Zeeuwse labjes schreef:
Ten eerste een vraag: hoezo is een slipketting verplicht op de wedstrijden? Welke wedstrijden zijn dat dan en waarom stellen ze dat daar verplicht? (is niet bedoeld als kritiek, maar als oprechte vraag)
IPO wedstrijden en examens.
De hond dient tijdens het gehele evenement een halsketting dragen welke niet op strop mag staan. De
halsketting mag bovendien niet rond de hals van de hond spannen. Andere halsbanden dan een
halsketting zijn niet toegelaten.
http://www.hondensport.com/CWH/Formulie ... glement%20(Nederlands" onclick="window.open(this.href);return false;)%202009.pdf
Heel simpel, een leren halsband kun je spijkers in slaan en dus de hond een verkapte prikker omdoen...
Ten tweede vind ik de opmerking 'omhebben wol niet zeggen dat 'ie gebruikt wordt' een beetje raar. Om effect te sorteren zal een teletac toch minstens 1 keer gebruikt moeten zijn zou je zeggen. Anders weet de hond niet wat het omhebben van de TT band betekent en zal dus in zijn gedrag niks anders doen dan anders. Idem voor de prikband.
Of heb je hem puur voor de preventie om voor het geval het ooit nodig zou zijn? En ik welke gevallen is dat dan?
Natuurlijk heb ik ze weleens gebruikt, waarom ze ze wel altijd om hebben om vervolgens weken, maanden of zelfs jaren niet gebruikt te worden? Omdat ik als ik ze wel nodig heb direct kan ingrijpen en niet eerst een band om moet gaan wurmen.
Dit geldt voornamelijk voor het trainen.
Een hond heeft er buiten altijd een om omdat ie geen andere honden moet, hij zal er uit zichzelf nooit naar toe gaan... maar andere honden luisteren altijd niet zo goed... mocht ik het dan echt verkeerd zien gaan kan ik hem corrigeren op het laatste moment... en niet eerst een tiental meters te moeten lopen om vervolgens echt te laat te zijn. Heb hem overigens al jaren niet meer hiervoor te hoeven gebruiken en dat wil ik ook graag zo houden.
Verder heb ik een jagende hond die heel soms in bepaalde gebieden een TT om heeft. Op het moment dat ze gaat is ze niet meer 'op aarde' dan kun je roepen en doen wat je wil... dan hoort en ziet ze niks anders meer... geef je haar een tikje, ook al is dat heel laag, en je roept haar direct, komt ze weer 'op aarde' en is weer bereikbaar....
Dus dit is alleen als ze al weg is, als ik het konijn of wat dan ook eerder zie, dan gaat ze niet.