Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Vachtvraag ruw/lang
Moderator: moderatorteam
-
Neeltje
Re: Vachtvraag ruw/lang
Hier een gok van een leek. Ruwharig is stug, terwijl langharig meestal zachtere haren zijn en die gaan ook hangen.
-
Neeltje
Maar de structuur van het haar blijft anders, denk ik. Net zoals zeg maar de structuur van het haar van mensen met kroeshaar anders is als dat van mensen met sluik haar.Nanna schreef:Ja, maar Charles is ook ruwharig terwijl zijn haar (vooral bij zijn manen) afhangt en vrij lang is....Neeltje schreef:Hier een gok van een leek. Ruwharig is stug, terwijl langharig meestal zachtere haren zijn en die gaan ook hangen.
- yamie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
- Contacteer:
tja, ruwhaar is over het algemeen harder, of hoort zo te zijn, lang haar vaak sluiker en zachter, ruwhaar moet geplukt worden, een langhaar niet .
er zijn wel ruwharen, die ook wel langere, zachtere haren hebben, niet altijd helemaal gewenst. maar het komt wel voor, ik merk het hier bv aan de staarten, haar op lijf en kop is vrij hard en goed plukbaar, maar de staarten zijn zachter en sluiker en ook lastiger te plukken.
er zijn wel ruwharen, die ook wel langere, zachtere haren hebben, niet altijd helemaal gewenst. maar het komt wel voor, ik merk het hier bv aan de staarten, haar op lijf en kop is vrij hard en goed plukbaar, maar de staarten zijn zachter en sluiker en ook lastiger te plukken.
- *Esther
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Met de KK1 wel gehad maar kan het niet zo oplepelen die defenities.
Rosita moet ons maar uit de brand helpen!
Rosita moet ons maar uit de brand helpen!
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Ik denk dat het met name aan de structuur van de vacht is. Je kunt het beter voelen dan zien vind ik.
Een ruwharige vacht is droger dan een langharige, als je de vacht van een ruwhaar tussen je vingers beweegt (met duim en wijsvinger heen en weer wrijven met de vacht ertussen) dan knispert het als het ware, voelt het heel droog en stug aan.
Een langharige vacht is zachter, voelt minder stug aan en is niet warrelig, wat een ruwharige vacht eigenlijk altijd wel is.
Een ruwharige vacht is droger dan een langharige, als je de vacht van een ruwhaar tussen je vingers beweegt (met duim en wijsvinger heen en weer wrijven met de vacht ertussen) dan knispert het als het ware, voelt het heel droog en stug aan.
Een langharige vacht is zachter, voelt minder stug aan en is niet warrelig, wat een ruwharige vacht eigenlijk altijd wel is.
- Angelique25
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Old English Sheepdog
- Aantal honden: 6
- Contacteer:
LongFields schreef:Ik denk dat het met name aan de structuur van de vacht is. Je kunt het beter voelen dan zien vind ik.
Een goede OESvacht knispert ook, dus die definitie dekt ook de lading niet
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Angelique25 schreef:LongFields schreef:Ik denk dat het met name aan de structuur van de vacht is. Je kunt het beter voelen dan zien vind ik.
Een goede OESvacht knispert ook, dus die definitie dekt ook de lading niet
Hè verdorie!
-
laeken
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Ruwhaar geeft verschillende haarlengtes en langhaar niet? Bij langhaar is het gezicht even lang behaard als het lichaam, bij ruwhaar vrijwel nooit.
- Jay
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar
Een collie heeft korte beharing op de snuit, kop en oren, dus dit gaat ook niet altijd op.MARC_S schreef:Ruwhaar geeft verschillende haarlengtes en langhaar niet? Bij langhaar is het gezicht even lang behaard als het lichaam, bij ruwhaar vrijwel nooit.

-
truusje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Engelse Cocker Spaniel
- Contacteer:
Langhaar:
Veelal staan de haren van de bovenvacht in dezelfde richting ingeplant.
Typen langhaar: Lange bovenvacht zonder ondervacht
Lange bovenvacht met ondervacht
Lange ondervacht
Ruwhaar of warhaar;
Wanneer er een wisselende stand van inplanting en een wisselende kromming is.
Draadhaar:
kort, hard ruwhaar.
Stekelhaar:
Middellang hard ruwhaar bv schotse deerhound
Veelal staan de haren van de bovenvacht in dezelfde richting ingeplant.
Typen langhaar: Lange bovenvacht zonder ondervacht
Lange bovenvacht met ondervacht
Lange ondervacht
Ruwhaar of warhaar;
Wanneer er een wisselende stand van inplanting en een wisselende kromming is.
Draadhaar:
kort, hard ruwhaar.
Stekelhaar:
Middellang hard ruwhaar bv schotse deerhound
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Ruwharen zijn plukvachten volgens mij.
Langharen niet.
Langharen niet.
- gyanty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
- Aantal honden: 2
Ruwhaar voelt droog? Vond het bij Bas (onze kruizing terrier) juist erg vettig aanvoelen, wat ik el meer voel bij cairn en westies.
even gegoogled:
even gegoogled:
Bron: http://www.trimplus.nl/wat_is_trimmen.html" onclick="window.open(this.href);return false;Kort en lang stokhaar: Een stokhaarvacht is een dubbele vacht. De vacht bestaat uit een ondervacht van zacht wollig haar (onderwol), met daarover dekhaar. In het voorjaar verhaart de hond de hele laag onderwol (rui),zodat de zomervacht dunner is dan de wintervacht. In het najaar zal de vacht nog een keer in de rui gaan, zodat zich een dikke wintervacht ontwikkelt. Het dekhaar verhaart meer over het jaar verspreid.
Voorbeelden van honden met een korte stokhaarvacht zijn de Rottweiler en de Labrador Retriever. Honden met lang stokhaar zijn bijvoorbeeld de Samojeed, de IJslandse herdershond en de Schotse Herdershond ("Collie")
Korthaar of gladhaar : De vacht van een kortharige of gladharige hond bestaat voornamelijk uit zeer kort stevig dekhaar. Honden met dit soort vachten hebben nauwelijks onderwol. Er is bij deze vachtsoort geen sprake van rui, de hond verhaart het hele jaar door. Kortharige of gladharige honden zijn bijvoorbeeld de Boxer of Dobermann.
Lang haar met weinig onderwol/langhaar met veel onderwol : Een vacht bestaande uit lang haar met weinig onderwol kent een zogenaamde mozaiekverharing. Periodiek verhaart steeds een gedeelte van de onderwol en de dekharen. Voorbeelden van honden die dit vachttype hebben zijn de Ierse Setter, de Cocker Spaniel en de Drentse Patrijshond.
Een vacht bestaande uit lang haar met veel onderwol vraagt een intensieve verzorging. De vacht verhaart het hele jaar door geleidelijk. Door de grote hoeveelheid onderwol kunnen makkelijk klitten ontstaan in de vacht. Voorbeelden van honden met dit vachttype zijn de Bobtail, Briard en Tibetaanse Terrier. Door de populariteit van de Maltezer zijn in de loop der jaren veel kruisingen met dit ras gemaakt, die het uiterlijk van een Maltezer hebben. Een Maltezer heeft een vacht bestaande uit lang haar met weinig onderwol. Door de vele kruisingen hebben veel Maltezer-achtige honden inmiddels veel onderwol gekregen, hetgeen de intensiviteit van het benodigde onderhoud verklaart.
Ruw haar: Ruwhaar wordt evenals stokhaar gekenmerkt door een dubbele vacht. Het verschil met stokhaar is dat deze vacht in een keer ruit. Dit gebeurt iedere zes maanden ongeacht het seizoen. Het loszittende dekhaar valt niet vanzelf uit, maar moet met de hand uitgeplukt worden. Na enkele weken groeit het nieuwe dekhaar weer over de onderwol heen. De Cairn Terrier en Airedale Terrier zijn voorbeelden van honden met een dergelijke vacht.
Kroeshaar : Kroeshaar bestaat voornamelijk uit (onder)wol. Kroeshaarvachten verharen weliswaar niet, maar toch kunnen de haren erg lang worden. Daarom moeten deze vachten, die onder andere terug te vinden zijn bij de Poedel en Bedlington Terrier, regelmatig gekipt of geschoren worden.
Vilthaar : Ook vilthaar is een dubbele vacht. Deze vachtsoort wordt gekenmerkt door veel en lang onderwol. De vacht vervilt als gevolg van een natuurlijk proces. Het is niet de bedoeling dat dit hele plakkaten worden. Door de vervilte plakken te scheuren ontstaan strengen.
Laatst gewijzigd door gyanty op 14 jan 2010 15:41, 2 keer totaal gewijzigd.

- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Uit de rasstandaard van de Laekense Herder:gyanty schreef:Ruwhaar voelt droog? Vond het bij Bas (onze kruizing terrier) juist erg vettig aanvoelen, wat ik el meer voel bij cairn en westies.
Hetgeen de ruwharige Laekense herder vooral kenmerkt is de ruwheid en de droogheid van het haar, dat bovendien krassend is en warrelig.
Bij mijn ras dus wel, maar zo te lezen niet bij alle ruwharige rassen.
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
De uitzonderingen bevestigen de regel, zo zie je maar.Nanna schreef:Een Schapendoes is een langharig ras, en die moeten toch écht een warrelige vacht hebbenLongFields schreef: Een langharige vacht is zachter, voelt minder stug aan en is niet warrelig, wat een ruwharige vacht eigenlijk altijd wel is.
Heb je zelf geen goede beschrijving dan Nanna? Normaal sta je niet zo snel met je mond vol tanden, toch?
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Nou, dan kan ik je inmiddels een hand geven geloof ik.Nanna schreef:Dat is waarLongFields schreef: Heb je zelf geen goede beschrijving dan Nanna? Normaal sta je niet zo snel met je mond vol tanden, toch?Maar ik kan niet een definitie bedenken zonder dat daar meteen weer uitzonderingen die de regel bevestigen bij zitten.
- vosse
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote Poedels
De ruwhaar heeft als kenmerk de stugge bovenvacht met daaronder de onderwol. De bovenvacht heeft een rui, de vacht is dan plukrijp. De onderwol verhaart het hele jaar door.
De langhaar veel wol heeft over het hele lichaam lang haar, ook op de snuit. Deze honden hebben veel volume in de vacht. Deze variëteit verhaart het hele jaar door, zowel met de boven- als ondervacht.
valt me wel vaker op dat er veel meningen zijn over het plaatsen van een vacht en de rassen daarbij.
Wil niemand hiermee beledigen maar IK zie een Collie toch echt als lang stokhaar.
De langhaar veel wol heeft over het hele lichaam lang haar, ook op de snuit. Deze honden hebben veel volume in de vacht. Deze variëteit verhaart het hele jaar door, zowel met de boven- als ondervacht.
valt me wel vaker op dat er veel meningen zijn over het plaatsen van een vacht en de rassen daarbij.
Wil niemand hiermee beledigen maar IK zie een Collie toch echt als lang stokhaar.
- Elly*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
- Contacteer:
Oke, een collie is lang stokharig, maar een Golden Retriever en de ander langharige jachthondenrassen, zoals de Spaniels en setters hebben ook een kortharig gezicht en ook geen onderwol.vosse schreef:De ruwhaar heeft als kenmerk de stugge bovenvacht met daaronder de onderwol. De bovenvacht heeft een rui, de vacht is dan plukrijp. De onderwol verhaart het hele jaar door.
er is dus een enorm verschil tussen het langhaar van bijvoorbeeld de Schapendoes, Briard en dergelijke met het langhaar als net genoemd.
Ik ben wel benieuwd naar de vererving ten opzichte van elkaar van deze 2 soorten langhaar.
- vosse
- Zeer actief
Elly* schreef:Oke, een collie is lang stokharig, maar een Golden Retriever en de ander langharige jachthondenrassen, zoals de Spaniels en setters hebben ook een kortharig gezicht en ook geen onderwol.vosse schreef:De ruwhaar heeft als kenmerk de stugge bovenvacht met daaronder de onderwol. De bovenvacht heeft een rui, de vacht is dan plukrijp. De onderwol verhaart het hele jaar door.
er is dus een enorm verschil tussen het langhaar van bijvoorbeeld de Schapendoes, Briard en dergelijke met het langhaar als net genoemd.
Ik ben wel benieuwd naar de vererving ten opzichte van elkaar van deze 2 soorten langhaar.
Ik benoem de cockers, setters etc. onder de langharen weinig wol.
De langhaar weinig wol heeft de vacht op de rug glad liggen. Deze honden hebben bevedering.
Maar ook deze hebben wol. Kijk maar eens naar de bevedering als je deze in het water gooit, gebeurt hetzelfde mee als bij de gehele vacht van een schapendoes
-
truusje
- Zeer actief
- Contacteer:
Het heeft dus ook niets met uitstaand te maken maar meer met de wijze waarop het haar is ingeplant.Nanna schreef:Volgens mij heeft de ChowChow toch écht een meer uitstaande vacht dan een ruwhaar Jack RussellInge O schreef:de vacht van een ruwhaar is meer uitstaand dan de andere vachtsoorten (naast de al genoemde verschillen)?
Zie mijn vorige bijdrage.
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): waterhonden
- Contacteer:
Charles heeft geen langhaar maar zacht ruwhaar in zijn nek. Scheelt dat in het dilemma? Niet iedere ruwhaar is gelijk van structuur (dat hebben jullie al uitgevonden) en soms is het ruwe haar erg zacht. Met goed gereedschap en techniek is daar wel wat verbetering in aan te brengen, maar je moet daar ook geen wonderen van verwachten.
Honden zónder onderwol zijn volgens mij hoogst zelden voorkomend.
- Ellen.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador en Heidewachtel
En bijvoorbeeld de Yorkshire of Malthezer dan? Die hebben toch geen onderwol, of klopt dat dus gewoon niet en hebben ze wel degelijk wat onderwol, maar zo weinig dat ze spreken van niet?Rosita Compagner schreef:
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): waterhonden
- Contacteer:
Het laatste idd Ellen. Als je goed kijkt kun je die ondervacht wel vinden.
- vosse
- Zeer actief
Ellen. schreef:En bijvoorbeeld de Yorkshire of Malthezer dan? Die hebben toch geen onderwol, of klopt dat dus gewoon niet en hebben ze wel degelijk wat onderwol, maar zo weinig dat ze spreken van niet?Rosita Compagner schreef:
Behoren allebei bij de langhaar veel wol. Dus wel wol. Alleen is deze wat langer dan het laagje wol van bijv. ruwharen..
-
hercujess
@Elly: Een Golden Retriever is ook geen langhaar, maar heeft stokhaar.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Schapendoezen en zo zijn bearded.Elly* schreef:Oke, een collie is lang stokharig, maar een Golden Retriever en de ander langharige jachthondenrassen, zoals de Spaniels en setters hebben ook een kortharig gezicht en ook geen onderwol.
De lang stokharen die genoemd zijn, zijn dat dus niet.
Bedoel je dat verschil?
-
truusje
- Zeer actief
- Contacteer:
Welnee, die behoren tot langhaar met weinig tot geen onderwol.vosse schreef:Ellen. schreef:En bijvoorbeeld de Yorkshire of Malthezer dan? Die hebben toch geen onderwol, of klopt dat dus gewoon niet en hebben ze wel degelijk wat onderwol, maar zo weinig dat ze spreken van niet?Rosita Compagner schreef:
Behoren allebei bij de langhaar veel wol. Dus wel wol. Alleen is deze wat langer dan het laagje wol van bijv. ruwharen..
- gyanty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
- Aantal honden: 2
Zoals ik uit mijn eigen geqoute citaat haal, behoren echte maltezers juist toch niet veel onderwol te hebben, maar doordat er zoveel kruizingen mee zijn gedaan hebben steeds meer 'malthezers' (niet raszuiver) veel onderwol???vosse schreef:Ellen. schreef:En bijvoorbeeld de Yorkshire of Malthezer dan? Die hebben toch geen onderwol, of klopt dat dus gewoon niet en hebben ze wel degelijk wat onderwol, maar zo weinig dat ze spreken van niet?Rosita Compagner schreef:

- yamie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
- Contacteer:
langhaar geeft plukken haar in huis en ruwhaar niet .Nanna schreef:Nou heb ik nog mijn definitie niet
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Omdat langhaar plukken in huis geeft maar ruwhaar plukken in de trimsalon.yamie schreef:langhaar geeft plukken haar in huis en ruwhaar niet .Nanna schreef:Nou heb ik nog mijn definitie niet
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Nouwwwwww, dat gaat ook niet helemaal op hoor.yamie schreef:langhaar geeft plukken haar in huis en ruwhaar niet .Nanna schreef:Nou heb ik nog mijn definitie niet
Moet je bij mij eens komen kijken, plukken haar zát in huis, en dat is niet van mij of Eric.
Het is overigens wél altijd onderwol, en geen bovenvacht, wat hier ronddwarrelt.