Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hond & Kot

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

khenau
geregistreerd lid

Hond & Kot

Ongelezen bericht door khenau »

Delete
Laatst gewijzigd door khenau op 31 mei 2014 11:52, 1 keer totaal gewijzigd.
flamme
Zeer actief
Mijn ras(sen): Saarlooswolfhond
Ierse Setter
Klein spaans mixje
Aantal honden: 3

Re: Hond & Kot

Ongelezen bericht door flamme »

Het ligt er meer aan hoeveel tijd je hebt om met de hond door te brengen naar mijn mening. Persoonlijk vind ik niet dat een hond een reuzetuin en een villa nodig heeft om happy te zijn. Een hond is veel gelukkiger met een baas die tijd genoeg heeft om veel met hem te ondernemen.

Daar zou ik dus de hond op "uitzoeken". Hoeveel tijd heb je (eventueel samen met een oppas) en wat zoek je in een hond. Dat zijn de 1e zaken waar je over na moet denken. Daarna pas of het wel voldoende is aan plaats wat je hebt, want dat klinkt me, met voldoende aandacht en afleiding helemaal niet zo verkeerd in de oren :ok:
Madelief
Zeer actief
Mijn ras(sen): berger de brie débris & beauceron
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Madelief »

Ik denk ook dat het niet zozeer van je leefruimte afhangt, alswel wat je met de hond gaat ondernemen.
Hier twee grote honden op een flink kleiner oppervlak dan jij hebt, met een tuintje van 20 m2 achter en 40 m2 voor-en-zij.
Ze mogen overal komen en ik wandel veel.

Qua ruimte zie ik echt het probleem niet :ok:. Nu de rest nog.
groetjes Madelief en Yanthe
Afbeelding
Het huishouden van Yanthe Steen: Beaucerons de la Bonhardiesse
Voor altijd in mijn hart. Bonha '00 - 26-02-2013
SannePP
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder-x-Border Collie en een Kretenzer Worsthond
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door SannePP »

Zo klein is dat allemaal niet hoor! ;) dus dat maakt niet zo veel uit. Wat mijn voorgangers zeiden: hoeveel tijd heb je voor de hond?

En welke hond spreekt je het meeste aan?
RIP Cena :roos:
    khenau
    geregistreerd lid

Delete
    lianne05
    Zeer actief
    Mijn ras(sen): Laika.

Ongelezen bericht door lianne05 »

60 vierkante meter vind ik ook niet klein! Maar goed ik denk dat de grootte van je huis/tuin er niet toe doet zolang jij maar genoeg te bieden hebt aan je hond, buitenshuis, dus lekker veel en lang wandelen, sporten etc (hangt ook een beetje van het ras af) thuis kan je je hond ook moe krijgen door koekjes te zoeken (als extra) en daar heb je geen villa voor nodig!
    Verder moet je goed kijken naar het ras, kijk naar welk ras goed bij jou past, qua karakter en wat je er mee wil gaan doen, en dat hoeft dan weer niet perse een kleine hond te zijn...Gewoon kijken wat bij jou past en wat je je hond kan bieden, lijkt mij het belangrijkst!
    Groetjes Lianne
    Brindlecardi
    Zeer actief
    Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Doe maar geen boerboel in de stad ;)
    Madelief
    Zeer actief
    Mijn ras(sen): berger de brie débris & beauceron
    Contacteer:

Ongelezen bericht door Madelief »

khenau schreef:Een gebrek aan tijd heb ik niet. Ik heb een heel goed lessenrooster met verschillende momenten vrij dat ik steeds naar mijn kot kan gaan. Met de hond zou ik ook wel veel gaan wandelen want dat is namelijk iets wat ik graag doe en zo moet ik ook niet alleen door de stad lopen. En het gezelschap, ik ben iemand die graag rust heeft maar toch de aanwezigheid van iets/iemand. Dus dat zoek ik wel.
    In het weekend mag de hond mee naar huis van de ouders en hier heeft hij dan weer heel wat ruimte 25 are om vrij rond te lopen, dus dat zal ook geen problemen geven. Daarnaast wil mijn neef (die vlakbij op kot zit) altijd wel eens op de hond komen passen zei hij.

Het liefst wil ik een Boerboel of Berner Sennen (grote fan van die 2 honden :p) maar ik denk niet dat zoiets er in zit voor iemand die op kot zit.
    Een Boerboel lijkt me niks in de stad in een dan toch wel kleine ruimte. Past niet bij waarvoor hij gemaakt is. Een Berner lijkt me eigenlijk helemaal niet zo'n slecht plan. Kunnen vaak prima alleen zijn omdat het hofhonden zijn en zijn toch graag bij de baas. Passen zich aan aan het stadsleven als je ze daarmee bekend maakt om toch in het weekend te genieten van de grote ruimte thuis. Maar ik zou het maar eens met je ouders overleggen....die moeten er natuurlijk wel achter staan. En probeer in de toekomst te kijken....wat gebeurt er daarna??!!
    groetjes Madelief en Yanthe
    Afbeelding
    Het huishouden van Yanthe Steen: Beaucerons de la Bonhardiesse
    Voor altijd in mijn hart. Bonha '00 - 26-02-2013
    khenau
    geregistreerd lid

Delete
    Moos
    Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Ik vind 60 m2 ook helemaal niet klein! Ik heb een jaar 1 hoog op 40 m2 met een mini balkonnetje gewoond met een klein hondje en een grotere hond (Golden). Ging prima, alhoewel eerlijkheid mij gebied te zeggen dat nu ik iets ruimer woon (ik denk 55m2 met tuintje) dat toch wel prettiger is. Alleen al qua troep. Een mini mini huis met een grote hond die elke dag zwemt en door de modder rent is lastig schoon te houden.
    Maar voor de hond zelf maakt het weinig uit hoor, als er maar genoeg mee gedaan wordt.
    Bij de Boerboel vraag ik me af hoeveel je weet van het karakter of dat puur het stoere uiterlijk je aanspreekt :wink:
    Afbeelding
    M@ri@nne
    Zeer actief

Ongelezen bericht door M@ri@nne »

khenau schreef:Waarom niet? Wat is dan wel een goede stadshond/huisgenoot ? :D
    Lees eens een rasstandaard door van een hond die je leuk lijkt. :wink:
    Groetjes, Marianne.
    Afbeelding
    Brindlecardi
    Zeer actief
    Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

khenau schreef:Waarom niet? Wat is dan wel een goede stadshond/huisgenoot ? :D
    Omdat een boerboel over het algemeen geen sociale hond is, en het niet zo'n feest zal vinden om continu vreemden rond het huis te hebben, geen vrijheid om los rond te lopen. Nee als je problemen wil moet je een boerboel nemen in de stad ;)

Berner zou kunnen, alhoewel ik toch eerder zou kijken naar een maatje kleiner.
    flamme
    Zeer actief
    Ierse Setter
    Klein spaans mixje

khenau schreef:Waarom niet? :D
    Je bedoeld de Boerboel niet? Daar is deze hond niet voor gefokt. Nier dat andere honden daar wel voor gefokt zijn trouwens, maar de ene hond kan zich wat makkelijker aanpassen dan de ander. Daarbij begrijp ik dat het je 1e hond is? (sorry als ik de verkeerde conclusie heb getrokken). Dan is de Boerboel niet de meest makkelijke hond om mee te beginnen denk ik.
    Ik heb zelf ook het idee dat een berner bv. dan beter zou passen. maar het blijft natuurlijk moeilijk beoordelen vanachter een pc he :roos:

Ik zou verder dus kijken naar een hond waarvan min of meer bekend is dat ze redelijk alleen kunnen blijven. Dan vind ik het persoonlijk ook erg belangrijk hoe je het alleen blijven gaat aanleren. Dus wil je een pup, maar heb je geen vrij dan is dat erg vervelend voor de pup als die meteen een aantal uren alleen moet zijn.
    Hoeveel uur zou de hond maximaal alleen zijn? Dus tussen je lessen door, hoeveel tijd heb je dan? En blijft dit zo of zit er een kans is dat je over een tijd een ander rooster krijgt.

Verder vooral voor jezelf, wil je alleen gaan wandelen met de hond, of wil je ook aan een sport gaan doen. Behendigheid of zoiets. Nou, vragen genoeg dus die je jezelf kunt stellen :mrgreen:
    khenau
    geregistreerd lid

Delete
    Laatst gewijzigd door khenau op 31 mei 2014 11:53, 1 keer totaal gewijzigd.
    lianne05
    Zeer actief

Je zegt dat je lessen nu goed uitkomen en dat je dan naar huis kan maar een hond gaat (als het meezit) toch zo'n 10 jaar mee, kijk je ook vooruit hoe ga je het doen als je een heel andere lesrooster krijgt of als je straks een baan krijgt? Je moet erg goed weten waar je aan begint het is niet zomaar iets en er gaat veel tijd in zitten...
    En even goed verdiepen in het ras, boerboel is namelijk wel iets heul anders dan een berner....
    Groetjes Lianne
    flamme
    Zeer actief
    Ierse Setter
    Klein spaans mixje

khenau schreef: Ik zou ook wel gaan lopen met de hond en naar de toekomst toe (ik studeer als alles goed gaat, toch wel 5 jaar :p) en mijn lessenrooster verandert natuurlijk elk jaar.
    De uren dat ik vrij heb zijn soms zeer verschillend, op sommige momenten kan ik een volledig uur vrij hebben tot de rest van de namiddag, dit is vaak veranderlijk. Maar het leek me nu de goede periode aangezien de examens er staan aan te komen en dat ik me dan toch wel wat meer kan bezig houden met de pup.
    Dat klopt, is ook een goed uitgangspunt, dat je je veel met de pup bezighoud. Alleen kan een pup als je hem in het begin gaat halen nog niet meteen een uur alleen zijn. Een herplaatser is ook de vraag trouwens. Ik zeg dus niet dat je geen hond zou kunnen nemen hoor. Het is alleen wel belangrijk hoe je in het begin de opvang gaat regelen en inderdaad of je ook opvang hebt mocht het zo zijn dat je rooster, of in de toekomst je baan dusdanig veranderd dat je wel 5 hele dagen per week weg bent.
    _Leonie
    Zeer actief
    Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door _Leonie »

flamme schreef:
    khenau schreef: Ik zou ook wel gaan lopen met de hond en naar de toekomst toe (ik studeer als alles goed gaat, toch wel 5 jaar :p) en mijn lessenrooster verandert natuurlijk elk jaar.
    De uren dat ik vrij heb zijn soms zeer verschillend, op sommige momenten kan ik een volledig uur vrij hebben tot de rest van de namiddag, dit is vaak veranderlijk. Maar het leek me nu de goede periode aangezien de examens er staan aan te komen en dat ik me dan toch wel wat meer kan bezig houden met de pup.
    Dat klopt, is ook een goed uitgangspunt, dat je je veel met de pup bezighoud. Alleen kan een pup als je hem in het begin gaat halen nog niet meteen een uur alleen zijn. Een herplaatser is ook de vraag trouwens. Ik zeg dus niet dat je geen hond zou kunnen nemen hoor. Het is alleen wel belangrijk hoe je in het begin de opvang gaat regelen en inderdaad of je ook opvang hebt mocht het zo zijn dat je rooster, of in de toekomst je baan dusdanig veranderd dat je wel 5 hele dagen per week weg bent.
    En niet vergeten dat na de pupfase de puberfase komt die ook absoluut veel tijd kan vergen. :wink: Ligt uiteraard wel aan de hond maar toch.
    khenau
    geregistreerd lid

Tijdens de examens studeer ik ook thuis en zal de pup dus eerste in deze omgeving opgroeien, waar mijn moeder zich kan bezig houden met hem/haar (ookal verkies ik hem xD). Ze is namelijk huisvrouw en heeft hier dus wel tijd voor.
    Ik veronderstel ook niet dat vanaf ik een baan heb, ik het ouderlijk nest zal verlaten en kan de hond dus daar zijn.
    flamme
    Zeer actief
    Ierse Setter
    Klein spaans mixje

Dus als ik het goed begrijp neem jij een hond, maar kan je moeder ten alle tijden bijspringen als dat nodig is en zal de pup/herplaatser dus niet alleen zijn de eerstkomende tijd?? Nou, klinkt prima dan hoor :ok: :ok:

Dan maar op zoek naar een leuke hond die goed bij je past :D
    khenau
    geregistreerd lid

Delete
    Daisy@
    Zeer actief
    Mijn ras(sen): Herders
    Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Een boerboel zou ik ook maar heel snel van je lijstje schrappen.
    Als je eens doorleest van voor honden dat zijn. Over het algemeen lijkt me dat niet het type hond die het gezellig gaat vinden als iedereen zomaar binnen komt rollen.
    Maar ben het wél met je eens dat het prachtige, impossante honden zijn :ok:

Wat betreft je huis etc.... waarom geen hond? Als je een hond genoeg beweging geeft kan hij in huis gewoon rustig zijn hoor.
    lianne05
    Zeer actief

er is altijd wel een uitzondering, het ene ras ligt het misschien beter dan de ander...maar ik ben wel van mening dat het heel erg aan de opvoeding ligt, mijn witte herder heeft er helemaal geen problemen mee! het is een kwestie van goed trainen en er veel tijd in stoppen! (laat ik duidelijk zijn, niet dat je dan verzekerd bent van een hond zonder verlatingsangst, dat kan altijd)
    Groetjes Lianne
    Moos
    Zeer actief

Als je eventueel nodige opvang goed geregeld hebt met je familie, zie ik absoluut niet in waarom een hond niet zou kunnen :ok:

Dan maar eens op zoek naar het ras. Berner lijkt mij ook prima, Boerboel dus niet :mrgreen:
    Afbeelding
    khenau
    geregistreerd lid

Delete
    Moos
    Zeer actief

khenau schreef:Zou je een berner als pup nemen? Of uit een asiel?
    Ligt eraan waar jouw voorkeur ligt, en hoeveel tijd je hebt voor de pup. Een pup opvoeden is best veel werk, en daar moet je dus wel de tijd voor hebben. Of jijzelf, of dat je familie de pup voor een deel neemt als je weg bent kan ook natuurlijk. Je hoeft echt geen hele dagen continu thuis te zijn als de pup wat gewend is, maar vele uren achter elkaar weg is ook niet aan te raden.
    Afbeelding
    Moos
    Zeer actief

Boutje schreef: Een pup is best veel werk en als je pech hebt moet je er nog een tijdje 's nachts voor op, vermoeiend als je moet studeren.
    Dat ligt eraan hoe snel je weer slaapt :mrgreen: Ik vind pups over het algemeen heel vermoeied vanwege de 'druk' van "ik ben verantwoordelijk voor dat kleine ding". Maar 's nachts laten plassen heb ik bij geen van allen als ook maar een beetje lastig ervaren. Ik moet zelf altijd plassen 's nachts, en dan zette ik pup daarna even snel buiten, bed weer in, en weer slapen :wink:
    Afbeelding
    _Leonie
    Zeer actief
    Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door _Leonie »

Denk een leuke herplaatser Berner. Ik ken wel wat Berners en weet dat ze buiten heerlijk actief zijn en binnen (vaak) rustig. En zoals je het zegt met opvang enzo klinkt goed zeg! :ok:
    Jeannettebo
    Zeer actief

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

Hier zit ik ook met een tatra en een samojeed op een flat van 55 m2. Maar ik doe mi aardig wat met ze. Ben ook aan het aftellen tot ik met de jongste langere wandelingen kan maken(nog 4,5 maand :cheer: )
    en ja ik werk ook nog eens.
    Maar een boerboel, nee dat zou ik idd niet doen.
    een berner kan wel mits je een lift hebt. of je moet op de begane grond zitten. dit geld zowiezo voor een pup
    Afbeelding
    Paddle
    Zeer actief

Ongelezen bericht door Paddle »

Ik zou het niet doen, zeker als je alleen woont.

Het is echt gigantisch veel werk en als je een beetje pech hebt is je hond ook nog vrij aanwezig in huis. Dat lijkt me moeilijk met zo weinig plaats en weinig tijd om te geven aan de hond.
    Teminste ik zou geen tijd overhouden om een volwaardig leven aan mijn hond te geven samen met mijn studie. Maar dat is ook persoonlijk mss.

Edit: Als ik het goed lees ben je zelfs nog niet aan je studie begonnen? Dan vind ik het zeker geen goed plan. Je hebt nog helemaal geen idee hoeveel tijd en werk je moet stoppen in het leren en opdrachten maken. Ik neem aan dat je dat toch meer zal doen voor school dan alleen de lesuren volgen :wink: .
    Afbeelding
    khenau
    geregistreerd lid

Delete
    Laatst gewijzigd door khenau op 31 mei 2014 11:54, 1 keer totaal gewijzigd.
    Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”