Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Showen

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

chrico
Zeer actief

Showen

Ongelezen bericht door chrico »

Ik sta in dubio om Nikan in te schrijven op een show. De keurmeester is er 1 waarvan ik weet dat hij Niek een U zal geven maar Niek geen kans heeft op het CAC of wat ook :engel:
De antipathie naar het type dat nikan is straalt al bij voorbaat van de keurmeester af en hij is ook binnen drie tellen klaar met keuren van hem terwijl de andere honden beter bekeken en betast worden.

Wat doen jullie in zo een geval? Schrijven jullie in in de hoop dat het deze keer anders zal gaan? Of laten jullie de show voor wat het is en bespaar je je de kosten?

Aan de ene kant wil ik inschrijven omdat ik vind dat er niet naar het oog van de keurmeester gefokt moet worden maar rastypisch maar aan de andere kant is het geld over de balk gooien. Pfffffff fijn he zo een vraag
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
M@rleen
Zeer actief
Aantal honden: 0
Contacteer:

Re: Showen

Ongelezen bericht door M@rleen »

Ik zou gaan en de keurmeester erop aanspreken als hij zo duidelijk verschillend keurt.. Of is dat niet mogelijk?
Iedere hond moet toch evengoed bekeken/bevoeld worden?

Maar hij geeft dus een U zonder goed te voelen en terwijl hij dat eigenlijk niet wil? Dan volgt hij in ieder geval de standaard, al is hij het er dus niet mee eens zelf..
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Er mag best naar het oog van de keurmeester gefokt worden als dat oog goed is natuurlijk, dus waarom geeft hij wel een U maar plaatst hij niet?
Dat is een belangrijke vraag.

Is dat omdat er dingen zijn die hij niet rastypisch vindt? En is dat terecht?

En de hond die wel dat CAC rijgt, is die beter/rastypischer?

En tenslotte: wat wil je bereiken met inschrijven?
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
chrico
Zeer actief

Marjoleine schreef:Er mag best naar het oog van de keurmeester gefokt worden als dat oog goed is natuurlijk, dus waarom geeft hij wel een U maar plaatst hij niet?
Dat is een belangrijke vraag.

Is dat omdat er dingen zijn die hij niet rastypisch vindt? En is dat terecht?

En de hond die wel dat CAC rijgt, is die beter/rastypischer?

En tenslotte: wat wil je bereiken met inschrijven?
Hij kan zelf niet goed uitleggen waarom hij dat doet en op mijn doorvragen kreeg ik te horen dat hij er niet van gediend is om met een eigenaar in discussie te gaan over zijn oordeel. Hij vind hem rastypisch en een mooie reu zegt hij.

Ik verbaas mij over de honden die hij een plaatsing geeft. Persoonlijk vind ik het bij hem niets met het oog van doen hebben, wel de fokkers waar de honden vandaan komen. Hij plaatste bijv een kreupele teef boven een teef die in mijn ogen veel rastypischer was dan de ander.

De ene keer ben ik het eens met een cac die gegeven word maar de andere keer totaal niet en meestal is dat als hij keurt dat ik het een hele vreemde keuze vind die er gemaakt word. Honden die niet rastypisch zijn maar volledig opgefohnt (wat ik verdom om te doen want wij hebben geen poedels). Zelf heb ik het idee dat hij liever de wat dikkere, vollere honden ziet terwijl Nikan een gespierd lijf heeft en geen vet.
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
chrico
Zeer actief

Nanna schreef:Ik zou niet gaan, zonde van het geld.
Iedere keurmeester moet keuren naar de rasstandaard maar kan een voorkeur hebben voor een bepaald type. Als jouw hond zijn type niet is, gewoon niet gaan en wat anders leuks gaan doen van dat geld ;-)
Dat is wat ik eigenlijk ook denk, wel gaan en het geld lekker besteden aan een halsband of zo :engel:

Eigenlijk vind ik het van de zotte dit. Moet zeggen dat er twee keurmeesters zijn waarbij ik mijn bedebkingen heb en twijfel met inschrijven als die keuren
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
chaos
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 beaucerons en 1 Duitse herder.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door chaos »

Kan je lang en breed over l*llen maar dat is het risico met showen, smaken verschillen zeg maar :mrgreen:
Ik zou niet gaan, als je bij voorbaat al weet dat je geen kansen maakt, zou ik niet gaan, inderdaad wat anders leuks van het geld doen, ik vind het inschrijven te duur om dan met helemaal niets naar huis te gaan ( als je dat bij voorbaat al weet).
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Ik denk dat je voor jezelf moet afwegen wat de werkelijke reden is dat je naar die show zou gaan, vooraf wetende dat de keurmeester een bepaalde kijk op jouw hond heeft.
Als je persé het CAC wil winnen, dan zou ik lekker thuisblijven omdat de kans zoals je zelf aangeeft heel erg klein zou zijn.
Als het je om een goede beoordeling te doen is, dan zou ik gewoon gaan want een U heb je zeker zei je.
Als je door jouw hond aan het "grote publiek" te tonen wil laten zien dat er niet alleen opgeföhnde en te dikke AA's bestaan, maar ook atletische en droge honden als de jouwe, dan zou ik ook gaan.
Kortom, het ligt er maar net aan wat jouw prioriteit is voor de show. :wink:

Ik heb ook wel eens een keurmeester getroffen die absoluut niet gecharmeerd was van het type hond wat ik aan het lijntje had, en dan probeer ik het hooguit nog 1 keer daarna maar mocht dan bevestigd worden wat ik al dacht, zal ik niet meer bij die keurmeester inschrijven. Dat voordeel heb je gewoon bij hondenshows, dat je bij voorbaat al weet wie je ras gaat keuren. Als je niet gediend bent van een bepaalde keurmeester, dan kun je je geld in je zak houden als je dat wil.
spijkerhond
Zeer actief
Mijn ras(sen): Flatcoated retriever en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door spijkerhond »

Een keuring is en blijft nu eenmaal een jurysport, niet objectief meetbaar dus. Als je daar niet mee kunt leven, gewoon niet meedoen. Hooguit als je moet om een bepaald predikaat te halen ivm fokken o.i.d.

Dus in dit geval waarin jij denkt/weet geen kans te maken waarom zou je meedoen; om je te ergeren? Als je hoog wilt eindigen lijkt het me dat je dan beter een keurmeester uit kunt zoeken waarvan jij denkt/weet dat die wel van jouw type hond houdt?
freskin
Zeer actief
Mijn ras(sen): schotse herder, SWH

Ongelezen bericht door freskin »

Ik zou niet gaan en het geld lekker aan iets anders uitgeven :pffff: Bij mijn ras zijn er ook wel keurmeesters waar ik beslist niet bij inschrijf omdat ze niet van het type houden of niet naar "mijn smaak" keuren. Dat hou je toch altijd. Iedere keurmeester keurt (gelukkig) weer anders.
groetjes, ingrid

Afbeelding AfbeeldingTARAK
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Tja, dat ligt er aan. Ik ga meestal ook omdat ik het in het algemeen een leuk dagje vind. Maar als je dat niet vind kan je misschien beter niet gaan. Ik begrijp dus dat deze keurmeester Nikan al eerder heeft gekeurd? In dat geval lijkt het me nog minder zinvol, want je hebt zijn mening over Nikan al.
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Nanna schreef:
Maeve schreef: Ik begrijp dus dat deze keurmeester Nikan al eerder heeft gekeurd? In dat geval lijkt het me nog minder zinvol, want je hebt zijn mening over Nikan al.
Dat zegt niks hoor ;-) Ik heb ooit Charles in Eindhoven laten keuren door een bepaalde mevrouw en die gaf hem met een misprijzend gezicht een G ;-) Nou wilde het geval dat ik Charles een maand later had ingeschreven voor een clubmatch waar diezelfde mevrouw dus ook weer keurde.... Terugtrekken vond ik kinderachtig dus gaan met die banaan. Kreeg ie een 1U en een beste van de Groep ;-)

Tot zover de visuele en cerebrale vermogens van een aantal keurmeesters :mrgreen:
Das maf :denken: Heb je haar daar op gewezen op die clubmatch? Had ik wel gedaan :mrgreen:
chrico
Zeer actief

Haha dat is mij ook een keer gebeurd. Nikan krijgt 2U want ja, vergeleken met de andere hond was hij nog iel en niet af enz enz. Was ook zo, gaf hem ook groot gelijk. Maar tot mijn verbazing krijgt hij 2 weken later 1U want wat een plaatje, mooie compacte hond bla bla. Zelfde keurmeester, zelfde honden in de ring :smile: Was een keurmeesterwissel geweest en volgens mij was hij ietwat overwerkt dat hij niet doorhad dat het dezelfde hond was als twee weken daarvoor.:smile:

Het showen vind ik leuk, Nikan ook. Alleen het zijn lange dagen voor hem, veel indrukken in zijn anders zo rustige leven (lees mensen die honden laten snuffen terwijl hij in zijn bench zit of zelfs honden tegen de bench aan laten plassen :N: ) en hij komt ook moe thuis.
Als ik inschrijf terwijl ik weet wat de uitslag gaat zijn en wij er weinig wijzer van worden dan kies ik er liever voor om alleen te gaan en hem lekker thuis te laten denk ik.
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Maria
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maria »

Gewoon geld in de sloot gooien als je dus gaat.... mijn advies ga lekker uit eten voor dat geld.

Ik schrijf bijna altijd in en geef een keurmeester dus altijd 2 keer de kans. Mocht het tot twee keer toe onterecht zijn schrijf ik nooit meer in onder die keurmeester.

Ga geen geld lekker weggooien, tis allemaal al duur genoeg...
Leane

Ongelezen bericht door Leane »

Ik vind showen erg leuk en loop zo regelmatig dan ook een show. Ik doe het omdat ik het leuk vind. Gewoon lekker neuzen op een show en gezellig met andere mensen kletsen. Zonder hond vind ik het geen zak aan dus schrijf ze gewoon in. Mijn honden halen nooit meer dan een ZG geen probleem want meer dan een ZG zijn ze ook niet waard. Tja zonde van het geld mischien wel maar ik vind het leuk om te showen en ik moet het betalen en anders raakt het ook wel op haha.. dus het is aan ieders zijn eigen wat ie doet
M@ri@nne
Zeer actief

Ongelezen bericht door M@ri@nne »

Wat kost zo'n inschrijving eigenlijk?
Groetjes, Marianne.
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Tussen de 40 en 65 euro over het algemeen.

Afbeelding

M@ri@nne
Zeer actief

Ongelezen bericht door M@ri@nne »

Prijzige hobby dus.
Groetjes, Marianne.
Afbeelding
Anne&Taar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes

Ongelezen bericht door Anne&Taar »

Bij de Goldens gaat t zekers niet anders. Ik zou gewoon lekker thuisblijven, bespaart je een hoop ergernis. :wink:
billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door billy »

Ik zou lekker wat anders gaan doen. :mrgreen:
Nou moet ik eerlijk zeggen dat ik er niet zoveel aan vind en Baco ook niet, het duurt allemaal zo ontzettend lang en eer Baco aan de beurt is trekt hij een , ik wil naar huis gezicht. :ugh: en staat als een zoutzak.

En op de laatste 2 shows kreeg ik te horen dat hij nog moet uitzwaren en kom over een jaar maar terug, en dat doen we dan maar. :ok:

Ik ben wel naar de berghondenclubmatch geweest en dat was wel heel apart, de keurmeester keurde op 4 meter afstand en raakte de honden absuluut niet aan, Baco had een te korte staart , dat heb ik nog nooit gehoord :hmmm: tegen de nr 3 zei ze, ik denk dat U hond te dik is maar ik kan dat niet voelen :denken:
Afbeelding
billy
Erelid

Nanna schreef:
billy schreef: de keurmeester keurde op 4 meter afstand en raakte de honden absuluut niet aan, Baco had een te korte staart , dat heb ik nog nooit gehoord
Wat zei je toen? Je zal jezelluf bedoelen? ;-)
:mrgreen: Ik heb maar niets gezegd, maar het was een aparte manier van keuren :wink:
Afbeelding
chrico
Zeer actief

:smile2: jij heb het wel he Els. Weet je nog die keurmeester die hem niet durfde aan te raken en na de show naar je toekwam. Ik heb er echt om gelachen toen :smile:
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
chrico
Zeer actief

M@ri@nne schreef:Prijzige hobby dus.
Best wel vind ik. Daarom twijfel ik ook. Mijn motto is ook echt van moge de mooiste winnen maar als ik al weet hoe en wat dan heb ik weer zoiets van pfffffffffffff.
Parkeergeld is meestal 10 euro, show zoals gezegt tussen de 40 en 65 euro, extra toegangskaart 8 euro (heb namelijk altijd een handler mee) dus reken je dagje weg maar uit :mrgreen:
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
chrico
Zeer actief

Baco was toen nog slungel eerste klas en volgens mij heeft Els ook aangegeven dat het goed is. Maar zij durfde niet, het was haar rasgroep niet en zij kon dit ras verder niet behalve wat uit boekjes kwam.

Gebeurd wel vaker op show. Vorig jaar op de winner, keurmeester bij een ras. Show begint, keurmeester blijft op afstand. Vriendin geeft aan dat het kan maar nee want fila's keurt hij altijd zo. Vriendin sloeg zowat achterover en zei van meneer dit is geen fila, u keurt nu een ander ras :smile:
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Kristina
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullkita "Gijs", Mopshond "Bram" en Amstaff kruising "Taiga" RIP
Contacteer:

Ongelezen bericht door Kristina »

chrico schreef:Gebeurd wel vaker op show. Vorig jaar op de winner, keurmeester bij een ras. Show begint, keurmeester blijft op afstand. Vriendin geeft aan dat het kan maar nee want fila's keurt hij altijd zo. Vriendin sloeg zowat achterover en zei van meneer dit is geen fila, u keurt nu een ander ras :smile:
Nou ja zeg! :hmmm:
Dan heb je toch helemaal de neiging om de ring uit te lopen?

Wij doen ook mee voor de gein eigenlijk. Ik vind het leuk en Bram ook. Maar omdat het inderdaad wel wat kost, ben ik selectief. Alleen de shows hier in de buurt doe ik. Ja tenzij hij ineens een kei blijkt te zijn en ik kans kan maken op een kampioenschap. Dat zou ik nog wel leuk vinden. Maar wordt hij dat niet, jammer dan. Dan heb ik in ieder geval een leuke dag gehad.
Rust zacht lieve Taiga. 14-11-1998 - 04-11-2011

Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Nanna schreef:
M@ri@nne schreef:Wat kost zo'n inschrijving eigenlijk?
Reken maar op zo'n 50 euro. Dan komt daarbij ook nog het vaak niet misselijke parkeergeld en het goudgeld dat je voor een kop koffie op een show neertelt ;-)
Die heel enkele keer dat ik op een show kom neem ik een thermoskan met koffie mee :wink:
Dat goudgeld voor koffie geef ik liever uit bij een van de stands als ik daar iets zie wat ik graag wil hebben (zoals boeken :8): )
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
chrico
Zeer actief

Nanna schreef:
chrico schreef: Gebeurd wel vaker op show. Vorig jaar op de winner, keurmeester bij een ras. Show begint, keurmeester blijft op afstand. Vriendin geeft aan dat het kan maar nee want fila's keurt hij altijd zo. Vriendin sloeg zowat achterover en zei van meneer dit is geen fila, u keurt nu een ander ras :smile:
? Welk ras was dat dan?
De Tosa.
Lijkt ook totaal niet op elkaar vind ik zelf :smile:
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

chrico schreef:
Nanna schreef:? Welk ras was dat dan?
De Tosa.
Ik vind van niet.
En als ik dat al vind, zou een keurmeester die deze rassen keurt dat zeker moeten vinden :denken:

Tosa's zijn leuk ;)

Afbeelding

chrico
Zeer actief

Marjoleine schreef:
chrico schreef:
Nanna schreef:? Welk ras was dat dan?
De Tosa.
Ik vind van niet.
En als ik dat al vind, zou een keurmeester die deze rassen keurt dat zeker moeten vinden :denken:

Tosa's zijn leuk ;)
Ze zijn geweldig :cheer: Het is even puzzelen hoe we het doen als we bij elkaar op visite gaan want slapen hoort daar ook bij. In januari was zij hier met 7 stuks, we hebben in een deuk gelegen. Laatste keer dat wij op pad gingen bleef de jongste van haar stel hier. Iedereen dacht dat wij er een dog bij hadden en bob het maar druk hebben om de bende in het gareel te houden terwijl wij op pad waren :cheer:
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
labberdebab
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door labberdebab »

Als ik van te voren weet dat het type wat ik heb niet dat type is wat de km graag ziet dan hou ik mijn centjes in mijn zak. Of als ik van te voren weet dat de km erg bevriend is met bepaalde fokkers idem. Het gebeurd gewoon, flinke vriendjespolitiek. Jammer maar ik ga dan liever een dagje shoppen...

Nu heb ik ook nog eens een labrador en die staan er vaak in overvloed (morgen in dortmund 74 reuen en 73 teven) dus tsja...Nee als ik zeker weet dat het niks wordt dan blijf ik thuis met mijn jongens!!
billy
Erelid

chrico schreef:Baco was toen nog slungel eerste klas en volgens mij heeft Els ook aangegeven dat het goed is. Maar zij durfde niet, het was haar rasgroep niet en zij kon dit ras verder niet behalve wat uit boekjes kwam.

Gebeurd wel vaker op show. Vorig jaar op de winner, keurmeester bij een ras. Show begint, keurmeester blijft op afstand. Vriendin geeft aan dat het kan maar nee want fila's keurt hij altijd zo. Vriendin sloeg zowat achterover en zei van meneer dit is geen fila, u keurt nu een ander ras :smile:
:mrgreen: Hij was even met het ras in de war.

Ja ze durfde echt niet en Baco was net 10 maanden oud, later zaten we naast de ring en ze kwam helemaal langs om nogmaals uit te leggen dat ze hem niet durfde aan te halen, Baco zat midden tussen de mensen en kinderen, en toen durfde ze het nog niet. :19:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”