Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Hoe zit dat met die stamboom namen?
Moderator: moderatorteam
-
Eugenië
- Vaste gebruiker
Hoe zit dat met die stamboom namen?
Over een tijdje komt er bij ons weer een hondje (rond maart 2010)
De fokker zit in Belgie en werkt via de St-Hubertus waar d8 ik steeds een voorgeschreven letter per jaar of zo is?
Zo te lezen bij de vorige nestjes hebben alle hondjes al een naam op het moment dat je ze mee krijgt maar wat nou als je die naam niks vindt?
Thuis kun je ze natuurlijk best een andere naam geven maar komt deze dan voor of achter de stamboomnaam of staat die er helemaal los van?
En wat vinden fokkers ervan als je de door hun gekozen naam afkeurt?
De fokker zit in Belgie en werkt via de St-Hubertus waar d8 ik steeds een voorgeschreven letter per jaar of zo is?
Zo te lezen bij de vorige nestjes hebben alle hondjes al een naam op het moment dat je ze mee krijgt maar wat nou als je die naam niks vindt?
Thuis kun je ze natuurlijk best een andere naam geven maar komt deze dan voor of achter de stamboomnaam of staat die er helemaal los van?
Lady 07-05-'96 - 17-07-'09 (friese stabij) in loving memory
- *Anita*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): het Markiesje en border collie
- Aantal honden: 1
Re: Hoe zit dat met die stamboom namen?
In Belgie heb je inderdaad te maken met een begin letter. Is volgend jaar de J.
Wie de stamboomnaam verzind is afhankelijk van de fokker. Heb deze zelf mogen kiezen dus zou dit navragen bij de fokker die je op het oog hebt.
Stamboomnaam en roepnaam staat volledig los van elkaar. Met andere woorden vind je de stamboomnaam niet mooi en gebruik je een andere naam dan nog staat alleen de stamboomnaam op de stamboom.
Wie de stamboomnaam verzind is afhankelijk van de fokker. Heb deze zelf mogen kiezen dus zou dit navragen bij de fokker die je op het oog hebt.
Stamboomnaam en roepnaam staat volledig los van elkaar. Met andere woorden vind je de stamboomnaam niet mooi en gebruik je een andere naam dan nog staat alleen de stamboomnaam op de stamboom.
Voor altijd in mijn gedachte Pardoes en Harley

-
Marion.
Staat er volledig los van. Wat de fokkers ervan vinden als je hun naam afkeurt zal me eerlijk gezegd worst zijn. Wij mochten toevallig de stamboomnamen wel zelf kiezen (bij de eerste moest de naam "Summer" in zich hebben, bij de tweede moest het een rozen-variëteit worden met de letter W). De stamboomnamen hebben voor onszelf betekenis, maar hun roepnamen zijn heel erg anders. Beiden (zowel stamboomnamen als roepnamen) hebben we zelf gekozen:Eugenië schreef:Thuis kun je ze natuurlijk best een andere naam geven maar komt deze dan voor of achter de stamboomnaam of staat die er helemaal los van?
Eternal Summer v.d. Issel Hoeve, en we noemen haar Saar.
Win-win v.d. Issel hoeve, en we noemen haar Miep
- jip007
- Erelid
- Mijn ras(sen): naakthonden .
- Aantal honden: 4
Onze Flirt komt uit Belgie , mocht zelf een naam verzinnen met een F 

Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
-
Eugenië
- Vaste gebruiker
Dan denk ik dat we maar eens op zoek gaan naar leuke/mooie namen met een J en de fokker evt verzoeken om deze naam ook meteen te geven
Enig idee op welke leeftijd de fokker deze namen moet doorgeven?
De pups worden nog getest met 7 weken en dan proberen ze de beste combi met toekomstige baasjes te maken.
De pups worden nog getest met 7 weken en dan proberen ze de beste combi met toekomstige baasjes te maken.
- *Anita*
- Zeer actief
Vergeten te vermelden dat de naam maar uit 10 letters mag bestaan uitgezonderd de kennelnaam en dat het aan elkaar geschreven wordt.

- *Anita*
- Zeer actief
Ik dacht op het moment dat de chipper komt en dat is rond de 6/7 de week dat dan de naam pas bekent hoeft te zijn maar kan ook goed zijn dat dit nog later is.Eugenië schreef:Dan denk ik dat we maar eens op zoek gaan naar leuke/mooie namen met een J en de fokker evt verzoeken om deze naam ook meteen te geven![]()

-
Eugenië
- Vaste gebruiker
Zou leuk zijn dan als onze eigen bedachte naam meteen als stamboomnaam gebruikt kan worden.Gaan dit zeker voorstellen aan de fokker!
Hartelijk aan allen voor de reacties!
Hartelijk aan allen voor de reacties!
-
mwillow
Wij mochten de naam ook zelf verzinnen. Moest met een J beginnen. Is Joy Giving Stanley of Sirawesroy geworden. Whooper heet 'officieel' Max Whooper van Schoonheeten, is herplaatser dus niet zelf bepaald.
-
Eugenië
- Vaste gebruiker
Heb al een kat die Joy heet dus die gaat het niet worden
Wat er achter de 'roepnaam' staat is dat de naam van de reu of altijd de naam van de kennel?
Wat er achter de 'roepnaam' staat is dat de naam van de reu of altijd de naam van de kennel?
-
mwillow
De naam van de reu, dus de naam zoals je hem uiteindelijk wilt noemen. In mijn geval Stanley of Whooper. De kennelnaam is meestal verbonden in de volledige stamboomnaam. Bij de paarden overigens ook zo en meestal aan het einde van de naam.Eugenië schreef:Heb al een kat die Joy heet dus die gaat het niet worden![]()
-
Eugenië
- Vaste gebruiker
Bedoel het denk ik anders
Was b.v dit (van Schoonheeten) de naam van de dek reu of van de kennel?
- *Anita*
- Zeer actief
ik denk van de kennel omdat de naam buiten de kennelnaam maar 1 woord mag zijn bestaande uit maximaal 10 lettersEugenië schreef:Bedoel het denk ik anders![]()
Voor Nederland gelden weer andere regels.
Stamboomnaam kan zowel voor als achter de naam vermeld staan Toya heet officieel Lunatale Ilatoya

- vania
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 dogo Canario's, 1 boxer x rottweiler, 1 groenendaeler
- Aantal honden: 4
roepnaam en stamboom naam zijn 2 verschillende dinges
dus als jij volgend jaar hier een pup koopt met Stamboom
noem je haar bv Julia "piependonk" ofzo iets en als roepnaam
gebruik je bv Elli, kan perfect
dus als jij volgend jaar hier een pup koopt met Stamboom
noem je haar bv Julia "piependonk" ofzo iets en als roepnaam
gebruik je bv Elli, kan perfect
-
Eugenië
- Vaste gebruiker
Oke,dat heb ik idd inmiddels zo begrepen maar piependonk.......
Grapje hoor, maar heb nooit eerder een hond met stamboom gehad dus ben niet zo thuis in dat gedoe vandaar mijn vragen.
Grapje hoor, maar heb nooit eerder een hond met stamboom gehad dus ben niet zo thuis in dat gedoe vandaar mijn vragen.
- pammetje
- Zeer actief
ach als je de naam van bente hoort is alles wat je krijgt meegenomen hahahahah
ik maak me niet zo druk om de stamboom naam
ik maak me niet zo druk om de stamboom naam

ik geniet van het leven
ik geniet van de zon
ik doe de deur open
en pleur van het balkon
-
mwillow
Nee, dat is de kennelnaam...Eugenië schreef:Bedoel het denk ik anders![]()
-
Eugenië
- Vaste gebruiker
Begon het net een beetje door te krijgen d8 ik maar volg het al niet meer
Ooit een kat gehad met stamboom en dat nestje waren namen van indianenstammen.
Zo kregen wij dus mee : Mohawk Le Katous. De pappa van deze kat heette dan ook Le Katous maar de cattery had een geheel andere naam.Wij noemden de kat overigens Casper
Bij katten krijgen ze dus de achternaam van de vader op de stamboom en bij honden dan dus die van de kennel ?
Ooit een kat gehad met stamboom en dat nestje waren namen van indianenstammen.
Zo kregen wij dus mee : Mohawk Le Katous. De pappa van deze kat heette dan ook Le Katous maar de cattery had een geheel andere naam.Wij noemden de kat overigens Casper
Bij katten krijgen ze dus de achternaam van de vader op de stamboom en bij honden dan dus die van de kennel ?
-
Eugenië
- Vaste gebruiker
-
mwillow
Nee, volgens mij is dat hier in Nederland in elk geval niet zo. Toevallig fokt de fokker van Stanley Heilige Birmanen en op haar site zie ik bij nakomelingen katten de naam van de kat/poes met kennelnaam van de fokker er achter.Nanna schreef:Welnee. Pups krijgen de kennelnaam van de fokker. Heeft niets met vader- of moederhond te maken.Eugenië schreef: Bij katten krijgen ze dus de achternaam van de vader op de stamboom en bij honden dan dus die van de kennel ?
Mijn kennelnaam is Zsivany's dus al de door mij gefokte pups heten Zsivany's Jantje of Zsivany's Pietje. Ongeacht hoe de ouders heten.
-
Eugenië
- Vaste gebruiker
hahaah, misschien toch eenvoudiger als ik de fokker even een mail stuur om te weten hoe het zit.
-
mwillow
Gut ja...ook dat is mogelijk...ik heb geen kennelnaam, ik fok niet...Nanna schreef:Ik had het ook over pupsSandraH schreef:Nee, volgens mij is dat hier in Nederland in elk geval niet zo. Toevallig fokt de fokker van Stanley Heilige Birmanen en op haar site zie ik bij nakomelingen katten de naam van de kat/poes met kennelnaam van de fokker er achter.Nanna schreef: Welnee. Pups krijgen de kennelnaam van de fokker. Heeft niets met vader- of moederhond te maken.
Mijn kennelnaam is Zsivany's dus al de door mij gefokte pups heten Zsivany's Jantje of Zsivany's Pietje. Ongeacht hoe de ouders heten.
Als iemand een pup fokt die ik wil kopen kan ik daar natuurlijk ook mijn kennelnaam aan verbinden. Dan wordt het gewoon Zsivany van Piepenstein
- ladybird
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Geen, ik hou niet van honden.
- Contacteer:
Een kennelnaam kan prefix (voorvoegsel) of affix (achtervoegsel) zijnSandraH schreef:Nee, volgens mij is dat hier in Nederland in elk geval niet zo. Toevallig fokt de fokker van Stanley Heilige Birmanen en op haar site zie ik bij nakomelingen katten de naam van de kat/poes met kennelnaam van de fokker er achter.Nanna schreef:Welnee. Pups krijgen de kennelnaam van de fokker. Heeft niets met vader- of moederhond te maken.Eugenië schreef: Bij katten krijgen ze dus de achternaam van de vader op de stamboom en bij honden dan dus die van de kennel ?
Bv Drakie heet officieel : Fiesta's Paradise Beyond Infiniti, Fiesta's Paradise is dus de kennelnaam. Mitya heet Brusinka Grand Petros, waarbij Grand Petros dus de kennelnaam is. Bij aanvragen van de kennelnaam geef je al aan of je een prefix of een affix kennelnaam wit hebben.

- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): waterhonden
- Contacteer:
Nou, als ze niet zitten te slapen bij de Raad dan is dit echt niet 'gewoon' hoor. Dit mag namelijk niet, jouw, of andermans, kennelnaam verwerken in de naam van de hond.Nanna schreef:"
Als iemand een pup fokt die ik wil kopen kan ik daar natuurlijk ook mijn kennelnaam aan verbinden. Dan wordt het gewoon Zsivany van Piepenstein
-
mwillow
ladybird schreef:Een kennelnaam kan prefix (voorvoegsel) of affix (achtervoegsel) zijn![]()
Bv Drakie heet officieel : Fiesta's Paradise Beyond Infiniti, Fiesta's Paradise is dus de kennelnaam. Mitya heet Brusinka Grand Petros, waarbij Grand Petros dus de kennelnaam is. Bij aanvragen van de kennelnaam geef je al aan of je een prefix of een affix kennelnaam wit hebben.
-
Wilm@
Ik zou niet alvast een naam kiezen.
Mijn eerste Briard was de laatste van zijn nest en die heeft de naam:
Chief-fauve van de Hoolhoeve. Wij hebben de voornaam Chief, veranderd in Barca.
Bij mijn tweede Briard ben ik eerder gaan kijken en heb mij niet gericht op de voornaam, maar op het hondje. De namen waren al doorgegeven, en een pupje ontwikkeld zich razendsnel. Denk aan bouw en/of karakter. Mij om het even hoe het hondje heette....ik ging voor Enco. Misschien was op dat moment Enjoy een leukere naam? Kan, maar Enco past beter bij mij, mijn gezin en bij Barca. Daarom hebben we deze keer de voornaam niet verandert.
Op alle belangrijke papieren komt de naam Chief te staan. Op shows en behaalde resultaten zie je die naam ook weer en niet Barca.
Kijk naar het hondje en die voornaam komt later wel.
Succes met je pupje en alvast heel veel plezier.
Mijn eerste Briard was de laatste van zijn nest en die heeft de naam:
Chief-fauve van de Hoolhoeve. Wij hebben de voornaam Chief, veranderd in Barca.
Bij mijn tweede Briard ben ik eerder gaan kijken en heb mij niet gericht op de voornaam, maar op het hondje. De namen waren al doorgegeven, en een pupje ontwikkeld zich razendsnel. Denk aan bouw en/of karakter. Mij om het even hoe het hondje heette....ik ging voor Enco. Misschien was op dat moment Enjoy een leukere naam? Kan, maar Enco past beter bij mij, mijn gezin en bij Barca. Daarom hebben we deze keer de voornaam niet verandert.
Op alle belangrijke papieren komt de naam Chief te staan. Op shows en behaalde resultaten zie je die naam ook weer en niet Barca.
Kijk naar het hondje en die voornaam komt later wel.
Succes met je pupje en alvast heel veel plezier.
-
Eugenië
- Vaste gebruiker
Ben er inmiddels achter dat de kennelnaam eerst komt en dan de rest pas (bij de fokker waar wij ons hondje gaan kopen).
Natuurlijk w88 we de naam wel af die het hondje al mee krijgt maar van wat ik gelezen heb ( afgelopen nestjes) vindt ik gekozen namen nooit leuk
Natuurlijk w88 we de naam wel af die het hondje al mee krijgt maar van wat ik gelezen heb ( afgelopen nestjes) vindt ik gekozen namen nooit leuk
- yamie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
- Contacteer:
Eugenië schreef:Ben er inmiddels achter dat de kennelnaam eerst komt en dan de rest pas (bij de fokker waar wij ons hondje gaan kopen).
maar dat is toch verder niet echt belangrijk? papiertje leg je in de la, en je noemt je hondje gewoon zoals je hem/haar wilt noemen.
en anders vraag je dus aan de fokker, wat voor ideeen ze heeft, wellicht heeft ze een thema oid, en kan ze je een keuze geven, of dat je zelf wat mag bedenken.
-
Eugenië
- Vaste gebruiker
Belangrijk? Nee, zeker niet maar wel gewoon leuk om te weten hoe dat nou zit.
In feite dus puur intresse hoe zoiets in z'n werk gaat en dat mag toch wel hoop ik?
In feite dus puur intresse hoe zoiets in z'n werk gaat en dat mag toch wel hoop ik?
- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
ik snap het best eigenlijk, vind het ook leuker als de naam op de stamboom ook de roepnaam is.
Mja als het niet zo is is er ook niks aan te doen en moet je het maar gewoon accepteren.
Mja als het niet zo is is er ook niks aan te doen en moet je het maar gewoon accepteren.

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love