Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Helaas, C niet gehaald, maar nieuwe ronde nieuwe kans upd 2
Moderator: moderatorteam
- Frenk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu
Helaas, C niet gehaald, maar nieuwe ronde nieuwe kans upd 2
Frenk en ik zijn bezig met het apporteerblok. Ik ben begonnen voor clicken voor het aanraken met de neus en dat heb ik uitgebouwd naar bek er omheen. Nu wil ik dat uitbouwen naar langer vasthouden en ook vasthouden terwijl ik het blok loslaat. Ik zag vanavond dat Frenk op het blok gaat bijten als hij het in z'n bek heeft. En dat is natuurlijk niet de bedoeling. Maar ik wil geen 'nee' zeggen, want ik ben bang dat hij dan het blok niet meer pakt...
Hoe zou ik dit het beste aan kunnen pakken?
Laatst gewijzigd door Frenk op 06 dec 2009 21:23, 4 keer totaal gewijzigd.

- Frenk
- Zeer actief
- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
- Aantal honden: 1
Re: Verbijten voorkomen/afleren
ik niet, ben zelf redelijk wanhopig geweest over een op het blok knagende Jan 

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
- CharlesvdBerkt
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herders
- Aantal honden: 3
Wat bij mijn hond(je) wel heeft geholpen is heel rustig met 1 of 2 vingers zijn neusbrug naar beneden te duwen tot hij ook een klein beetje weerstand begon te geven.
Op dat moment had hij het blok ook rustig in zijn bek. Direct clicken en met bal belonen (het blok mocht hij laten vallen)
Dat steeds iets meer uitbouwen.
Wat je ook kan doen is je hondje tussen de benen geven en dan het blok geven met een commando vast.
Zodra hij het vast heeft rustig over zijn neus aaien en direct clicken en belonen zodra hij het ook stil vasthoudt.
Pas als hij het zittend voor je rustig vast kan houden dan pas overgaan tot het brengen en clicken en belonen zodra hij komt. Voorzitten en vasthouden nog steeds als aparte oefening.
Dan 2 dingen gaan combineren.
Als dat goed is laten halen en brengen (click - belonen)
Halen, brengen voorzitten (click - belonen)
Zo nu en dan weer opnieuw alles afzonderlijk (met click - belonen) en dat vooral doen op het moment dat je de oefening eens op een ander terrein gaat doen.
Op dat moment had hij het blok ook rustig in zijn bek. Direct clicken en met bal belonen (het blok mocht hij laten vallen)
Dat steeds iets meer uitbouwen.
Wat je ook kan doen is je hondje tussen de benen geven en dan het blok geven met een commando vast.
Zodra hij het vast heeft rustig over zijn neus aaien en direct clicken en belonen zodra hij het ook stil vasthoudt.
Pas als hij het zittend voor je rustig vast kan houden dan pas overgaan tot het brengen en clicken en belonen zodra hij komt. Voorzitten en vasthouden nog steeds als aparte oefening.
Dan 2 dingen gaan combineren.
Als dat goed is laten halen en brengen (click - belonen)
Halen, brengen voorzitten (click - belonen)
Zo nu en dan weer opnieuw alles afzonderlijk (met click - belonen) en dat vooral doen op het moment dat je de oefening eens op een ander terrein gaat doen.
Laatst gewijzigd door CharlesvdBerkt op 08 okt 2009 13:59, 1 keer totaal gewijzigd.
- Frenk
- Zeer actief
Het probleem is dat hij het blok nog niet vasthoudt. Ik moet het bij hem echt helemaal vanaf 0 opbouwen. Dus eerst clicken voor het met z'n neus aanraken en zo verder. Ik ben nu zover dat hij zijn bek eromheen legt, maar dan moet ik nog steeds wel het blok vasthouden hoor. De tijd dat hij het blok vasthoudt (met mijn hulp) neemt wel toe, maar hij begint dus te bijten op het blok.
En ik wil dat nu niet corrigeren, want ik ben bang dat hij dan het blok helemaal niet meer vast wil houden...

- Renee1966
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): X Duitse Staande Langhaar - Labrador
X Border Terriër - Jack Hussel - Aantal honden: 2
Misschien kun je het commando 'zachtjes' introduceren?
Als mijn hond wil knagen/kauwen zeg ik zachtjes en dan leg ik m'n hand over d'r neus.
Pas klikken als-ie niet (meer) kauwt.
Het kan ook dat je te grote stappen neemt.
Dan moet je klikken voordat-ie gaat kauwen.
Edit: Lees nu dat je nog heel erg in de beginfase bent, dan zou ik toch voor de laatste optie gaan.
Eerder klikken, voor het foutloos vasthouden en met seconden langzaam uitbreiden.
Als mijn hond wil knagen/kauwen zeg ik zachtjes en dan leg ik m'n hand over d'r neus.
Pas klikken als-ie niet (meer) kauwt.
Het kan ook dat je te grote stappen neemt.
Dan moet je klikken voordat-ie gaat kauwen.
Edit: Lees nu dat je nog heel erg in de beginfase bent, dan zou ik toch voor de laatste optie gaan.
Eerder klikken, voor het foutloos vasthouden en met seconden langzaam uitbreiden.
- Frenk
- Zeer actief
Zodra hij iets langer vasthoudt kauwt hij. Hij houdt niet langer vast zonder te kauwen.Renee1966 schreef:Eerder klikken, voor het foutloos vasthouden en met seconden langzaam uitbreiden.

- CharlesvdBerkt
- Zeer actief
en als je 1 hand onder zijn kin houdt en de ander heel kort over zijn neus aait tot aan de ogen - Stil - click - belonen ?
Ik had een tijd terug al eens een linkje geplaatst naar een fimpje over de opbouw van het apport
http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtop ... iew=unread
Misschien dat je daar nog wat uit kan halen ?
Ik had een tijd terug al eens een linkje geplaatst naar een fimpje over de opbouw van het apport
http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtop ... iew=unread
Misschien dat je daar nog wat uit kan halen ?
- Frenk
- Zeer actief
Bij het minste of geringste schrikt hij terug en laat hij los. Hij houdt nog niet stabiel vast. Het punt is juist dat ik hem langer wil laten vasthouden en daar ook voor wil belonen, maar dat dat dus gepaard gaat met kauwen 
edit: aan zijn neus of kin willen vasthouden is voor hem veel 'te' dat trekt hij echt niet. Dan gaat 'ie liever wat anders doen
bedankt voor je filmpje, ga ik vanavond eens rustig bekijken

edit: aan zijn neus of kin willen vasthouden is voor hem veel 'te' dat trekt hij echt niet. Dan gaat 'ie liever wat anders doen

bedankt voor je filmpje, ga ik vanavond eens rustig bekijken

- Frenk
- Zeer actief
Je denkt dat wij verder zijn, dan we zijn :N: Hij kan het nog niet zelfstandig vasthouden.Mizzsylver schreef:maar hij kauwt dus als jij het blok ook vast hebt?
Wat je dan kan doen is het blok tussen je knieen houden, en weer ff van voor af aan beginnen, klik voor aanraken met de neus, klik voor poging tot vasthouden en dan klikken als hij echt goed zn bek eromheen heeft, en dan je knieen uitelkaar, dan heeft ie gewicht in zn bek en als je dan gelijk klikt zal ik het blok loslaten voor de beloning en heeft ie geen tijd om te kauwen. Dan weer uitbouwen in tijd.
Als ik zou doen wat jij hier schetst, dan laat hij het vallen. Hij houdt het niet vast. Ja lichtjes de bek eromheen, maar niet het gewicht dragend. En in plaats van dat zijn volgende stap is om het langer vast te houden is het kauwen

Ik kan wel clicken voor die momenten dat hij niet kauwt, maar die zijn echt minder dan 1 op de 20 keer. Dus de vraag is of hij dan niet uberhaupt de lust tot het vasthouden van dat blok verliest. Het zit niet in hem om iets vast te willen houden, dat doet hij ook niet uit zichzelf. En als ik alleen maar click voor die ene keer dat het goed gaat en voor de rest hem laat kauwen, dan gaat het ook niet goed...

- Renee1966
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): X Duitse Staande Langhaar - Labrador
X Border Terriër - Jack Hussel - Aantal honden: 2
"Vroeger" lieten ze kauwende honden, een colaflesje (van glas) vasthouden.
Dat nodigt niet uit om op te kauwen.
En dan daarmee het "vast" aanleren.
Ik weet niet hoe daar nu over gedacht wordt, of dat het misschien "te eng" is voor Frenk?
Heb je trouwens een houten blok?
Misschien dat één van kunststof minder uitlokt tot kauwen?
Dat nodigt niet uit om op te kauwen.
En dan daarmee het "vast" aanleren.
Ik weet niet hoe daar nu over gedacht wordt, of dat het misschien "te eng" is voor Frenk?
Heb je trouwens een houten blok?
Misschien dat één van kunststof minder uitlokt tot kauwen?
- Frenk
- Zeer actief
Ik heb inderdaad een houten blok. Een glazen flesje zou kunnen en metaal zal misschien ook niet uitnodigen tot kauwen? Of hij op plastic zou kauwen weet ik niet. 

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
- Aantal honden: 0
waarom mag frenk niet kauwen?
wil je er jachttraining mee doen ?

- Frenk
- Zeer actief
Nee, maar ik begreep dat kauwen bij GG ook ongewenst is? Als ik het hem toch aanleer, dan liever goedEmma schreef:waarom mag frenk niet kauwen?

- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Contacteer:
Ik heb het met Nilo gewoon langzaam uitgebouwd. Eerst het blok aangeven (dus niet weggooien voor een apport) en hooguit een seconde vast laten houden. Zodat ze dus niet de kans krijgen om te kauwen. Toen van daar uit uitgebouwd, steeds een paar seconden langer. Bij ons werkte het
En toen hij het blok een tijdje vast kon houden zonder te kauwen (en dat dus ook bewust niet deed) ben ik pas begonnen met apporteren en terugbrengen zonder kauwen.

- spijkerhond
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Flatcoated retriever en Australian Shepherd
- Aantal honden: 2
Best lastig dat apporteren, ik weet er alles van! Zelf ga ik voor het belonen van alles wat hij vasthoudt, terugbrengt en aangeeft en het maakt me (nog) niet uit of hij eens wat rommelt en verpakt. Ik moet ook beslist niet gaan corrigeren met nee of zo want daar wordt Spike heel onzeker van en doet het vervolgens helemaal niet meer, gewoon mijn mond houden als hij dingen doet die ik niet wil. Anderzijds heeft mijn retriever wel apporteer drive alleen nog niet helemaal op commando afgewerkt en met alle voorwerpen dus een andere situatie.
Met frenk zou ik lekker zo doorgaan en je gevoel volgen wat bij hem best is; inderdaad zeker niet corrigeren als het nog maar zo pril gaat hij dat toch niet snappen en werkt het alleen tegen je. Ik zou nog even niet te zwaar aan het kauwen tillen, niet op reageren en proberen heel snel te belonen als hij dat even niet doet.
Met frenk zou ik lekker zo doorgaan en je gevoel volgen wat bij hem best is; inderdaad zeker niet corrigeren als het nog maar zo pril gaat hij dat toch niet snappen en werkt het alleen tegen je. Ik zou nog even niet te zwaar aan het kauwen tillen, niet op reageren en proberen heel snel te belonen als hij dat even niet doet.
- CharlesvdBerkt
- Zeer actief
Soms moet je in een aanleerfase wel eens concessies doen - in dit geval dus een beetje kauwen op het blok.
Nu nog gewoon negeren (en later daarop gaan werken) en desnoods nu een klein pasje achteruit doen waarop je hondje moet gaan aansluiten (waardoor hij iets anders te doen heeft dan kauwen)
Zodra hij aansluit clicken en belonen. Je vervangt dan het knauwen voor een andere handeling (gedachten afleiden)
Dat kan je dan weer in tijd uitbouwen
Nu nog gewoon negeren (en later daarop gaan werken) en desnoods nu een klein pasje achteruit doen waarop je hondje moet gaan aansluiten (waardoor hij iets anders te doen heeft dan kauwen)
Zodra hij aansluit clicken en belonen. Je vervangt dan het knauwen voor een andere handeling (gedachten afleiden)
- CharlesvdBerkt
- Zeer actief
Ik zal eens aan Diana vragen hier antwoord op te geven omdat zij van ons 2-en de apporteer expert is.
- Frenk
- Zeer actief
Charles vd B schreef:Soms moet je in een aanleerfase wel eens concessies doen - in dit geval dus een beetje kauwen op het blok.

- Frenk
- Zeer actief
Inderdaad een prachtig filmpje, ik heb het in dat topic toen ook gezien en vind het onwijs indrukwekkend. Maar ik vrees echt niet dat ik het er ooit zo met Frenk uit kan laten zienInge O schreef:een prachtig filmpje, maar dit wil ik wel eens zien met een niet zo werkgericht ras, vrees dat het er dan toch een beeeetje anders uitziet![]()

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Herder
- Contacteer:
van wie had ze die tips ook al weer gehad?Charles vd B schreef:Ik zal eens aan Diana vragen hier antwoord op te geven omdat zij van ons 2-en de apporteer expert is.

Jan

- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Ben ik het helemaal mee eensCharles vd B schreef:Soms moet je in een aanleerfase wel eens concessies doen - in dit geval dus een beetje kauwen op het blok.

Pas als het bewust en graag apporteren een heel stuk verrder is kan je aan dat kauwen wat gaan doen.
Nog een vraagje.
Wat is jouw houding als je met het blok bezig bent met Frenk?
Sta je,
zit je op een stoel
of op de grond?...................

- Frenk
- Zeer actief
Dat verschilt tussen staan en zittend. Op de grond heb ik nog niet geprobeerd.ranetje schreef:Ben ik het helemaal mee eens![]()
Pas als het bewust en graag apporteren een heel stuk verrder is kan je aan dat kauwen wat gaan doen.
Nog een vraagje.
Sta je,
zit je op een stoel

-
- Zeer actief
Bovenstaande reactie op dat flesje.. ik hoorde pasgeleden dat iemand een verbijtende hond rauwe eieren liet apporteren...Frenk schreef:Ik heb inderdaad een houten blok. Een glazen flesje zou kunnen en metaal zal misschien ook niet uitnodigen tot kauwen? Of hij op plastic zou kauwen weet ik niet.

Dat werkte goed.. tot na verloop van tijd de hond besefte dat hij rauw ei lekker vond... en dus netjes apporteerde.. en op het laatste moment even nog een extra knauwtje gaf

Net als Charles zegt, ik zou eerst gaan werken aan het leuk maken van apporteren van dat blok.. het kan niet allemaal ineens namelijk.. het apporteren zijn verschillende commando´s.. het gaan naar het blok, het opnemen van het blok.. het terugbrengen van het blok, het stil in de bek houden en aanbieden, vervolgens lossen.. en dan aan de voet..
Het is maar net waar jij je focus op wilt leggen.. voor nu vind je het belangrijk dat hij niet knaagt... mij lijkt het belangrijker dat hij op dat blok af wil gaan en het wil opnemen zelfstandig...
Ik zal kiezen voor het blok heel leuk te maken.. dus oppakken is leuk, naar jou toe brengen is leuk omdat je misschien een nog zo leuk blok de andere kant op gooit.. die mag hij ook gaan halen... na het eerste blok te hebben laten vallen..Blok leuk maken, blok halen en brengen leuk maken en dan eens niet dat andere blok weggooien maar bij je houden zodat frenk met dat blok bij je komt ..
En dat stil houden in de bek.. nadat ze wist dat ik soms ook verlangde dat ze voor me kwam zitten en niet te verbijten.. dat deed ik inderdaad door soms een vinger over de neuslengte te aaien, of een hand onder de kin en een neusaai.. onderwijl had ik een balletje onder de kin.. op het commando los nadat ze het blok stil in de bek had kreeg ze direct de bal beloning van onder mijn kin..
Dat was wel nadat ze wist dat het blok opgepakt diende te worden en aangeboden te worden

- Frenk
- Zeer actief
Ik zeg niks, maar zodra hij het blok aanraakte met zijn neus *klik* en dat uitgebouwd naar nu bek erom heen *klik*Mizzsylver schreef:en het blok heb je vast met je handen? Beweeg je dat naar de hond, roep je hem, moedig je hem aan?
Eigenlijk zou je het eens moeten filmen![]()
Ergens doe je iets waardoor Frenk niet weet wat je van hem verwacht.
Ik denk dat het stapje voor hem te groot is van happen in het blok naar vasthouden.
Dan ga je ervan uit dat hij het op zal pakken zomaar? Dat is bij Frenk nog niet zo vanzelfsprekendOp een seminar van Geert de Bolster, heb ik een filmpje gezien waar ze apport aanleren met een lege keukenrol. Op de grond leggen en op zelfde manier klikken als met een blok. Op de klik spugen ze het uit vandaar een keukenrol, als dat op zn voeten valt doet het geen pijn.
Doordat hij het van de grond moet oppakken, en hij jouw dus niet direct ziet, gaat ie na verloop van tijd opkijken met het rolletje in zn bek, in die beweging zal ie nog niet kauwen en klik je. En weer uitbouwen.

Ook lastig, want Frenk vind beloningen eigenlijk maar zozo.. Hij wringt zich nergens voor in bochten.En de beloning moet motiverend genoeg zijn. Bij Arina werkt frolic alleen als ze zelf zin heeft om wat te doen, heeft ze geen zin kan die frolic dr gestolen worden. Maar met kaas doet ze de raarste dingen om maar wat te krijgen.

- Frenk
- Zeer actief
Nee, volgens mij doet hij het omdat hij in de gaten heeft dat ik het wil, maar voor zichzelf neuuu.. :N:

- Frenk
- Zeer actief
verwachtingsmanagement noemen ze dat toch?Inge O schreef:nounouou, niet zo negatief hoor![]()
.

-
- Zeer actief
Ik vind het heeeeel erg moeilik om hier een goed advies in tegeven. Puur omdat ik je hond niet heb gezien of jou als geleider. het is heel belangrijk om te zien hoe je hond op je reageert tijdens het apporteren en hoe jij reageert op je hond tijdens het apporteren. Alleen als je alle lichaamstaal van de hond ziet kun je een goed lesplan opstellen hoe om te gaan met je hond en het apporteren.Frenk schreef:Frenk en ik zijn bezig met het apporteerblok. Ik ben begonnen voor clicken voor het aanraken met de neus en dat heb ik uitgebouwd naar bek er omheen. Nu wil ik dat uitbouwen naar langer vasthouden en ook vasthouden terwijl ik het blok loslaat. Ik zag vanavond dat Frenk op het blok gaat bijten als hij het in z'n bek heeft. En dat is natuurlijk niet de bedoeling. Maar ik wil geen 'nee' zeggen, want ik ben bang dat hij dan het blok niet meer pakt...
Een keer een afspraak maken ergens in het land. ?
- Frenk
- Zeer actief
Dat is heel lief aangeboden van jeDianavdberkt schreef:Een keer een afspraak maken ergens in het land. ?

- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Ik zou het eens proberen als je min of meer op gelijk "niveau" bent met Frenk, dus zittend op de grond.Frenk schreef:Dat verschilt tussen staan en zittend. Op de grond heb ik nog niet geprobeerd.ranetje schreef:Ben ik het helemaal mee eens![]()
Nog een vraagje.
Sta je,
zit je op een stoel
Hij heeft de lol er nog niet zo van in de gaten en dan loop je het risico dat je met zo'n klein hondje al snel over hem heen buigt

Ik denk dat hij dat ook niet leuk vindt.
Ik kan me herinneren van een tijd geleden dat iemand een keer uit wanhoop een plak ham om zijn/haar apporteerblok deed en toen wilde de hond het opeens wel vasthouden

Volgens mij was dat hier op het forum.

Ik heb het met mijn teckels omgekeerd geleerd.
Eerst "prooidrift" op het blok door dat aan een touwtje over de grond te trekken en aan te moedigen om mee te spelen en op te pakken.
Pas daarna heb ik het vasthouden terwijl ze voor me zitten geleerd.