Ik word laks als het lange tijd bijna 100% goed gaat. Dan ben ik de eerste maanden nog wel heel consequent dat ik denk "jaaa, dit moeten we zo houden", en dan daarna ga ik denken "achhh, 1 keertje kan het ook best even zo", en dat gaat dan van kwaad tot erger

Dat kan ik me natuurlijk ook permiteren omdat ik niet op een club train met ze, en niet voor wedstrijden.
"Probleem" is alleen dat het op een gegeven moment zelfs voor mij te laks wordt, en dan moet ik dat weer allemaal terug gaan draaien terwijl de hond denkt "ja maar, ja maar, ja maarrrr, dit deden we nu toch andersss??".
Voorbeeldje is Vera en apporteren van de bal. Ik heb haar eigenlijk altijd heel erg 'getraind' op als ik die bal gooi wil ik hem altijd terug hebben. Niet zelf mee lopen, niet zelf mee klieren. Gooien=altijd weer aan mij geven. Dat ging een jaar lang echt perfect, Vera wist ook echt "bal moet altijd weer terug naar de baas".
Toen kwam ik erachter dat ze zo'n enorme pretbek kreeg als ze zelf even rond mocht lopen met de bal. Daar was laks puntje 1

Af en toe mocht ze, met toestemming, even zelf rondlopen met de bal. Dat ging ook goed, ze snapte wanneer ze hem zelf mocht hebben en wanneer niet.
Toen kwam ik erachter dat ze een nog grotere pretbek kreeg als ze de bal zelf 30 meter ver mee mocht nemen en dan in het gras rollen over de bal heen. Laks puntje 2
Gevolg is nu dus dat Vera als ik de bal gooi zelf gaat bedenken "hmm, eens even kijken, heb ik zin in dat de baas weer gooit, of heb ik meer zin om even zelf over de bal heen te gaan rollen

". En dan doet ze dus wat ze zelf wil (ze komt wel altijd terug als ik roep, maar ze apporteerde dik een jaar lang zonder roepen van mijn kant. Nu dus alleen nog als ze meer zin heeft in nog een keertje achter de bal aanrennen, dan in rollen in het gras, en daarnaaaa weer achter de bal aan).
Oepssssssss
En kijk, dat wil ik dus niet, maar ik heb het he-le-maal zelf veroorzaakt, en nu kan ik dat mooi weer terug gaan draaien

Dus nu heb ik maar ingevoerd "bal gegooid met werpstok=altijd terug brengen" (die zat er dus nog wel rotsvast in, want daar heeft de baas niet mee lopen klieren, zucht...) en aan de rest werken we weer