Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
meerdere honden
Moderator: moderatorteam
- eee
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mix Friese Stabij met Wetterhoun
Schotse Collie - Aantal honden: 2
- Contacteer:
meerdere honden
ik ben heel erg benieuw hoe mensen met meerder honden alles aanpakken:
hoe doe je dat met uitlaten? gewoon allemaal een eigen lijn en hopen dat je het kan houden?
en als je autoloos bent, hoe kom je dan ergens? En ik fiets vaak met mn hond, maar met meerdere honden kan dit neem ik aan ook niet. het lijkt me echt super om er een hond bij te nemen, maar mn huisgenoot vindt dat onhandig, met name door die praktische problemen hierboven. ik heb aangeboden het te betalen: dat is het probleem niet. dus zou iemand me kunnen vertellen hoe het leven met meerdere honden in zn werk gaat? en of het aan te raden is?
hoe doe je dat met uitlaten? gewoon allemaal een eigen lijn en hopen dat je het kan houden?
en als je autoloos bent, hoe kom je dan ergens? En ik fiets vaak met mn hond, maar met meerdere honden kan dit neem ik aan ook niet. het lijkt me echt super om er een hond bij te nemen, maar mn huisgenoot vindt dat onhandig, met name door die praktische problemen hierboven. ik heb aangeboden het te betalen: dat is het probleem niet. dus zou iemand me kunnen vertellen hoe het leven met meerdere honden in zn werk gaat? en of het aan te raden is?
- Demi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Rottweilers en het Kenzo, Izzy en Ivy ras!
- Aantal honden: 4
- Contacteer:
Re: meerdere honden
Hier meerdere honden. Ik laat ze alle 3 tegelijk uit, vinden ze zelf ook erg leuk, want dan kunnen ze spelen (mijn honden kunnen niet met andere honden samen). Soms neem ik er een mee en het voordeel van 3 is, is dat er dan 2 thuis blijven dus zo is er nooit een alleen.
Nadeel voor mij is wel dat ze met zn drieen enorm sterk zijn, maar dat ligt natuurlijk ook aan de rassen die je hebt. Ik heb zelf 2 teven en een reu. Deze combinatie gaat goed, hiervoor heb ik teven gehad die elkaar naar het leven stonden.
Nadeel voor mij is wel dat ze met zn drieen enorm sterk zijn, maar dat ligt natuurlijk ook aan de rassen die je hebt. Ik heb zelf 2 teven en een reu. Deze combinatie gaat goed, hiervoor heb ik teven gehad die elkaar naar het leven stonden.
Lieve lieve Lila, Calsey, Damien en Donja, ik mis jullie..
- corason del perro
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Alt deutsche hutehund, Australian Shepherd
- Contacteer:
Ik heb er 2. Gaan samen uit hebben allebei een riem ivm gehoorzaamheid. anders wordt het moeilijk om beide hun eigen aandacht te geven. We hebben een auto maar ik heb geen reibewijs. Ik ga nog wel eens met 2 in de trein of bus dat is nog wel te doen (met 3 of meer lijkt me dat erg onhandig) naast de fiets doe ik nog met een omdat Odin daar nog niet oud genoeg voor is. Meer eerder heb ik vak zat met 2 of 3 honden gefietst. In de stad gaat 2 nog prima en een beetje een buiten gebied lukt ook wel met 3 of meer als voorwaarde dat ze los kunnen en onder comando staan. 2 lukt me ook wel met de riem langs de fiets.
Nadeel hier is dat als de een iets eng/spannend vind de ander ook meteen allert is. Valt een uit aan de riem gaat de ander mee. Dat is langs de fiets als je het niet helemaal onder controle hebt natuurlijk wel erg lastig. Maar ook met wandelen wordt ik hier soms wel eens sjagerijnig van. Maar dit gebeurt hier niet zo heel vaak gelukkig. Maar moet eerlijk zeggen dat ik liever samen met mijn vriend loop dan alleen. Maar te doen is het zeker
Nadeel hier is dat als de een iets eng/spannend vind de ander ook meteen allert is. Valt een uit aan de riem gaat de ander mee. Dat is langs de fiets als je het niet helemaal onder controle hebt natuurlijk wel erg lastig. Maar ook met wandelen wordt ik hier soms wel eens sjagerijnig van. Maar dit gebeurt hier niet zo heel vaak gelukkig. Maar moet eerlijk zeggen dat ik liever samen met mijn vriend loop dan alleen. Maar te doen is het zeker
-
S@ndr@
- Zeer actief
ik laat ze apart uit, gewoon omdat een van de twee nogal een complex geval is,
verder blijf ik er lekker slank bij en vinden ze het ook wel leuk om apart van elkaar quality time te krijgen
verder blijf ik er lekker slank bij en vinden ze het ook wel leuk om apart van elkaar quality time te krijgen
- Kit
- Erelid
- Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco
- Aantal honden: 2
Ik heb er 4, ze gaan alle 4 tegelijk mee of 2 aan 2, ook doe ik dingen apart met ze, want ze hebben natuurlijk alle 4 een ander karakter en dingen die ze leuk vinden
- Es
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack russell terriers, wat anders?
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Ik heb er 3, gaan prima samen in 1 keer uit.
Op elke wandeling is
Er eentje die ik mis.....
Er eentje die ik mis.....
-
Jane Doe
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): American Staffordshire Terrier
Hier 3 honden en alle 3 gaan apart uit.
Vaak neem ik 1 ergens mee naar toe, bijvoorbeeld naar mijn ouders, wel eerlijk verdeeld over de 3
Fietsen doe ik ook met 1 hond te gelijk
Vaak neem ik 1 ergens mee naar toe, bijvoorbeeld naar mijn ouders, wel eerlijk verdeeld over de 3
Fietsen doe ik ook met 1 hond te gelijk

- samantha!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador retriever
- Aantal honden: 6
Ik heb er 2 en laat ze bijna altijd samen uit.
Max loopt altijd rechts, en Macho links.
Dat gaat prima zo, ze zijn erg rustig aan de lijn en trekken niet.
Max loopt altijd rechts, en Macho links.
Dat gaat prima zo, ze zijn erg rustig aan de lijn en trekken niet.
- Moos
- Zeer actief
Ik heb 1 (middel)grote en 1 kleine hond. In spannende situaties trekt de grotere hond nog weleens, maar aangezien het kleine hondje bijna niks weegt en bovendien nooit trekt is dat niet zo erg
Ze hebben beiden een eigen riem, moet ook wel, want anders wordt de kleinste alleen maar voortgesleurd
Ik laat ze altijd samen uit. Kunnen ze ook lekker rennen samen.
Fietsen doe ik met de grotere naast de fiets, kleine in het mandje, of voor langere stukken of als het warm is samen in de fietskar achter de fiets.
Ik heb wel een rijbewijs maar geen auto, en ze gaan dus vaak mee in het openbaar vervoer. Dat gaat echt probleemloos. Ze gaan lekker liggen slapen, en de grotere hond kan alle opstapjes enzo prima zelf nemen zodat ik mijn handen weer vrij heb om het kleine hondje de trein enzo in te dragen.
Ik vind 2 honden alleen maar meerwaarde hebben boven 1 hond. Ze zijn hier gek op elkaar, spelen veel, wassen elkaar, en hebben echt heel veel aan elkaar. Daarnaast vind ik het makkelijker om ze 'alleen' te laten als ze niet echt alleen zijn.
Hiervoor had ik twee kleine hondjes, dus 2 (middel)grote honden heb ik geen ervaring mee. Ik kan me voorstellen dat het qua mee op bezoek nemen (bij mensen die misschien geen naaste familie of hele bekenden zijn) soms wat lastiger kan zijn als je twee grotere honden hebt. Met twee kleintjes, of 1 kleintje en 1 grote is dat nooit een probleem eigenlijk. Maar goed, als ze weinig aandacht krijgt op bezoek gaat de grotere hond liggen slapen, dus eigenlijk denk ik dat twee van dat soort types mee op bezoek ook niet zo'n probleem moet zijn als mensen eenmaal gezien hebben dat ze braaf zijn.
Fietsen doe ik met de grotere naast de fiets, kleine in het mandje, of voor langere stukken of als het warm is samen in de fietskar achter de fiets.
Ik heb wel een rijbewijs maar geen auto, en ze gaan dus vaak mee in het openbaar vervoer. Dat gaat echt probleemloos. Ze gaan lekker liggen slapen, en de grotere hond kan alle opstapjes enzo prima zelf nemen zodat ik mijn handen weer vrij heb om het kleine hondje de trein enzo in te dragen.
Ik vind 2 honden alleen maar meerwaarde hebben boven 1 hond. Ze zijn hier gek op elkaar, spelen veel, wassen elkaar, en hebben echt heel veel aan elkaar. Daarnaast vind ik het makkelijker om ze 'alleen' te laten als ze niet echt alleen zijn.
Hiervoor had ik twee kleine hondjes, dus 2 (middel)grote honden heb ik geen ervaring mee. Ik kan me voorstellen dat het qua mee op bezoek nemen (bij mensen die misschien geen naaste familie of hele bekenden zijn) soms wat lastiger kan zijn als je twee grotere honden hebt. Met twee kleintjes, of 1 kleintje en 1 grote is dat nooit een probleem eigenlijk. Maar goed, als ze weinig aandacht krijgt op bezoek gaat de grotere hond liggen slapen, dus eigenlijk denk ik dat twee van dat soort types mee op bezoek ook niet zo'n probleem moet zijn als mensen eenmaal gezien hebben dat ze braaf zijn.

- *Anita*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): het Markiesje en border collie
- Aantal honden: 1
Laat ze meestal samen uit maar ook soms bewust apart.
Dit omdat Harley heel veel moeite heeft om zonder Toya te zijn en ik het hem niet wil laten ontwennen het alleen zijn.
Daarnaast vind ik het ook goed dat beide soms ook eens alleen de aandacht krijgen
Dit omdat Harley heel veel moeite heeft om zonder Toya te zijn en ik het hem niet wil laten ontwennen het alleen zijn.
Daarnaast vind ik het ook goed dat beide soms ook eens alleen de aandacht krijgen
Voor altijd in mijn gedachte Pardoes en Harley

- Maartje
- Zeer actief
Hier gaan de honden gelijk mee naar buiten. Natuurlijk iedere hond aan een eigen riem. Dat is bij mij een eis. Ik wil niet meer hond dat dat ik in een keer uit kan laten.
Ik fiets(te) ook gewoon met 3 honden. Op dit moment is mijn jongste hond nog wat de jong om echt naast de fiets te lopen, maar ik haar al wel wat kleine stukjes meegenomen met de ander 2 en dat gaat prima. Wel ga ik dan in rustigere gebieden fietsen zoals het park en het industriegebied in plaats van de wijk en langs een auto weg, want we zijn gezamenlijk best breed. Ook drie honden aangelijnd naast de step (2 aan een walky) was prima te doen.
Met 3 honden met het openbaar vervoer vind ik niet echt een succes. Het kan wel in geval van nood, maar ik ben blij dat dat eigenlijk niet hoeft omdat ik een autootje heb.
Ik fiets(te) ook gewoon met 3 honden. Op dit moment is mijn jongste hond nog wat de jong om echt naast de fiets te lopen, maar ik haar al wel wat kleine stukjes meegenomen met de ander 2 en dat gaat prima. Wel ga ik dan in rustigere gebieden fietsen zoals het park en het industriegebied in plaats van de wijk en langs een auto weg, want we zijn gezamenlijk best breed. Ook drie honden aangelijnd naast de step (2 aan een walky) was prima te doen.
Met 3 honden met het openbaar vervoer vind ik niet echt een succes. Het kan wel in geval van nood, maar ik ben blij dat dat eigenlijk niet hoeft omdat ik een autootje heb.
- asani
- Zeer actief
Wij hebben 3 honden .
Ben ik alleen dan laat ik eerst 2 honden uit en daarna nog eentje apart.
Ik kan er geen 3 tegelijk uitlaten ze zijn namelijk nogal sterk en ik heb 2 reuen waarvan er eentje aan de lijn wel eens lelijk kan doen naar andere reuen.
Groetjes Rian
Ben ik alleen dan laat ik eerst 2 honden uit en daarna nog eentje apart.
Ik kan er geen 3 tegelijk uitlaten ze zijn namelijk nogal sterk en ik heb 2 reuen waarvan er eentje aan de lijn wel eens lelijk kan doen naar andere reuen.
Groetjes Rian
-
Brindlecardi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Vroeger Ben gewoon rechts, Osa links. Ging eigenlijk altijd wel goed. Zelfs met een boze Ben aan de lijn.
- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Contacteer:
Hier twee honden, maar met een behoorlijk leeftijdsverschil (bijna 13 en bijna 2 jaar). Mede door het leeftijdsverschil laten we ze alleen de korte rondjes samen uit. De jongste zit vol enthousiasme en loopt nogal wat harder dan de oudste. Ze hebben dus ook aparte riemen, een riem per hand en de honden weten dat ze niet voor of achter me langs mogen lopen. Start je links, dan blijf je links lopen. Maar dat is alleen de eerste ronde sochtends en de laatste snachts. Overdag doe ik ze veel apart. Eerst Nora, die hoeft toch niet zo ver maar geniet ook wel van dat beetje quality-time. En daarna Nilo, met wie ik heel wat verder wandel of fiets. Ik heb geen rijbewijs dus meestal lopen we hier in de wijk. Gelukkig wonen we aan de rand van Deurningen, met heel wat grasvelden en wandelpaden waar ik de honden gerust los kan laten lopen. Af en toe ga ik met vrienden mee die wel een rijbewijs hebben, dan laten we de honden uitrazen in het bos. Maar dan neem ik meestal alleen Nilo mee, omdat Nora dit meestal niet vol houd.
Wat dat betreft vind ik wel dat je daar allemaal achter moet staan. Het is best wat werk, want ze kunnen samen behoorlijk lastig worden. Zo heeft Nilo altijd het idee dat hij vóór Nora moet lopen, dus die trekt als een gek als ik ze samen uit laat. En je hoort ook vaak genoeg dat twee honden als een roedel optreden tegen andere honden (en samen wat meer lef hebben dan alleen) of met zn beiden er van door gaan en de baas negeren.
Wat dat betreft vind ik wel dat je daar allemaal achter moet staan. Het is best wat werk, want ze kunnen samen behoorlijk lastig worden. Zo heeft Nilo altijd het idee dat hij vóór Nora moet lopen, dus die trekt als een gek als ik ze samen uit laat. En je hoort ook vaak genoeg dat twee honden als een roedel optreden tegen andere honden (en samen wat meer lef hebben dan alleen) of met zn beiden er van door gaan en de baas negeren.
- iones
- Zeer actief
3 honden hier, die altijd tegelijk mee gaan, dus ook met wandelen. Alledrie op straat aan de lijn, en ik hou de lijnen vast in de rechterhand. Ze moeten dus niet links gaan lopen want ik maak dan kenbaar dat me dat niet goed uit komt. Dat kun je ze namelijk leren. Ook het voeren gebeurt tegelijk, alles eigenlijk.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
- Moos
- Zeer actief
Aan de andere kant kan het dus ook weer zo werken dat een tweede hond de eerste juist wat meer zelfvertrouwen geeft in positieve zin (zoals hier dus), en dat de eerste hond al zo goed opgevoed is dat je alle tijd aan de pup kan besteden waardoor van samen peren geen sprake is (hier ook bij beide combinaties die ik (gehad) heb zo). Ik zou niemand aanraden om een tweede hond erbij te zetten als je met de eerste regelmatig een probleem hebt qua luisteren, en niet komen als er geroepen wordt. Tenminste, niet als je ze ook van begin af aan regelmatig samen uit wil/moet laten. Dikke kans dat de pup dat dan overneemt en ze samen de hort op gaan inderdaad. Maar als de eerste hond al goed opgevoed is, is zo'n pup erbij juist een eitje omdat die dan lekker mee huppelt als je de andere hond bij je roept enzoMaeve schreef:
En samen stoer op een vreemde hond afstieren is dan ook weer een kwestie van datzelfde appel (met streepje). Maar dat zal ook aan de combi liggen denk ik. Ik ken het iig niet, niet van Moos/Saar en niet van Saar/Vera.
Ik ben het wel met je eens dat je er allemaal achter moet staan

- Ceseman
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 Zwitserse Witte herders
Hier 2 honden, 70 kg hond bij elkaar.
's Ochtends vroeg de grote bos/zwem/struinronde gaan ze met hun 2-en tegelijk mee.
Overdag en 's avonds laat ik ze apart van elkaar uit. De voornaamste reden dat ik het belangrijk vind om zichzelf te kunnen zijn. De jongste trekt nl. sterk naar de oudste en als ze apart zijn zijn het echt 2 heel andere honden.
Daarnaast ga ik ook wel apart met ze naar de plas of het bos.
Verder eten ze gewoon met z'n 2-en tegelijk, slapen ze soms ook met z'n 2-en in 1 mand en zijn het echt 2 handen op 1 buik.
's Ochtends vroeg de grote bos/zwem/struinronde gaan ze met hun 2-en tegelijk mee.
Overdag en 's avonds laat ik ze apart van elkaar uit. De voornaamste reden dat ik het belangrijk vind om zichzelf te kunnen zijn. De jongste trekt nl. sterk naar de oudste en als ze apart zijn zijn het echt 2 heel andere honden.
Daarnaast ga ik ook wel apart met ze naar de plas of het bos.
Verder eten ze gewoon met z'n 2-en tegelijk, slapen ze soms ook met z'n 2-en in 1 mand en zijn het echt 2 handen op 1 buik.
-
jacq1970
- Zeer actief
- Contacteer:
Hier 3 honden, 1 van 15, 1 van ca 9/11 en 1 van bijna 3... 3 verschillende honden en alle 3 verschillende behoeftes qua wandelen en uitlaten... gelukkig werk ik maar 4 uur per dag haha.
Ik neem ze alleen 1 plas en poep rondje alle 3 tegelijk mee en dat is de ronde rond half 8, en dat is niet dat ik ze niet kan houden oid maar omdat ik het vreselijk irritant van 3 honden aan de lijn tegelijk mee.
Sóchtends gaan de 2 groters de jongste en de middelste samen mee en dan wandleen we ca een uur maar vaak wat langer, ligt aan het weer.. de oudste gaat daarna en die wil maar 10 minuten ofzo want die wil eten en wel zo snel mogelijk
als ik uit mijn werk kom ga ik weer met de 2 groters ca 45 minuten en de oudste gaan dan een half uurtje en dan ballen we ook even, daarna ga ik 3x per week met de jongste nog een stuk fietsen of als we een playdate hebben gaan we daarnaar toe.
rond 8 uur gaan ze alle 3 een half uurtje mee en dan rond de klok van 23.00 uur nog even snel de groters samen en de oudste daarna.
de jongste hond gaat regelmatig sávonds nog even apart mee en als het langer licht is dan gaan we sávonds vaak nog even ballen etc.
Ik heb geen rijbewijs dus loop alles, als ik naar het wandelmeer ga dan ben ik minimaal 2 uur onderweg maar dat is juist erg fijn... en regelmatig gaat alleen de jongste mee ivm het weer.
ik zie hier regelmatig iemand met 2 honden fietsen maar die luisteren ook wel supergoed.. dus als je een goede opvoeder bent moet het lukken haha.
Ik neem ze alleen 1 plas en poep rondje alle 3 tegelijk mee en dat is de ronde rond half 8, en dat is niet dat ik ze niet kan houden oid maar omdat ik het vreselijk irritant van 3 honden aan de lijn tegelijk mee.
Sóchtends gaan de 2 groters de jongste en de middelste samen mee en dan wandleen we ca een uur maar vaak wat langer, ligt aan het weer.. de oudste gaat daarna en die wil maar 10 minuten ofzo want die wil eten en wel zo snel mogelijk
als ik uit mijn werk kom ga ik weer met de 2 groters ca 45 minuten en de oudste gaan dan een half uurtje en dan ballen we ook even, daarna ga ik 3x per week met de jongste nog een stuk fietsen of als we een playdate hebben gaan we daarnaar toe.
rond 8 uur gaan ze alle 3 een half uurtje mee en dan rond de klok van 23.00 uur nog even snel de groters samen en de oudste daarna.
de jongste hond gaat regelmatig sávonds nog even apart mee en als het langer licht is dan gaan we sávonds vaak nog even ballen etc.
Ik heb geen rijbewijs dus loop alles, als ik naar het wandelmeer ga dan ben ik minimaal 2 uur onderweg maar dat is juist erg fijn... en regelmatig gaat alleen de jongste mee ivm het weer.
ik zie hier regelmatig iemand met 2 honden fietsen maar die luisteren ook wel supergoed.. dus als je een goede opvoeder bent moet het lukken haha.
- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Contacteer:
Klopt, ik heb Nora vaak meegenomen in de tijd dat Nilo wat onzeker was naar andere reuen. Voelde voor hem toch veiliger, Nora is een stuk dominanter dan hem. Ik merk wel dat als ik ze nu samen los heb, hij toch Nora's gedrag over neemt. Ondanks dat ze dus meestal alleen mee gaan en ook helemaal apart zijn opgevoed. Nora dwaalt makkelijk af en let niet echt op je tijdens wandelingen. Nilo blijft van nature wel in de buurt en is als hij alleen met mij loopt nooit langer dan een minuut uit het zicht, maar hij gaat Nora wel achterna als ze beide los lopen. En zo heb ik dat ook zien gebeuren bij iemand hier in de buurt. Heeft een kruising Border Collie teefje, enorm gehoorzaam en echt goed onder controle. Toen kwam er een pup bij, en samen peren ze hem wel en kunnen uren jagen als ze de kans krijgen. Ze heeft het geluk dat de oudste wel terug komt als ze roept, en de jongste rent dan ook mee, maar ik vraag me af of dit gedrag ook was ontwikkelt als ze nummer twee er niet (of later) bij had genomen. Moet wel zeggen dat die twee maar een maand of 6 verschillen in leeftijd.Moos schreef: Aan de andere kant kan het dus ook weer zo werken dat een tweede hond de eerste juist wat meer zelfvertrouwen geeft in positieve zin (zoals hier dus), en dat de eerste hond al zo goed opgevoed is dat je alle tijd aan de pup kan besteden waardoor van samen peren geen sprake is (hier ook bij beide combinaties die ik (gehad) heb zo). Ik zou niemand aanraden om een tweede hond erbij te zetten als je met de eerste regelmatig een probleem hebt qua luisteren, en niet komen als er geroepen wordt. Tenminste, niet als je ze ook van begin af aan regelmatig samen uit wil/moet laten. Dikke kans dat de pup dat dan overneemt en ze samen de hort op gaan inderdaad. Maar als de eerste hond al goed opgevoed is, is zo'n pup erbij juist een eitje omdat die dan lekker mee huppelt als je de andere hond bij je roept enzo![]()
En samen stoer op een vreemde hond afstieren is dan ook weer een kwestie van datzelfde appel (met streepje). Maar dat zal ook aan de combi liggen denk ik. Ik ken het iig niet, niet van Moos/Saar en niet van Saar/Vera.
Ik ben het wel met je eens dat je er allemaal achter moet staanOf in ieder geval genoeg er achter moet staan dat hond nummer 2 niet als last gaat worden ervaren.
- marian*
- Erelid
- Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
- Contacteer:
Hier ook twee honden van ongeveer gelijk formaat en gewicht en dat gaat prima
In het begin is het even wennen maar dat gaat snel genoeg.Voordeel met de gladheid kan zijn dat als nummer 1 je uit evenwicht brengt nummer 2 dat weer opvangt.
Ze hebben natuurlijk allebei hun eigen spullen en dus ook eigen riem/halsband enz.
In het begin is het even wennen maar dat gaat snel genoeg.Voordeel met de gladheid kan zijn dat als nummer 1 je uit evenwicht brengt nummer 2 dat weer opvangt.
Ze hebben natuurlijk allebei hun eigen spullen en dus ook eigen riem/halsband enz.

Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
- schelsey
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bernerteefjes Nisha en Mila
Ik heb 3 grote honden, een bernersenner van 22 maanden, mechelaar van 9 jaar en alaskanmalamute kruising van bijna 5 jaar en laat ze alle 3 aan de flexi uit, niet altijd even gemakkelijk maar eigenlijk gaat het wel goed, ze trekken zeldzaam, alleen van opwinding maar niet zo hard dat ik omver getrokken word
s'morgens gaan ze met 3 mee, meestal stuk aan de lijn en verder los of met de wagen ergens naartoe, koffer open en laat ze maar uurtje lopen, in de namiddag ga ik met de malamutemix 1 uurtje alleen wandelen of fietsen en tegen de vroege avond ofwel per 2, eerst de mechelaar en de mix 20 min en dan de berner en de mix 20 min of allen samen 30 min
In bos kunnen ze allen los, geen probleem, ze luisteren allemaal goed.
en ik neem regelmatig ze per 2 naar een stad of dorp, heb al paar keer met 3 dit gedaan maar dat is bijna niet te doen, het is gewoon leuker met 2
het is erg druk, in begin enorm wennen maar toch heel leuk, 3 honden, alleen financieel soms beetje zwaar maar het lukt me wel, beetje minder aan mezelf uitgeven
vind maar 1 nadeel aan 3 honden, het wandelen aan de lijn, is gewoon niet zo heel leuk met 3 tegelijk
sonja
s'morgens gaan ze met 3 mee, meestal stuk aan de lijn en verder los of met de wagen ergens naartoe, koffer open en laat ze maar uurtje lopen, in de namiddag ga ik met de malamutemix 1 uurtje alleen wandelen of fietsen en tegen de vroege avond ofwel per 2, eerst de mechelaar en de mix 20 min en dan de berner en de mix 20 min of allen samen 30 min
In bos kunnen ze allen los, geen probleem, ze luisteren allemaal goed.
en ik neem regelmatig ze per 2 naar een stad of dorp, heb al paar keer met 3 dit gedaan maar dat is bijna niet te doen, het is gewoon leuker met 2
het is erg druk, in begin enorm wennen maar toch heel leuk, 3 honden, alleen financieel soms beetje zwaar maar het lukt me wel, beetje minder aan mezelf uitgeven
vind maar 1 nadeel aan 3 honden, het wandelen aan de lijn, is gewoon niet zo heel leuk met 3 tegelijk
sonja
Laatst gewijzigd door schelsey op 03 jan 2010 18:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- Moos
- Zeer actief
Dan is die pup dus gekomen toen de andere hond nog een pubertje was. En om je pubertje goed luisterend te houden kan je er denk ik beter geen pup bij gaan zetten en ze dan samen alles laten doenMaeve schreef: Moet wel zeggen dat die twee maar een maand of 6 verschillen in leeftijd.
En je moet denk ik ook op tijd in gaan grijpen als je ziet dat ze elkaar negatief beinvloeden. Ik heb met Vera bijvoorbeeld een aantal maanden niet in het hondenbosje kunnen lopen toen ze ergens tussen de 4 en 6-7 maanden oud was. Ze luisterde perfect, maar niet meer als ze met een roedeltje andere honden liep die hem soms peerden. Dan was ze daar te druk mee om ook nog goed op mij te letten. Toen ik dat merkte heb ik dat hele 'wandelen in een roedeltje' meteen afgeschaft totdat ze ouder was en het letten op mij meer ingesleten.
Saar gaat nooit ver weg, dus van haar kon ze dat nooit overnemen

-
Fin
- Zeer actief
-
Fin
- Zeer actief
Ik heb drie honden en vind dat een groot verschil met twee honden hebben. Zo heb ik net afgelopen middag met drie honden in een restaurant gezeten voor een kop hete chocolademelk en een appelpuntje. En het ging, maar echt ontspannen is het niet.
Twee is goed te doen, en de honden hebben wat aan elkaar, terwijl het voor het baasje goed te handelen is.
- Ceseman
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 Zwitserse Witte herders
'k Geloof je graag, dat is voor mij een reden om geen 3 grote honden tegelijk te hebben. Al neem ik m'n petje er wel voor af als ik zie dat anderen 3 in goede banen kunnen leiden.christo schreef:Ik heb drie honden en vind dat een groot verschil met twee honden hebben. Zo heb ik net afgelopen middag met drie honden in een restaurant gezeten voor een kop hete chocolademelk en een appelpuntje. En het ging, maar echt ontspannen is het niet.Twee is goed te doen, en de honden hebben wat aan elkaar, terwijl het voor het baasje goed te handelen is.
- Daisy@
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Herders
- Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy
Ik liet altijd de 2 rottweilers en de mechel ook gelijk uit. Daisy liep altijd los, ging prima.
Nu doe ik óf Indy appart óf Kelly.
Omdat Indy nog het één en ander moet leren, en ik daar de aandacht voor nodig heb.
Plus dat we Kelly niet vertrouwen met pup's. Al negeert ze tot nu toe prima!
Twee honden vind ik prima te doen.
Nu doe ik óf Indy appart óf Kelly.
Omdat Indy nog het één en ander moet leren, en ik daar de aandacht voor nodig heb.
Plus dat we Kelly niet vertrouwen met pup's. Al negeert ze tot nu toe prima!
Twee honden vind ik prima te doen.
-
Wilm@
Of het aan te raden is is iets wat alleen jijzelf kan inschatten. Wij hebben Enco erbij genomen en vooraf duidelijk besproken hoe we dit zouden aanpakken. Iedereen heeft daar toch een andere versie op en dit is de onze.eee schreef:ik ben heel erg benieuw hoe mensen met meerder honden alles aanpakken:
hoe doe je dat met uitlaten? gewoon allemaal een eigen lijn en hopen dat je het kan houden? Hier zijn twee honden en beide reu. Een van 2 1/2 jaar en een die vandaag 7 maanden is geworden. Elke hond heeft een eigen lijn, al is het maar om een lijn aan echtgenoot te geven zodat hij hond nummer 1 kan uitlaten en ik hond nummer 2. Wandelt wel zo ontspannen.en als je autoloos bent, hoe kom je dan ergens? Gewoon met het openbaar vervoer. Bus, trein, tram, pont...nergens geen problemen mee. En ik fiets vaak met mn hond, maar met meerdere honden kan dit neem ik aan ook niet. Jawel hoor, met de juiste training gaat je dit ook lukken. Of je gaat voor een wat kleiner ras zodat je die in een fietsmand kunt vervoeren. het lijkt me echt super om er een hond bij te nemen, maar mn huisgenoot vindt dat onhandig, met name door die praktische problemen hierboven. ik heb aangeboden het te betalen: dat is het probleem niet. dus zou iemand me kunnen vertellen hoe het leven met meerdere honden in zn werk gaat? en of het aan te raden is?
Gezien het ras en het karakter van de oudste hebben wij de huiskamer voor de pup verkleint. Elke dag kreeg Enco meer huiskamerruimte en elke dag werd de oudste dus meer betrokken bij de aanwezigheid van Enco. Dit ging in het begin niet van harte en nu liggen ze gewoon in de huiskamer. Enco gaat s'nachts nog wel in een bench. Enco laat ik het eerste jaar alleen uit met een uitzondering. Waarom alleen? Toen Barca hier kwam kreeg hij alle tijd om zijn eigen indrukken op te doen mbt andere honden, objecten en of mensen. Voor een Briard is dit belangrijk. Hierdoor is hij geestelijk goed gegroeid. Wij willen Enco hetzelfde geven. Als we Barca en Enco steeds tegelijk uitlaten dan heeft Enco niet de ruimte om kennis te maken met andere honden omdat Barca zijn grote-broer neus er al tussen heeft gestoken. Nu zie je al dat Enco sommige honden heel erg leuk vindt en Barca absoluut niet. Anderom komt ook voor.
De uitzondering is dat ik nu gestart ben om 1 keer per week -meestal in het weekend- beide honden gezamelijk uit te laten. Het is geen kwestie van niet kunnen houden, het is meer een kwestie van correct trainen. Barca wenst zijn snuitje net voor Enco te houden. Barca trekt tijdens het uitlaten minder, kan vaker los en hij heeft al twee jaar training achter de rug. Enco heeft de puppycursus gedaan en gaat eerdaags door naar de A. Maar er is nog een belangrijk feit waarom wij de honden voorlopig nog apart uitlaten.
Barca weegt een kleine 35 kilo. Hij wil spelen met Enco en is daarin af en toe best lomp. Ik moet er niet aan denken dat Enco dan zijn heupen verknalt, want Enco laat zich uitdagen. Het gevolg is dan dat Enco teveel draaibewegingen en/of wentelingen maakt waardoor hij zich kan gaan overbelasten.
Vandaag lekker met zijn drieën gewandeld en dat ging prima.
Morgen gaan we weer beide honden apart uitlaten zodat Enco ook goed gesocialiseert wordt. Dit betekent voor ons even een jaartje behoorlijke inzet, maar ja, we wisten waar we aan begonnen en vooralsnog gaat alles goed. Enco ontwikkeld zich prima en in huis nog geen ellende meegemaakt. Wat we ook apart houden is het geven van eten. Een neem ik mee voor de laatste avondronde en bij thuiskomst krijgt hij zijn eten. Nummer twee neem ik dan pas mee en zodra we thuiskomen is nummer 1 al klaar met eten. Dan pas krijgt nummer 2 zijn eten en nummer 1 ligt al te maffen. Dit zal ik nooit veranderen, eten blijft gescheiden.
-
Angelique.
Ik heb er 8 en laat ze normaal gesproken 4 om 4 uit....nu het zo glad is gaat me dat dus echt niet lukken
Maar normaal altijd per 4 en dan aan de heupgordel, moet ik er wel bij zeggen dat het nog geen 10 minuten lopen is en dan sta ik in het bos waar ik ze allemaal los klik
Ohw en ze mogen van mij gewoon NIET klieren aan de riem....gewoon doorlopen en normaal doen, in het bos mag je klieren en razen.
Maar normaal altijd per 4 en dan aan de heupgordel, moet ik er wel bij zeggen dat het nog geen 10 minuten lopen is en dan sta ik in het bos waar ik ze allemaal los klik
Ohw en ze mogen van mij gewoon NIET klieren aan de riem....gewoon doorlopen en normaal doen, in het bos mag je klieren en razen.
- laura86
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese Stabij en 2 Aussies
- Contacteer:
Korte rondjes doen ik altijd met twee honden tegelijk. Ik heb Bo vaak aan de riem omdat die nogal eens last heeft van bananen in zijn oren maar Kaya loopt vrijwel altijd los. Maar dat is dan wel thuis, we lopen direct het binnenveld in.
Een terrasje met twee honden vind ik ook nog goed te doen. Openbaar vervoer vind ik met éen hond al een crime. Hoe je met twee honden kan fietsen heb ik nog niet uitgeprobeerd. Ik denk dat ik er 1 aan een springer doe en een aan de riem, dan moet het toch lukken zou je denken.
Een terrasje met twee honden vind ik ook nog goed te doen. Openbaar vervoer vind ik met éen hond al een crime. Hoe je met twee honden kan fietsen heb ik nog niet uitgeprobeerd. Ik denk dat ik er 1 aan een springer doe en een aan de riem, dan moet het toch lukken zou je denken.
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Dit komt me wel enigszins bekend voor inderdaad.christo schreef:Ik heb drie honden en vind dat een groot verschil met twee honden hebben. Zo heb ik net afgelopen middag met drie honden in een restaurant gezeten voor een kop hete chocolademelk en een appelpuntje. En het ging, maar echt ontspannen is het niet.Twee is goed te doen, en de honden hebben wat aan elkaar, terwijl het voor het baasje goed te handelen is.
Ik laat mijn 3 honden op dit moment wel gewoon met zijn drieën tegelijk uit, 2 lopen er de normale uitlaatrondes vanuit huis aan een flexi, de derde (jonge hond van nu 8 1/2 maand) loopt aan een politielijn (vaste riem dus).
Dit gaat op zich prima, hoewel soms met de gladheid het echt wel oppassen geblazen is. Als ik het niet vertrouw vanwege de gladheid, dan laat ik ze in tweeën uit, de 2 oudste honden kunnen zich heel goed inhouden en rustig lopen als ik dat vraag, de jonge spring in 't veld heeft daar nog veel moeite mee.
Naast de fiets heb ik wel met 2 honden tegelijk gedaan, als ze beiden goed gewend zijn aan het naast de fiets lopen en ze trekken niet erg, is dat prima te doen (mits je geen 2 Duitse Doggen hebt natuurlijk
Wij hebben overigens wel een auto tot onze beschikking, dus vervoersproblemen zijn er niet met onze 3 honden.