Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

voedingvraag: eiwitten en brokken

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Ninotchka
nieuw lid
Mijn ras(sen): French Bulldog

voedingvraag: eiwitten en brokken

Ongelezen bericht door Ninotchka »

hey

weet er iemand of het een fabeltje kan zijn dat een volwassen hond niet meer dan 22% eiwit mag hebben? Later kans op nierproblemen?
Of is dat enkel voor honden met reeds nierproblemen (volgens DA ) ?

waarom zou een geperste brok beter zijn dan een geëxpandeerde brok?
is dit enkel voor bvb maagkanteling te voorkomen
DA kon mij (voor mij) geen zinnig antwoord geven. DA zegt dat niet-geperste brokken beter zouden verteren

Bij goede voeding zou er op de 1ste plaats geen "graan" mogen voorkomen in de ingrediënten, is dit ook zo voor een geperste brok (granen apart toegevoegd)?

Alvast bedankt voor jullie bijdragen
CKS
Zeer actief

Re: voedingvraag: eiwitten en brokken

Ongelezen bericht door CKS »

Ninotchka schreef:hey

weet er iemand of het een fabeltje kan zijn dat een volwassen hond niet meer dan 22% eiwit mag hebben? Later kans op nierproblemen?
Of is dat enkel voor honden met reeds nierproblemen (volgens DA ) ?
Dit lijkt me inderdaad een fabeltje. Wel is het zo dat zodra er eenmaal aan de eiwitbehoefte van de hond voldaan is, het weinig zin heeft nog meer eiwitten toe te voegen. Die worden dan gewoon voor de energie gebruikt, net als koolhydraten en vetten. Met de aanmerking dat eiwitten een erg dure bron van energie zijn, dus het is logischer vet en koolhydraten als energiebronnen te gebruiken.
waarom zou een geperste brok beter zijn dan een geëxpandeerde brok?
is dit enkel voor bvb maagkanteling te voorkomen
DA kon mij (voor mij) geen zinnig antwoord geven. DA zegt dat niet-geperste brokken beter zouden verteren
Dat laatste klopt, door de hitte wordt het aanwezige zetmeel 'gegelatiniseerd'. Het wordt hierdoor beter verteerbaar. Als je uit dezelfde ingredienten een geperste en een geëxpandeerde brok zou maken is de geëxpandeerde brok beter verteerbaar zodat je er wat minder van nodig zou hebben, en minder uitwerpselen krijgt.
Ik weet niet of het invloed heeft op het risico van maagkanteling. Expanderen is voor de fabrikant overigens duurder dan persen, vandaar dat dit alleen gedaan wordt met voer voor huisdieren en vissen.
Bij goede voeding zou er op de 1ste plaats geen "graan" mogen voorkomen in de ingrediënten, is dit ook zo voor een geperste brok (granen apart toegevoegd)?
Ik zou niet weten wat het verschil is ;)

Kees
Ninotchka
nieuw lid
Mijn ras(sen): French Bulldog

Re: voedingvraag: eiwitten en brokken

Ongelezen bericht door Ninotchka »

@Kees, bedankt voor jouw antwoord

op zich zijn bvb Bento kronen, Carocroc goede voeders
spijtig dat deze fabrikanten er wel nog "lecithine" in hun brokken mengen, is dit echt schadelijk?

volgend voeder spreekt me enorm aan omdat het een natuurlijke brok is: geperste brok Natur Dog (Expo) :

Ingrediënten: Kippenvlees, kalkoen, licht geroosterd wit brood, verse vis gekookt op een lage temperatuur, visolie, wortelen, knoflook, zonnebloemolie, zeolite, enzymen uit magere kaas (ook voor lactose-intolerante honden), zeewier, glucosamine, chondroïtine, natuurlijke vitamine C, vitamine E.
Supplementen per kg: vitamine A U.I. 22.000, vitamine D3 U.I. 1.800, vitamine E (alphatocopherol 91%) 140mg.., vitamine B1 11 mg., vitamine B2 20 mg., vitamine B6 8.5mg.,vitamine B12 95 mg., vitamine C 50 mg., vitamine K 50 mg., vitamine PP 32 mg., foliumzuur 1.8 mg., D-biotin 310 mg., D-pantothenisch zuur 33mg., Choline chloride 675 mg., ijzer (ferric fumarase) 22 mg., ijzeroxide 90 mg., koper 24 mg., magnesium 38 mg., kobalt 1.3 mg., potassium iodide)3.8 mg. Zink 135mg, Zinckchelaat 30mg, .selenium 0.5mg., L-lysine 90 mg., DL-methionine 180 mg.
Analyse: Ruwe eiwitten 18.00%, Ruwe vetten 14.00%, ruwe cellulose 2.30 %, Calcium 0.90%, Phosphorus 0.65%.
Energetische waarde: Kcal/100g: 468, Kj/100g: 1958.
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”