Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
vanaf welke leeftijd hoeveelheid voer verminderen
Moderator: moderatorteam
-
kiki78
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): cairn terrier en schafpudel
vanaf welke leeftijd hoeveelheid voer verminderen
Bedan is nu bijna 10 maanden en nadat hij lange tijd op 800 gram per dag stond staat hij nu op ruim een kilo voer per dag. Hij weegt ongeveer 20 kilo en is schraal tot mager. Hij heeft nu duidelijk weer meer nodig terwijl ik had verwacht dat ik langzaam de hoeveelheid kon gaan verminderen.

- Tamara.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hovawart
- Aantal honden: 4
Re: vanaf welke leeftijd hoeveelheid voer verminderen
Exacte leeftijd weet ik niet meer maar bij Fien zal het rond een jaar of zelfs iets later zijn geweest dat ik merkte dat ze minder nodig had. En nu nog eet ze veel meer dan de voorgeschreven percentages
Als Bedan nu prima op gewicht is zou ik het zo blijven geven zoals je nu doet en pas als je merkt dat hij duidelijk steviger begint te worden langzamerhand gaan minderen.
Als Bedan nu prima op gewicht is zou ik het zo blijven geven zoals je nu doet en pas als je merkt dat hij duidelijk steviger begint te worden langzamerhand gaan minderen.
-
kiki78
- Zeer actief
Ik denk dat hij zelfs nog wat omhoog moet, hij krijgt nu sinds 2 weken ruim een kilo maar ik voel zijn ruggengraat en ribben iets te goed. 2 weken geleden verschillende mensen op de hondenschool laten voelen en iedereen vond hem schraal tot mager en meneer is daarna weer afgevallen. het valt niet op door zijn vacht.Tamara. schreef:Exacte leeftijd weet ik niet meer maar bij Fien zal het rond een jaar of zelfs iets later zijn geweest dat ik merkte dat ze minder nodig had. En nu nog eet ze veel meer dan de voorgeschreven percentages![]()

-
Cantus
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder
- Aantal honden: 1
Naar je hond kijken vind ik altijd het beste...maar goed, bij brokken en kvv staat het meestal op de verpakking en bij barfen zijn er richtlijnen te vinden op o.a. http://www.prooidier.nl
- Tamara.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hovawart
- Aantal honden: 4
5% is voor een opgroeiende pup/jonge hond een normaal percentage. Voer je hem kvv of nrv/barf?kiki78 schreef:Ik denk dat hij zelfs nog wat omhoog moet, hij krijgt nu sinds 2 weken ruim een kilo maar ik voel zijn ruggengraat en ribben iets te goed. 2 weken geleden verschillende mensen op de hondenschool laten voelen en iedereen vond hem schraal tot mager en meneer is daarna weer afgevallen. het valt niet op door zijn vacht.Tamara. schreef:Exacte leeftijd weet ik niet meer maar bij Fien zal het rond een jaar of zelfs iets later zijn geweest dat ik merkte dat ze minder nodig had. En nu nog eet ze veel meer dan de voorgeschreven percentages![]()
Als je hem alleen kvv geeft of voornamelijk kvv kan er ook verschil in de verschillende merken zitten. Van Carnibest bijvoorbeeld hebben mijn honden minder nodig dan van Smuldier. Je zou daarin dan wat kunnen afwisselen. Zowel tussen de merken als tussen de vleessoorten. Ik zou dan voor een wat kwalitatief betere kvv kiezen
- Hutsje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): moddercockers
- Aantal honden: 2
kiefer krijgt pas de laatste maanden minder en die wordt 3 volgende maand
/ die heeft heel lang op bijna 10 % gestaan. lijf was eerder klaar, met anderhalf geloof ik.

-
kiki78
- Zeer actief
Bedan is een echt nrv/barf hondje. Hij krijgt redelijk veel eend, ree edTamara. schreef:5% is voor een opgroeiende pup/jonge hond een normaal percentage. Voer je hem kvv of nrv/barf?kiki78 schreef:Ik denk dat hij zelfs nog wat omhoog moet, hij krijgt nu sinds 2 weken ruim een kilo maar ik voel zijn ruggengraat en ribben iets te goed. 2 weken geleden verschillende mensen op de hondenschool laten voelen en iedereen vond hem schraal tot mager en meneer is daarna weer afgevallen. het valt niet op door zijn vacht.Tamara. schreef:Exacte leeftijd weet ik niet meer maar bij Fien zal het rond een jaar of zelfs iets later zijn geweest dat ik merkte dat ze minder nodig had. En nu nog eet ze veel meer dan de voorgeschreven percentages![]()
Als je hem alleen kvv geeft of voornamelijk kvv kan er ook verschil in de verschillende merken zitten. Van Carnibest bijvoorbeeld hebben mijn honden minder nodig dan van Smuldier. Je zou daarin dan wat kunnen afwisselen. Zowel tussen de merken als tussen de vleessoorten. Ik zou dan voor een wat kwalitatief betere kvv kiezen
Het percentage is ook redelijk normaal maar ik had eigenlijk niet verwacht dat hij rond deze leeftijd nog echt omhoog moest. Hij heeft een maand of 5 op 800 gram gestaan. Ik had dus verwacht dat hij hierop zou blijven dan met 1 a 1,5 jaar langzaam minder nodig zou hebben.
Hij is wel een echte stuiterbal.

- Hutsje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): moddercockers
fritz ging ook pas met een dikke 3 jaar naar beneden hoor
.

-
kiki78
- Zeer actief
van mij mag hij lekker door blijven eten hoor. voor morgen ligt er meer dan genoeg uit.Hutsje schreef:fritz ging ook pas met een dikke 3 jaar naar beneden hoor.
er ligt 2 kilo te ontdooien, Daan staat op dieet dus die krijgt 150 gram.

- Hanneke2
- Zeer actief
Gewoon lekker op het oog voeren, en je niks aantrekken van voorgeschreven hoeveelheden, dat werkt het best.
Lilo krijgt al jaren bijna evenveel voer als Jack, terwijl ze de helft kleiner en lichter is. Nu pas (ze is inmiddels vijf en was al gecastreerd) gaat ze wat aanzetten op haar heupen terwijl Jack nog mooi ribben laat zien, dus ik heb de verdeling een beetje veranderd. Als ik altijd uit was gegaan van de voorgeschreven hoeveelheden was Lilo jarenlang een wandelend geraamte geweest en kon ik Jack rollen.
Lilo krijgt al jaren bijna evenveel voer als Jack, terwijl ze de helft kleiner en lichter is. Nu pas (ze is inmiddels vijf en was al gecastreerd) gaat ze wat aanzetten op haar heupen terwijl Jack nog mooi ribben laat zien, dus ik heb de verdeling een beetje veranderd. Als ik altijd uit was gegaan van de voorgeschreven hoeveelheden was Lilo jarenlang een wandelend geraamte geweest en kon ik Jack rollen.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes