MAAR, en dat valt me echt op. Ze zijn zo stug in hun werk. Apport, hobbel hobbel hobbel. NEEJJ! APPORT! PRIEEETTTTT met de fluitjes etc etc. Zwemmen, zelfde gelazer. Er zitten hele fanatieke bij maar ook honden die zo vreselijk langzaam werken en die zo vaak de andere kant op lopen of zelf even naar het water rennen en hun baasjes op de fluitjes laten blazen tot ze paarse lippen hebben dat ik me afvraag waarom dat ras?
Wat is er in de jachttraining dat maakt dat je perse een jachthond moet gebruiken? Ik denk dat als ze de wedstrijden open stellen voor andere rassen dat binnen 1 jaar de bordercollies en belgen veel en veel beter werken dan de werkelijke jachthonden. Ik loop bv met Eva en Cleo, zelfs Cleo luistert beter dan sommige van die jachthonden.

Niet om mijn eigen honden op te hemelen, zo is het niet bedoeld, maar ik vraag me gewoon af of jachttrainingen open staan voor iemand die met een herder komt bv. En mag die herder dan meedoen met een wedstrijd? Volgens mij kunnen andere rassen veel beter en secuurder die proeven uitvoeren.