Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
nierfalen bij oude hond (up date, leveraandoening??)
Moderator: moderatorteam
- van het Spechthorst
- Zeer actief
nierfalen bij oude hond (up date, leveraandoening??)
Onze spaanse windhond is al oud. De laatste tijd werd ze mager ondanks dat ze hetzelfde at. En nu, sinds gisteren, loopt ze alsof ze dronken is en valt ze zomaar om. Die dierenarts is net bij haar geweest. Denkt dat het nierfalen zou kunnen zijn. Ze heeft nu eerst een injectie gehad met een pijnstiller en vanavond moeten we naar de kliniek om haar bloed te laten prikken. Zo'n onderzoek is nog best duur. € 150,00. Mocht het inderdaad zo zijn dat haar nieren het af laten weten krijgt ze een nierdieet. Dat wordt nog lastig met 2 honden want natuurlijk vinden ze elkaars bak het lekkerst.( net kleine kinderen)
Wie heeft er ervaring met een nierdieet? Knapte de hond er van op en hoe lang heeft hij/zij het er op volgehouden? Ik moet zeggen dat ik het er met haar niet goed uit vindt zien. Ze eet en drinkt niet en komt ook niet meer uit de mand. Duim maar voor Senna!
Wie heeft er ervaring met een nierdieet? Knapte de hond er van op en hoe lang heeft hij/zij het er op volgehouden? Ik moet zeggen dat ik het er met haar niet goed uit vindt zien. Ze eet en drinkt niet en komt ook niet meer uit de mand. Duim maar voor Senna!
Laatst gewijzigd door van het Spechthorst op 11 jan 2010 19:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten van het Spechthorst.
A home without a dog isn't a home, it's a house
- freskin
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): schotse herder, SWH
- Aantal honden: 2
Re: nierfalen bij onde hond
Ach...arme Senna....
Ik heb geen ervaring met een nierdieet, maar ik hoop dat Senna toch nog wat opknapt. Ze zal zich wel beroerd voelen. Ik ga heel hard voor haar duimen!
Sterkte!
Sterkte!
groetjes, ingrid
TARAK
TARAK-
gemini6
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 boomertjes
Je kan ook een nierspoeling proberen. Hiervoor gaat ie aan het infuus. Daarna een nierdieet.
En als het echt niet meer gaat, tja. Ik heb een Maltezertje gehad van bijna 15 met nierfalen. Ze liep ook ontzettend te zwalken en viel om. Haar nierwaardes waren verschrikkelijk en ik heb haar in moeten laten slapen.
En als het echt niet meer gaat, tja. Ik heb een Maltezertje gehad van bijna 15 met nierfalen. Ze liep ook ontzettend te zwalken en viel om. Haar nierwaardes waren verschrikkelijk en ik heb haar in moeten laten slapen.
- Renee1966
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): X Duitse Staande Langhaar - Labrador
X Border Terriër - Jack Hussel - Aantal honden: 2
Ik weet niet of het bij honden hetzelfde werkt als bij katten?
Onze kat werd mager en na onderzoek bleek het nierfalen te zijn (was nog niet zo slecht als jouw hond), helaas wilde ze het speciale voer absoluut niet eten.
We hebben toen besloten haar eigen voer te blijven geven (dat at ze wel), tot ze klachten als omvallen en zwalken zou gaan krijgen, dan was het wat ons betreft einde verhaal.
Zodra ze die verschijnselen kreeg, hebben we haar in laten slapen.
Ik zou dus de hond in laten slapen als blijkt (na het onderzoek) dat het om nierfalen gaat.
Onze kat werd mager en na onderzoek bleek het nierfalen te zijn (was nog niet zo slecht als jouw hond), helaas wilde ze het speciale voer absoluut niet eten.
We hebben toen besloten haar eigen voer te blijven geven (dat at ze wel), tot ze klachten als omvallen en zwalken zou gaan krijgen, dan was het wat ons betreft einde verhaal.
Zodra ze die verschijnselen kreeg, hebben we haar in laten slapen.
Ik zou dus de hond in laten slapen als blijkt (na het onderzoek) dat het om nierfalen gaat.
- cloris
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dogo Argentino en de Portugese Keizerhond
- Aantal honden: 1
Ik heb toen bij mijn oude teef Chira nog een nierspoeling laten doen, zij knapte hier geweldig van op, samen met pillen en de nierdruppels (Groene Os). Nierdieet hoefde ik niet te geven dat moest ze niet maar ik heb haar gewoon op versvlees en vis laten staan. We hebben het prima onder controle gekregen en uiteindelijk is ze aan kapotte heupen overleden een dik jaar later, maar het kan dus wel degelijk zin hebben 

De Koning is dood, lang leve de Keizer
Juan Manuel Fangio is one of the best car racers the world has ever known
Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
-
Melanie 74
Ook hier een oude hond met nierfalen, ze krijgt versvlees en ook vis met de nierdruppels van de Groene Os. Hier gaat ze toch al zeker enige maanden goed op 
Het kan wel zin hebben, brokken wilde ik niet. Omdat er toch granen inzitten waar ze dus ziek van wordt.
Het kan wel zin hebben, brokken wilde ik niet. Omdat er toch granen inzitten waar ze dus ziek van wordt.
- van het Spechthorst
- Zeer actief
Ik heb net een andere dierenarts gebeld, deze doet hetzelfde bloedonderzoek voor de helft!!!En zei ook dat ik beter nog even bij haar kon komen en dat ze waarschijnlijk aan het infuus moet omdat ze zo waarschijnlijk uitdroogt. Mijn man komt zo naar huis en dan gaan we daar naar toe. Want zo gaat het zeker niet goed. Er schijnen verschillende nierfalen varianten te zijn. Ook dat ze nog met medicijnen wat kunnen verlichten. Zo kan het i.i.g. niet. Dit wil ik haar niet aandoen.
Het schijnt dat als nierfalen zich voordoen, 50%-70% van de nieren al onherstelbaar beschadigt zijn!! Das niet gering.
Het overvalt me wel allemaal. Tuurlijk zag ik wel dat ze ouder werd, wat krakkemikkig. Maar toch niet dat het eind in zicht is. Phoe, het valt me heel zwaar!
Het schijnt dat als nierfalen zich voordoen, 50%-70% van de nieren al onherstelbaar beschadigt zijn!! Das niet gering.
Het overvalt me wel allemaal. Tuurlijk zag ik wel dat ze ouder werd, wat krakkemikkig. Maar toch niet dat het eind in zicht is. Phoe, het valt me heel zwaar!
-
Melanie 74
Ja, het komt hard aan, ik wens je heel veel sterkte!
Ik weet hoe je je voelt hoor!
Ik weet hoe je je voelt hoor!
- cloris
- Zeer actief
Bij mijn teef was 70% kapot zeiden ze, maar het vreemde was dat haar waardes na een maand of 4 toch weer beter geworden waren, stonden ze in de kliniek ook van te kijken.
Ik vond het iig zeker de moeite waard, ik vond haar in shock toen ik thuis kwam maar ik wilde alles proberen.. daarbij moesten haar waardes na 3 dagen spoelen wel goed zijn anders had ik haar laten inslapen maar die waren goed.
Ik vond het iig zeker de moeite waard, ik vond haar in shock toen ik thuis kwam maar ik wilde alles proberen.. daarbij moesten haar waardes na 3 dagen spoelen wel goed zijn anders had ik haar laten inslapen maar die waren goed.

Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
- Renee1966
- Zeer actief
Ach, dan is het hetzelfde als bij kattenvan het Spechthorst schreef:Ik heb net een andere dierenarts gebeld, deze doet hetzelfde bloedonderzoek voor de helft!!!En zei ook dat ik beter nog even bij haar kon komen en dat ze waarschijnlijk aan het infuus moet omdat ze zo waarschijnlijk uitdroogt. Mijn man komt zo naar huis en dan gaan we daar naar toe. Want zo gaat het zeker niet goed. Er schijnen verschillende nierfalen varianten te zijn. Ook dat ze nog met medicijnen wat kunnen verlichten. Zo kan het i.i.g. niet. Dit wil ik haar niet aandoen.
Ik hoop dat het meevalt, maar houdt idd rekening met een slechte prognose.
Sterkte!
-
muppie en co
- Actief
- Mijn ras(sen): rottweiler, greyhound en mix
hier twee praktijkervaringen.
mijn eerste oudje wilde van de ene op de andere dag niet meer eten, had ook absurd hoge nierwaarden in het bloed. hem hebben een week later laten inslapen. bleek dat hij een agressieve niertumor had die uitgezaaid was naar lever en rug.
mijn tweede oudje is al een tijdje een slechte eter. 1 jaar geleden had ze ook hoge nier en leverwaarden, nu zijn deze een stuk verbeterd, zelfs tot het aanvaardbare. Door het aanpassen van de voeding en niet gelijk het advies van de eerste de beste dierenarts aannemen heeft ze nu nog een lekkere oude dag. mijn eerste da gaf nav het eerste bloedonderzoek dat ze er wel niet meer lang zou zijn, want ze moest wel kanker hebben in nieren of lever. Niet dus!!
met voeding kom je een heel eind en dan bedoel ik niet de speciale voeding van royal canin maar vers mager vlees.
Succes en ik hoopp dat ze er weer snel bovenop is.
mijn eerste oudje wilde van de ene op de andere dag niet meer eten, had ook absurd hoge nierwaarden in het bloed. hem hebben een week later laten inslapen. bleek dat hij een agressieve niertumor had die uitgezaaid was naar lever en rug.
mijn tweede oudje is al een tijdje een slechte eter. 1 jaar geleden had ze ook hoge nier en leverwaarden, nu zijn deze een stuk verbeterd, zelfs tot het aanvaardbare. Door het aanpassen van de voeding en niet gelijk het advies van de eerste de beste dierenarts aannemen heeft ze nu nog een lekkere oude dag. mijn eerste da gaf nav het eerste bloedonderzoek dat ze er wel niet meer lang zou zijn, want ze moest wel kanker hebben in nieren of lever. Niet dus!!
met voeding kom je een heel eind en dan bedoel ik niet de speciale voeding van royal canin maar vers mager vlees.
Succes en ik hoopp dat ze er weer snel bovenop is.
- van het Spechthorst
- Zeer actief
Senna ligt op dit moment aan het infuus. De DA heeft bloed afgenomen en de bloedsuikers waren extreem laag. Ze dacht nu niet aan nierfalen. Heeft nu nog een grotere portie afgenomen voor onderzoek in een extern laboratorium.
Om 18.00u kunnen we haar ophalen , kijken hoe het morgenvroeg gaat en anders weer aan het infuus totdat de uitslag van het lab er is. Dan gerichte actie!
Om 18.00u kunnen we haar ophalen , kijken hoe het morgenvroeg gaat en anders weer aan het infuus totdat de uitslag van het lab er is. Dan gerichte actie!
- Renee1966
- Zeer actief
Hopelijk knapt ze snel op, sterkte!
- freskin
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): schotse herder, SWH
Pffff.....spannend! Ik duim heel hard verder dat ze weer snel opknapt! Geef haar maar een dikke knuffel! 
groetjes, ingrid
TARAK
TARAK- ** Angela **
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse herder
- Aantal honden: 3
Hopelijk knapt je schatje er van op
Mijn Roan had ook nierfalen.
Hij woonde bij mijn ouders en zou een weekje komen logeren omdat hij zo onrustig was snachts.
Toen ik hem zag schrok ik gewoon, hij was erg afgevallen en mn ma zei ook dat hij heel slecht at.
Hier viel t op dat zn conditie wel erg slecht was, en eten deed hij ook niet bij mij.
We zijn toen naar de da geweest en daar bleek dat zn nieren nog maar voor 20% werkten.
Mn ouders kregen een poedertje mee wat over t voer moest, dat was voor de nierfunctie of zoiets.
Mja als hij niet wil eten schiet dat poedertje ook niet op he
Tijdens t onderzoek bij de da heeft hij wrs een lichte tia gehad, hij werd ineens heel slecht en een paar dagen later hebben we hem laten inslapen
Mijn Roan had ook nierfalen.
Hij woonde bij mijn ouders en zou een weekje komen logeren omdat hij zo onrustig was snachts.
Toen ik hem zag schrok ik gewoon, hij was erg afgevallen en mn ma zei ook dat hij heel slecht at.
Hier viel t op dat zn conditie wel erg slecht was, en eten deed hij ook niet bij mij.
We zijn toen naar de da geweest en daar bleek dat zn nieren nog maar voor 20% werkten.
Mn ouders kregen een poedertje mee wat over t voer moest, dat was voor de nierfunctie of zoiets.
Mja als hij niet wil eten schiet dat poedertje ook niet op he
Tijdens t onderzoek bij de da heeft hij wrs een lichte tia gehad, hij werd ineens heel slecht en een paar dagen later hebben we hem laten inslapen
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
-
gemini6
- Zeer actief
Kan het zijn dat de bloedsuikers zo laag zijn omdat ze niets gegeten heeft?? In ieder geval wordt er actie ondernomen en worden de nieren gespoeld en vocht aangevuld.van het Spechthorst schreef:Senna ligt op dit moment aan het infuus. De DA heeft bloed afgenomen en de bloedsuikers waren extreem laag. Ze dacht nu niet aan nierfalen. Heeft nu nog een grotere portie afgenomen voor onderzoek in een extern laboratorium.
- van het Spechthorst
- Zeer actief
Kan het zijn dat de bloedsuikers zo laag zijn omdat ze niets gegeten heeft?? In ieder geval wordt er actie ondernomen en worden de nieren gespoeld en vocht aangevuld.[/quote]
Nee, dat kan niet in zo'n korte tijd. Hij heeft de avond ervoor nog iets gegeten en s'middags nog een halve energique schijf. Volgens de DA had hij dan al langer niets gegeten moeten hebben. De waarde was maar 2,9 echt laag. Ik heb haar net opgehaald en de DA denkt nu toch meer aan een leveraandoening.
We zullen de labuitslagen gewoon afmoeten wachten. Als het goed gaat mag ze zo thuis blijven en anders moet ze morgenvroeg opnieuw aan het infuus.
Door zo'n bloedbeeld kan ze heel veel dingen vertellen en vooral ook uitsluiten.ook de bloedsuiker wordt opnieuw bepaald. We wachten af.
-
gemini6
- Zeer actief
Nee, dat kan niet in zo'n korte tijd. Hij heeft de avond ervoor nog iets gegeten en s'middags nog een halve energique schijf. Volgens de DA had hij dan al langer niets gegeten moeten hebben. De waarde was maar 2,9 echt laag. Ik heb haar net opgehaald en de DA denkt nu toch meer aan een leveraandoening.van het Spechthorst schreef:Kan het zijn dat de bloedsuikers zo laag zijn omdat ze niets gegeten heeft?? In ieder geval wordt er actie ondernomen en worden de nieren gespoeld en vocht aangevuld.
We zullen de labuitslagen gewoon afmoeten wachten. Als het goed gaat mag ze zo thuis blijven en anders moet ze morgenvroeg opnieuw aan het infuus.
Door zo'n bloedbeeld kan ze heel veel dingen vertellen en vooral ook uitsluiten.ook de bloedsuiker wordt opnieuw bepaald. We wachten af.[/quote]
Ik hoop dat er iets onschuldigs wordt gevonden, in ieder geval iets waar wat aan gedaan kan worden.
- cloris
- Zeer actief
Re: nierfalen bij oude hond (up date, leveraandoening??)
Duimen draaien hier 

- van het Spechthorst
- Zeer actief
Vanochtend kon Senna een klein beetje kwispelen. Ik heb urine opgevangen en naar de DA gebracht. Deze heeft ze meteen onderzocht. De urine was te weinig geconcentreerd en er zat ook een klein spoortje bloed in. Deze uitslagen gaat ze combineren met de labuitslagen die nog moeten komen. Dan hoopt ze een duidelijke indicatie te hebben voor wat Senna heeft. Op dit moment kijkt ze helder en eet ze kleine porties. Drinkt zo nu en dan wat als we de waterbak voorhouden. Komt niet uit zichzelf uit de mand. Het blijft nog even spannend.
-
Melanie 74
Hier duimen we ook voor Senna 
- Reny
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Engelse Cocker Spaniel
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
duim ook nog even verder 
- van het Spechthorst
- Zeer actief
Dank voor het duimen draaien. Het heeft geholpen. Het bloedbeeld van Senna was als van een gezonde hond. Dat wil zeggen dat al haar organen nog goen functioneren. Wie had dat gedacht. Omdat ze haar hoofd schuin houdt heeft de DA ook nog haar oren goed nagekeken. Ze kon er niet echt iets in/aan zien. In haar ochtendurine vondt ze een spoortje bloed. Er zou dus een middenoorontsteking mee kunnen spelen. Er zou ook een blaasontsteking mee kunnen spelen. Dus heeft Senna nu een fikse antibiotica kuur voor 14 dagen gekregen. Plus een pijnstillende emulsie die 24 uur doorwerkt. Hier moet ze nu goed van opknappen. Ik zie dat ze al beter begint te eten en te drinken. Er zit dus een kleine vooruitgang in. Ik hoop dat ze gauw weer de oude is. Ik ga nu even zitten bijkomen van die financiele aderlating. pff die dierenartsen weten wel van gepeperde rekeningen hoor. Ben in 2 dagen € 200,- verder. Zonder nu eigenlijk precies te weten wat het is. Maar ja. Als het maar helpt. Ik hou jullie op de hoogte. En bedankt voor alle lieve reacties.
Laatst gewijzigd door van het Spechthorst op 12 jan 2010 20:17, 1 keer totaal gewijzigd.
- Renee1966
- Zeer actief
Pfff, gelukkig valt het (buiten de rekening) mee.
- ranetje
- Zeer actief
Ze houdt haar hoofd schuin....................van het Spechthorst schreef:Dank voor het duimen draaien. Het heeft geholpen. Het bloedbeeld van Senna was als van een gezonde hond. Dat wil zeggen dat al haar organen nog goen functioneren. Wie had dat gedacht. Omdat ze haar hoofd schuin houdt heeft de DA ook nog haar oren goed nagekeken. Ze kon er niet echt iets in/aan zien. In haar ochtendurine vondt ze een spoortje bloed. Er zou dus een middenoorontsteking mee kunnen spelen. Er zou ook een blaasontsteking mee kunnen spelen. Dus heeft Senna nu een fikse antibiotica kuur voor 14 dagen gekregen. Plus een pijnstillende emulsie die 24 uur doorwerkt. Hier moet ze nu goed van opknappen. Ik zie dat ze al beter begint te eten en te drinken. Er zit dus een kleine vooruitgang in. Ik hoop dat ze gauw weer de oude is. Ik ga nu even zitten bijkomen van die financiele aderlating. pff die dierenartsen weten wel van gepeperde rekeningen hoor. Ben in 2 dagen € 200,- verder. Zonder nu eigenlijk precies te weten wat het is. Maar ja. Als het maar helpt. Ik hou jullie op de hoogte. En bedankt voor alle lieve reacties.
In je openingsposting schreef je dit:
Zou ze misschien een Vestabulair syndroom hebben?En nu, sinds gisteren, loopt ze alsof ze dronken is en valt ze zomaar om.
Mogelijk naast een paar andere problemen aangezien ze ook mager werd.
In ieder geval fijn dat het bloedonderzoek geen narigheden heeft aangewezen
- van het Spechthorst
- Zeer actief
Ze houdt haar hoofd schuin....................
[/quote]
Ha
had ik ook gelezen ergens op het internet na een tip van iemand. Meteen op gezocht. En vroeg het aan de DA. Volgens haar was dat het niet. Omdat de hond dan echt in rondjes zo lopen, dus telkens dezelfde kant op. Ze vroeg nog wel even of ik haar ogen ook zo had zien tollen. (dat is er ook een teken van). Toen ik wegging zei ze dat ik beter niet teveel op internet kon kijken, voordat ik verkeerde diagnoses ging stellen.
Ik zei "jij stelt toch de diagnoses" maar het kan geen kwaad om je vooraf goed te informeren. 
Zou ze misschien een Vestabulair syndroom hebben?En nu, sinds gisteren, loopt ze alsof ze dronken is en valt ze zomaar om.
Ha
- ranetje
- Zeer actief
Rondjes lopen?............... er zijn zat honden die geen rondjes lopen.
Jij hebt geen tollende ogen gezien?
Soms kan je een dierenarts toch ook op een idee brengen?
Ik las laatst ergens dat een DA om een of andere reden niet snel aan dat syndroom denkt
Jij hebt geen tollende ogen gezien?
Soms kan je een dierenarts toch ook op een idee brengen?
Ik las laatst ergens dat een DA om een of andere reden niet snel aan dat syndroom denkt
- van het Spechthorst
- Zeer actief
Ik heb echt geen tollende ogen gezien, ze kijkt wel wat scheel uit haar ogen.
Eten en drinken gaat goed maar ze is nauwelijks uit de mand te krijgen. Als ze "wat langer" loopt gaat het veel beter dan in het begin, dan valt ze nog steeds om. Plassen doen we dus gewoon (tegen de gewoonte in) in de tuin.
Ze kan ook heel best een tia'tje of zo gehad hebben. We moeten nog maar eens zien wat die antibiotica doet maar ik heb niet het gevoel dat we op het goede spoor zitten.
Bij dat vestibulair syndroom hebben ze dan ook uitval aan 1 kant. Senna zet haar voeten rechts totaal niet goed. Heeft de DA ook gezien. Als haar voet dubbel zit heeft ze niet de neiging om deze uit zichzelf recht te zetten.
Eten en drinken gaat goed maar ze is nauwelijks uit de mand te krijgen. Als ze "wat langer" loopt gaat het veel beter dan in het begin, dan valt ze nog steeds om. Plassen doen we dus gewoon (tegen de gewoonte in) in de tuin.
Ze kan ook heel best een tia'tje of zo gehad hebben. We moeten nog maar eens zien wat die antibiotica doet maar ik heb niet het gevoel dat we op het goede spoor zitten.
Bij dat vestibulair syndroom hebben ze dan ook uitval aan 1 kant. Senna zet haar voeten rechts totaal niet goed. Heeft de DA ook gezien. Als haar voet dubbel zit heeft ze niet de neiging om deze uit zichzelf recht te zetten.
- van het Spechthorst
- Zeer actief
Nee nooit geen uitval gemerkt. Ze had de laatste tijd wel minder zin om mee te gaan om een grote ronde te wandelen. Dus we vonden al wel dat ze oud werd, maar goed dat is ze natuurlijk ook. Dit kwam echt heel plotsklaps. Er zit nog weinig fut in op dit moment.
Eten en drinken gaat wel vooruit.
Eten en drinken gaat wel vooruit.