We hebben een labrador en die hebben we sinds afgelopen weekend overgezet naar Energique nummer 4.Maar hij begint nu steeds meer en meer hondenpoep te eten.Eerder kreeg hij al enkele maanden Carnibest en toen 2-3 weken Hill's brok en at hij zelden poep ja hooguit van paarden of konijnen.Maar nu lijkt het alsof hij echt aan het zoeken is tijdens de uitlaatronde.Kan dit door de Energique komen?Heb hem vandaag weer Carnibest gegeven in de hoop dat het poepeten minder word.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Energique en poep eten
Moderator: moderatorteam
-
Cootje1963
Energique en poep eten
Ik heb een probleem(pje) en dat is het volgende:
We hebben een labrador en die hebben we sinds afgelopen weekend overgezet naar Energique nummer 4.Maar hij begint nu steeds meer en meer hondenpoep te eten.Eerder kreeg hij al enkele maanden Carnibest en toen 2-3 weken Hill's brok en at hij zelden poep ja hooguit van paarden of konijnen.Maar nu lijkt het alsof hij echt aan het zoeken is tijdens de uitlaatronde.Kan dit door de Energique komen?Heb hem vandaag weer Carnibest gegeven in de hoop dat het poepeten minder word.
- marye
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Contacteer:
Re: Energique en poep eten
Caja had in ieder geval ontzettende honger toen ze 2 weken energique kreeg, dus daar zou het best aan kunnen liggen.
Waarom was je over gestapt van carnibest op energique?

-
Cootje1963
Mijn hond heeft huid/jeuk klachten die wel wat beter werden op Carnibest maar niet echt verdwenen.Tijdens het voeren van hill's brokken heeft hij niet meer gelikt en gekrabt dus dat was erg positief,maar hij had erg dunne ontlasting er door.Toen door iemand gewezen op Energique nummer 4 omdat deze speciaal gemaakt is voor honden met huidproblemen.Mij persoonlijk maakt het niet uit of het vlees is of brokken want hij eet alles met smaak.Brok vind ie erg lekker maar vlees idemdito.marye schreef:Caja had in ieder geval ontzettende honger toen ze 2 weken energique kreeg, dus daar zou het best aan kunnen liggen.
-
ignit
- Zeer actief
- Contacteer:
Ian Billinghurst in Give Your Dog a Bone
Honden zijn aaseters. Je hoeft je hond alleen maar even alleen te laten met een niet goed afgesloten vuilniston om dat te ontdekken.
Een hond eet bijna alles en kan bijna overal voedingstoffen uit halen. Wilde hond eten aarde, omdat er mineralen in zitten en boombast voor de vezelstoffen, die er in zitten.
Als aaseter en opruimer eten wilde honden alle resten van elk dier dat gedood of gestorven is. Dit betekent dat ze botten eten en dit betekent weer dat jouw hond gebouwd is voor, en in werkelijkheid behoefte heeft aan, het eten van botten om zijn gezondheid in stand te houden.
Honden halen waardevolle voedingsstoffen uit zaken, die wij als mens totaal weerzinwekkend vinden: braaksel, ontlasting en rottend vlees.
Steeds weer maak ik mee hoe boerderijhonden vechten om de stinkende, rottende overblijfselen van de nageboorte van een koe.
Een van mijn collegae die regelmatig autopsies verricht bij varkens, vertelde me dat zijn honden bijna uitsluitend leven op stukjes rauw varkensvlees, inclusief organen enz. De honden zijn prima gezond. Hij verzekerde me wel, dat ze regelmatig ontwormd worden.
Honden eten ook ontlasting. Dit noemt men Coprofagie. Het mag een weerzinwekkende gewoonte lijken, voor een hond is het heel normaal.
Blijkbaar houden ze ervan, maar wat voor voordelen haalt een hond nou uit het eten van poep? Poep is een hoogwaardig voedingsmiddel met dode en levende lichaampjes van miljoenen en miljoenen bacteriën erin.
Hierdoor is het een uitstekende bron van zeer hoogwaardige eiwitten, essentiële vetzuren, in vet oplosbare vitamines, vooral vitamine K, alle B vitamines, veel verschillende mineralen door de aarde die er in zit, en een heel regiment aan andere voedzame factoren waaronder anti-oxidanten, enzymen en waardevolle vezels.
Veel honden die droogvoer eten, moeten poep eten om gezond te blijven. Gewoonlijk die van hen zelf. Kattenpoep is ook in trek. De ontlasting die ze eten is veel en veel nuttiger voor hen dan het product dat door de petfood industrie gemaakt wordt.
Je hond heeft ontlasting en gelijksoortig weerzinwekkend materiaal of iets met dezelfde impact nodig om gezond te blijven.
Als je niet wilt dat hij poep eet, moet je alle voedingsstoffen toevoegen, die ontbreken in het voer en die geleverd worden door poep.
Vervangingsmiddelen voor poep zijn zaken als zoals yoghurt, biergist, eieren, meervoudig onverzadigde oliën, een enzymsupplement en rauwe groentenpulp als een bron van vezels.
Vriendelijke groet,
Ignit bekken
http://www.barf-natuurlijk.nl/forum/php ... php?t=1844" onclick="window.open(this.href);return false;
Honden zijn aaseters. Je hoeft je hond alleen maar even alleen te laten met een niet goed afgesloten vuilniston om dat te ontdekken.
Een hond eet bijna alles en kan bijna overal voedingstoffen uit halen. Wilde hond eten aarde, omdat er mineralen in zitten en boombast voor de vezelstoffen, die er in zitten.
Als aaseter en opruimer eten wilde honden alle resten van elk dier dat gedood of gestorven is. Dit betekent dat ze botten eten en dit betekent weer dat jouw hond gebouwd is voor, en in werkelijkheid behoefte heeft aan, het eten van botten om zijn gezondheid in stand te houden.
Honden halen waardevolle voedingsstoffen uit zaken, die wij als mens totaal weerzinwekkend vinden: braaksel, ontlasting en rottend vlees.
Steeds weer maak ik mee hoe boerderijhonden vechten om de stinkende, rottende overblijfselen van de nageboorte van een koe.
Een van mijn collegae die regelmatig autopsies verricht bij varkens, vertelde me dat zijn honden bijna uitsluitend leven op stukjes rauw varkensvlees, inclusief organen enz. De honden zijn prima gezond. Hij verzekerde me wel, dat ze regelmatig ontwormd worden.
Honden eten ook ontlasting. Dit noemt men Coprofagie. Het mag een weerzinwekkende gewoonte lijken, voor een hond is het heel normaal.
Blijkbaar houden ze ervan, maar wat voor voordelen haalt een hond nou uit het eten van poep? Poep is een hoogwaardig voedingsmiddel met dode en levende lichaampjes van miljoenen en miljoenen bacteriën erin.
Hierdoor is het een uitstekende bron van zeer hoogwaardige eiwitten, essentiële vetzuren, in vet oplosbare vitamines, vooral vitamine K, alle B vitamines, veel verschillende mineralen door de aarde die er in zit, en een heel regiment aan andere voedzame factoren waaronder anti-oxidanten, enzymen en waardevolle vezels.
Veel honden die droogvoer eten, moeten poep eten om gezond te blijven. Gewoonlijk die van hen zelf. Kattenpoep is ook in trek. De ontlasting die ze eten is veel en veel nuttiger voor hen dan het product dat door de petfood industrie gemaakt wordt.
Je hond heeft ontlasting en gelijksoortig weerzinwekkend materiaal of iets met dezelfde impact nodig om gezond te blijven.
Als je niet wilt dat hij poep eet, moet je alle voedingsstoffen toevoegen, die ontbreken in het voer en die geleverd worden door poep.
Vervangingsmiddelen voor poep zijn zaken als zoals yoghurt, biergist, eieren, meervoudig onverzadigde oliën, een enzymsupplement en rauwe groentenpulp als een bron van vezels.
Vriendelijke groet,
Ignit bekken
http://www.barf-natuurlijk.nl/forum/php ... php?t=1844" onclick="window.open(this.href);return false;
-
Cootje1963
Inderdaad,wij hebben hem ruim 2 jaar nu(hij zelf is bijna 5)en de meeste tijd dat hij bij ons is heeft hij op brokken gestaan en ook brokken van de dierenarts en daarna enkele maanden Carnibest en laatst dik twee weken Hill's en tot nu toe nooit hondenpoep gegeten.Maar sinds nu is het in ene feest,want het lijkt wel of hij het intdekt heeft en loopt echt te zoeken.Vandaag ook weer.Inge O schreef:de hond at net géén poep toen hij op brok stond en wél poep nu hij vers eetignit schreef:Ian Billinghurst in Give Your Dog a Bone
Vriendelijke groet,
Ignit bekken
http://www.barf-natuurlijk.nl/forum/php ... php?t=1844" onclick="window.open(this.href);return false;.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Misschien heeft ie gewoon honger?
-
ignit
- Zeer actief
- Contacteer:
Kan me voorstellen dat je er niet zo blij mee bent!
Heb je contact opgenomen met Energique en het probleem voorgelegd?
Het kan te maken hebben met de mineralenbalans - de balans tussen zure en alkalische mineralen moet in evenwicht zijn.
Ik citeer een stukje van Prof.Dr. Donath over dit onderwerp:
Wanneer de voeding in voldoende mate gevarieerd en afwisselend is, is er een tamelijk standvastige verhouding tussen de beide groepen die het zuur-base evenwicht genoemd wordt en om het zuur-base evenwicht gemakkelijk in stand te kunnen houden, legt het lichaam reserves aan, die naar behoefte gebruikt worden. Ontstaat er echter bijv. door een te eenzijdige of verkeerde voeding een verstoring van dit evenwicht, dan ontstaat er een drang, een honger naar die voedingsmiddelen die juist rijk zijn aan de stoffen, die het lichaam op dat moment tekort komt.
==================
Energique HOEFT niet per se de oorzaak te zijn - het kan wel de trigger zijn, die een toch al wankel en labiel zuur/base evenwicht verder verstoord heeft.
Poep is zo'n voedingsmiddel waar dingen in zitten die het evenwicht helpen herstellen - net als de voedingsmiddelen die dr. Billinghurst aanraadt op het eind van zijn stukje.
Het kan ook met iets heel gewoons te maken hebben, zoals inwendige parasieten... daar kijk ik hier (Suriname) als eerste naar, als er een poep eter komt logeren.
Succes met jullie verdere zoektocht,
Ignit Bekken.
Heb je contact opgenomen met Energique en het probleem voorgelegd?
Het kan te maken hebben met de mineralenbalans - de balans tussen zure en alkalische mineralen moet in evenwicht zijn.
Ik citeer een stukje van Prof.Dr. Donath over dit onderwerp:
Wanneer de voeding in voldoende mate gevarieerd en afwisselend is, is er een tamelijk standvastige verhouding tussen de beide groepen die het zuur-base evenwicht genoemd wordt en om het zuur-base evenwicht gemakkelijk in stand te kunnen houden, legt het lichaam reserves aan, die naar behoefte gebruikt worden. Ontstaat er echter bijv. door een te eenzijdige of verkeerde voeding een verstoring van dit evenwicht, dan ontstaat er een drang, een honger naar die voedingsmiddelen die juist rijk zijn aan de stoffen, die het lichaam op dat moment tekort komt.
==================
Energique HOEFT niet per se de oorzaak te zijn - het kan wel de trigger zijn, die een toch al wankel en labiel zuur/base evenwicht verder verstoord heeft.
Poep is zo'n voedingsmiddel waar dingen in zitten die het evenwicht helpen herstellen - net als de voedingsmiddelen die dr. Billinghurst aanraadt op het eind van zijn stukje.
Het kan ook met iets heel gewoons te maken hebben, zoals inwendige parasieten... daar kijk ik hier (Suriname) als eerste naar, als er een poep eter komt logeren.
Succes met jullie verdere zoektocht,
Ignit Bekken.
-
Cootje1963
Bedoel je met inwendige parasieten wormen?En als het aan Energique ligt wat kan ik dan geven aan een hond met overgevoeligheidsklachten die zich uiten in likken en krabben?Nogmaals het mag brok zijn maar het mag ook ander diepvriesvoer zijn.Alleen lees ik net dat Rodi failliet is dus die valt af.
Eigenlijk ben ik het wisselen inmiddels een beetje beu aan het worden.Iedere keer denken we het ei van colombus te hebben gevonden en dan blijkt toch weer van niet.
Nog èèn vraag hebben honden altijd meer honger van kvv dan van brok?Want dan zou je een poepeter dus beter brok voeren zodat hij verzadigd is.Of zie ik dit verkeerd?
-
ignit
- Zeer actief
- Contacteer:
Kunnen wormen zijn maar ook migrerende wormlarven – en nog veel meer akelige dingetjes maar die zijn er niet in Nl.Cootje1963 schreef:Bedoel je met inwendige parasieten wormen? ?
Ik ben er steeds minder van overtuigd dat het aan Energique ligt. Zal proberen uit te leggen waarom.Cootje1963 schreef:En als het aan Energique ligt wat kan ik dan geven aan een hond met overgevoeligheidsklachten die zich uiten in likken en krabben? ?
Je schreef in een eerder bericht het volgende: "Mijn hond heeft huid/jeuk klachten die wel wat beter werden op Carnibest maar niet echt verdwenen. Tijdens het voeren van hill's brokken heeft hij niet meer gelikt en gekrabt dus dat was erg positief,maar hij had erg dunne ontlasting er door. Toen door iemand gewezen op Energique nummer 4 omdat deze speciaal gemaakt is voor honden met huidproblemen."
Als je NIET naar het voer kijkt maar naar de symptomen die opgeroepen worden door de verschillende voeders, zie je een hond met huid/jeukklachten, die overgaan naar darmklachten bij Hill’s brokken en weer huid/jeukklachten worden bij Energique.
Wat betekent dit? Dit betekent dat iets, wat aan de buitenkant van het lichaam zat, toen je rauwe voeding gaf, naar binnen getrokken is – naar de darmen, toen je weer brokken gaf. En weer naar buiten (gelukkig), toen je weer terug ging naar rauwe voeding. Dit is het klassieke patroon van een allergie – van de buitenkant van het lichaam, de huid, naar binnen, de darmen.
Het lijkt alsof het beter ging, toen je Hill’s brokken gaf, maar in werkelijkheid ging het slechter. Iets dat van de buitenkant (de huid) naar binnen trekt, het lichaam in (de darmen), kan verder naar binnen trekken en echt schade veroorzaken.
Het lichaam geneest zichzelf door iets van binnen naar buiten te werken, van boven naar beneden, van voren naar achteren.
Als je blijft overschakelen op ander voer, los je het probleem niet op. In het gunstigste geval heeft je hond afwisselend jeuk/huidklachten en darmklachten – in het meest ongunstige geval trekt de allergie verder naar binnen en worden organen en cellen beschadigd met uiteindelijk een fatale afloop. Na jaren sukkelen.
Wat ik je wil adviseren is om hulp te zoeken bij een alternatief en complementair diergeneeskundige, die een opleiding genoten heeft op de Silverlinde (ben niet zeker of ik de naam goed heb) in Breda. Het is een zware opleiding, die goede alternatieve diergeneeskundigen aflevert. Het is namelijk belangrijk om te onderzoeken WAT de oorzaak is van het probleem – en het probleem is niet het voer, maar een allergie die van buiten naar binnen trekt en omgekeerd.
Eventueel kan een onbalans in de mineralen in een voeder wel een rol spelen bij het poep eten – maar het kan ook zijn dat je hond behoefte heeft aan extra mineralen en sporenelementen, omdat hij bezig is om iets via de huid naar buiten te werken en daar extra munitie voor nodig heeft. Die extra power vindt hij niet in het voer en WEL in de voor ons mensen onsmakelijke en voor hem bijzonder voedzame poep. Kan je me een beetje volgen?
Waar komt de allergie vandaan – dat is het brandpunt, de kwestie, de grote vraag. En kan die allergie ongedaan gemaakt worden – en hoe zou dat dan het beste kunnen. Daar heb je deskundige hulp voor nodig - gaat niet via internet. Neem eens kontakt op met Irene Henkes. Ze heeft veel ervaring op dit gebied, woont in Haarlem en haar website is http://Ivysleague.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Dit is dus GEEN oplossing, maar dat heb je zelf ook al begrepen, toch?Cootje1963 schreef:Nogmaals het mag brok zijn maar het mag ook ander diepvriesvoer zijn. Alleen lees ik net dat Rodi failliet is dus die valt af.Eigenlijk ben ik het wisselen inmiddels een beetje beu aan het worden. Iedere keer denken we het ei van colombus te hebben gevonden en dan blijkt toch weer van niet.
?
Ze hebben niet meer honger. Eerst eten ze een tijdlang meer, omdat ze ervaren dat het rauwe, natuurlijke eten hen goed doet, dat ze zich er beter door voelen. Na deze periode gaan ze vanzelf minder eten. Dit gebeurt bij heel veel honden.Cootje1963 schreef:Nog èèn vraag hebben honden altijd meer honger van kvv dan van brok? ?
Als je toch een ander voer wilt proberen, kies dan een voer dat gegarandeerd vrij van granen en bijproducten van granen. Uitgekookte sojahullen bijvoorbeeld is een bijproduct van granen, dat soms gebruikt wordt om vezels toe te voegen aan een versvlees.
Succes en groetjes,
Ignit Bekken
http://barf-natuurlijk.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
-
ignit
- Zeer actief
- Contacteer:
Het wordt een aantal keren aangehaald in de berichten hierboven (het stukje van Dr. Billinghurst), maar hier komt ie nog een keer. 
================
maar wat voor voordelen haalt een hond nou uit het eten van poep? Poep is een hoogwaardig voedingsmiddel met dode en levende lichaampjes van miljoenen en miljoenen bacteriën erin.
=================
Ignit Bekken
================
maar wat voor voordelen haalt een hond nou uit het eten van poep? Poep is een hoogwaardig voedingsmiddel met dode en levende lichaampjes van miljoenen en miljoenen bacteriën erin.
=================
Ignit Bekken
-
mwillow
Dit is de visie van Mogens Eliasen hierover. Bron boek Rauwe voeding voor honden.
* verwijderd door moderator. Mogens Eliasen heeft helaas niemand toegestaan om stukken uit zijn boeken op het internet te plaatsen. Het is wel toegestaan om een link naar zijn website en het betreffende boek te plaatsen.*
En dit stukje:
* verwijderd door moderator. Mogens Eliasen heeft helaas niemand toegestaan om stukken uit zijn boeken op het internet te plaatsen. Het is wel toegestaan om een link naar zijn website en het betreffende boek te plaatsen.*
En dit stukje:
- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
- Aantal honden: 1
nou dat is niet waar hoor, mijn honden krijgen natuurlijke voeding en mijn teef wil echt nog wel poep eten...van haarzelf en van mijn reu.SandraH schreef:Dit is de visie van Mogens Eliasen hierover. Bron boek Rauwe voeding voor honden.
Ik vraag me ook al een tijdje af, als poepeten per definitie aan het voer ligt, waarom toendertijd van mijn 4 honden er 2 wel en 2 geen poep aten.
Ze kregen allemaal hetzelfde voer (KVV) en het was ook niet ras- of geslachtgebonden.
Ik had 2 witte en 2 duitse herders: mijn witte reu en mijn duitse teef aten poep, de andere twee niet.
Ik kan me persoonlijk beter vinden in de stelling dat ze het gewoon lekker vonden dan dat het bij hen voer gerelateerd was. Waarmee ik uiteraard niet wil zeggen dat dat bij alle poepeters zo is.

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
-
mwillow
Mijn persoonlijke mening is dat wij met zijn allen nooit voor elke individuele hond de behoefte aan mineralen kunnen bepalen. Net zoals dat in een zak brok niet mogelijk is, zeker niet als het verhit is geweest en die mineralenbalans al gauw zoek zal zijn. Je kan er tot een bepaalde hoogte in mee, maar net zoals bij de mens zal de behoefte hieraan per hond verschillen. Ik denk dat als je hier niet genoeg op inspeelt, dat die betreffende honden het dan 'buiten' zullen gaan zoeken. Zelf bezit ik 1 poep- en kadavervreter waarvan dit gedrag nog heel obsessief was toen hij op brok stond. Op het zelf samenstellen is dit gedrag drastisch verminderd en erg goed te corrigeren, maar nog steeds blijft hij af en toe staan bij hopen van een bepaalde hond(en) waarvan duidelijk is te onderscheiden dat het een bonzo- of frolichond is. Hij zoekt met name de lichtgevende hopen op. Dezelfde (bescheiden) hoeveelheid keutels van mijn andere hond liggen er vlak naast of in de buurt. Mijn poepvreethond zal daar niet naar talen, evenals niet naar de hopen verse paardenstront en koeienvlaaien die her en der verspreid tussen de hondendrollen liggen. Ik denk dus dat die bepaalde poep dat bol staat van de geurstoffen herkenbaarder is voor hem en zijn 'pakkans' indirect groter en zeer waarschijnlijk erg lekker zal zijn. Mijn andere hond is geen poep- en kadavervreter, die rolt er bij voorkeur in...maar af en toe snoept hij van een konijnekeutel of eenden- en ganzenpoep. Schijnbaar is dat voor hem weer lekkerder dan hondenpoep, koeien- en paardenpoep. Of zoals Juliëtte de Baïracli Levy omschrijft, misschien dat hij 'weet' op dat moment wat 'goed' voor hem is. Maar bewust hondenpoep laten vreten gebeurt hier niet. Ik sta het niet toe, vind het redelijk ongezond als dat bij Whooper weer obsessief zou beginnen. Dan is er echt iets met hem aan de hand.renee-uk schreef:nou dat is niet waar hoor, mijn honden krijgen natuurlijke voeding en mijn teef wil echt nog wel poep eten...van haarzelf en van mijn reu.SandraH schreef:Dit is de visie van Mogens Eliasen hierover. Bron boek Rauwe voeding voor honden.
Ik vraag me ook al een tijdje af, als poepeten per definitie aan het voer ligt, waarom toendertijd van mijn 4 honden er 2 wel en 2 geen poep aten.
Ze kregen allemaal hetzelfde voer (KVV) en het was ook niet ras- of geslachtgebonden.
Ik had 2 witte en 2 duitse herders: mijn witte reu en mijn duitse teef aten poep, de andere twee niet.
Ik kan me persoonlijk beter vinden in de stelling dat ze het gewoon lekker vonden dan dat het bij hen voer gerelateerd was. Waarmee ik uiteraard niet wil zeggen dat dat bij alle poepeters zo is.
- marye
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Contacteer:
Dan moeten alle mensen ook maar rauw gaan eten.
Want mensenpoep is volgens Caja een grote delicatesse
Hondenpoep taalt ze niet naar.

-
mwillow
Gut ja.....menspoep niet te vergeten!! Hier beide honden ook, hoor. Gelukkig komt dat nauwelijks voor.marye schreef:Dan moeten alle mensen ook maar rauw gaan eten.
- renee-uk
- Zeer actief
Dat ben ik helemaal met je eens, als ik het kan voorkomen gebeurt het hier uiteraard ook niet en dat is in 9 van de 10 gevallen zo. Alleen dat 10e geval he....bahSandraH schreef: Mijn persoonlijke mening is dat wij met zijn allen nooit voor elke individuele hond de behoefte aan mineralen kunnen bepalen. Net zoals dat in een zak brok niet mogelijk is, zeker niet als het verhit is geweest en die mineralenbalans al gauw zoek zal zijn. Je kan er tot een bepaalde hoogte in mee, maar net zoals bij de mens zal de behoefte hieraan per hond verschillen. Ik denk dat als je hier niet genoeg op inspeelt, dat die betreffende honden het dan 'buiten' zullen gaan zoeken. Zelf bezit ik 1 poep- en kadavervreter waarvan dit gedrag nog heel obsessief was toen hij op brok stond. Op het zelf samenstellen is dit gedrag drastisch verminderd en erg goed te corrigeren, maar nog steeds blijft hij af en toe staan bij hopen van een bepaalde hond(en) waarvan duidelijk is te onderscheiden dat het een bonzo- of frolichond is. Hij zoekt met name de lichtgevende hopen op. Dezelfde (bescheiden) hoeveelheid keutels van mijn andere hond liggen er vlak naast of in de buurt. Mijn poepvreethond zal daar niet naar talen, evenals niet naar de hopen verse paardenstront en koeienvlaaien die her en der verspreid tussen de hondendrollen liggen. Ik denk dus dat die bepaalde poep dat bol staat van de geurstoffen herkenbaarder is voor hem en zijn 'pakkans' indirect groter en zeer waarschijnlijk erg lekker zal zijn. Mijn andere hond is geen poep- en kadavervreter, die rolt er bij voorkeur in...maar af en toe snoept hij van een konijnekeutel of eenden- en ganzenpoep. Schijnbaar is dat voor hem weer lekkerder dan hondenpoep, koeien- en paardenpoep. Of zoals Juliëtte de Baïracli Levy omschrijft, misschien dat hij 'weet' op dat moment wat 'goed' voor hem is. Maar bewust hondenpoep laten vreten gebeurt hier niet. Ik sta het niet toe, vind het redelijk ongezond als dat bij Whooper weer obsessief zou beginnen. Dan is er echt iets met hem aan de hand.
Het zou inderdaad best kunnen dat mijn poepetende teef iets te kort komt wat mijn niet poep etende reu wel genoeg krijgt. Ik weet het alleen niet zeker, het blijven toch aannames denk ik.
Ik vond alleen de opmerking in de vorige post: "Nogmaals, wanneer die andere honden natuurlijke
voeding krijgen, wordt hun ontlasting door geen enkele andere hond
gegeten." té stellig vandaar dat ik er op reageerde.
Want een van mijn honden, die echt allebei natuurlijke voeding krijgen, eet als ze de kans krijgt toch de poep van haarzelf én van mijn andere hond ;?

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
- renee-uk
- Zeer actief
Daar kan ik me wel weer erg in vinden trouwens, denk dat dat bij mensen ook wel opgaat.SandraH schreef:knip.
Of zoals Juliëtte de Baïracli Levy omschrijft, misschien dat hij 'weet' op dat moment wat 'goed' voor hem is.
knip
Ik geloof wel in seintjes van je lichaam dat je op een bepaald moment iets nodig hebt en daar dan een onweerstaanbare trek in krijgt.

- ridgebackfan
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
- Contacteer:
die van ons hebben altijd trek in mensenpoep geloof niet dat ze ineens weten dat het goed voor ze is maar dat ze het gewoon heerlijk vinden
Ze krijgen verder alle twee hetzelfde voer ( vers en brokdagen)en eentje is daarbij ook nog gek op katten drolletjes
Hondenpoep hebben ze nog nooit gepakt dus waarom wel of niet gooi maar in mijn pet
de vorige rr kregen ook zelfde brok eentje rolde in mensenpoep en at het niet op en de andere rolde er nooit in maar at het wel op? Ze deden dit dan ook niet na van elkaar
Ze krijgen verder alle twee hetzelfde voer ( vers en brokdagen)en eentje is daarbij ook nog gek op katten drolletjes
Hondenpoep hebben ze nog nooit gepakt dus waarom wel of niet gooi maar in mijn pet
de vorige rr kregen ook zelfde brok eentje rolde in mensenpoep en at het niet op en de andere rolde er nooit in maar at het wel op? Ze deden dit dan ook niet na van elkaar
groetjes van Anne plus pootjes van Yuma & Dhakiya
*Jenga*Saba*Buddy* voor altijd in mijn hart
kijk hier voor de site van de meiden en kijk hier voor site met Rhodesian Ridgeback info

*Jenga*Saba*Buddy* voor altijd in mijn hart
kijk hier voor de site van de meiden en kijk hier voor site met Rhodesian Ridgeback info

- Erwina
- Zeer actief
Krijgen je honden dan zelf samengestelde rauwe voeding? Als je met natuurlijke voeding KVV bedoelt, dan vind ik het niet raar dat de poep nog wel gegeten wordt. Als je zelf samenstelt, dan is het gewoon de uitzondering die de regel bevestigdrenee-uk schreef:nou dat is niet waar hoor, mijn honden krijgen natuurlijke voeding en mijn teef wil echt nog wel poep eten...van haarzelf en van mijn reu.SandraH schreef:Dit is de visie van Mogens Eliasen hierover. Bron boek Rauwe voeding voor honden.
Welkom Ollie!

Goodbye my friend... Rex, *01-05-2001 / † 23-08-2012

Goodbye my friend... Rex, *01-05-2001 / † 23-08-2012
-
mwillow
Dat is ook te stellig, maar op basis van een 'gezonde' hond zou deze theorie redelijk onderbouwd zijn. Dan moet je voor jezelf een afweging maken tussen iets wat 'obsessief' is of sporadisch als pakkans eens voorkomt, omdat het gewoon lekker is. Wij kunnen niet in het binnenste van de hond kijken. Moeten afgaan op wat ze in uitingsvormen en gedrag laten zien.renee-uk schreef:Dat ben ik helemaal met je eens, als ik het kan voorkomen gebeurt het hier uiteraard ook niet en dat is in 9 van de 10 gevallen zo. Alleen dat 10e geval he....bahSandraH schreef: Mijn persoonlijke mening is dat wij met zijn allen nooit voor elke individuele hond de behoefte aan mineralen kunnen bepalen. Net zoals dat in een zak brok niet mogelijk is, zeker niet als het verhit is geweest en die mineralenbalans al gauw zoek zal zijn. Je kan er tot een bepaalde hoogte in mee, maar net zoals bij de mens zal de behoefte hieraan per hond verschillen. Ik denk dat als je hier niet genoeg op inspeelt, dat die betreffende honden het dan 'buiten' zullen gaan zoeken. Zelf bezit ik 1 poep- en kadavervreter waarvan dit gedrag nog heel obsessief was toen hij op brok stond. Op het zelf samenstellen is dit gedrag drastisch verminderd en erg goed te corrigeren, maar nog steeds blijft hij af en toe staan bij hopen van een bepaalde hond(en) waarvan duidelijk is te onderscheiden dat het een bonzo- of frolichond is. Hij zoekt met name de lichtgevende hopen op. Dezelfde (bescheiden) hoeveelheid keutels van mijn andere hond liggen er vlak naast of in de buurt. Mijn poepvreethond zal daar niet naar talen, evenals niet naar de hopen verse paardenstront en koeienvlaaien die her en der verspreid tussen de hondendrollen liggen. Ik denk dus dat die bepaalde poep dat bol staat van de geurstoffen herkenbaarder is voor hem en zijn 'pakkans' indirect groter en zeer waarschijnlijk erg lekker zal zijn. Mijn andere hond is geen poep- en kadavervreter, die rolt er bij voorkeur in...maar af en toe snoept hij van een konijnekeutel of eenden- en ganzenpoep. Schijnbaar is dat voor hem weer lekkerder dan hondenpoep, koeien- en paardenpoep. Of zoals Juliëtte de Baïracli Levy omschrijft, misschien dat hij 'weet' op dat moment wat 'goed' voor hem is. Maar bewust hondenpoep laten vreten gebeurt hier niet. Ik sta het niet toe, vind het redelijk ongezond als dat bij Whooper weer obsessief zou beginnen. Dan is er echt iets met hem aan de hand.
Het zou inderdaad best kunnen dat mijn poepetende teef iets te kort komt wat mijn niet poep etende reu wel genoeg krijgt. Ik weet het alleen niet zeker, het blijven toch aannames denk ik.
Ik vond alleen de opmerking in de vorige post: "Nogmaals, wanneer die andere honden natuurlijke
voeding krijgen, wordt hun ontlasting door geen enkele andere hond
gegeten." té stellig vandaar dat ik er op reageerde.
Want een van mijn honden, die echt allebei natuurlijke voeding krijgen, eet als ze de kans krijgt toch de poep van haarzelf én van mijn andere hond ;?
Dan haal ik dit citaat van Billinghurst aan, wat overigens ook door Eliasen, Lonsdale, Schultze en nog een aantal anderen wordt onderschreven en bij sommigen iets verder onderbouwd:
In KVV (met uitsluiting van gemalen voeding waarin hele prooidieren zitten verwerkt, zit nog geen fractie van wat er met deze nabootsing wordt bedoeld. Dat kun je wel bereiken door hele prooidieren te voeren en bijvoorbeeld goeie vuile pens en andere gefermenteerde producten bij te voeren, maar ook een aandeel fytostoffen zoals kruiden en kleistoffen kunnen zo'n vervanging nabootsen.
- renee-uk
- Zeer actief
Mijn honden krijgen nu inderdaad zelf samengestelde rauwe voeding, maar haar gedrag is precies hetzelfde als toen ze brokken en later KVV kreeg.Erwina schreef: Krijgen je honden dan zelf samengestelde rauwe voeding? Als je met natuurlijke voeding KVV bedoelt, dan vind ik het niet raar dat de poep nog wel gegeten wordt. Als je zelf samenstelt, dan is het gewoon de uitzondering die de regel bevestigd
denk dat ze inderdaad een beetje vreemd is

-
mwillow
Zij doelt eigenlijk meer op het ondergeschikte instinct dat de meeste gedomesticeerde huishonden hebben verloren om zelf uit de natuur te halen wat ze nodig hebben. En dan doelt zij niet op het eten van (honden)poep, maar het zoeken naar kruidenplanten, rietwortels, boomschors, mossen etc. die een nut heben, omdat inderdaad hun lichaam dat aangeeft.renee-uk schreef:Daar kan ik me wel weer erg in vinden trouwens, denk dat dat bij mensen ook wel opgaat.SandraH schreef:knip.
Of zoals Juliëtte de Baïracli Levy omschrijft, misschien dat hij 'weet' op dat moment wat 'goed' voor hem is.
knip
Ik geloof wel in seintjes van je lichaam dat je op een bepaald moment iets nodig hebt en daar dan een onweerstaanbare trek in krijgt.
-
ignit
- Zeer actief
- Contacteer:
Mogens ELiasen heeft veel onderwerpen van Dr. Billinghurst nader belicht - verder uitgewerkt. Hij staat niemand toe om stukken uit zijn boeken op het internet te plaatsen. Daarom heb ik hem niet aangehaald.Inge O schreef:dit lijkt me al helemaal anders uitgedrukt als wat ignit neerzette, zowel voor wat betreft de voedingswaarde als voor wat betreft de mest van eigen of andere diersoorten.SandraH schreef:
Vriendelijke groet,
Ignit Bekken
- renee-uk
- Zeer actief
Ik voer zelf samengesteld, in Coventry is haast niet aan KVV te komen maar ook als dat wel zo zou zijn denk ik niet dat ik daartoe zou overgaan. Ik kan me erg vinden in echt natuurlijke voeding.SandraH schreef:
<knip>
In KVV (met uitsluiting van gemalen voeding waarin hele prooidieren zitten verwerkt, zit nog geen fractie van wat er met deze nabootsing wordt bedoeld. Dat kun je wel bereiken door hele prooidieren te voeren en bijvoorbeeld goeie vuile pens en andere gefermenteerde producten bij te voeren, maar ook een aandeel fytostoffen zoals kruiden en kleistoffen kunnen zo'n vervanging nabootsen.
Misschien heb je gelijk hoor, dat zei ik in mijn vorige post al.
Aan de andere kant heb ik een tijdje terug een groot bloedonderzoek laten doen bij haar en alle waarden waren prima.
Dus mede aan de hand daarvan heb ik niet het idee dat ze werkelijk wat te kort komt al kan ik me daarin natuurlijk vergissen.
Gina is een hond die heel snel reageert op verkeerde voeding o.a. door diarree, spugen en huiduitslag.
Ze zit op het moment heel lekker in haar vel, dus ik heb ook niet zo de behoefte weer te gaan experimenteren. Ze heeft dat poepeten al gedaan zo lang ik haar heb (ruim 7 jaar) ongeacht op welk voer ze stond en ik ga er gewoon maar van uit dat ze het tot het einde van haar dagen zal blijven doen als ze de kans krijgt.
Ik probeer gewoon die kansen zoveel mogelijk te beperken en dat lukt aardig
Wel bedankt voor al je uitleg, ik kan me in het meeste ervan heel goed vinden.

- renee-uk
- Zeer actief
dat had ik wel begrepen, ik doelde ook niet op hondenpoep maar trok het zelfs wat verder door naar mensen.SandraH schreef: Zij doelt eigenlijk meer op het ondergeschikte instinct dat de meeste gedomesticeerde huishonden hebben verloren om zelf uit de natuur te halen wat ze nodig hebben. En dan doelt zij niet op het eten van (honden)poep, maar het zoeken naar kruidenplanten, rietwortels, boomschors, mossen etc. die een nut heben, omdat inderdaad hun lichaam dat aangeeft.
Wij zijn -blijkbaar net als de gedomesticeerde huishonden- vaak al vergeten hoe we naar ons lichaam (of instinct zo je wil) kunnen luisteren maar daarom wil dat nog niet zeggen dat het er niet is, wij herkennen het alleen niet meer als zodanig

-
mwillow
Dat vind ik nogal erg onzinnig. Zeker als het om zo'n interessant onderwerp gaat. Mocht hij er problemen mee hebben, dan weet hij me vast te vinden.ignit schreef:Mogens ELiasen heeft veel onderwerpen van Dr. Billinghurst nader belicht - verder uitgewerkt. Hij staat niemand toe om stukken uit zijn boeken op het internet te plaatsen. Daarom heb ik hem niet aangehaald.Inge O schreef:dit lijkt me al helemaal anders uitgedrukt als wat ignit neerzette, zowel voor wat betreft de voedingswaarde als voor wat betreft de mest van eigen of andere diersoorten.SandraH schreef:
Vriendelijke groet,
Ignit Bekken
-
mwillow
Ik heb in die tijd ook uitgebreid bloedonderzoek laten doen, ook op de schildklier. Is niets uitgekomen, daarvoor zou ik bloed naar Amerika op kunnen laten sturen waar ze wel in staat zijn om goede waardes mineralenbalans eruit te halen. Zover is het nooit gekomen.renee-uk schreef:Ik voer zelf samengesteld, in Coventry is haast niet aan KVV te komen maar ook als dat wel zo zou zijn denk ik niet dat ik daartoe zou overgaan. Ik kan me erg vinden in echt natuurlijke voeding.SandraH schreef: <knip>
Misschien heb je gelijk hoor, dat zei ik in mijn vorige post al.
Aan de andere kant heb ik een tijdje terug een groot bloedonderzoek laten doen bij haar en alle waarden waren prima.
Dus mede aan de hand daarvan heb ik niet het idee dat ze werkelijk wat te kort komt al kan ik me daarin natuurlijk vergissen.
Gina is een hond die heel snel reageert op verkeerde voeding o.a. door diarree, spugen en huiduitslag.
Ze zit op het moment heel lekker in haar vel, dus ik heb ook niet zo de behoefte weer te gaan experimenteren. Ze heeft dat poepeten al gedaan zo lang ik haar heb (ruim 7 jaar) ongeacht op welk voer ze stond en ik ga er gewoon maar van uit dat ze het tot het einde van haar dagen zal blijven doen als ze de kans krijgt.
Ik probeer gewoon die kansen zoveel mogelijk te beperken en dat lukt aardig
Wel bedankt voor al je uitleg, ik kan me in het meeste ervan heel goed vinden.
Wat je aanhaalt over gelijk of geen gelijk. Het zijn visies.....ik spreek alleen uit ervaring met mijn toen behoorlijk poepvretende hond. En de ene hond is de andere niet. Sinds hij een paar maal per week prooidieren krijgt en een goede basis kiemgroentes, verse kruiden, pitten etc. heb ik echt duidelijke verschillen gemerkt dan voor die tijd, dat ik voornl. karkassen voerde met weinig fermentering en fytoinhoud. Maar het is en blijft voor jezelf een behoorlijk lastig probleem. Fijn dat je het goed weet te beperken.
-
Cootje1963
Ik heb dit hele topic nog eens doorgelezen en moet zeggen dat ik er niet veel wijzer van word.
Het zijn theorien waar ik denk ik heel ver vanaf sta en ze zelfs voor het eerst lees.Ik wil niet zelf de maaltijden voor mijn hond maken met als toevoeging kruiden enzovoorts.Het is me te ingewikkeld en ik ben er niet gemotiveerd genoeg voor om zoiets goed te doen.Ik vind het knap van de mensen die wel hun hond op die manier voeren dat ze dit ook daadwerkelijk volhouden want het lijkt mij:erg tijdrovend,duur,onpraktisch en bewerkelijk.Ik begrijp wel waarom mensen willen barfen maar wil het zelf niet.Ik wil gewoon kant en klaar voer in de vorm van brokken of kvv.En op brokken en op Carnibest heeft hij nog niet eerder hondenpoep gegeten en nu ineens op Energique wel,vandaar mijn vraag.Ik hoop alleen dat iemand mijn vraag over andere kvv of brokken nog wil beantwoorden?En dat was:zijn er nog andere kvv's geschikt voor honden met huidklachten?Of eventueel een brok die aan te bevelen is?
- renee-uk
- Zeer actief
Ik heb Gina toen ik haar pas had op de meradog sensitive gehad, dat werkte goed tegen haar huidklachten en haar redelijk dunne ontlasting (geen diaree maar ook geen vaste poep).
Heb even op de site gekeken, maar die sensitive is er niet meer, ze hebben nu meradog 100% pure voor honden met allergische reacties.
Ik kan niet zeggen of dit net zo goed is als de sensitive die ik indertijd had, maar misschien is het het proberen waard?
Meradog
wat KVV betreft kan ik je niet verder helpen, dat weet ik niet.
Jouw idee wat barfen betreft klopt niet trouwens, het is niet bewerkelijk, tijdrovend, onpraktisch en daarbij absoluut niet duur.
Maar als je er sowieso niet aan wil beginnen zal je dat niet uitmaken denk ik zo
Heb even op de site gekeken, maar die sensitive is er niet meer, ze hebben nu meradog 100% pure voor honden met allergische reacties.
Ik kan niet zeggen of dit net zo goed is als de sensitive die ik indertijd had, maar misschien is het het proberen waard?
Meradog
wat KVV betreft kan ik je niet verder helpen, dat weet ik niet.
Jouw idee wat barfen betreft klopt niet trouwens, het is niet bewerkelijk, tijdrovend, onpraktisch en daarbij absoluut niet duur.
Maar als je er sowieso niet aan wil beginnen zal je dat niet uitmaken denk ik zo

- tekkel
- Erelid
- Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel
Ik heb me door kenners laten vertellen dat poep-eten gewoon ongewenst gedrag is
Als je het niet snel de kop indrukt wordt het een (heel smerige en vervelende) gewoonte.
Onderweg zie ik het vooral bij labradors, trouwens
Als je het niet snel de kop indrukt wordt het een (heel smerige en vervelende) gewoonte.
Onderweg zie ik het vooral bij labradors, trouwens
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."