baasje is geen bedreiging als het om eten gaat

en ik heb dus zeker in het begin nooit zijn bak weggepakt,
alleen maar veel en vaak lekkere dingen er bij gedaan,
tegenwoordig kan ik alles uit zijn bekkie vandaan pakken, baasje is geen bedreiging als het om eten gaat
- cloris
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dogo Argentino en de Portugese Keizerhond
Nog nooit voernijd meegemaakt met de honden onderling of naar mensen toe hebben jaren lang 1 voerstandaart gebruikt maar heb ze toen apart gezet omdat de ene veel sneller at dan de ander en die ging daardoor ook schrokken, dus 1 in de keuken en 1 in de bijkeuken, daar werd netjes op elkaar gewacht en na afloop vlogen ze naar elkaars bakken om die weer uit te likken. Met kauwbotjes was het zo dat hij altijd wachtte tot zij het botje zachtgekauwd had om het vervolgens af te pakken, zij was er uiteindelijk wel klaar mee en liet ze liggen, geen grom niets. 1x meegemaakt met lamsribben (die kregen ze in de tuin) dat mevrouw even liet merken dat ze er niet van gediend was en toen hadden ze een kleine schermutseling van enkele secondes maar dat was voor mij het teken dat echte botten apart gegeven gingen worden want daar waren ze beide feller mee.
Ik geef eten en ik ga door met dat waar ik mee bezig was, als ik door omstandigheden in die voerbak moet zijn kan het maar ik ga toch echt niet in een bak zitten graaien, als iemand dat doet bij mijn bord eten blijkt het dat ik ook voernijd heb
Een hond met voernijd zou ik lekker buiten voeren en hem verder met rust laten
en kijken of ik het kan oplossen door hem gewoon te laten merken dat ik geen 'gevaar' vorm
Het is een honds ding wat wij niet acceptabel vinden maar een wilde hond staat zijn eten ook niet meer af hebben is houden ook voor de lage in rang.
Ik geef eten en ik ga door met dat waar ik mee bezig was, als ik door omstandigheden in die voerbak moet zijn kan het maar ik ga toch echt niet in een bak zitten graaien, als iemand dat doet bij mijn bord eten blijkt het dat ik ook voernijd heb

Een hond met voernijd zou ik lekker buiten voeren en hem verder met rust laten

Het is een honds ding wat wij niet acceptabel vinden maar een wilde hond staat zijn eten ook niet meer af hebben is houden ook voor de lage in rang.

De Koning is dood, lang leve de Keizer
Juan Manuel Fangio is one of the best car racers the world has ever known
Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
- freskin
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): schotse herder, SWH
Bij mijn honden ook geen voernijd. Ik geef ze trouwens wel elk op een aparte plek eten, want onze wolfhond heeft binnen no time zijn eten op, terwijl onze collie rustig eet. Het is zo´n goedsul,dat hij zijn eten zou laten afpakken....
Maar tegenover ons hebben ze geen voernijd. Ik moet wel zeggen dat wij ze met rust laten als ze eten. Een vers bot kan ik niet zo maar afpakken denk ik ( nog nooit geprobeert).

Maar tegenover ons hebben ze geen voernijd. Ik moet wel zeggen dat wij ze met rust laten als ze eten. Een vers bot kan ik niet zo maar afpakken denk ik ( nog nooit geprobeert).
groetjes, ingrid
TARAK

-
- Zeer actief
- Contacteer:
truusje schreef:Bevorderd het af en toe weg nemen van de voerbak [ ook weer terug geven natuurlijk] voernijd?
Ik hoef de bak van mijn jack niet zomaar wegtenemen hij wordt daar alleen maar argwanend door en zal nog meer zijn bak verdedigen, en ik zie daar het nut niet van in.
Zijn voernijd naar mensen vind ik dus acceptabel, hij eet direkt zijn bak leeg als die er staat dus die minuut kan ik wel even wachten met doen wat ik moet doen en ik kan zonder problemen zijn lege bak weghalen en zijn waterbak ten alle tijden bijvullen ookal staat hij er met zijn snufferd bij.
Onderling heb ik er ook geen problemen mee, maar idd geen bak van een ander leeg eten en niet bedelen of zeuren bij een andere voerbak, het rare is dat ik bij mij jack wel de voerbak van een ander zo weg kan halen, net of hij weet dat het niet van hem is dus hij er geen recht op heeft ofzo..... ik heb dat opgelost overigens door de bakken van de andere 2 hoger tezetten zodat hij er niet meer bij kan.
-
- Zeer actief
Bij Dex was dit wel het geval. Bij puppycursus werd gezegt dat je af en toe de voerbak weg moest halen en iets later weer terug geven. Dit deden we zo af en toen, maar hij begon steeds vaker te grommen als we bij de voerbak kwamen. Toen hebben we het eigenlijk nooit meer gedaan, omdat we niet het idee hadden dat het beter werd. Nu kunnen we zonder problemen alles bij hem wegpakken als het echt nodig is. Ook zoonlief van 4 kan gewoon aaien als de honden eten of een kluifje hebben. Hij mag dit niet, maar het idee dat het wel kan, vind ik erg fijn. Andere kinderen, en ook volwassenen kunnen met name bij Dex niet alles weghalen, vind dit ook helemaal niet nodig.truusje schreef:Bevorderd het af en toe weg nemen van de voerbak [ ook weer terug geven natuurlijk] voernijd?
Naar de katten toe zijn de honden veel minder tolerant, wat ik ook begrijp (wie zit er nou te wachten op een kattenkop bij je voerbak). De katten krijgen dus eerst eten, daarna de honden. Naar elkaar toe trouwens ook geen voernijd, botjes worden niet van elkaar afgepakt of geruild als een van beiden dat niet wil.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Beauceron
- Aantal honden: 3
Inge O schreef:nou ja, ik vind de omschrijving tamelijk simpel : het verdedigen van voer tov. een ander individu en dat kan een andere hond of een andere mens (of zelfs een vlieg) zijn.truusje schreef:Ik bedoelde het niet als stelling eigenlijk.Inge O schreef:ik snap je stelling niet - waarom zou een hond wel voernijd naar andere honden kunnen hebben maar niet naar mensen?
Als Rein een bot eet buiten dan trekt ie zijn lip op naar vliegen en wespen die op zijn bot afkomen. Zo'n maf gezicht, die grote hond die een wesp woedend poogt te fixeren en bij non-respons zijn lippen omhoog trekt.
-
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat kan ik zeker verklaren, zoals ik het dan zie he...Inge O schreef:wat denk je nu zelf? als iedereen die voorbij jouw bord komt het even wegneemt - je krijgt het wel terug hoortruusje schreef:Bevorderd het af en toe weg nemen van de voerbak [ ook weer terug geven natuurlijk] voernijd?
En vinden jullie voernijd naar mensen acceptabel?- ga jij dan nog ontspannen reageren als je iemand aan ziet komen terwijl je zit te eten
?
ja, voernijd naar andere mensen dan mezelf vind ik acceptabel. heb het hier nog niet gezien omdat er nooit andere mensen in de buurt zijn als ze iets te eten hebben, maar ik zou er (in mijn achterhoofd) wel op voorzien zijn dat ze het zouden kunnen vertonen.
oké, voernijd naar soortgenoten is dus normaal, naar mensen niet. kan je dat vanuit het standpunt van de hond ook verklaren?Ik vind voernijd tussen honden onderling heel normaal. Maar ze mogen van mij niet andermans bakje leeg eten. Daarom sta ik er altijd bij. Maar voernijd naar mensen vind ik niet normaal....getraumatiseerde honden als uitzondering, daar kan ik veel begrip voor hebben.
Dat mijn honden zoveel vertrouwen in mij hebben dat ze hun voer moeiteloos aan mij zouden willen afgeven in de wetenschap dat ze het ook weer terug krijgen.
Stel ik neem een voerbak weg tijdens het eten, omdat ik vergeten ben er iets in te doen [ pilletje oid] dan gaat betreffende hond gewoon zitten en weet dat die voerbak terug komt. Ik zal nooit die voerbak weg zetten of de hond expres laten wachten.
Tis natuurlijk niet zo dat eenieder continu hier de bakken weghaalt nee dat is nogal overdreven natuurlijk.
En als iemand in mijn gezin mijn bordje weg neemt,om er iets bij te scheppen, nee dan verdedig ik mn bordje niet. Ik heb er nl alle vertrouwen in dat mn bord niet wordt leeggegeten door een gezinslid en dat ik het keurig weer terug krijg

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Beauceron
- Aantal honden: 3
Rein en Bolke hebben beide voer-, bezitsnijd naar andere honden maar ook naar mensen toe. Afnemen kan wel maar dat moet wel even handig gebeuren en zou ik anderen dan mezelf liever niet laten doen. Met de etensbak is het overigens niet maar wel met speeltjes, knaagspeelgoed en boteten. Ze hebben beide nooit gebeten.
Ze gaan strak over hun voorwerp hangen als ze benaderd worden en ze merken dat degene die ze nadert interesse heeft in het te verdedigen voorwerp en dat is voor mij ruim voldoende om ze serieus te nemen. Ik heb geen kinderen in huis, was dat wel zo, dan hadden ze geen speelgoed enzo kunnen hebben in dezelfde ruimte waar kinderen rondstruinen, te riskant. Ze maken overigens wel onderscheid in 'samen spelen' en 'hebben'. Je kunt rustig met ze spelen met een speelgoedje, dat brengen ze terug en laten ze ook makkelijk los maar als het spelen over is en ze het speelgoed mogen hebben, dan is het speelgoed bezit geworden en gaan ze het verdedigen.
Ze gaan strak over hun voorwerp hangen als ze benaderd worden en ze merken dat degene die ze nadert interesse heeft in het te verdedigen voorwerp en dat is voor mij ruim voldoende om ze serieus te nemen. Ik heb geen kinderen in huis, was dat wel zo, dan hadden ze geen speelgoed enzo kunnen hebben in dezelfde ruimte waar kinderen rondstruinen, te riskant. Ze maken overigens wel onderscheid in 'samen spelen' en 'hebben'. Je kunt rustig met ze spelen met een speelgoedje, dat brengen ze terug en laten ze ook makkelijk los maar als het spelen over is en ze het speelgoed mogen hebben, dan is het speelgoed bezit geworden en gaan ze het verdedigen.
Laatst gewijzigd door Bas Rouge op 17 jan 2010 10:54, 1 keer totaal gewijzigd.
- wenche
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2x kruising mechelaar
Hier heeft Pip ook voernijd... Ik wil haar voer ook niet afpakken, vind het onzin... In de natuur is het ook zo dat ze eens gekregen voedsel op mogen eten zonder dat de ander het pakt... Heeft in mijn ogen niks te maken met niet boven je hond staan of wat ook...
De roedelleider (dus ik) eet eerst, daarna krijgt de ranglagere eten (dus Pip) en zit de roedelleider er verder ook niet meer aan (in de natuur gaat dit exact zo, de roedelleider zal nooit en de nimmer voedsel afpakken van de ranglagere)
Ze eten buiten, dus mensen weten dat ze niet bij ze moeten gaan als ze buiten eten... Ook eventuele toekomstige kinderen zal ik dat leren... Kluiven krijgen ze van mij sowieso nooit.. Dus dan kan daar ook geen strijd/verdediging over zijn...
De roedelleider (dus ik) eet eerst, daarna krijgt de ranglagere eten (dus Pip) en zit de roedelleider er verder ook niet meer aan (in de natuur gaat dit exact zo, de roedelleider zal nooit en de nimmer voedsel afpakken van de ranglagere)
Ze eten buiten, dus mensen weten dat ze niet bij ze moeten gaan als ze buiten eten... Ook eventuele toekomstige kinderen zal ik dat leren... Kluiven krijgen ze van mij sowieso nooit.. Dus dan kan daar ook geen strijd/verdediging over zijn...

-
- Zeer actief
- Contacteer:
O oke zo bedoelde je dat,Inge O schreef:nee, ik bedoelde of je kon verklaren waarom je het niet normaal vindt dat een hond ook naar andere mensen dan jouzelf (zelfs onbekende dus eventueel, gezien je het over 'mensen' in het algemeen hebt) zijn voer zou willen verdedigen?truusje schreef:
Dat kan ik zeker verklaren, zoals ik het dan zie he...
Ik druk me soms niet volledig uit merk ik, met mensen bedoelde ik eigenlijk de "eigen "mensen. nee vreemden zullen hier ook zeker niet bij alle honden de voerbak weg kunnen nemen. Maar dat vind ik dan wel weer acceptabel, want ze niet niet eigen, behoren niet tot hun roedel zeg maar. Dus dat vind ik dan wel normaal, voernijd tov vreemden.