Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Vraagje over gebit van oudere hond
Moderator: moderatorteam
-
ellyenrob
- Zeer actief
- Contacteer:
Vraagje over gebit van oudere hond
Onze stafford van bijna 15 jaar heeft een mega slecht gebit, veel tandsteen en ontstekingen.
Ruikt enorm uit haar hond.
Maar ze heeft al jaren een slecht hart dus onder narcose haar gebit reinigigen was nooit een oplossing.
Ze knabbelt al jaren rimadyl is ook ontstekings remmend, maar heb niet het idee dat het wat doet voor haar tandvlees.
Ze heeft een aantal jaren gebarft maar dat wordt steeds lastiger, een kippennekkie of kwarteltje lukt nog, maar andere dingen
lukt echt niet meer.
Mijn vraag is, of iemand iets weet die tandvleesonstekingen kan verminderen het liefst iets homeopastisch.
Ruikt enorm uit haar hond.
Maar ze heeft al jaren een slecht hart dus onder narcose haar gebit reinigigen was nooit een oplossing.
Ze knabbelt al jaren rimadyl is ook ontstekings remmend, maar heb niet het idee dat het wat doet voor haar tandvlees.
Ze heeft een aantal jaren gebarft maar dat wordt steeds lastiger, een kippennekkie of kwarteltje lukt nog, maar andere dingen
lukt echt niet meer.
Mijn vraag is, of iemand iets weet die tandvleesonstekingen kan verminderen het liefst iets homeopastisch.
Elly

- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
- Aantal honden: 5
Re: Vraagje over gebit van oudere hond
Misschien heel dom..
Maar net als bij een mens.. Tanden stoken en tanden poetsen?
Maar net als bij een mens.. Tanden stoken en tanden poetsen?
-
gemini6
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 boomertjes
- Aantal honden: 2
Ik las van de week een advertentie over een drankje wat goed is tegen tandsteen bij honden. Weet niet meer welk merk dat was, misschien dat iemand anders het hier weet??
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
Ik poets de tanden van Rana dagelijks.
Bij haar ontstaat ook snel tandsteen.
Laat zij een behandeling door jou wel gewoon toe, Elly?
Dan zou je zelf wat tandsteen weg kunnen krabben en daarna gaan poetsen?
-
ellyenrob
- Zeer actief
- Contacteer:
Ze liet het altijd toe als ik poetste, maar nu draait ze d'r kop steeds weg.ranetje schreef:Ik poets de tanden van Rana dagelijks.
Dus heb het idee dat het pijnlijker is geworden.
Elly

- ranetje
- Zeer actief
Er schijnt inderdaad wel iets in de handel te zijn om naast het poetsen te gebruiken, maar wat dat precies is weet ik niet.
Ik denk dat er toch tandsteen weggehaald moet worden als ze pijn heeft.
Tandvleesontstekingen blijven over het algemeen terugkomen tot de oorzaak (tandsteen) is weggehaald.
Weet de DA geen andere oplossing?
Tandvleesontstekingen blijven over het algemeen terugkomen tot de oorzaak (tandsteen) is weggehaald.
-
ellyenrob
- Zeer actief
- Contacteer:
ranetje schreef:Er schijnt inderdaad wel iets in de handel te zijn om naast het poetsen te gebruiken, maar wat dat precies is weet ik niet.
Die zei dat tandsteen verwijderen teveel risico geeft omdat ze onder een roesje moet.
Ze heeft een vergroothart en behoorlijke hartsruis krijgt daar ook medicatie voor
Maar toch eens vragen of hij het niet zo wilt doen zonder roes.
Ze heeft er echt last want anders laat ze tanden poetsen wel toe, heb het jaren gedaan zonder problemen
Elly

- ranetje
- Zeer actief
ellyenrob schreef:Maar toch eens vragen of hij het niet zo wilt doen zonder roes.
Ze heeft er echt last want anders laat ze tanden poetsen wel toe, heb het jaren gedaan zonder problemen
En misschien weet hij iets van dat mondwater?
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Mijn ervaring bij Sjefke is dat als er echt een ontsteking in een tandwortel of kieswortel zit, er een enorme geur uit haar bekkie komt. En dat kan ook pijnlijk zijn.
Ik denk dat dit bij jouw hond misschien wel eens aan de orde zou kunnen zijn. En dan is poetsen of een of ander mondwatertje echt geen optie meer. Een AB-kuurtje wil nog wel eens tijdelijk verlichting geven, maar in de meeste gevallen komt een ontsteking aan de tand of kies daarna toch weer terug (spreek hier ook uit ervaring met Sjefke).
Dan zal toch het probleem zelf moeten worden aangepakt door de oorzaak (de tand of kies) weg te nemen, en ik denk dat dat alleen maar kan met een narcose.
Lastig probleem lijkt me.
Ik denk dat dit bij jouw hond misschien wel eens aan de orde zou kunnen zijn. En dan is poetsen of een of ander mondwatertje echt geen optie meer. Een AB-kuurtje wil nog wel eens tijdelijk verlichting geven, maar in de meeste gevallen komt een ontsteking aan de tand of kies daarna toch weer terug (spreek hier ook uit ervaring met Sjefke).
Dan zal toch het probleem zelf moeten worden aangepakt door de oorzaak (de tand of kies) weg te nemen, en ik denk dat dat alleen maar kan met een narcose.
-
S@ndr@
- Zeer actief
vis olie en omega olie, werken ontsteking remmend, zal het niet oplossen maar kan het wel enigszins dragelijk maken , maar dat zul je vast al wel gebruiken
-
ellyenrob
- Zeer actief
- Contacteer:
De honden hier eten al 1 tot 2x per week, zalm,sardien of haring, daar zitten de omega's al in.S@ndr@ schreef:vis olie en omega olie, werken ontsteking remmend, zal het niet oplossen maar kan het wel enigszins dragelijk maken , maar dat zul je vast al wel gebruiken
En ik denk dat het dan wat teveel wordt van het goeie
Elly

-
ellyenrob
- Zeer actief
- Contacteer:
LongFields schreef:Mijn ervaring bij Sjefke is dat als er echt een ontsteking in een tandwortel of kieswortel zit, er een enorme geur uit haar bekkie komt. En dat kan ook pijnlijk zijn.
Erg lastig zelfs, narcose heeft een hele grote risico, maar misschien is een AB kuurtje de oplossing.
Ik ga maandag maar eens overleggen met m'n da
Elly

- ranetje
- Zeer actief
Je moet op een gegeven moment tussen twee kwaden kiezen
Een slecht gebit is op zich ook weer niet goed voor de werking van zijn organen inclusief het hart.
Zo is het mij indertijd uitgelegd door de DA.
Een kort roesje hoeft niet extreem belastend te zijn.
Hangt natuurlijk wel af van zijn conditie.
Moeilijk hoor!
Een slecht gebit is op zich ook weer niet goed voor de werking van zijn organen inclusief het hart.
Zo is het mij indertijd uitgelegd door de DA.
Een kort roesje hoeft niet extreem belastend te zijn.
Hangt natuurlijk wel af van zijn conditie.
Moeilijk hoor!
- Carma
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising labrador/bordercollie
Dat mondwater is aquadent van Virbac. Dit is echter een middel om tandsteen tegen te gaan het zal in dit geval waarschijnlijk niet veel meer doen. Ik zou even overleggen met je DA, wellicht kan een AB kuurtje wat voor je hond doen. Succes ermee 

-
ellyenrob
- Zeer actief
- Contacteer:
Dank jullie wel voor de berichtjes.
Zal maandag met m´n dierenarts even overleggen of een AB kuurtje een oplossing is.
Zal maandag met m´n dierenarts even overleggen of een AB kuurtje een oplossing is.
Elly

-
muppie en co
- Actief
- Mijn ras(sen): rottweiler, greyhound en mix
Hoi Elly,
ik heb met hetzelfde probleem rondgelopen. Mijn oudje Muppie van ongeveer dezelfde leeftijd als jouw oudje had ook ontzettend last van haar tanden. Ontstoken tandvlees en pijn met het eten. Op een gegeven moment moet je iets, vind ik. Ab bij Muppie werkte niet en ze had echt pijn met eten. Ook Muppie heeft een behoorlijke hartruis, vocht op haar longen en een minder goed werkende lever en nieren. Bovendien heeft ze ook nog epilepsie. Dus een behoorlijke waslijst.
Toch heb ik haar tanden onder narcose narcose laten reinigen. Ik stond met mijn rug tegen de muur, het was of dit of aanzien dat ze met steeds meer pijn te maken kreeg.
Ze is op zich vrij goed door de narcose gekomen. Heeft wel bijna een hele dag geduurd voordat ze bij was.
Ze had een losse kies in haar mond wat volgens de da onder andere de problemen veroorzaakte. Ben acheraf wel blij dat ik hiervoor gekozen heb, alleen bij muppie zijn haar tanden binnen de kortste keren weer slecht en is het tandvlees weer ontstoken (ook al poets ik ze elke dag). Probleem blijft zich dus herhalen.
Heel veel succes met het nemen van jouw beslissing.
groetjes Sandra
ik heb met hetzelfde probleem rondgelopen. Mijn oudje Muppie van ongeveer dezelfde leeftijd als jouw oudje had ook ontzettend last van haar tanden. Ontstoken tandvlees en pijn met het eten. Op een gegeven moment moet je iets, vind ik. Ab bij Muppie werkte niet en ze had echt pijn met eten. Ook Muppie heeft een behoorlijke hartruis, vocht op haar longen en een minder goed werkende lever en nieren. Bovendien heeft ze ook nog epilepsie. Dus een behoorlijke waslijst.
Toch heb ik haar tanden onder narcose narcose laten reinigen. Ik stond met mijn rug tegen de muur, het was of dit of aanzien dat ze met steeds meer pijn te maken kreeg.
Ze is op zich vrij goed door de narcose gekomen. Heeft wel bijna een hele dag geduurd voordat ze bij was.
Ze had een losse kies in haar mond wat volgens de da onder andere de problemen veroorzaakte. Ben acheraf wel blij dat ik hiervoor gekozen heb, alleen bij muppie zijn haar tanden binnen de kortste keren weer slecht en is het tandvlees weer ontstoken (ook al poets ik ze elke dag). Probleem blijft zich dus herhalen.
groetjes Sandra
-
ellyenrob
- Zeer actief
- Contacteer:
muppie en co schreef:Hoi Elly,
groetjes Sandra
oohhh zeg doodeng om je Muppie onder narcose te doen.
En wat je zegt het komt toch weer terug.
Ik durf het echt niet, het lijkt me afschuwelijk als je hondje er in blijft.
Ik ga maandag met mijn dierenarts bellen om het te bespreken.
Denk dat ik eerst een AB kuurtje ga proberen.
Gisteravond mocht ik weer tanden poetsen, maar er zat wel bloed aan de borstel.
Bedankt dat je je ervaring hier hebt neer gezet.
Elly

- ranetje
- Zeer actief
Nou......... het is niet gezegd dat het bij jouw hond ook zo terug komt omdat dat bij Muppie zo wasellyenrob schreef:oohhh zeg doodeng om je Muppie onder narcose te doen.
Bedankt dat je je ervaring hier hebt neer gezet.
Maar overleg maar met de DA
-
ellyenrob
- Zeer actief
- Contacteer:
Nee dat is niet te zeggen.ranetje schreef:Nou......... het is niet gezegd dat het bij jouw hond ook zo terug komt omdat dat bij Muppie zo wasellyenrob schreef:oohhh zeg doodeng om je Muppie onder narcose te doen.
Bedankt dat je je ervaring hier hebt neer gezet.![]()
Maar overleg maar met de DA
Ik ga eerst even overleggen wat wijsheid is.
De dierenarts kent onze Staffy en weet hoe erg haar hartruis is en d'r vocht achter haar longen etc,etc.
Ik laat jet jullie weten.
Bedankt voor het meedenken
Elly

- Linsey
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
- Aantal honden: 4
- Contacteer:
Lotje is 12,5 jaar en heeft ook tandsteen, achterste kiezen staan wat los ook (maar nog niet erg genoeg om onder narcose te moeten volgens de dierenarts). Ik poetste haar tanden eerst met orozyme tandpasta, maar die was niet meer voldoende. Nu poets ik ze geregeld met parodongyl tandpasta en er is zelfs al wat tandsteen weg. Zit net als bij aquadent mondwater chloorhexidine in (en onstekingswerend dus), maar geen xylitol wat wel eens voor diarree kan zorgen.
Is deze:
https://www.medpets.nl/dierenarts/beste ... a/374/1/1/" onclick="window.open(this.href);return false;
Is deze:
https://www.medpets.nl/dierenarts/beste ... a/374/1/1/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
ellyenrob
- Zeer actief
- Contacteer:
Linsey schreef:Lotje is 12,5 jaar en heeft ook tandsteen, achterste kiezen staan wat los ook (maar nog niet erg genoeg om onder narcose te moeten volgens de dierenarts). Ik poetste haar tanden eerst met orozyme tandpasta, maar die was niet meer voldoende. Nu poets ik ze geregeld met parodongyl tandpasta en er is zelfs al wat tandsteen weg. Zit net als bij aquadent mondwater chloorhexidine in (en onstekingswerend dus), maar geen xylitol wat wel eens voor diarree kan zorgen.
Is deze:
Dank je zit ga ik sowieso bestellen.
Elly

-
ellyenrob
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik ben bij de dierenarts geweest en we gaan een AB kuurtje proberen.
Hij zegt wel dat het vaak een terug kerend iets is als het gebit niet is schoon gemaakt.
Dit laatste doe ik echt niet onder narcose.
Ze heeft nu voor 10 dagen Stromorgyl.
En een tandpasta Orozyme als proef tube.
We gaan ervoor.
Kindertandpasta heeft niet de juiste werking voor Staffy haar probleem dus nu maar de Orozymetandpasta proberen.
Hij zegt wel dat het vaak een terug kerend iets is als het gebit niet is schoon gemaakt.
We gaan ervoor.
Kindertandpasta heeft niet de juiste werking voor Staffy haar probleem dus nu maar de Orozymetandpasta proberen.
Elly

- Nawosh
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Zuid Russische ovcharka
- Aantal honden: 2
Ik heb voor mijn honden zelf een tandsteen krabbertje gekocht en haal het eens in de zoveel tijd (als er wat zit) weg.
Het is best te doen en misschien minder bedreigend/belastend voor de hond dan wanneer de da het doet.
Helemaal omdat je hond toch al gewend is en toelaat dat je iets in zijn mond doet (tandenpoetsen)
Misschien red je het dan zonder narcose.
Het is best te doen en misschien minder bedreigend/belastend voor de hond dan wanneer de da het doet.
Helemaal omdat je hond toch al gewend is en toelaat dat je iets in zijn mond doet (tandenpoetsen)
Misschien red je het dan zonder narcose.
Groetjes, Marjan
- Jay
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar
Ik mag geen link naar een ander forum plaatsen, maar als je "tobben met tandsteen en tandvleesonsteking" in Google intoetst (wel met spelfout), krijg je als eerste resultaat een link naar een forum, hier heeft een hele discussie gelopen over dit onderwerp. Hier wordt ook een product (prozym plaque off) besproken, wat bij een aantal honden een positief effect op het gebit had.

-
ellyenrob
- Zeer actief
- Contacteer:
-
ellyenrob
- Zeer actief
- Contacteer:
Elly

- Jay
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar
Klopt, heb je het onderwerp ook gevonden?, de discussie beslaat 13 pagina's.ellyenrob schreef:![]()
Volgens mij heb ik het forum gevonden, het is een vers vlees forum toch

-
ellyenrob
- Zeer actief
- Contacteer:
jip dat heb ik het goede forum, ga vanavond al de pag. eens doorlezen.Jay schreef:Klopt, heb je het onderwerp ook gevonden?, de discussie beslaat 13 pagina's.ellyenrob schreef:![]()
Volgens mij heb ik het forum gevonden, het is een vers vlees forum toch
Ennnnnn
Elly

- Linsey
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
- Aantal honden: 4
- Contacteer:
Orozyme is de tandpasta die ik voor Kai heb en ook voor Lotje had, voor Lotje werkt hij onvoldoende dus. De meeste dierenartsen hebben enkel orozyme, ik haal Lotje haar tandpasta bij de apotheek.ellyenrob schreef:Ik ben bij de dierenarts geweest en we gaan een AB kuurtje proberen.
We gaan ervoor.
Plaque off heb ik ook al tegengekomen in mijn zoektocht naar iets tegen de tandplak/steen, maar omdat er jodium in zit toch maar besloten van er niet mee te beginnen. Orozyme verkoopt het ook, maar onder een andere naam Buccofresh of zoiets, dus als je het wel wilt uitproberen moet je dat nergens bestellen, kan je gewoon bij de dierenarts halen
-
ellyenrob
- Zeer actief
- Contacteer: