Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Begrafenis huisdier in eigen tuin moet kunnen

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Jay
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar

Begrafenis huisdier in eigen tuin moet kunnen

Ongelezen bericht door Jay »

Het begraven van een huisdier in de eigen tuin moet worden gelegaliseerd. Daarvoor pleit VVD-Kamerlid Janneke Snijder-Hazelhoff, zo laat zij weten aan NU.nl.

Momenteel wordt deze wetgeving overgelaten aan de gemeenten, waar het meestal verboden is een gezelschapsdier in de tuin ter aarde te bestellen.

De huidige regelgeving zorgt ervoor dat huisdieren vaak het leven laten bij een dierenarts en daar vervolgens ook moeten blijven.

Snijder-Hazelhoff vindt dit onzin. "Voor veel mensen is het heel belangrijk om op deze manier afscheid te kunnen nemen van een huisdier."

"Er is geen enkele praktische reden waarom dit niet zou kunnen, dus laten we dit gewoon toestaan."

Dinsdagmiddag wordt in de Tweede Kamer de wet Dieren behandeld. Bij dit wetsvoorstel worden een aantal wetten rondom dieren geclusterd.

Snijder-Hazelhoff zal bij dit debat een motie indienen om het begraven van dieren in de tuin mogelijk te maken.

bron
Afbeelding
Carmen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse bulldog en een Kretaans meisje
Aantal honden: 2

Re: Begrafenis huisdier in eigen tuin moet kunnen

Ongelezen bericht door Carmen »

Als mijn moeder verhuisd komt er een volledig kerkhof tevoorschijn als ze de tuin gaan aanpakken :N:
Chicoahua
Zeer actief
Mijn ras(sen): chihuahua/shih-tzu
Engelse Bulldog

Ongelezen bericht door Chicoahua »

ookal zou het niet mogen, moet je kijken hoeveel cavia's er bij mijnmoeder in de tuin liggen begraven..al jaren.
en ik zou het zo weer doen... nu gaat het wat moeiliker vanwege soort tuin maar anders doe ik het nog waar ik zelf wil desnoods in de tuin... ik wil een speciaal plekje voor hem en mijzelf
Afbeelding
Jay
Zeer actief

Nanna schreef:Geldt dat ook voor tuinen van huurhuizen?
Dat staat er niet bij, maar ik denk dat dan de verhuurder in beeld gaat komen.

Als die het ook toestaat, zal het verder geen beletsel zijn.
Afbeelding
Jay
Zeer actief

Nanna schreef:Volgens mij zitten er veel haken en ogen aan. Wat te doen als je in waterwingebied woont? IK hoef geen kraanwater met lijkvocht.
Hier in het bos liggen zo te horen van de vorige eigenaars ook aardig wat honden begraven. Eigenlijk een betere optie want als je verhuist zal de volgende bewoner in ieder geval Boefie niet opgraven als ie de tuin moderniseert.
Ach een dode ree in een waterwingebied zal ook wel lijkvocht produceren, die worden ook niet keurig naar de destructor gebracht.
Afbeelding
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

er liggen hier ook al veel konijnen in de rozenperk begraven. En onze Polleke heeft toch ook een graf gevonden in mijn tuin, ik heb er een mooie paarse roos op geplant als aandenken. En mijn hond wordt niet ingeslapen bij de dierenarts maar hier thuis in eigen vertrouwde omgeving. En dan blijven ze fijn hier, waar ze thuis horen.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
Frederiek
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Frederiek »

In de tuin van mijn oude ouderlijk huis liggen ook aardig wat hamsters en vissen begraven, het konijn ging de kliko in ( :ugh: ) en de kat bleef bij de dierenarts. Dat laatste vond ik echt heel erg, maar die mocht echt niet in de tuin. Ik vond het heel naar om te beseffen dat het beestje helemaal geen liefdevolle begrafenis met wat welverdiende tranen op haar grafje kreeg.

Ik kan me echter voorstellen dat als je een nieuw huis koopt en de tuin om wilt gooien, je nót amused bent als je opeens de beenderen van een grote dog ofzo tegenkomt. Ik zou me in eerste instantie rotschrikken, bij het zien van de schedel niet meer natuurlijk, maar fijn lijkt het me niet. Of de vorige bewoners waren wat laks met de diepte van 't grafje en opeens komt je snoezige shih-tzu met een half vergane chihuahua aanzetten :N: .

Ik ben er een beetje dubbel in, ik zou het zelf namelijk denk ik toch wel heel fijn vinden om Hades later in mijn eigen tuin te begraven. Of toch in elk geval op een mooi, door mijzelf gekozen plekje. Ik heb nu bijvoorbeeld zelf geen tuin, dus dat is geen optie. Maar ik vind ook dat het bij de verkoop van een huis dan wel verplicht moet zijn om aan te geven dát er beesten begraven zijn, en de ruwe locatie. Voor kleinere huisdieren (vogels, vissen, hamsters, cavia's o.i.d.) hoeft het voor mij niet, die zijn doorgaans gewoon te klein of algemeen of 'overlast' te veroorzaken. Maar goed, ik vind dus wel dat het zou moeten mogen, je huisdieren in je eigen tuin begraven. Bij huurhuizen met permissie natuurlijk.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding op de afbeelding
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Hm, misschien kijk ik er anders tegen aan als een van mijn huisdieren komen te overlijden maar zoals ik het nu zie hoef ik die niet in mijn tuin. Ook niet in de koelkast bij de dierenarts, maar gewoon netjes gecremeerd en dan de as op den duur uitstrooien in een of ander bosgebied. Ik vind het zelfs een beetje een raar idee om het lichaam van mijn hond in mijn tuin te hebben. Want dat is het dan, alleen het lichaam.
Bonnie F
Zeer actief

Ongelezen bericht door Bonnie F »

Ik heb een stuk bos bij mijn tuin. Daar is inmiddels een compleet dierenkerkhof. Eigen honden en katten maar ook die van vrienden. Ik heb al heel wat af staan janken bij een kuil. Ik realiseer me dat dat niet kan bij een doorsnee tuin. Ik vind het fijn om mijn beesten te begraven, het helpt me bij het verwerken. Ik graaf een kuil, leg mijn beest , maak foto's en samen met man en gekomen vrienden gooi ik de kuil dicht. Klaar! Ik maak geen altaartjes van hun graven, wel leg ik er een grote kei op.
(ik heb ooit een zwart-witte kei uit Noorwegen meegenomen voor mijn zwart-witte kat die toen nog leefde, dit tot grote ontsteltenis van mijn man)
Afbeelding
Niets, maar dan ook niets komt zo vriendelijk op je af als een kletsnatte hond.
Madelief
Zeer actief
Mijn ras(sen): berger de brie débris & beauceron
Contacteer:

Ongelezen bericht door Madelief »

Mijn cavia's liggen ook in mijn (huur)tuin.

Maar mijn katten ga ik er niet begraven, ookal deden we dat vroeger met onze katten wel altijd. Dan moet het meer "eigen" zijn. Een een hond formaat bouvier begraven lijkt me ook niks.

Maar vogeltjes, visjes, hamsters, cavia's....ik zie het probleem niet.
groetjes Madelief en Yanthe
Afbeelding
Het huishouden van Yanthe Steen: Beaucerons de la Bonhardiesse
Voor altijd in mijn hart. Bonha '00 - 26-02-2013
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

in de gemeente harenberg wel ;)
Afbeelding
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund

Ongelezen bericht door Renske »

Wij wilden de botten van Bente absoluut nooit tegenkomen, dus gecremeerd en de as uitgestrooid in de tuin. Voor een knaagdiertje (tot bijv. 700 gram?) vind ik het anders, hoeveel botten blijven daar van over? Dat zijn maar een paar kleine botjes en wel een verschil met een hond. Mits het natuurlijk niet om heel veel knaagdieren gaat.
Hutsje
Zeer actief

Nanna schreef:
Hutsje schreef:
in de gemeente harenberg wel ;)
Je bent een beetje verhondst ;-)
Het is Hardenberg :mrgreen:
:smile: ik zeg ook altijd verhaardag ipv verjaardag :mrgreen:
Afbeelding
sjaak-k
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising labrador, Toller & Labrador

Ongelezen bericht door sjaak-k »

Sorry kinders, jullie oh zo geliefde hamster gooien we in de container, want in de tuin mag niet van ome jan peter.

Nee, dat zal de verwerking goed doen. Ik heb afgelopen winter (was even werk) onze vogel ook in de tuin begraven, niet om het te verwerken of te rouwen, maar ik vindt weggooien zo'n vreemd idee...

Met de hond doe ik het niet denk ik, ik verwacht dat dat cremeren en uitstrooien wordt.

Kleine dieren zijn zo verteerd, maar het is natuurlijk knap lullig als je het huis koopt van een voormalige deense dog kennel, om maar even wat te noemen.
Afbeelding
Hutsje
Zeer actief

sjaak-k schreef:Sorry kinders, jullie oh zo geliefde hamster gooien we in de container, want in de tuin mag niet van ome jan peter.

Nee, dat zal de verwerking goed doen. Ik heb afgelopen winter (was even werk) onze vogel ook in de tuin begraven, niet om het te verwerken of te rouwen, maar ik vindt weggooien zo'n vreemd idee...

Met de hond doe ik het niet denk ik, ik verwacht dat dat cremeren en uitstrooien wordt.

Kleine dieren zijn zo verteerd, maar het is natuurlijk knap lullig als je het huis koopt van een voormalige deense dog kennel, om maar even wat te noemen.
nou hier liggen ook 6 grote jongens in de tuin hoor, maar die vind je echt niet zomaar ergens terug op een hectare ;)
Afbeelding
sjaak-k
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising labrador, Toller & Labrador

Ongelezen bericht door sjaak-k »

True, maar de gemiddelde woning tuin komt niet bij een hectare vrees ik :).
Afbeelding
Hutsje
Zeer actief

sjaak-k schreef:True, maar de gemiddelde woning tuin komt niet bij een hectare vrees ik :).
nee, dat snap ik, maar de gemiddelde dd fokker woont ook niet in een gemiddelde woning met een gemiddelde tuin ;)
Afbeelding
smoekie
Zeer actief
Mijn ras(sen): JH

Ongelezen bericht door smoekie »

Carmen schreef:Als mijn moeder verhuisd komt er een volledig kerkhof tevoorschijn als ze de tuin gaan aanpakken :N:

:smile: Bij mijn ouderlijk (huur) huis ook. Moeders woont al sinds 96 elders en mijn vader is er sinds 2001 niet meer. Ik houd mijn hart vast als ze daar ooit de tuin eens gaan omspitten (Honden-konijn-muizen-ratjes-parkieten) :N:
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan

Ongelezen bericht door twinkeltje »

je zal toch lekker een vijvertje in je nieuwe huis willen aanleggen en je zit gelijk op kadavers :N:
Afbeelding
smoekie
Zeer actief

twinkeltje schreef:je zal toch lekker een vijvertje in je nieuwe huis willen aanleggen en je zit gelijk op kadavers :N:

Nou gelijk, gelijk. :sst: Ze liggen aardig diep hoor. Daarbij kan ik me niet voorstellen dat men in die tuin een vijvertje zou willen aanleggen :smile:
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan

Ongelezen bericht door twinkeltje »

smoekie schreef:
twinkeltje schreef:je zal toch lekker een vijvertje in je nieuwe huis willen aanleggen en je zit gelijk op kadavers :N:

Nou gelijk, gelijk. :sst: Ze liggen aardig diep hoor. Daarbij kan ik me niet voorstellen dat men in die tuin een vijvertje zou willen aanleggen :smile:
een vijver moet toch diep en er zal iemand zijn paard begraven hebben zeg
Afbeelding
josefientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griekse herder

Ongelezen bericht door josefientje »

Tja, toen wij achter in de tuin de stallen gingen bouwen, moesten we een behoorlijke diepte graven voor het fundament en om zand te storten. Toen kwam mooi Rataplan naar boven, van de vorige bewoner. Sta je toch even :denken: op je hoofd te krabben. Hij was in een doek gewikkeld en nog niet eens echt vergaan. We hebben met de graafmachine nog even twee extra scheppen gedaan en hem daar weer in gelegd; zand erover en klaar. Maar het had leuk geweest als de oude eigenaar even had gewaarschuwd. (hij stond erbij en keek ernaar). :sst:
Afbeelding
under the red sky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door under the red sky »

In Nederland hebben we te maken met een Europese verordening waarin staat dat het is toegestaan om gezelschapsdieren te begraven 'op een terrein dat ter beschikking staat van de eigenaar of houder van desbetreffende dode dieren'.

Maar een gemeente heeft wel de mogelijkheid om dit te verbieden; dit moet dan vastgelegd zijn in een eigen gemeentelijke verordening. Hebben ze dat niet gedaan, mag je gewoon je huisdier in de tuin begraven.
groetjes,
Gerja

www.undertheredsky.nl
smoekie
Zeer actief

twinkeltje schreef:
smoekie schreef:

een vijver moet toch diep en er zal iemand zijn paard begraven hebben zeg
:pffff: Hadden we geen ruimte voor :cry:
smoekie
Zeer actief

josefientje schreef:Tja, toen wij achter in de tuin de stallen gingen bouwen, moesten we een behoorlijke diepte graven voor het fundament en om zand te storten. Toen kwam mooi Rataplan naar boven, van de vorige bewoner. Sta je toch even :denken: op je hoofd te krabben. Hij was in een doek gewikkeld en nog niet eens echt vergaan. We hebben met de graafmachine nog even twee extra scheppen gedaan en hem daar weer in gelegd; zand erover en klaar. Maar het had leuk geweest als de oude eigenaar even had gewaarschuwd. (hij stond erbij en keek ernaar). :sst:
Ach mijn dochter speelt veelvuldig met de dochter van de "nieuwe bewoners" en die heeft meerdere malen laten ontvallen dat ze daar op een illegale begraafplaats wonen :pffff:
laura b
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ruwhaar Standaard Teckel

Ongelezen bericht door laura b »

Bij mijn ouders liggen ook nog verschillende konijntjes en een paar cavia's. Maar ik vind het een goed ding hoor. Bij ons in de tuin zou ik het niet doen want wij hebben het meeste verhard
Kristina
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullkita "Gijs", Mopshond "Bram" en Amstaff kruising "Taiga" RIP
Contacteer:

Ongelezen bericht door Kristina »

Tja mijn honden en katten zullen gecremeerd worden en in een potje bewaard worden in huis. Ook omdat het lastig is om ze te begraven op een balkon... :F: Maar al had ik een tuin, dan had ik ze er nog niet in begraven.
Rust zacht lieve Taiga. 14-11-1998 - 04-11-2011

Afbeelding
Ennath
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Ennath »

Ik woon in een voormalige boerderij gebouwd in 1776 en tot vijftien jaar geleden nog volop in productie.
Daar werd tot ver na de tweede wereldoorlog zelf geslacht en het afval in de slachtput gestort.
Enfin ....... daar vinden wij nog altijd de resten van. :19:
- het lijkt erop dat er verschillende slachtputten waren-
Rinne Roos
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 wetterhoun outcrossjes, 3 echte wetterhounen, 4 havanezers
Aantal honden: 9

Ongelezen bericht door Rinne Roos »

Wij blijven hier maar heel lang wonen! Er liggen een stabij en een wetter begraven.
Jaren geleden bracht ik braaf alles wat overleed naar het crematorium, of liet ze zelfs achter bij de da. Vond van mezelf dat ik maar niet zo sentimenteel moest zijn.
Maar achteraf heb ik daar ontzettend veel spijt van.
Dus nu doen we dat anders.
Onze wetter is gestorven toen Marjoleine zelf ernstig ziek in het ziekenhuis lag, ze heeft geen afscheid kunnen nemen, en nu is er tenminste nog een plekje om naar terug te gaan. Het voelt alsof beide honden er nog zijn.
En raar maar waar: toen Rinne Roos als 9 weken oud pupje bij ons kwam, is ze de tuin ingelopen naar de plek waar de wetter lag (toen al ruim een jaar dood), snuffelde er, ging er even bij zitten en is vervolgens nooit meer naar die plek teruggegaan.
Bizar he.
snuffel11
Zeer actief

Ongelezen bericht door snuffel11 »

Carmen schreef:Als mijn moeder verhuisd komt er een volledig kerkhof tevoorschijn als ze de tuin gaan aanpakken :N:
hihi :N: dat was bij mijn oudjes ook zo... :ugh: onze wijk werd plat gegooid en alles afgegraven...heel hun beestenboel was ten aarde gesteld bij hun in de tuin en dat van 30 jaar lang...

Beetje luguber en ook toch niet leuk toen we te horen kregen dat we weg moesten, maar dat is dus het risico van dieren in je tuin begraven...

Ik zou niet zo snel honden en/of katten begraven in mijn tuin, wel knaagdiertjes ofzo...Ik laat ze liever cremeren, maar goed, ieder moet voorzich weten en ik snap best dat men liever kiest om hun dieren bij zich te houden op die manier.....

Zou het ook niet zo fijn vinden als ik hier mijn tuin ga omspitten en ik kom her en der skeletten tegen van de vorige bewoners hun overleden dieren.... :ugh:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”