Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
mergpijpje rauw geven???
Moderator: moderatorteam
-
AnneMarie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Leeuwhondje
- Aantal honden: 1
mergpijpje rauw geven???
Mag je een mergpijpje rauw aan een hond geven of eerst koken?
- marye
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Contacteer:
Re: mergpijpje rauw geven???
Ik geef het beide niet.
Vind het te hard en daarom niet goed voor het gebit.
Vind het te hard en daarom niet goed voor het gebit.

-
Fin
- Zeer actief
ik geef ze, en geef ze altijd rauw. Ze krijgen ze toevallig vanavond weer.
Alleen onder toezicht erop laten kauwen en als het merg eruit is, weghalen. Je hebt een minieme kans dat je hond ooit een mergpijp over zijn onderkaak heen schuift en dat het vast komt te zitten. Is mij in vijf jaar mergpijpjes geven alleen nog nooit overkomen.
Alleen onder toezicht erop laten kauwen en als het merg eruit is, weghalen. Je hebt een minieme kans dat je hond ooit een mergpijp over zijn onderkaak heen schuift en dat het vast komt te zitten. Is mij in vijf jaar mergpijpjes geven alleen nog nooit overkomen.
-
ignit
- Zeer actief
- Contacteer:
Mag altijd, maar wel even oppassen als je hond pas begint met barf - of als je een hond hebt die problemen heeft met de vertering van vet.
De meeste honden laten het bot vanzelf liggen - te hard!
Tip: vraag de slager om de mergpijp in stukjes te zagen van een cm of 3 - kan de hond zonder problemen het merg er uit lepelen en likken met zijn tong.
Succes,
Ignit Bekken
http://barf-natuurlijk.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
De meeste honden laten het bot vanzelf liggen - te hard!
Tip: vraag de slager om de mergpijp in stukjes te zagen van een cm of 3 - kan de hond zonder problemen het merg er uit lepelen en likken met zijn tong.
Succes,
Ignit Bekken
- marian*
- Erelid
- Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
- Contacteer:
Ze krijgen ze hier niet meer omdat ik bang ben voor de onderkaak.Max is een enorme kluiver en zit er nog wel eens mee te jongleren,dus ik vind het veel te eng.
Buiten dat is het heel hard.
Buiten dat is het heel hard.

Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
- Frederiek
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising
Hades krijgt ook heel soms wel eens een mergpijpje. Eens per drie maanden ofzo. Ik zorg wel altijd dat het gat te klein is om over z'n kaak te kunnen, gelukkig heeft hij een vrij groot hoofd. Hij flept 't merg eruit en dan gaat de mergpijp de prullenbak in. Anders gaat hij er op knagen en dat lijkt me niet goed. Wel rauw inderdaad!
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding op de afbeelding
- tekkel
- Erelid
- Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel
Ik geef het af en toe, maar alleen als ik erbij ben. En als het merg eruit is gepullikt dan haal ik um weg.
Rauw, voor de duidelijkheid
Rauw, voor de duidelijkheid
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
-
ignit
- Zeer actief
- Contacteer:
De schade die aangericht wordt als een mergpijpje klem zit om de onderkaak, komt niet door het klem zitten op zichzelf. De schade wordt aangericht door mensen die in paniek raken en beginnen te wrikken om het ding er weer af te krijgen.
Wat gemakkelijk om de onderkaak kan schuiven, kan er ook gemakkelijk weer afgeschoven worden - als je rustig blijft.
Je zet je hand onder de onderkaak en duwt het botje naar boven. Terwijl je dat doet, schuif je het voorzichtig naar voren en klaar is kees!
Je kunt problemen voorkomen door mergpijpjes in kleine stukjes te laten zagen. Dan hoeft de hond geen ingewikkelde toeren uit te halen om bij het merg te komen. Ik heb in al die jaren nog nooit problemen gehad met het uitlepelen van op maat gezaagde stukjes mergpijp - zelfs niet bij super enthousiaste logeerhonden die eindelijk echt eten kregen, omdat ze geen rare fratsen hoefden uit te halen om bij het merg te komen.
Vriendelijke groet,
Ignit Bekken
Wat gemakkelijk om de onderkaak kan schuiven, kan er ook gemakkelijk weer afgeschoven worden - als je rustig blijft.
Je zet je hand onder de onderkaak en duwt het botje naar boven. Terwijl je dat doet, schuif je het voorzichtig naar voren en klaar is kees!
Je kunt problemen voorkomen door mergpijpjes in kleine stukjes te laten zagen. Dan hoeft de hond geen ingewikkelde toeren uit te halen om bij het merg te komen. Ik heb in al die jaren nog nooit problemen gehad met het uitlepelen van op maat gezaagde stukjes mergpijp - zelfs niet bij super enthousiaste logeerhonden die eindelijk echt eten kregen, omdat ze geen rare fratsen hoefden uit te halen om bij het merg te komen.
Vriendelijke groet,
Ignit Bekken
- wendy71
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ridgebacks!
- Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
- Contacteer:
Ik geef ze niet(al helemaal niet gekookt).
De tanden van m'n honden zijn me lief.
De tanden van m'n honden zijn me lief.

Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.
- smoekie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): JH
- Aantal honden: 2
geen mergpijp maar wel zo om de week een knietje met vlees bij de slager vandaan. 
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
-
mwillow
Mijn honden krijgen het niet. Ik geef ook geen kleine stukjes dragend deel van een cm of 3 aan mijn grote honden. Zo af en toe laat ik een runderknook door het midden zagen, zodat ze bij het merg kunnen. Bij mergpijpen kan dat ook, maar dan zou ik wel om grote brede en lange doorgezaagde stukken vragen. Schenkelpijpen zijn lekker groot en breed en vaak ook nog goed bevleesd.
- annie laumen
- Zeer actief
Hier ook geen mergpijpjes omdat het veel te hard ischristo schreef:ik geef ze, en geef ze altijd rauw. Ze krijgen ze toevallig vanavond weer.
Wel geef ik wel eens alleen het merg
De hond van mijn zus Dandy had het mergpijpje om zijn onderkaak zitten
Dit hebben ze moeten doorzagen om het van de onderkaak te verwijderen
- Cedhil
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Witte herder
Ik geef ze alleen het merg. Lepel ik eruit en stop het in de kong. Leuk en lekker 

- SannePP
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herder-x-Border Collie en een Kretenzer Worsthond
- Contacteer:
Ik geef ze ook rauw en dan smalle stukjes inderdaad. Ik vind ze wel gevaarlijk met Cena: zodra het merg eruit is, gaat ze er mee lopen gooien! Voor het je weet krijg je dat ding voor je kop!
Dus zodra het merg eruit is, doe ik ze weg!
Laatst had ze trouwens een knie ofzo gehad van de slager en daar ging ze dus ook mee gooien...
Dus zodra het merg eruit is, doe ik ze weg!
Laatst had ze trouwens een knie ofzo gehad van de slager en daar ging ze dus ook mee gooien...
RIP Cena
- yamie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
- Contacteer:
nou, dat is echt niet altijd zo, er zijn genoeg gevallen van mergpijpjes die klem kwamen te zitten, die ook echt klem zaten, zonder paniek van eigenaren enz.ignit schreef:De schade die aangericht wordt als een mergpijpje klem zit om de onderkaak, komt niet door het klem zitten op zichzelf. De schade wordt aangericht door mensen die in paniek raken en beginnen te wrikken om het ding er weer af te krijgen.
l
-
magnum
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 1 x-mechelse herders
Magnum krijgt een heel enkele keer een rauwe mergpijp.
Natuurlijk krijgt hij hem als ik er zelf bij ben, en verlies hem dan ook niet uit het oog.
Magnum eet een mergpijp binnen een kleine 5 a 10 minuten compleet weg.
Natuurlijk krijgt hij hem als ik er zelf bij ben, en verlies hem dan ook niet uit het oog.
Magnum eet een mergpijp binnen een kleine 5 a 10 minuten compleet weg.

- lieke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Nadat een mergpijp 1x om de onderkaak van Lyndie is blijven zitten, geef ik het nooit meer.
En ik ben echt niet in paniek geweest en Lyndie bleef heel rustig zitten terwijl ik met veel pielen een kwartier later het kreng er weer van af had (achteraf wel lichtelijk hysterisch geweest
).
En ik ben echt niet in paniek geweest en Lyndie bleef heel rustig zitten terwijl ik met veel pielen een kwartier later het kreng er weer van af had (achteraf wel lichtelijk hysterisch geweest

- Roelfien
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Precies, hier had Jackie dat ook. Heen ging het ding er dus duidelijk wel om heen, maar nooit meer terug. En ik heb het heel rustig geprobeerd en ben echt niet in paniek geweest, want in de eerste instantie vond ik het nog wel melig ook. Juist vanuit het idee dat het er vast wel weer afkwam. Nou, dus niet. Want dan had de dierenarts het ook wel gelukt, maar echt niet. Arme beest helemaal in de paniek. Met bottenzaagdraad is het kreng van zijn kaak afgezaagd.yamie schreef:nou, dat is echt niet altijd zo, er zijn genoeg gevallen van mergpijpjes die klem kwamen te zitten, die ook echt klem zaten, zonder paniek van eigenaren enz.ignit schreef:De schade die aangericht wordt als een mergpijpje klem zit om de onderkaak, komt niet door het klem zitten op zichzelf. De schade wordt aangericht door mensen die in paniek raken en beginnen te wrikken om het ding er weer af te krijgen.
l
Dus geen mergpijpen hier, maar lekker de inhoud nadat ik soep getrokken heb. Krijgen ze zo'n lekker vettig zacht drapje op brood.
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
In memoriam Yentie en Toby
-
ignit
- Zeer actief
- Contacteer:
Dankjewel voor de ervaringen!
Het stukje moet dus aangevuld worden - wordt meteen aan gewerkt.
TX,
Ignit Bekken
Het stukje moet dus aangevuld worden - wordt meteen aan gewerkt.
TX,
Ignit Bekken