Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Vraagje over stambomen

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

29996D

Vraagje over stambomen

Ongelezen bericht door 29996D »

Misschien wel heel dom, maar ik weet niet wat het betekent als er "Ch" voor de naam van een hond in een stamboom staat.
Kan iemand mij vertellen wat dat betekent?
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Re: Vraagje over stambomen

Ongelezen bericht door yamie »

Champion, kampioen dus.
Madelief
Zeer actief
Mijn ras(sen): berger de brie débris & beauceron
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Madelief »

Champion.

Kampioen dus. :ok:
groetjes Madelief en Yanthe
Afbeelding
Het huishouden van Yanthe Steen: Beaucerons de la Bonhardiesse
Voor altijd in mijn hart. Bonha '00 - 26-02-2013
Danielle
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Danielle »

champion oftewel kampioen
Danielle Boshouwers
Border Collie en Hrvatski Ovcar kennel "Nice of you to Come Bye"
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

dat je zegt van.. 3x is scheepsrecht! :cheer: :mrgreen:
Afbeelding
Madelief
Zeer actief
Mijn ras(sen): berger de brie débris & beauceron
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Madelief »

:smile: :smile: :smile:

Ook echt drie maal letterlijk dezelfde tekst. Alleen de opmaak variëert.
groetjes Madelief en Yanthe
Afbeelding
Het huishouden van Yanthe Steen: Beaucerons de la Bonhardiesse
Voor altijd in mijn hart. Bonha '00 - 26-02-2013
yamie
Zeer actief
Contacteer:

:smile: goed zijn we zeg
lianne05
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laika.

Ongelezen bericht door lianne05 »

Volgens mij is het champion! :smile:
Groetjes Lianne
Naima
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labradinges

Ongelezen bericht door Naima »

massam schreef:dat je zegt van.. 3x is scheepsrecht! :cheer: :mrgreen:
:smile:
Mozes (juni ‘20) en in Golden memory Lotus (juli ‘11 - juli ‘20)
29996D

Wauw, wat een reacties. Bedankt allemaal! :E:
Joswolf
Zeer actief
Mijn ras(sen): Saarloos Wolfhond
Contacteer:

Ongelezen bericht door Joswolf »

Die vermelding op de stamboom zouden ze eens weg moeten laten. Hierdoor wil ieder die kampioen gebruiken want oooh ik heb een afstammeling van een Europese kampioen. Hierdoor wordt er teveel met mooie honden gefokt en te veel met alleen die kampioenen waardoor de genen pakketjes van andere verloren gaan. Uiteindelijk een te kleine en smalle genen basis overblijft en door te smal fokken komen de erfelijke afwijkingen boven water. Alle rashonden hebben ca 300 400 erfelijke gebreken bij zich en wanneer dat (meestal) recessief vererft komen de gebreken van twee kanten bij elkaar en steken de afwijkingen plots de kop op. Andere lijnen zijn vergeten en dat betekend, wat je kwijt bent krijg je nooit meer terug en dan zit het ras met de gebakken peren.
Binnen onze Saarlozen hebben we genetici ingeschakeld om ons te adviseren enkele problemen onder controle te krijgen. Vandaar dat ik een beetje in die materie zit.
Ook moet men niet vergeten dat een kampieoen mooi showen kan maar dat niets zegt over het genotype.
Jos
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Joswolf schreef:Die vermelding op de stamboom zouden ze eens weg moeten laten. Hierdoor wil ieder die kampioen gebruiken want oooh ik heb een afstammeling van een Europese kampioen. Hierdoor wordt er teveel met mooie honden gefokt en te veel met alleen die kampioenen waardoor de genen pakketjes van andere verloren gaan. Uiteindelijk een te kleine en smalle genen basis overblijft en door te smal fokken komen de erfelijke afwijkingen boven water. Alle rashonden hebben ca 300 400 erfelijke gebreken bij zich en wanneer dat (meestal) recessief vererft komen de gebreken van twee kanten bij elkaar en steken de afwijkingen plots de kop op. Andere lijnen zijn vergeten en dat betekend, wat je kwijt bent krijg je nooit meer terug en dan zit het ras met de gebakken peren.
Binnen onze Saarlozen hebben we genetici ingeschakeld om ons te adviseren enkele problemen onder controle te krijgen. Vandaar dat ik een beetje in die materie zit.
Ook moet men niet vergeten dat een kampieoen mooi showen kan maar dat niets zegt over het genotype.
Jos
nee mensen ( fokkers) moeten zelf eens gaan nadenken en het niet af laten hangen van titel zus en titel zo, mij boeit het werkelijk geen ene klap, ik zoek er een hond ook niet op uit, ik show minimaal.
het zijn gewoon titels die een hond heeft behaald, zegt niks over de uiteindelijke kwaliteit of fokgeschiktheid, je kunt het wel weglaten, maar ik vind dat als dat om deze reden zou gebeuren, precies aantonen hoe bekrompen sommige fokkers ( of pupkopers) zijn.
er moet meer voorlichting zijn en minder gepoeha't worden over titels, ik ken er zo een boel die ik nooit niet zou gebruiken, ook al zijn ze kampioen in diverse landen.

verder kijken dan je neus lang is, dat is wat mensen moeten doen.
Joswolf
Zeer actief
Contacteer:

Citeer--het zijn gewoon titels die een hond heeft behaald, zegt niks over de uiteindelijke kwaliteit of fokgeschiktheid, je kunt het wel weglaten, maar ik vind dat als dat om deze reden zou gebeuren, precies aantonen hoe bekrompen sommige fokkers ( of pupkopers) zijn.

Misschien zijn veel fokkers en pupkopers ook wel zo bekrompen! Anders waren er niet zo veel "zieke" rassen.
Jos
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Joswolf schreef:Citeer--het zijn gewoon titels die een hond heeft behaald, zegt niks over de uiteindelijke kwaliteit of fokgeschiktheid, je kunt het wel weglaten, maar ik vind dat als dat om deze reden zou gebeuren, precies aantonen hoe bekrompen sommige fokkers ( of pupkopers) zijn.

Misschien zijn veel fokkers en pupkopers ook wel zo bekrompen! Anders waren er niet zo veel "zieke" rassen.
Jos

ja, als dat dus zo is, dan moet dáár wat mee gebeuren en niet door bepaalde dingen dan van stambomen af te laten. :wink:
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

yamie schreef:
Joswolf schreef:Misschien zijn veel fokkers en pupkopers ook wel zo bekrompen! Anders waren er niet zo veel "zieke" rassen.
ja, als dat dus zo is, dan moet dáár wat mee gebeuren en niet door bepaalde dingen dan van stambomen af te laten. :wink:
Exact.

Mensen moeten leren nadenken.
Ik show graag, ik vind het leuk.
Ik weet dat de titel Kampioen zoveel waard is als de mening van de keurmeester.
Niks meer.
Showen heeft niets maar dan ook niets met fokken te maken.

Ik heb in al die jaren dat ik fok één maal een kampioen gebruikt en verder nooit. Ik kijk naar niet naar.
Toch fok ik verdraaid mooie en gezonde honden, dat durf ik te zeggen.
Omdat ik wél verder kijk dan mijn neus lang is.

En als ik dat kan, kunnen andere mensen dat ook.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Angelique25
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Sheepdog
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door Angelique25 »

Joswolf schreef:Die vermelding op de stamboom zouden ze eens weg moeten laten. Hierdoor wil ieder die kampioen gebruiken want oooh ik heb een afstammeling van een Europese kampioen. Hierdoor wordt er teveel met mooie honden gefokt en te veel met alleen die kampioenen waardoor de genen pakketjes van andere verloren gaan. Uiteindelijk een te kleine en smalle genen basis overblijft en door te smal fokken komen de erfelijke afwijkingen boven water. Alle rashonden hebben ca 300 400 erfelijke gebreken bij zich en wanneer dat (meestal) recessief vererft komen de gebreken van twee kanten bij elkaar en steken de afwijkingen plots de kop op. Andere lijnen zijn vergeten en dat betekend, wat je kwijt bent krijg je nooit meer terug en dan zit het ras met de gebakken peren.
Jos

Van een europees kampioen wordt ik niet warm of koud hoor, geeft niet eens toegang tot de kampioensklas :mrgreen: Maar die titels van die hond komen pas op de stambomen van zijn/haar pups te staan. Iedereen weet als het goed is ruim voor die tijd al via andere bronnen dat een hond kampioen is, dus titels weglaten op de stamboom lijkt me vrij onzinnig in de strijd tegen "metz'nallennaardezelfdereulopen".
Shima
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Shima »

Jos
Helemaal mee eens!
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

yamie schreef:
Joswolf schreef:Citeer--het zijn gewoon titels die een hond heeft behaald, zegt niks over de uiteindelijke kwaliteit of fokgeschiktheid, je kunt het wel weglaten, maar ik vind dat als dat om deze reden zou gebeuren, precies aantonen hoe bekrompen sommige fokkers ( of pupkopers) zijn.

Jos

precies
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Ik vind werkprestaties wel leuk op een stamboom :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
29996D

volgens mij heeft het niet zo veel toegevoegde waarde, het verkoopt alleen beter
Joswolf
Zeer actief
Contacteer:

Precies, het verkoopt alleen beter. Het weglaten zou wel helpen. Het vermelden heeft toch ook geen toegevoegde waarde???
Ik lees --Toch fok ik verdraaid mooie en gezonde honden, dat durf ik te zeggen.
Omdat ik wél verder kijk dan mijn neus lang is.

En als ik dat kan, kunnen andere mensen dat ook.

Doet er niet toe wie dat schreef maar het probleem is, dat zegt elke fokker. Ook de fokker die via markplaats veel verkoopt zal je zeggen dat ze gezonde en goede honden verkopen. Ik heb nog nooit gehoord dat een fokker zegt slechte honden te verkopen.
En ja als ik dat kan kan een ander dat ook. Alleen doet niet elk ander dat.

Er zullen altijd fokkers blijven die massaal fokken en het voor de centen doen. En die zijn goedkoper, fokken met wat ze hebben en selecteren niet op gezond maar op goedkoop. Er zullen ook altijd domme puppenkopers blijven die gewoon vandaag een pup willen en daar terecht komen. De goede fokker wil weten waar de pup terecht komt en wimpelt deze kopers af. Die kopers willen gewoon nu een een hond. Vinden een fokker die zegt, hier is dat geen probleem en als die nog kan zeggen dat ze afstammen van een kampioen dan is dat de bevestiging voor die koper dat het dus toch wel goed zal zitten.
Ik weet ook wel dat het een illusie is en dat daar niets aan veranderen zal. Maar dit is toch gewoon de praktijk. Ik heb het vaak genoeg mee gemaakt. Zelfs bekende die dan zeiden, Jos jij bent het er vast niet mee eens. Jij wilde wel mee gaan kijken en rustig overleggen maar nee vandaag wilden wij een pup. Kampioen enz en later niets dan ellende.
Jos
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”